En sak som man kan bli lite sur på som spelare är när man slår sunkiga hit points, framför allt om man är krigare eller barbar som använder tärningar med stor varians. En husregel jag brukar använda för att "skydda" lite mot detta är att tillåta omslag, fast med en tärning mindre (d12 blir d10, o s v, ner till d4 som blir d3). Hobbymatematiker som jag är tog jag reda på vad medlen blir via ett snack med Excel, och kom fram till (avrundat till två decimaler):
d4: 2,75
d6: 3,92
d8: 5,22
d10: 6,61
d12: 8,05
Jag har antagit att man slår om rationellt, d v s att om medlet på den lägre tärningen är högre så slår man om.
Kalkylarket medföljer inlägget, om någon skulle vara intresserad.
d4: 2,75
d6: 3,92
d8: 5,22
d10: 6,61
d12: 8,05
Jag har antagit att man slår om rationellt, d v s att om medlet på den lägre tärningen är högre så slår man om.
Kalkylarket medföljer inlägget, om någon skulle vara intresserad.