Nekromanti Hitpoints-variant

Staffan

Myrmidon
En sak som man kan bli lite sur på som spelare är när man slår sunkiga hit points, framför allt om man är krigare eller barbar som använder tärningar med stor varians. En husregel jag brukar använda för att "skydda" lite mot detta är att tillåta omslag, fast med en tärning mindre (d12 blir d10, o s v, ner till d4 som blir d3). Hobbymatematiker som jag är tog jag reda på vad medlen blir via ett snack med Excel, och kom fram till (avrundat till två decimaler):
d4: 2,75
d6: 3,92
d8: 5,22
d10: 6,61
d12: 8,05

Jag har antagit att man slår om rationellt, d v s att om medlet på den lägre tärningen är högre så slår man om.

Kalkylarket medföljer inlägget, om någon skulle vara intresserad.

anth

Vetefan
En sak som man kan bli lite sur på som spelare är när man slår sunkiga hit points.
Instämmer.

Men tänk på att spelarna redan HAR blivit kompenserade för dåliga slag genom att man får max-hp vid lvl 1.

Om jag skulle tillåta systemet så skulle jag tillåta ETT omslag, inte fortsätta att slå om från d12 ända ner till d3.

Om man inför regeln kanske man ska ta bort regeln att man får max hp vid lvl 1.

Jag tänkte att jag kunde bidra med mitt eget system för omslag.
(jag har säkert postat systemet här tidigare)

1) Man slår fram hp vid varje lvl (mao får man inte max-hp vid lvl 1)
2) Man skriver upp vad man slår vid varje lvl (spelarna brukar använda marginalen på karaktärs-pappret).
3) Vid lvl 1, 4, 8, 12,... slår man om det sämsta hp-slaget man har (skulle man slå sämre försämras inte slaget utan första slaget behålls).
Tanken är att man ska få slå om vid lvl 1 eftersom man inte får max-hp och vid lvl 4, 8,... dvs samma lvl som man förbättrar sina ability scores.

Troberg

Sinister eater
Men tänk på att spelarna redan HAR blivit kompenserade för dåliga slag genom att man får max-hp vid lvl 1.
Jag tror att det här är dags att berätta om min stackars tjuv som iofs fick 6 HP från början, men sedan slog jag 1, 1, 1, 3, 1, 2, 1. Jag sprang alltså omkring med 16 HP när tanksen i gruppen var på god väg mot hundra. Eftersom spelledaren var tvungen att anpassa motståndet efter dem så var jag tvungen att gömma mig eller springa för livet hela tiden. Det är inte så kul i längden när i princip allting kan fimpa mig med en träff...

anth

Vetefan
fick 6 HP från början, men sedan slog jag 1, 1, 1, 3, 1, 2, 1
Mao så var du glad över att ha fått 6hp vid lvl1 - det kunde ju ha varit ännu värre. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Vi slår om alla ettor... [ant]

...och gissa vem det är som bara slår tvåor då...

Bombu

Hero
Jag ser ett problem, och två grupper av lösningar.

men det kanske inte räcker med det.

Hp, skall det överhuvud taget vara slumpmässigt?

Ja det beror ju till stor del på om man vill det eller inte.

Alltså vill man att Hp är slumpmässigt så tror jag att man kan ha nån variant där man slår om vissa slag eller dylikt.

En annan variant är fasta HP varje nivå, Att helt enkelt en D10 gubbe får 5 eller 6 HP varje nivå, D4 gubben får 2 eller 3.

Jag tycker medel +0,5 känns bra. Man kan tycka nått annat är bättre.

Jag har ingen speciell relation till att slå Hp så för mig är inte det en nödvändig ritual i gubbens nivåande, men andra kan ju känna att man inte går upp en nivå på riktigt om man inte slagit Hp.

Lycka till
Bombu

anth

Vetefan
En annan variant är fasta HP varje nivå, Att helt enkelt en D10 gubbe får 5 eller 6 HP varje nivå, D4 gubben får 2 eller 3.
Jag har för mig att DMG har som optional rule att man får 2hp iställer för d4, 5hp istället för d10 (någonstans i närheten av point buy-systemet för ability scores).

Living Greyhawk använder sig av systemet 3hp istället för d4 och 6hp istället för d10 - för det är en "tuffare värld".

Staffan

Myrmidon
DMGns fasta hp-variant utgår från att det är ett större handikapp att ha få hp än vad det är en fördel att ha många. Alltså, en tionde nivåns fighter med 90 hp har inte en så stor fördel framför en med 60 i de flesta äventyr, men en med 30 ligger rätt pyrt till.

Bombu

Hero
Jag har för mig att DMG har som optional rule att man får 2hp iställer för d4, 5hp istället för d10 (någonstans i närheten av point buy-systemet för ability scores).

Living Greyhawk använder sig av systemet 3hp istället för d4 och 6hp istället för d10 - för det är en "tuffare värld".
Du har rätt, jag hade för mig att jag sett systemet nånstans.

living greyhawk var det.

Man kan ju fundera ut vad som passar spelgruppen bäst. Men om man tycker slumpmomentet är väldigt viktigt så tycker jag ursprungs systemet funkar.

Själv tycker jag det kan bli för stor variation. Och då kan man ju ha ett fast system istället.

Nu en fråga:

Tycker folk att det är viktigt med slumpmonentet i HP genereringen?

Tycker folk också det är viktigt med slumpmässiga värden?

/Bombu

Troberg

Sinister eater
Tycker folk att det är viktigt med slumpmonentet i HP genereringen?
Nej, som den är nu så är den en smärta i röven. Det är på tok för stort spann på slumpen, speciellt i de låga levlarna där man redan är väldigt sårbar.

De borde normalfördelat eller lyft upp medlet och minskat spannet genom att använda tex D6+2 eller D4+4 i stället för D8 osv.

Tycker folk också det är viktigt med slumpmässiga värden?
Jag tycker det tillför en del, men det ska vara rimligt. Som det är nu så blir det alldeles för stor inverkan av slumpen. Hur ynklig blir inte en barbar som råkar slå en serie ettor jämfört med en prälle som slår max? Sorry, det håller inte.

Bombu

Hero
Hur ynklig blir inte en barbar som råkar slå en serie ettor jämfört med en prälle som slår max? Sorry, det håller inte.
Jo det problemet är ju alltför känt, att nån får en mycket bättre karaktär bara för att han hade lite flax vid tillverknings tillfället.

Jag kan vara lite ambivalent när det gäller slumpmoment i karaktärs skapandet, vad gäller Värden.

Det finns en charm i att kunna få ett högt i ett värde man inte tänkte sig, som den vise barbaren.

Men överlag tycker jag nog att köpsystem är bättre, men jag tycker inte det till 100%.

HP tycker jag nog kan vara en fast mängd per yrke och level. Kan inte riktigt förstå vitsen med att slå, förutom av nostalgiska skäl, villka dock är nog så viktiga.

Bombu

anth

Vetefan
Personligen anser jag att man ALLTID ska slå fram hp (även vid lvl 1)

(å andra sida kan man ju se mina åsikter som en arbetsskada :gremsmile: - jag har slagit fram hp i 20 års tid)

Troberg

Sinister eater
HP tycker jag nog kan vara en fast mängd per yrke och level. Kan inte riktigt förstå vitsen med att slå, förutom av nostalgiska skäl, villka dock är nog så viktiga.
Jag tycker att man kan slå, men inte med den extrema variation som det är idag (I värsta fall är största värdet 12 gånger större än lägsta! 1200%!).

Pom

Swashbuckler
Är man riktig tärningsfetischist kan man ju slå om sina hp när man vaknar varje dag. :gremtongue:

Archer

Swashbuckler
I den midnight-kampanj jag nu spelleder har vi infört den modifikationen att man återfår 10% av sina HP per 8 timmar, eller 20% av sina HP per 8 timmar vila (avrundas uppåt i båda fallen). Detta dels på grund av att de flesta grupper i Midnight ofta inte har samma tillgång till läkande magi, eller ens magi för den delen.
Denna modifikation är dock primärt till för att rollpersoner på hög nivå inte ska behöva gå omkring och lida pin i flera månader innan de mår topp-trim igen. I vanliga DnD är det oftast inte ett större problem då det oftast finns en cleric inom inte allt för långt avstånd. Men de som sysslar med Divine magic i Midnight är ju inga direkt man vill ska utöva den på en....