Nekromanti Hitta Nemo! (en fråga om upphovsrätt)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Conan [OT]

Conan är ett registrerat varumärke.
Vilket är tveksamt i sig. Speciellt som det är registrerat i klass 16 (böcker). Det är som att registrera Hamlet inom samma varuklass.

Men det enda det innebär praktiskt är att det inte är lämpligt att kalla sin produkt "Conan" om man tänker ge ut den kommersiellt. Om man inte ger ut den inom en näringsverksamhet eller bara använder namnet "Conan" i samband med referenser till Robert E. Howards verk är det helt oantastligt.

Även om man skulle ge ut en produkt som heter "Conan" kommersiellt skulle det bli intressant att se hur man skulle kunna få det till varumärkesintrång. Mig veterligt används inte varumärket Conan till någon produkt inom varuklassen, vilket försvagar dess ställning rätt betydligt.

Fast jag har annat att göra än att skjuta sönder ett felaktigt varumärke. :gremwink:

/Mikael

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Skulle inte tro det …

Kul att du är så påläst. Om jag alltså har förstått det här resonemanget rätt så är Conan d20 alltså baserat på Marvel-Conan och inte på Howard-Conan?

Rosen

Myrmidon
Conan-böcker

tveksamt i sig. Speciellt som det är registrerat i klass 16 (böcker).
Mig veterligt används inte varumärket Conan till någon produkt inom varuklassen,

Um, jo, det gör det; majoriteten av de Conan-romaner som har publicerats är skrivna från 50-talet och framåt. Lin Carter, L. Sprague DeCamp, Bjorn Nyberg, Andrew Offutt och John Maddox Roberts står för merparten, men ett gäng andra författare har också varit inblandade. Poul Anderson har skrivit minst en (Conan the Rebel, 1980) och - faktiskt - Robert Jordan ligger bakom nåt halvdussin volymer från början av 80-talet (plus att han skrev en novelization av den andra Arnold-filmen) .

Den senaste nyskrivna romanen jag hört om kom ut 1997, men det kan ha dykt upp fler sedan dess också.

--
Åke

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Den senaste …

Conan of Venarium av Harry Turtledove utgavs första gången 2003.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Skulle inte tro det …

Om jag alltså har förstått det här resonemanget rätt så är Conan d20 alltså baserat på Marvel-Conan och inte på Howard-Conan?
Jag är ingen Conan-fantast, men Mongoose rollspel innehåller ju gott om citat från Howards Conan. Vilket ju naturligtvis är okej, eftersom den är allmängods. Om de dessutom har tagit material från Marvel-Conan vet jag inte. Antar det eftersom de, vad jag förstår, betalar dyra pengar för licensen till CPI.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Conan-böcker

Um, jo, det gör det; majoriteten av de Conan-romaner som har publicerats är skrivna från 50-talet och framåt.
Nja, bara för att en roman som handlar om rollfiguren Conan har namnet "Conan" i titeln innebär inte att det är en produkt som saluförs under varumärket Conan. Jag vet inte ens när varumärket registrerades ursprungligen (i Sverige var det 1980, tror jag), men det tycks mig som om det fanns gott om "produkter" med namnet redan vid registreringen, vilket gör att den borde ha ogillats.

Överhuvudtaget tycker jag formuleringarna i varumärkeslagen rimmar illa med den här användningen. Om jag hade registrerat varumärket "Akillles" för några år sedan, skulle jag kunnat kräva licenspengar från distributören av filmen Troja? Skulle inte tro det. "King Arthur" låter också som ett lukurativt varumärke. "Hamlet" brukar ju sättas upp då och då. Borde kunna ge en del pengar.

Det kan inte vara rimligt att VML ger stöd för sådana tilltag. Om någon ville skulle det säkert gå att bestrida och få hävt det varumärket med hänvisning till att det bara beskriver en välkänd romanfigur från ett antal berättelser som sedan länge är allmängods.

Men det är ju trots allt bara spekulationer. Och jag berörs ju inte av det ändå. För mig för de gärna ha sitt tveksamma varumärke.

/Mikael

Ymir

Liten kantbaron
Re: Men Paradox då, som sagt?

Jag upprepar Frixerays fråga: Vad i hela friden är det då Paradox har förvärvat rättigheterna till, egentligen?

- Ymir, undrande

Oldtimer

Slava Ukraini!

Vad i hela friden är det då Paradox har förvärvat rättigheterna till, egentligen?
Om jag får gissa... servieversionen. Där finns ju tillräckligt mycket nytt för att serierna klart skall vara egna verk med egna rättigheter.

Förmodligen logotypen också. Du vet den där Conan-logotypen med svärdet som går genom bokstäverna.

Eventuellt har de också något avtal med de moderna författare som skrivit Conanberättelser. De kan ju inte ha upphovsrätten, eftersom den är författarens, men de kan ju ha förvärvat andra rättigheter till deras verk.

Till sist har de säkert också det tveksamma varumärket.

Eller också kör de bara en stor pokerbluff. Det vore ju inte första gången ett företags värde visar sig vara en uppblåst såpbubbla. Och inte första gången en viss person kör en bluff.

/Mikael

Big Marco

Läskig

Och inte första gången en viss person kör en bluff.

Ohh, det där lät som uråldrig bitterhet. Vad är det för CR på det? ,-)

Simon

Swashbuckler

På CPIs hemsida står följande:

CPI said:
CONAN® and/or CONAN THE BARBARIAN® and related logos, characters, names, and distinctive likenesses thereof are trademarks of Conan Properties International LLC unless otherwise noted. All Rights Reserved.
Visserligen standardformuleringar, men det verkar som om de vill att man gärna får tolka det som att allt som har med Conan att göra (related characters/names?) ligger under deras mantel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Låt oss säga så här...

...jag tänker då inte använda mina surt förvärvade besparingar* för att utmana CPI i den här frågan. Och det är väl typ det som skulle behövas, nån som tänker "hmmmm, det där är ju inte rätt". Och med tanke på att så många andra företag har licensierat Conan från CPI, så tror jag att den förhärskande tanken är "tja, det är nog bäst att betala". :gremlaugh:

M.

* = 21.50 SEK plus 11 hyllmeter rollspel

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Faktiskt, men ingen kamera ännu... (OT)

Ska fixa det på nått sätt. Ska nog köpa en digitalkamera när jag får lön. :)

M.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Befängt!

Men det är ju fullständigt befängt! Om REH nu varit död i 70 år eller vad det är måste jag ju ha all rätt i världen att skriva vidare på hans produktion på samma sätt som jag hade fått göra med Dante och Homeros?

- Ymir, vill skriva Conan...kanske...nån gång.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Scattergun

Befängt? Vaddå, att jag inte vill spendera mina pengar på att utmana CPI? :gremlaugh:

Det är en tolkningsfråga. Om du känner dig bekväm med din egen kunskap om rättigheter, och anser att Oldtimers tips och råd ger så stabil grund att ingen i hela världen kan utmana din rätt att skriva Conan-böcker, så gör det.

Jag skulle inte sätta mina pengar på spel för det. Så mycket betyder det inte för mig att skriva om Conan.

När det gäller Dante, så är han inte riktigt död ännu, jag pratade med honom i telefon senast idag.

Eller finns det fler? :gremlaugh:

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Visserligen standardformuleringar, men det verkar som om de vill att man gärna får tolka det som att allt som har med Conan att göra (related characters/names?) ligger under deras mantel.
Klart att de vill att man skall tolka det så. I min bransch brukar den typen av formuleringar falla under begreppet "FUD" (= Fear, Uncertainty, Doubt). Det räcker ofta att göra folk rädda, osäkra och tveksamma för att vinna. Man behöver inte ha rätt.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Befängt!

Men det är ju fullständigt befängt!
Nejdå, det är inte befängt att Magnus inte vill spendera pengar och tid på att slåss mot CPI. Och inte heller att de ogärna ser att andra utnyttjar namnet Conan på samma sätt som Marvel gjorde när serien om Conan skapades. (Fast jag måste faktiskt erkänna att de verkligen gav ny kraft åt en något bortglömd romanfigur).

REH har varit död i 68 år, men, som sagt, när det gäller hans Conanberättelser är det 50 år som gäller. Så de berättelserna är allmängods och det är fritt fram att skriva så mycket du vill och orkar. Var bara säker på att de inte plockar material som lagts till myten av någon annan författare... speciellt inte Roy Thomas (mannen bakom seriefiguren om jag inte missminner mig).

Jag skulle gärna gå före och bana väg, men jag är varken författare eller Conanfantast. Tusan vet om jag har tid heller, annars vore det ju kul att göra ett Conanrollspel. Det finns ju en utmärkt OGL-förlaga att ta reglerna från. Om man nu, som jag, gillar d20. :gremsmile:

Jag misstänker att de flesta som betalar för licensen dels tycker att det är billigare än att betala sin advokat när CPI börjar skrika och dels att de faktiskt tycker att CPI:s egendom (den sexiga logotypen och ett antal berättelser utöver REH:s) är värd priset.

/Mikael

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Amerikansk civilrätt

Vi har här att göra med den amerikanska traditionen inom civilrätt, vilken skiljer sig avsevärt från den svenska. Amerikanerna vill täcka upp alla tänkbara luckor. För många år sedan översatte jag ett amerikanskt storföretags regelverk för de anställda i tjänsten. Det var extremt detaljspäckat, med formuleringar av typen "en anställd får inte spekulera på börsen, vare sig med aktier, köpoptioner, säljoptioner, etc, etc (lång lista på finansiella instrument följer)."

I Sverige tänker vi mer i termer av avsikt och rimlighet. Svensk civilrätt handlar mycket om att komma överens, amerikansk om att komma undan.

På det sättet är USA mer sovjetiskt än Sverige: regelboken gäller. Klockan 10 slutar man i de stora snabbmatskedjorna servera frukost, även om kunderna vill köpa en dylik.