Vilket är tveksamt i sig. Speciellt som det är registrerat i klass 16 (böcker). Det är som att registrera Hamlet inom samma varuklass.Conan är ett registrerat varumärke.
Jag är ingen Conan-fantast, men Mongoose rollspel innehåller ju gott om citat från Howards Conan. Vilket ju naturligtvis är okej, eftersom den är allmängods. Om de dessutom har tagit material från Marvel-Conan vet jag inte. Antar det eftersom de, vad jag förstår, betalar dyra pengar för licensen till CPI.Om jag alltså har förstått det här resonemanget rätt så är Conan d20 alltså baserat på Marvel-Conan och inte på Howard-Conan?
Nja, bara för att en roman som handlar om rollfiguren Conan har namnet "Conan" i titeln innebär inte att det är en produkt som saluförs under varumärket Conan. Jag vet inte ens när varumärket registrerades ursprungligen (i Sverige var det 1980, tror jag), men det tycks mig som om det fanns gott om "produkter" med namnet redan vid registreringen, vilket gör att den borde ha ogillats.Um, jo, det gör det; majoriteten av de Conan-romaner som har publicerats är skrivna från 50-talet och framåt.
Om jag får gissa... servieversionen. Där finns ju tillräckligt mycket nytt för att serierna klart skall vara egna verk med egna rättigheter.Vad i hela friden är det då Paradox har förvärvat rättigheterna till, egentligen?
Mer av ett halv-trött konstaterande. Jag behöver, som tur är, inte bry mig längre.det där lät som uråldrig bitterhet.
Visserligen standardformuleringar, men det verkar som om de vill att man gärna får tolka det som att allt som har med Conan att göra (related characters/names?) ligger under deras mantel.CPI said:CONAN® and/or CONAN THE BARBARIAN® and related logos, characters, names, and distinctive likenesses thereof are trademarks of Conan Properties International LLC unless otherwise noted. All Rights Reserved.
Öh! Vi har ju blivit lovade fotobevis på det där. Har du packat upp grejerna än?11 hyllmeter rollspel
Klart att de vill att man skall tolka det så. I min bransch brukar den typen av formuleringar falla under begreppet "FUD" (= Fear, Uncertainty, Doubt). Det räcker ofta att göra folk rädda, osäkra och tveksamma för att vinna. Man behöver inte ha rätt.Visserligen standardformuleringar, men det verkar som om de vill att man gärna får tolka det som att allt som har med Conan att göra (related characters/names?) ligger under deras mantel.
Nejdå, det är inte befängt att Magnus inte vill spendera pengar och tid på att slåss mot CPI. Och inte heller att de ogärna ser att andra utnyttjar namnet Conan på samma sätt som Marvel gjorde när serien om Conan skapades. (Fast jag måste faktiskt erkänna att de verkligen gav ny kraft åt en något bortglömd romanfigur).Men det är ju fullständigt befängt!