Nekromanti hittar inget

Kricka

Veteran
argh..
För många underforum att gå in i.
Kan inte säga att det är lätt att hitta nått alls på detta forum. I give up

God45

#PrayersForBahakan
Vad letar du efter?

Och byta till platvisning om du kör trådat, det hjälper.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Och byta till platvisning om du kör trådat, det hjälper.
Platt visning är numera standard när man är nyreggad (tacka gudarna för det).

Och jag tror inte att "det finns för många underforum" löser just det problemet...

krank

Kricka said:
För många underforum att gå in i
Det har jag sagt i över tio år nu... Forumet är helt oöverskådligt för nya användare.

Det går egentligen inte att använda forumet alls innan man lärt sig att inte använda forumlistan alls, utan att istället använda bevakningslistorna eller så.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Haha, du har varit reggad i tre minuter :gremlaugh: Ge det lite tid och rota runt lite tills du lär dig hitta. Förväntar du dig att hitta överallt i en ny stad när just kommit dit?

Kricka

Veteran
Vilken spännande och (ironisk) rolig ranking ni har btw.
"Grisodlare"

Platt visning hjälper ju knappast problemet med att finna saker. Klicka överallt och hoppas att man snubblar på nått intressant verkar vara enda lösningen.

krank

Rymdhamster said:
Förväntar du dig att hitta överallt i en ny stad när just kommit dit?
2013 tycker jag att man kan förvänta sig att greppa hur en sida funkar inom ett par minuter.

Och jag råkar veta att Kricka spenderat mer tid än så med att försöka hitta saker som oinloggad först.

(Jag vet det eftersom jag sitter i samma rum =)

Kricka

Veteran
Inte första gången jag är på sidan. Dvs inte helt ny stad.

krank

Kricka said:
Platt visning hjälper ju knappast problemet med att finna saker. Klicka överallt och hoppas att man snubblar på nått intressant verkar vara enda lösningen.
Jag funderar på om man borde bygga en guide för nya användare.

Typ "här ser du senaste inläggen, där kan du hålla lite koll på vilka diskussioner som pågår just nu, såhär använder du bevakningslistorna".

Men det är skitkasst att man ska behöva ha en sån grej år 2013, får jag väl säga.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
(Jag vet det eftersom jag sitter i samma rum =)
Krank tillbringar tid tillsammans med andra människor? Jag är imponerad! :gremwink:

Skämt åsido: om du sitter i samma rum borde du väl kunna ge Kricka lite vägledning!

krank

Rymdhamster said:
Skämt åsido: om du sitter i samma rum borde du väl kunna ge Kricka lite vägledning!
Visst kan jag det. Men det är inte riktigt poängen. Ska en ny användare behöva ha en existerande användare i rummet för att kunna använda forumet?

krank

Mitt förslag sedan ett bra tag tillbaks. Dölj de flesta forumen för helt nya användare, och visa istället en liten guide eller text som förklarar hur man "öppnar" dem. Jag tycker att forumet behöver bli mer inbjudande mot nya medlemmar, inte ha en "tröskel" för hur mycket tålamod/internetkunskap man måste ha för att få privilegiet att snacka med oss. Elitism är vi ganska bra på, på det här stället.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well, det är inga problem för mig, och så vitt jag minns var det inte det när jag var ny heller. Behöver man lite extra hjälp att sätta sig in i hur en del saker fungerar är det inget att skämmas över.

Det är ju bara att läsa vad forumen heter, fundera på om de känns relevanta för ens egna intressen och gå in och titta.

Okej, om man tycker att ALLA rollspel som finns är intressanta så blir det ju rätt många forum, men å andra sidan är ju i så fall alla forum intressanta så det är bara att titta i allihop.

Själv rekommenderar jag att hålla ett öga på "senaste inlägg" och "senaste diskussioner" i högerspalten. Det är så jag hittar de flesta intressanta grejerna.

krank

Rymdhamster said:
Well, det är inga problem för mig, och så vitt jag minns var det inte det när jag var ny heller.
"Det är inget problem för mig, alltså är det inte ett problem".

Eh...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
Rymdhamster said:
Well, det är inga problem för mig, och så vitt jag minns var det inte det när jag var ny heller.
"Det är inget problem för mig, alltså är det inte ett problem".

Eh...
Det är inget problem för mig, alltså är det inte ett problem för alla.

You can't please everyone.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
2013 tycker jag att man kan förvänta sig att greppa hur en sida funkar inom ett par minuter.
Ja, hierarkin är lite stökig på rollspel.nu. Mängden forum ställer till det och toppmenyn skulle behöva ses över. Jag har dock för dåliga kunskaper om UBB för att kunna säga vad som är möjligt att förändra.

Problemet är tvådelat, tycker jag. Dels skulle man behöva göra en rejäl omstrukturering av hela sidan, och vara ganska skoningslös i detta (och det skulle föregås av en omfattande analys). Dels skulle jag vilja be en interaktionsdesigner se över UX-bitarna i både stort och smått.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
Well, det är inga problem för mig, och så vitt jag minns var det inte det när jag var ny heller. Behöver man lite extra hjälp att sätta sig in i hur en del saker fungerar är det inget att skämmas över.

Det är ju bara att läsa vad forumen heter, fundera på om de känns relevanta för ens egna intressen och gå in och titta.

Okej, om man tycker att ALLA rollspel som finns är intressanta så blir det ju rätt många forum, men å andra sidan är ju i så fall alla forum intressanta så det är bara att titta i allihop.

Själv rekommenderar jag att hålla ett öga på "senaste inlägg" och "senaste diskussioner" i högerspalten. Det är så jag hittar de flesta intressanta grejerna.
Jag hade inte heller några problem alls när jag gick med. Och jag spenderade ändå bara en vecka eller så med att lurka innan jag gick med. Jag förstår ärligt talat inte vad som gör det svårt att hitta. Bara klicka på D&D forumet om du är intresserad av D&D och allmänna rollspelsforumet om du vill se vad folk snackar om i allmänhet. Det blir ju till och med en sådan där gul fläck till vänster om forum namnet om där är något nytt.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Kricka said:
argh..
För många underforum att gå in i.
Kan inte säga att det är lätt att hitta nått alls på detta forum. I give up
Jag tycker att det här är spännande. Kan du inte försöka berätta lite mer i detalj vad det är som ställer till det för dig? Då kan vi lära oss något.

krank

God45 said:
Jag hade inte heller några problem alls när jag gick med. Och jag spenderade ändå bara en vecka eller så med att lurka innan jag gick med.
"Bara en vecka", lol. Att behöva spendera mer än fem minuter innan man fattar det mesta = sidan har dålig UX-design.

God45 said:
Jag förstår ärligt talat inte vad som gör det svårt att hitta.
Nej, jag har förstått att en del av er inte förstår. Betyder det då att ni anser att t.ex. Kricka är för "korkad" för att få använda forumet, eller vad är det ni vill ha sagt? Är man inte tålmodig/smart nog att fatta forumet så får man inte vara med? Är det någon form av inträdesprov?