Nekromanti hittar inget

Anchorman

Swashbuckler
Alltså forumet är ju aningens rörigt, det finns på tok för många delforum med tanke på hur mycket det postas.

De specifika rollspelspelforumen, vad är liksom kriterierna för att vara med här? Det är ju tydligt att det inte handlar om att det postas mycket om dem, jag har sett många spel som det skrivs mycket mer om än de flesta som ligger här.

Sen är det jättekonstigt längst ner:

Off Topic
Övriga spel
Kultur

För det första, Kultur är ett alldeles för diffust ord, så sjukt mycket hamnar under det ordet.
Matkultur till exempel, är det alltså här receptet på hallonmuffinsen ska upp, eller är det på off-topic?

Jag antar att tv-spel ska ligga under övriga spel, men enligt mig är det en stor del av kulturen.

Om jag fick organisera om så skulle jag göra så här:

Allmäna rollspelsforum:

Inget ska ändras här, de forumdelar som ligger här fyller alla ett syfte, på sikt skulle jag tänka mig att lägga in presentation i evenemang och kontakt kan vara en bra grej, men eftersom det är nytt så är det just nu mycket aktivitet där.

Specifika rollspelsforum:

Som sagt, här behövs rensas eller läggas till massor, jag är då ett större fan av det första. Bort med det mesta, varför ligger Fenix här till exempel, borde inte det ligga under promotion? Det jag anser bör ha egna forum är:

Dungeons & Dragons
Eon
Sagagames

Och egentligen inget mer, jag kan också se ett syfte med att lägga in dem här som ett underforum till Rollspel, ungefär som det går till i varulvsspelsdelen.

Allmäna diskussionforum:

Som sagt, lägg ihop:
Off-topic
Kultur
Övriga spel

I en klump och kalla det övrigt. Och då även slå ihop presentation med evenemang och kontakt.

Sen som andra sa, sökfunktionen behövs göras bättre!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Magnus Seter said:
EDIT: när jag läste om kranks inlägg drog jag nu slutsatsen att det var en specifik tråd om filmer som avsågs. Det skulle alltså innebära att vi specifikt i detta fall snackar om sökfunktionen, vilket ju verkar vara det som tråden börjat handla om. Så då är jag mer med. Och ja, sökfunktionen är keff.
Jag och Kricka snackade en del om saken igår, och grejen var att det inte fanns något enkelt sätt att hitta just den tråden utan att söka - underforumen skapade ett rörigt och oöverskådligt intryck. Nu vet jag att det här låter som saker jag sagt förut och som att jag använder Kricka som alibi för mina egna åsikter, men så är det: Anledningen till att Kricka blev frustrerad var att han möttes av en "wall of text" där han inte kunde få någon överblick och hitta kulturforumet. Sedan kanske man kan tycka att Kricka "borde haft tålamod" eller "borde ha scrollat ner och läst beskrivningarna under varje underforum", men jag är inte säker på att det är speciellt konstruktiva saker att tycka.

Jag har funderat på om man skulle kunna göra forumet mer överskådligt genom att så att underforumen tar mindre vertikal plats. Alltså, så att fler underforum får plats på skärmen samtidigt. Tog man bort eller gömde beskrivningarna och moderatorerna på något sätt, så kanske man skulle kunna pressa ihop saker...

Kanske skulle alla kategorier utom "Allmänna rollspelsforum" dessutom kunna vara "uppvikta" för nya användare, så att man faktiskt kan se åtminstone alla kategorier vid ett snabbt ögonkast.

Som jag ser det är det framför allt rörighet och oöverskådlighet som är problemen, och jag vägrar tro att det inte går att lösa med tydlighet i strukturen och vad vi väljer att presentera för nya användare.

(Skulle det gå att ha snabblänkar till alla kategorier i en meny nånstans?)

krank

Anchorman said:
De specifika rollspelspelforumen, vad är liksom kriterierna för att vara med här?
De kan vi inte göra så mycket åt; jag tycker de borde ligga längst ner men de kan tyvärr inte riktigt minska i antal.

Varför? För att det är de officiella forumen för just de spelen - Saga games till exempel har sitt officiella forum här, och inte på någon egen webbplats.

Sodivra

Champion
Anchorman said:
Allmäna diskussionforum:

Som sagt, lägg ihop:
Off-topic
Kultur
Övriga spel

I en klump och kalla det övrigt.
Jag håller med.

Jag märker att det varit en eller två som sökt spelare i presentationsforumet, så jag håller med om att man skulle kunna slopa evenemang och kontakt och kalla presentationsforumet för presentation och spelare sökes. Evenenemang och konvent borde ändå ligga i rollspelsforumet tycker jaaaa

Men jag vet inte. Jag gillar det Seter skriver, att man kan ställa frågor i presentationsforumet, att det är strikt "välkommen och jag är ny här"-forum.

Framförallt tycker jag att man får skriva sina trådar var man själv vill när det finns ett överlapp mellan olika forum.

(Vill man göra mindre wall of text av forumlistan så tycker jag att man kan börja med att ta bort den beskrivande texten från nästan alla forum.)

Anchorman

Swashbuckler
krank said:
Anchorman said:
De specifika rollspelspelforumen, vad är liksom kriterierna för att vara med här?
De kan vi inte göra så mycket åt; jag tycker de borde ligga längst ner men de kan tyvärr inte riktigt minska i antal.

Varför? För att det är de officiella forumen för just de spelen - Saga games till exempel har sitt officiella forum här, och inte på någon egen webbplats.
Tack för förtydligen här, ja då är det väl kanske inte så mycket att göra åt, även om jag tycker det är lite lustigt att det ligger forum här som det inte skrivits något i på flera månader.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Som jag ser det är det framför allt rörighet och oöverskådlighet som är problemen, och jag vägrar tro att det inte går att lösa med tydlighet i strukturen och vad vi väljer att presentera för nya användare.
Jag tror att det krävs en mer radikal redesign än att flytta om forumen. Men det är tyvärr en långsiktig fråga som vi inte landat i. vBulletin-spåret har sina problem, och jag har inte bestämt någon sorts strategi eller plan för detta. Vilket jag borde göra.

Min tanke är att det egentligen inte är fel att ha en lång lista med alla forum, men att det kanske inte är rätt att ha den som startsida för besökaren.

/Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
och grejen var att det inte fanns något enkelt sätt att hitta just den tråden utan att söka
Nja, det går ju också att fråga om hjälp. Det är ju det allra lättaste.

Man kan fråga i vrållådan eller t.ex. i presentationsforumet (en anledning till att den skapades var ju att folk skulle ha ett tydligt ställe att ställa frågor om hur sajten funkar när de är nya).

Så helt omöjligt att enkelt hitta tråden är det ju inte. Det finns verktyg, som visserligen är sociala, men de finns där.

/Magnus

krank

Arvidos MC said:
(Vill man göra mindre wall of text av forumlistan så tycker jag att man kan börja med att ta bort den beskrivande texten från nästan alla forum.)
Ja, absolut! =)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Arvidos MC said:
Ja, absolut! =)
Jag tror tvärtom att det är fel att ta bort information för att försöka göra kategorierna tydligare.

Då lägger vi över ansvaret helt på användaren att tolka in vad som finns i de olika kategorierna. Om vi har korta beskrivningar ger vi åtminstone en ledtråd om vad som finns att hämta i de enskilda forumen.

/Magnus

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag gjorde ett provskott. Mycket riktigt nya inlägg i presentationsforumet syns i Senaste inlägg.

Jag var övertygad om motsatsen, men om det nu var ett problem förr så är det löst nu.

krank

Magnus Seter said:
Då lägger vi över ansvaret helt på användaren att tolka in vad som finns i de olika kategorierna. Om vi har korta beskrivningar ger vi åtminstone en ledtråd om vad som finns att hämta i de enskilda forumen.
Mjao, men det blir mycket text. Den sortens ledtrådar funkar bäst för de som har tålamod att läsa igenom några raders beskrivningar...

Därav vore väl idealet i mina ögon att dölja beskrivningarna, så att de kunde vikas fram eller så. Men jag är lite skeptisk till hur stor funktion de egentligen fyller idag.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Magnus Seter said:
Eller en bättre sökfunktion, det skulle nog också underlätta.
Fast ... fast ... om jag klickar på Sök. Och skriver in Film. Och retur. Så får jag upp filmklubbstråden som fjärde tråd.

Lättare än så kan jag inte göra det. Sorry.

Så ett empiriskt test ger vid handen att problemet kanske inte alls är sökfunktionen?

Så då måste Kricka beskriva hur hen gjorde för att inte hitta tråden. Så att jag får lite mer kött på benen.

/Magnus

krank

Magnus Seter said:
Så då måste Kricka beskriva hur hen gjorde för att inte hitta tråden. Så att jag får lite mer kött på benen.
Inte verbatim men typ såhär säger Kricka: "Kom till forumet, möttes av en vägg, försökte hitta nånstans där det skulle kunna finnas en filmtråd" - "Så du såg aldrig Kulturforumet?" - "Nej, det var för långt ner, då hade jag redan gett upp..."

shaithan

Warrior
tja jag är ju som dem flesta vet relativt ny på forumet. och jag hadde inte några större problem med att hitta men det man kan göra för att ta bort men endå inte ta bort beskrivningen är väll att göra så att beskrivnings texten kommer fram när du lägger muspekaren på själva forumslänken .

Brynolf

Dum fan
Jag döljer alltid "specifika rollspelsforum", så då är listan med forum lagom lång. Visserligen upptäckte jag att det gick att göra av en ren slump, så det är ju inte direkt intuitivt hur man går tillväga.

För övrigt håller jag med om att sökfunktionen inte är nåt vidare. Man kanske kunde bygga in en Google-sökfunktion i stället eller nåt?

Kricka

Veteran
Ursäkta. Det tog ett tag för mig att hitta igen min tråd igen.

Tycker det ser bättre ut om sidan visades ungefär så här by default:

Notera att jag bytt lite plats på senaste inlägg, inloggade användare, chatten, samt sökfunktion avkortade beskrivningar på forum samt färre kategorier.

Än så här:

Försökte använda sökfunktionen första gången ja var inne men hittade den inte då.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kricka said:
Najs. Du kan ju resonera med Krank om det där med att ha Senaste inlägg högst upp. Jag gillar det, men han är starkt emot det, säkert av goda anledningar. :gremgrin:

Sen löser ju inte din redesign grundproblemet, att du inte hittade filmtråden när du kom hit. Med ditt förslag hade du varit tvungen att göra minst två extra klick för att utforska vad som ligger under de dolda forumen, och där hade det ju funnits ganska stor chans att missa kulturforumet ändå.

Vänliga hälsningar

/Magnus

krank

Magnus Seter said:
Kricka said:
Najs. Du kan ju resonera med Krank om det där med att ha Senaste inlägg högst upp. Jag gillar det, men han är starkt emot det, säkert av goda anledningar. :gremgrin:

Sen löser ju inte din redesign grundproblemet, att du inte hittade filmtråden när du kom hit. Med ditt förslag hade du varit tvungen att göra minst två extra klick för att utforska vad som ligger under de dolda forumen, och där hade det ju funnits ganska stor chans att missa kulturforumet ändå.

Vänliga hälsningar

/Magnus
Har du räknat med scrollnkngar i de där klicken? :)

När jag och Kricka kommer hem från After Earth på bio så kommer en Kranksk variant av Krickas förslag...

F.ö har Krickas en MYCKET tydligare sökruta :) som dessutom enklare hittas i "gyttret"...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Har du räknat med scrollnkngar i de där klicken? :)

När jag och Kricka kommer hem från After Earth på bio så kommer en Kranksk variant av Krickas förslag...

F.ö har Krickas en MYCKET tydligare sökruta :) som dessutom enklare hittas i "gyttret"...
Klickar folk fortfarande för att skrolla? Det låter omodernt. Skrollhjul, touchpads och så vidare. :gremgrin:

Sökrutan är tydligare. Placerad i stort sett precis där det idag står "Sök" i menyraden.

Min inställning är att allt det här minskandet av text och antalet forum och allt bara är ett sätt att måla grisen så att den ser ut som en lördagsdejt. Hela sidan måste tänkas om, om det är så att vi vill ge användare som Kricka fler och tydligare verktyg att hitta saker. Lösningar som baserar sig på hur de använder webbsajter i stort, och inte bara rollspel.nu första gången.

Vi måste också ta hänsyn till ofta-användare, sällan-användare, nya användare, erfarna användare och så vidare. Avskalandet av information från forumet fokuserar på nya användare, och exkluderar allt resonemang kring de andra grupperna.

Hoppas After Earth var bra!

/Magnus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
F.ö har Krickas en MYCKET tydligare sökruta
Detta fick mig att tänka: skulle det gå att ersätta snabbsökrutan med en sökruta som i princip bara länkar till google med automatiskt stoppar in det där sidspecifika grejset i sökningen?

Jag trivs dock väldigt bra med den avancerade sökningen, så som den är.