Rising
Vila i frid
Re: Jaa.. är det inte härligt?
Samma devis gäller här. Om jag skulle prata med Nightowl (eller någon annan med extremt mycket rikare ordförråd än jag själv) och först och främst ville bli förstådd av just honom, då skulle jag använda de mest precisa ord jag kunde komma på, för jag vore säker på att han skulle förstå (däremot skulle säkert han känna att han var tvungen att hålla tillbaka något för att jag skulle förstå honom). Det vore dock fåfängt och oansvarigt att skjuta högt över alla andras huvuden i en diskussion som jag ville att så många som möjligt skulle få vara delaktiga i.
Jag har redan skrivit till dig att kommunikation beror på vem man pratar med. Jag drog till och med en liknelse med vägbeskrivningar som skulle ges till en fransos resp. en svensktalande kompis. Om du drar dig denna liknelse till minnes så kommer du säkert ihåg att min poäng var att jag skulle använda ett annat språk till fransosen än till min kompis för att förståelsen skulle vara så hög som möjligt i båda fallen.Du kanske tycker att vi ska hålla oss helt till de allra enklaste och mest kända orden för att vara säkra på att ingen någonsin behöver ställa en fråga eller lära sig något nytt - tja, kul för dig. Jag håller inte med.
Samma devis gäller här. Om jag skulle prata med Nightowl (eller någon annan med extremt mycket rikare ordförråd än jag själv) och först och främst ville bli förstådd av just honom, då skulle jag använda de mest precisa ord jag kunde komma på, för jag vore säker på att han skulle förstå (däremot skulle säkert han känna att han var tvungen att hålla tillbaka något för att jag skulle förstå honom). Det vore dock fåfängt och oansvarigt att skjuta högt över alla andras huvuden i en diskussion som jag ville att så många som möjligt skulle få vara delaktiga i.