Nekromanti HJÄLP!!! Svensk manga

Rosen

Myrmidon
Re: Nyckelknippan rasslar, ja

Antar att det på sätt och vis är mitt fel, eftersom jag sedan frågade efter vad som definierar manga...

Nej, det är det inte. Du frågade om definitionen av manga är "serier från Japan" eller "serier med en specifik stil" -- oavsett svaret handlade diskussionen om serietidningar.
Sedan hoppade en viss person in och började raljera om tecknad film, som överhuvudtaget inte hade nämnts i tråden innan dess. Det var ett klart byte av ämne.

--
Åke

Rising

Vila i frid

"Du frågade om definitionen av manga är "serier från Japan" eller "serier med en specifik stil" -- oavsett svaret handlade diskussionen om serietidningar."

"Oavsett svaret handlade inlägget om manga" hade varit en korrekt analys.

Om manga är en stil så kan en japansk serie i den stilen vara "manga", och om manga är japanska serier så... är fortfarande den serien "manga".

Så om vi hade diskuterat serier hade vi aldrig kommit fram till något svar. Jag är som de flesta vet lite lustig eftersom jag ogillar diskussioner som omöjligtvis kan leda någonstans, så jag gjorde det enda jag tyckte var vettigt och lyfte fram japansk tecknad film istället.

Om "manga" är en stil så är dessa tecknade filmer helt klart "manga"
Om "manga" är japanska serier så blir dock dessa tecknade filmer något annat.

---

Om vi skulle stå i ett mörkt rum och dividera om huruvida någons skor är svarta eller mörkblå, då är jag en sådan som tänder glödlampan i taket så att det kan kastas lite ljus över diskussionen. Om någon efteråt väljer att titta upp mot taklampan istället och undra vad den kan ha haft med saken att göra... då anser jag att den personen kanske inte riktigt har återgett diskussionen korrekt.

Rosen

Myrmidon

"Du frågade om definitionen av manga är "serier från Japan" eller "serier med en specifik stil" -- oavsett svaret handlade diskussionen om serietidningar."
"Oavsett svaret handlade inlägget om manga" hade varit en korrekt analys. Om manga är en stil så kan en japansk serie i den stilen vara "manga", och om manga är japanska serier så... är fortfarande den serien "manga". Så om vi hade diskuterat serier hade vi aldrig kommit fram till något svar.

Nu har du stått på huvudet så länge att du börjar bli omtöcknad...

Om manga är en stil så är en japansk serie i en annan stil (i det här fallet, en utan stora ögon och spetsiga näsor) inte manga.
Om manga är serier från Japan så är serier med stora ögon och spetsnäsor från Sverige inte manga.
Så om vi hade fortsatt diskutera serier istället för att gå in på ditt ovidkommande stickspår hade det fortfarande varit en relevant diskussion.

--
Åke

Rising

Vila i frid

Om manga är en stil så är en japansk serie i en annan stil (i det här fallet, en utan stora ögon och spetsiga näsor) inte manga.
Om manga är serier från Japan så är serier med stora ögon och spetsnäsor från Sverige inte manga.
Been there, done that, som du brukar säga. Tog upp de argumenten i tråden.

Det är dock där diskussionen brukar stanna och båda brukar mena att just de har rätt. Och båda har goda argument, så man kommer ingen vart. Jag gissade att killen som ställde frågan redan förstod detta, han verkade smart, och jag ville inte förolämpa honom genom att skriva någon sådan där floskel, så jag presenterade de argument jag kunde hitta som satte nytt ljus på frågeställningen istället:

Konsekvens och praxis. Två argument utifrån.

För denna argumentering behövde jag japanska böcker, amerikanska serier, samt teckningar som allmänt kallas för "mangateckningar". Båda mina argument skulle dock kunna skjutas ner om motståndarsidan hade pekat på mangafilmer: "Men vi säger ju 'anime', så varför skall vi inte säga 'manga' om japanska serier?" och en sådan lättköpt poäng ville jag inte unna någon äcklig viktigpetter (för hur mycket jag än älskar alla forumiter så tycker jag genuint illa om viktigpetter-fasoner), så jag sköt skarpt istället mot detta mål. Tände glödlampan i taket, så att alla argument kunde få komma till sin rätt.

Tog jag för många självklarheter för givna? Det vore en tråkig slutsats, för då har man ju verkligen förolämpat forumet.