Jag tänker att du ju verkar känna din spelgrupp ganska väl du förutsåg t.ex. hur de skulle reagera om någon blev tillfångatagen, jag tror det var något mer också. Om du nu känner dem, varför inte fråga dem? min erfarenhet är att det är väldigt stor skillnad på vad folk vill ha ut av sitt rollspel, förmodligen har du en ganska god idé av vad dina spelare vill ha ut av det redan, men att ställa frågor skadar inte. Fråga dem: tycker ni jag borde avrättat spelare x i striden? Hade det varit kul med en uppföljare, att återvända in i slottet igen osv?
Jag kan tycka det är skönt om spelledaren är konsekvent med sina spelledarpersoner, men det är inte en nödvändighet. Jag behöver absolut inte en stark spelledare, däremot gillar jag inte när spelledaren sätter mig i situationer som inte leder till något, eller som utsätter mig för något som jag inte kan hantera inom spelet eller som karaktär.
...SÅ om din spelare tyckte det var ballt att bli tillfångatagen hade jag kört på det. Jag hade nog valt bort den stora striden, mest för jag tycker stora strider med många moment lätt bara blir en massa tärningar och ganska trist. Varför inte ge spelarna lite olika idéer, kanske mamman kunde skicka med dom en papperslapp med vakter som var mutbara, eller kanske hon hade en älskare bland vakterna, en med dubbla lojaliteter. Kanske grevesonen var en jovialisk jävel och efter striden tackade för god match och bad rollpersonen som han besegrat komma tillbaka på lunch nästa dag för att bjuda på några av sina duell-tricks? Nej, jag vet inte, det beror verkligen på stämningen, men jag tror på att om spelarna inte har idéer själva får man hjälpa dem, men inte med en idé som är den enda, utan genom att föreslå en massa olika idéer som de kan välja mellan. Kanske hade jag, om det vore okej för spelaren, låta avrätta karaktären som blev tillfångatagen, men kanske låta mamman fly, och på så sätt låta handlingen röra sig framåt. Det låter ju lite trist att göra om stormning av slott. Kanske spelaren skulle avrättas på en offentlig plats a lá Robin Hood? Då blir genast fritagningen en helt annan. Går det att locka in några tappra krigare i fajten?
Jaa, svaret på frågan vad som är viktigast mellan spelarinflytelse eller handling är enligt mig beroende på grupp. Fråga gruppen vad de tycker, kör åt det hållet nästa gång. Kolla om det är okej att vara meta under spelmötet, kunde jag frågat er vad ni tyckte varit coolast och roligast? Kanske hade de inga bra idéer inom berättlesen, men bra idéer för historien som inte du tänkte på?