Nekromanti Hjälp En Dum En!

solvebring

Superhero
Är jag dum, jag vet inte eftersom jag inte vet vad det betyder eller står för... Vart kommer rollspelsnamnet Götterdämmerung ifrån? Vad betyder det, vad står det för?

Krille

Super Moderator
Lite litteraturhistoria

" Vart kommer rollspelsnamnet Götterdämmerung ifrån? Vad betyder det, vad står det för?"

Det är tyska och betyder ungefär "gudarnas skymning". Det brukar användas med ungefär samma betydelse som "ragnarök", och i Nibelungen-eposet så har det ungefär samma betydelse: allt går åt helvete för Wotan (dvs den germanska varianten av Oden) och gänget. Den sista operan i Nibelungens ring, som bygger på Nibelungen-eposet, heter just "Götterdämmerung" på tyska och "Gudarnas Skymning" på svenska.

Därför har "götterdämmerung" kommit att användas i betydelsen större katastrof, undergång och liknande, speciellt i de fall när de inte kan undvikas och det är någon form av stoiskt hjältekämpande in i det sista inblandat, trots att man vet att det är lönlöst.

...och av den anledningen tycker jag att namnet inte riktigt passar in på spelet. Det är liksom för mycket 1800-tals germansk nationalromantik över det, inte så mycket mysterier, konspirationer och 1700-tal. Men det är min personliga åsikt.

solvebring

Superhero
Re: Lite litteraturhistoria

...och av den anledningen tycker jag att namnet inte riktigt passar in på spelet. Det är liksom för mycket 1800-tals germansk nationalromantik över det, inte så mycket mysterier, konspirationer och 1700-tal. Men det är min personliga åsikt.
Dessutom känns det nog inte så lovande som spelare att just spela ett spel vars namn betyder undergång ... Det lär ge taskiga vibbar och känslor så fort SL slår en tärning eller ska öppna munnen. :gremwink: Hehehe...
Ja du har så rätt. Det du berättat för mig i ditt överstående inlägg är inte precis den bild som Riotminds gett av spelet och vad man fått för bild av spelet då man läst det. Namnet verkar helt fel ute...

PAX

Jordisk Äventyrare

It's just a name.

Play the game.

Rosen

Myrmidon

...och av den anledningen tycker jag att namnet inte riktigt passar in på spelet. Det är liksom för mycket 1800-tals germansk nationalromantik över det, inte så mycket mysterier, konspirationer och 1700-tal.

Det är i alla fall mer passande än 'Ragnarök' skulle ha varit. (-: Fast jag såg mest Wagnerska valkyrior framför mig första gången jag hörde det.

--
Åke

Krille

Super Moderator

"Fast jag såg mest Wagnerska valkyrior framför mig första gången jag hörde det."

Dito, faktiskt. Och så blev jag putt över att Riotminds hann använda namnet innan jag hann göra det.

solvebring

Superhero

Så sant. Det är bara ett spel. Ett spel som jag faktiskt skall köpa, såfort alla grejer släppts... :gremsmirk:

Arfert

Facit

jag håller med, jag tycke också att det var ett märkligt val av namn... Har på en tidigare tråd ondgjort mig om det... Hade passat bättre på ett spel som utspelade sig under 1800-talsromantiken, eller ett som har Berlin -45 som kampanj kanske... Överhuvudtaget har jag fått noll 1700-talsvibbar av det jag sett av spelet.. antingen är det romantiken eller barocken som spökar (bara val av kläder och färgskala!)... men om man ser det som fantasy i en alternativvärld så är det säkert helt OK att lira...

Arfert

Facit

jag kommer också köpa det... fast jag köper iofs ALLT som ges ut. ;-)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Överhuvudtaget har jag fått noll 1700-talsvibbar av det jag sett av spelet.. antingen är det romantiken eller barocken som spökar (bara val av kläder och färgskala!)...
Senbarock (1710-tal) sett genom romatikens glasögonlinser. :gremwink:

Upplysningstidens färgskala ligger väl mer åt ljusblått och offwhite? Jag vet att blåvitrutigt var väldigt populärt i det gustavianska Sverige, men detta gör väl sig knappast bra bland magiker och monster? :gremsmile:

Arfert

Facit

mmm vi får väl säga senbarock då... sista varvet på karolinerna osv...

ja det är väldigt MÖRKBRUNT, knappast en populär färg på 1700-talet... den gjorde comeback med Empiren/romatiken (vadå antikrundan?)

Mekanurg

Re: Lite litteraturtips

mmm vi får väl säga senbarock då... sista varvet på karolinerna osv...
Då kan SL använda Björn Holms många romaner med deckare och äventyr i karolinermiljö som inspirationskälla. Några är skrivna nästan som rollspelsäventyr (t ex Kungens sista skärv där ett gäng väldigt rollspelsmässiga äventyrare ska råna Riksbanken 1717.) Jag har träffat Björn en gång och, ja, han är gamer om än i liten skala.

solvebring

Superhero
Vad är Götter? Jag tycker...

De vibbar man fått av Götter är knappast 1700-tal, inga barockfeelings direkt. Det känns mer som om de gjort en ännu mer hypad version av det, enligt mig, värdelösa Chronopia. Allt är brunt och underground-rustkigt, inte för att Chronopia är det, men det är sådär - mörk medeltidsfantasy färgat. Men istället för dvärgar etc. så har man gått till vår egen medeltid och plockat ut människor och ruskiga sägner från det och gjort raser och monster av. Och sedan slängt in en massa checka vapen, musköter, flintlåsvapen etc.
Jag skulle vilja säga, en medeltidsvärld - nästan lite digerdöden-feeling, med en mycket klen oupptäcklig touch av 1700-talet... Mycket klen. Verkar mer som en bild man har av vampyrernas omgivning under den tiden - ett rollspel i "En Vampyrs Bekännelse" miljö... Om ni fattar vad jag mumlar om?

Arfert

Facit
Re: Lite litteraturtips

låter ju som man ska ta fram sitt gamla ex av EN GARDE i väntan på Götterdämmerungen... borde funka i den miljön...

Arfert

Facit
Re: Vad är Götter? Jag tycker...

ja.. fast en vampyrs bekännelser utspelar sig från sent 1700-tal till nutid om jag minns boken rätt... största delen av boken är under 1800-talet (när de kuskar runt i europa och letar andra vampyrer)...

Barocken är 1600-tal i huvudsak... inte 1700-tal.

Arfert

Facit

..tänk Mary Shelleys Frankenstein... Goethe, Schiller osv... och Wagner såklart.. det är den känslan jag fick...

solvebring

Superhero

Jo, okej.
Barocken är 1600-tal i huvudsak... inte 1700-tal.
Ni får ursäkta en sådan som lilla jag här, historia är inte min starka sida. Speciellt inte årtal innan 1900 :gremwink: .

Ja, det stämmer, det är mest i början av boken och även filmen som de härjar runt på 1700-talet. Det övergår till 1800-talet ganska fort... Men det är fortfarande nog mycket 1700-tal för att få känn på det, annars hade jag inte nämt det :gremtongue: .

Mekanurg

Dickens möter barocken

Nu föll pusselbitarna på plats. Vi pratar kanske om en hybrid av Charles Dickens och mörkbrun senbarock.

Nej, jag skojar inte. Charles Dickens utövar ett oerhört inflytande över modern populärkultur, även för SF-genren. Både cyberpunk och steampunk skickar ut tydliga Dickens-vibbar. Exvis är steampunk en amrikansk uppfinning som är inspirerad av Dickens' och Conan Doyles London-skildringar och Jules Vernes teknik.

Dickens är än idag en aktuell författare i USA och Storbritannien och nästan alla barn i de länderna kommer i kontakt med exvis Oliver Twist och David Copperfield under sin uppväxt.

Anubis-porten av Tim Powers bör också nämnas här som ett slags förstadium till steampunk. Den utspelar sig i London ca 1810 och blandar hejvilt av historia och ockultism. En riktigt bra bok, men inte 1700-tal.