Nekromanti Hjälp En Dum En!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Vad är Götter? Jag tycker...

men det är ju också kul att risa det, just för att det är så uppenbart att man valt namnet för att det ska låta COOLT och inget annat ;-)
Jag kan inte tänka mig ett bätte skäl till att välja ett namn till ett rollspel än just detta. Ett namn skall låta häftigt, lockande och vara inspirerande. Det är liksom det som är ett produktnamns syfte.

Det är ganska typiskt Riotminds. Deras produkter får folk att haja till och säga "ämen shit, vad coolt det här är!".

- Vulf

Arfert

Facit

fast det fick tyvärr motsatt effekt på mig... ungefär som när Target skulle göra om Mutant till en warhammer 4000-kopia (mutant rymd) för det "kommer kidsen att gilla"...

hraufnir

Swordsman

Jag tycker att du skall läsa det mesta tillgängligt av Dennis L McKiernan. Han använder mycket Tyska, Franska, nordiska kombinationer, japanska osv. i sina böcker som olika språk. Mest bara för att sätta karaktär på typerna, och inte för att efterhärma. Intressant läsning!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det kidsen gillar

ungefär som när Target skulle göra om Mutant till en warhammer 4000-kopia (mutant rymd) för det "kommer kidsen att gilla"...
Av en outgrundlig slump, som troligtvis inte har något med något att göra, så gillade vi som gjorde MC också WH40k, WFB och WFRP. Och eftersom WH40k inte fanns som rollspel, tyckte jag att det var kul att göra något som liknade det.

För att vi tyckte att det var kul, men främst för att kidsen gillade det, självklart. Men jag vill inte att det tappas bort att MC faktiskt inte bara var en själlös kommersiell konstruktion, utan att det även fanns skaparglädje och genuint intresse att göra ett bra spel med där nånstans också.

M.

Arfert

Facit
Re: Det kidsen gillar

vill bara påminna om att Nisse anlitade mig som konceptillustratör för MC... alltså till ideskisser... har fortfarande kvar massor av skisser (varelser, stuk på olika trupper mm), och det mesta låg till grund till det som sedan blev "skarpa illustrationer".. så jag är också medskyldig till MC ;-) ... och jag menade inte att det på något sätt var dåligt!

Basenanji

Postd20modernist
...det gillar jag!

Om man ska bedöma rollspel efter hur de klarar av att hålla sig till ett gemensamt tema utan att tappa i variationsrikedom,
måste jag kora MC till ett av de bästa!

Dagens motsvarighet måste vara Drakar och Demoner 6.

Att det sedan vände sig till kidsen, eller förll offer för någon sorts kommersiell satsning, förändrar inget.

Jag har aldrig förstått varför det riktats så hård kritik mot MC. Jag skulle gärna spela det oftare om jag bara hade alla moduler som fanns förr...

/Basenanji, till strid mot trendnissarna!

Rising

Vila i frid

fast det fick tyvärr motsatt effekt på mig... ungefär som när Target skulle göra om Mutant till en warhammer 4000-kopia
För mig var det det "vuxna" Mutant mellan det ursprungliga Mutant och Chronicles som var mutants värsta svacka. Det var liksom bara tråkigt i mina ögon.

Så... att smaken är som baken, det är knappast ett uttalande som jag kommer få Pulitzerpriset för, men jag tror ändå att det är en bra idé att välja en känsla och sedan gå åt det hållet, så mycket som möjligt.

Låt de "vuxna", torra spelen (som Khelataar och vad jag gissar att ditt Saga kommer bli) få vara så torra som möjligt, medan de "barnsliga" och sensationella spelen (som Trudvang och Götterdämmerung) få vara så sensationella som möjligt. Liksom, de som gillar Khelataar tycker ju inte att det är torrt eller tråkigt, och de som gillar Trudvang tycker inte att det är barnsligt eller fyllt av en massa tomma sensationer.

Det är kompromisserna och projekten som försöker appelera till alla målgrupper som känns kluvna och trista för precis alla. De försök att göra Götterdämmerung mer historiskt som föreslagits i den här tråden är jag exempelvis extremt allergisk mot. Då spelar jag faktiskt hellre ett snustorrt historiskt sjuttonhundratalsrollspel som skapats utifrån den utgångspunkten redan från början.

Big Marco

Läskig
Re: MC

Då kanske du kan förklara för mig hur tankarna och konceptarbetet gick till när MC's stridssystem togs fram och spikades?

Nightowl

Champion

ungefär som när Target skulle göra om Mutant till en warhammer 4000-kopia (mutant rymd) för det "kommer kidsen att gilla"...
Eller ungefar som nar Fredik Malmberg mer eller mindre beordrade Petersen och Gulliksson att gora en kopia av Gamma World med BRP-regler, "for det kommer kidsen att gilla", dvs det forsta Mutant. (kalla: Mikael Petersen)

Eller ungefar som nar man gav ut en modul till Mutant fylld med brutalmordarvapen och illustrationer som formedlade en bild av Mutantvarlden dar alla hade tanks, solglasogon och k-pistar. Hm, vad VAR det han hette som gjorde de dar kommersialistiska illustrationerna for att vacka koboldernas koplust... Arafat, Arfart, nagonting, han hette i alla fall Tomas i fornamn... han kan ju aldrig ha gjort sadana illustrationer for att han sjalv gillade dom, det MASTE ju ha vari pa order for att kidsen skulle kopa modulen*?

Eller ungefar som nar man beslutade sig for att gora om Mutant till en kopia pa Cyberpunk, "for det kommer kidsen att gilla".

Perspektiv, tack! Det hjalper...

Erik

*Det har ar enda delen av inlagget dar jag inte bara ar sarkastisk. Jag hatade Arferts Mutant-illustrationer och brukade muttra ungefar det som star ovan, tills jag sansade mig nagra ar efter att det ursprungliga Mutant var dott.

Arfert

Facit

Tror du missuppfattat mig... jag är helt övertygad om att Götterdämmerungen kommer bli ett j-ligt roligt spel att spela... JAG kommer absolut att testa det... och jag GILLAR spelidén. den här tråden handlade om NAMNET Götterdämmerungen, inte innehållet.

och jag gillade det ursprungliga mutant bäst.. OCH det nya, som verkligen är bra!!!

Arfert

Facit

Jag gjorde dom illustrationerna för att det var det beställningen från Äventyrsspel gällde... Nisse/Fredrik sa vad de ville ha och så gjorde jag det... Illustrationerna skulle ju passa till texten i Hindenburg-boxen. Det var ju inte jag som BESTÄMDE innehållet.... om de ville ha automatvapen så fick dom det... jag gillade personligen klubbor och gamla vägmärken som sköldar bättre... *DUH* ;-)

Arfert

Facit
Re: Förtydligande om saga (OT)

Eftersom du frågade om saga så är det INTE vara ett "torrt" spel utan snarare mer äventyrande i matinefilmsstil, dock med en "trovärdig" setting. Det som ligger närmast är väl gamla Drakar blandat med Västmark.. om man ska jämföra med svenska spel... Är ju tänkt delvis som en instegsprodukt till hobbyn. Har nån fler frågor så skriv gärna på Sagaformumet!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Just där har jag lite dålig koll

Eftersom stridssystemet var Henrik Strandbergs skapelse, har jag dålig koll på det. Men grundtanken var nog att skapa ett system som i grund och botten var ett figurstridsspel, med lite rollspel ovanpå (för stridssystemet alltså). Detta färgade mycket av den designen, och förklarar kanske en del av regelkonstigheterna. Allt fram till strid (i stort sett tror jag) baserade jag på BRP, och strid baserades på ... nått annat. :gremlaugh:

Men jag garanterar att vi gillade det! :gremlaugh:

Skulle nog ha speltestats mer, tror jag.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Coolt!

Jag har en massa kopior kvar av gamla MCtexter och skisser och bilder och annat. Kanske vi ska göra en utställning ihop? :gremlaugh:

M.

Storuggla

Champion
Re: Coolt!

Va? Har du? Och du har inte låtit mig oll... öh, dregla över dem? Vafalls? Vad är du för tusenfoting? :gremmad:

Storuggla, liksom bah

Rising

Vila i frid
Re: Förtydligande om saga (OT)

Eftersom du frågade om saga så är det INTE vara ett "torrt" spel
Förlåt, menade det inte som något dåligt.

Jag bara reagerade på en sak du skrev förut, om att du skulle ha en trovärdig och komplex religion i spelet. Det som kännetecknade gamla DoD var ju just att det inte hade några "trovärdiga" eller "komplexa" någonting. Varken länder eller religioner. Sen blev DoD betydligt vuxnare (och "torrare") iom Ereb Altor, där man hade ambitionen att skapa trovärdighet och koherens, även om det ändå blev rätt otroligt till slut.

Jag gissar att Saga kommer bli ungefär som Gondica och Västmark; och även om de båda har ett stort mått äventyrande och matinékänsla, så är de ändå i mina ögon torra dockskåpsrollspel på den andra sidan av Ereb Altor-tröskeln. Inte sagorollspel av den ytligt sensationella typ som gamla pre-Ereb-DoD var.

Men alltså, jag gillar både Västmark och Gondica, så det är ju bra med sådana spel också.

Arfert

Facit

vore kul.. har kvar gamla Hindenburg bilderna också har jag för mig... Får gräva i mitt förråd...

/T

Arfert

Facit

sparar ALLT.. enda problemet är att hitta grejerna i förrådet jag hyr... KAOS ;-)