Jag har läst Rasmus inledande poster ett antal gånger nu, men blir inte riktigt klok på vad det är vi diskuterar. I första posten pratar han om att det tidigare pratades mer om människosyn och jämstäldhet förr och i andra posten pratar pratas det mer om att för få av de som postar är kvinnor. Men i alla fall...
Jag vill gärna dela min vision om WRNU. Jag tycker att WRNU skall vara den naturliga knutpunkten för alla rollspelare i sverige. Jag vill att det skall vara en plats där alla känner sig välkomna, oberoende av kön, etnicitet, spelstil, politisk åsikt eller vadsom. Jag vill att siten skall handla om rollspel.
Jag tycker att klimatet på WRNU i dag är blandat. Folk är trevliga, kunniga, kreativa och över lag välkomnande, men det finns också ett antal ganska skarpa hörn bland användarna. Grottröjspelare står lite lägre i kurs och blir ofta milt om inte tillrättavisade så åtminstone milt puttade i rätt riktning av neotradspelare. Några användare med starka feministska åsikter är direkt elaka mot de som inte når upp till samma övertygelse som de själva. Ord som ”unket” och ”kräks i munnen” används frekvent.
Jag tror att anledningen till att vi har förhållandevis få kvinliga och för övrigt även andra användare är just det. Det är en ”hög nivå” på diskussionerna här, vi är inte nybörjarvänliga och åsiktskorridoren är i vissa områden smal. Inom vissa områden räcker det inte att vara okej, man måste vara bra till mycket bra.
Jag vill att vi ändrar oss. Jag vill att vi slutar hoppa på dem som inte är bra nog, att vi slutar med de negativa delarna av det som vi håller på med. Att vi kommer tillsammans som en community och tar oss en rejäl tankerunda om hur vi skall bete oss mot varandra. Jag tycker vi skall fundera över hur vi tillsammans ändrar hela vårt språkbruk och hur vi lägger band på oss att inte posta om vi inte kan säga något konstruktivt.
Jag har nämnt det förut och det är en trivial sak, men i stället för att ondgöra oss över alla rollspel som inte når upp till en viss standard, lyft fram de som gör det. Skapa badges, ”rollspel.nu, bra jämlikt spel” och gör en rejäl grej av att dela ut den till de som förtjänar det. Gör flera för de saker som vi vill lyfta fram och gör även där en grej av att dela ut dem. Skapa en positiv anda, lär av best practices.
Ge sedan FAN i att basha spel/stilar/ideer som inte uttryckligen förtjänar det. Det finns spel och ideer som gör det, men många är ”okej och uppåt”. Påtala det positiva i dem, slakta dem inte. Låt vissa saker glida. Framför allt, vi skall inte ta på oss rollen av korsfarare. Många tror det kanske, men i ganska många fall så vill de som det korstågas för helt enkelt inte ha korståget. Kom också ihåg att det finns människor bakom spelen/ideerna. Om ni har åsikter, kontakta kontruktörerna personligen och framför era tankar. I en positiv miljö framförs beröm i plenum och kritik i enrum.
Vad gäller forumsstrukturen så kan man ta sig en funderare över om några nya forum skulle kunna vara bra för nyrekrytering. Jag skulle till exempel kunna tänka mig ett forum för lajv, ett för props, kanske ett för vampire även om jag inte tror det skulle gå så bra och sedan skulle jag vilja ha ett för jämställdhet. På jämställdhetsforumet kan de som är extra intresserade prata om jämställdhet i samhället, i rollspel, kanske till och med om de fenomen som kommit upp i andra trådar som man inte vill diskutera i den tråden av hänsyn till den positiva känsla som jag pratat om tidigare. Jag är kluven till detta underforum av många anledningar, men tycker att det skulle vara positivt om man hade ett separat forum om inte annat för att både visa nya användare att det är något som vi tycker är viktigt samt att skapa en plats där diskussioner av den typen har ett naturligt hem.
Som avslutning på en ganska lång post; Jag anser att inkludering och en positiv omfamning skall gälla för alla. Hoppa inte på någon. Jag tycker inte kön är intressant när jag pratar med folk på internet. Jag tycker inte att särbehandling är bra i någon form, ens om den är positiv. Arbeta med att få alla att känna sig välkomna och bredda korridorerna något utan att tappa den egna identiteten så tror jag att forumet blir mer attraktivt för alla.