Nekromanti [Hjälp!] För ett jämställt och välkomnande WRNU

Status
Not open for further replies.

anth

Vetefan
Rasmus, för det första har du antagligen rätt, så detta är inte menat som ett "sticka ut taggarna och försvara mig"-inlägg.

Jag tycker inte att jag behandlar män och kvinnor olika här på forumet. Jag har gått på ett par näsbrännor när personer som jag trott varit kvinnor visat sig vara män och vice versa. Det är så fruktansvärt pinsamt att jag hädanefter försöker behandla andra forumiter som människor utan att försöka tänka mig dem som män eller kvinnor.

Däremot kan jag posta stingsliga kommentarer emellanåt om jag tycker att någon har fel på internet - men det har inte med personens kön att göra, utan mer med personens åsikter - samt att jag är gammal, mossig och anpassar mig långsamt till förändringar. Jag tror tyvärr att detta är något de som vill förändra saker måste leva med: att andra människor är tröga och att förändringar tar tid. Ibland väldigt lååång tid. Och under tiden måste man stånga sig blodig om man vill stå på barrikaderna.

Jag kan nämna ett par exempel:
- När debatten rasade om att Pippi Långstrumps pappa var negerkung tyckte jag att det var jättefånigt. Man går inte in och ändrar i äldre skönlitterära verk bara för att man hade en annan människosyn i äldre tider. Numera tycker jag att man nog ska ändra det.
- När debatten rasade om det könsneutrala nyordet "hen" tyckte jag det var fånigt eftersom man likaväl kan använda den/denne så vi behöver inget nytt pronomen i svenskan. Numera använder jag "hen" när det är praktiskt.
- När tjugokronorssedeln dög upp för första gången för knappt 20 år sedan tyckte jag att ordet "tjuga" var jättefånigt och att så kunde man inte säga. Numera använder jag ordet "tjuga" nästan varje dag.
Det sista exemlet har ingenting med feminism att göra. Jag vill bara visa att människan är trög till naturen och inte tycker om förändringar (och motståndet mot förändringar verkar öka ju äldre man blir).

Forumsklimatet här varierar över tid, men faktum är att det ofta räcker med ett dåligt russin för att hela kakan ska smaka dåligt. D.v.s. det räcker med en forumit som går tvärs emot resten av forumet för att en dålig stämning ska uppstå. Ni som varit här ett par år vet vad jag menar. Just nu tycker jag att forumsklimatet är förhållandevis bra, men det kan säkerligen bli bättre.

Nu vet jag att vår überredaktör, Dante, brinner för viktiga saker som rättvisa, jämställdhet och demokrati. Samt att människor som gjort ett fel ska få en andra chans. Det betyder att personer som vi uppfattar som rena troll emellanåt får härja ett tag på forumet och därmed försämra klimatet.
Men jag tycker ändå att Dante gör rätt. Om vi förbjuder meningsmotståndare att yttra sig är vi ju lika dåliga som våra motståndare.

Poängen med denna avstickare är att forumsklimatet är precis som vädret: ibland är det sol och ibland är det regn. Att läsa gamla trådar på forumet under en period med dåligt forumsklimat och därmed dra slutsatsen att det är ett dåligt forum idag är fel. Det är ungefär som att säga: "jag tänker inte gå ut idag fastän solen skiner, för igår regnade det."

Det finns en forumit som inte längre är så aktiv på forumet just för att denne tycker att stämningen här kan bli riktigt dålig. Eftersom jag har kontakt med personen offline brukar jag rapportera om det tillfälliga forumsklimatet, om det är värt att logga in eller inte och vilka forumiter som man ska försöka undvika.

Jag tror att du får göra något liknande med dina vänner. Förklara att vissa perioder går det bättre/sämre att diskutera på forumet och att just nu kanske det är lättare att "ta fighten". Med det är det inte sagt att det skulle vara lätt, bara att de kommer att stånga sig mindre blodiga just nu än vid tidigare tillfällen.

Sist så är det ju så att genustrådar på forumet har en tendens att explodera i otrevligheter. Faktum är att vi numera har en variant av Godwins lag här:
Krilles lag: i takt med att en genusdiskussion fortgår på forumet, går sannolikheten att den låses mot ett.

Varje gång genus diskuteras på forumet är det som att sticka hål på en varböld och massor med otrevligheter kommer ut.
Faktum är att många forumiter automatiskt undviker genustrådar just för att trådarna blir så otrevliga. De har även vadslagning om hur lång tid det tar innan tråden låses, vilka som får tråden låst och vilka som blir bannade.

Det kanske är på tiden med en metadiskussion? Hur ska vi bära oss åt att diskutera genus på forumet, utan att bete oss som grisar i möblerade rum?

Fan vilken bra föreläsning, grundläggande, personlig och viktig. Jag hoppas att alla på forumet ser den och reflekterar över den.

Jag tycker också att vi behöver fler kvinnor på forumet, men jag har inget bra förslag på hur vi löser det. I övrigt hoppas jag att alla kan hålla sig i skinnet i den här tråden och att vi tillsammans kan hitta ett sätt för att göra Rollspel.nu till ett bättre forum.

talgboll

Rollspelskollektivet
Tack RasmusL för att du vill och orkar lyfta diskussionen! Alla former av strukturellt förtryck bör föras i alla fora för att öka människors medvetenhet. Diskussionen behövs inte främst för meningsmotståndare utan för den inte ännu insatta stora tysta massan och för att ge legitimitet och trovärdighet till sammanhanget. Transparens är otroligt viktigt. Som privatperson tar jag åt mig när folk spelar dumma med provocerande frågor och kan då lätt avfärda nedlåtande. Jag tycker det är fruktansvärt att människor inte ens erkänner sina privilegier och sen då ännu värre, vet om dem men anser sig förmer och delar inte med sig. MEN som pedagog sedan länge så vet jag att om jag verkligen vill påverka så är det viktigt att lyssna och börja där målgruppen befinner sig. Börja i att försöka sätta sig in i hur de tycker och tänker och så frön som kan gro och sedan titta till ibland och fråga hur det går.

Jag älskar att denna frågan lyfts och hoppas den gör det återkommande. Precis som frågor rörande andra förtryck som klass, etnicitet, funktion, sexualitet etc. De hör hemma här, precis som på alla andra ställen i samhället för inget är isolerat från samhället utan naturligtvis färgat av detsamma. Dock är jag tveksam till hur goda resultat man kan nå genom att föra diskussioner i forum. Med det sagt är det aldrig en ursäkt för att _inte_ göra det. Glad och stolt över att det finns så många fina människor här som vill kämpa för ett bättre samhälle för alla både inom hobbyn och på detta forum. Kram! <3

.113

Swashbuckler
Går inte citera på ett vettigt sätt by för sitter på telefonen, men, quasimodo Nej jag menar inte att feminismen är "tycka synd om kvinnor" utan bara att det är synd att media allt för ofta framför kvinnor på detta sätt. Kommentaren om det var mer bara att det är trist när det förvrids så.

Quasimodo

Fiskmånglare
.113;n139012 said:
Går inte citera på ett vettigt sätt by för sitter på telefonen, men, quasimodo Nej jag menar inte att feminismen är "tycka synd om kvinnor" utan bara att det är synd att media allt för ofta framför kvinnor på detta sätt. Kommentaren om det var mer bara att det är trist när det förvrids så.
Innan du går till mer försvar så tycker jag detta räcker gott som svar. Jag tror jag förstår vad du menar.

Axelsson

Warrior
RasmusL;n138976 said:
Nej alltså, du är supervälkommen att prata här oavsett förkunskaper och jag hoppas att vi kan ha högt i tak! Tråden är just för att vi ska kunna prata om de här sakerna tillsammans utan att skuldbelägga och vara rädda för att yttra oss. Dina tankar är ovärderliga!
Svårigheten jag har är att formulera mig skriftligt och ofta är dessa diskussioner på ett för högt trappsteg för mig.

Men för att återgå till min värld, jag ser på mig själv som en problemlösare och inte som nörd. Jag gillar att iaktta och fundera på förändringar och förbättringar, antagligen därför jag nappade på denna tråden.

Finns det en spelkultur och en nördkultur som till viss del är överlappande? Jag har alltid tyckt att "spelkulturen" varit inbjudande, medan "nördkulturen" är en liten bubbla av likasinnade mot resten av världen. Men detta är min personliga åsikt.

.113

Swashbuckler
quasimodo Nej jag menar inte att feminismen är "tycka synd om kvinnor" utan bara att det är synd att media allt för ofta framför kvinnor på detta sätt. Kommentaren om det var mer bara att det är trist när det förvrids så.

Alltså, t.ex. i inlägg om skadebeteende så är det väl enkelt att göra det "bättre" istället för en stor "KVINNOR, ni skär er" så kan man ha en överskrift som handlar om att unga människor gör just det, medan man självklart i texten måste framhäva om det är så att det är merparten kvinnor t.ex. i stil med något sådant här: "Unga skär sig! I dagens stressade samhälle så är det mer och mer vanligt att ungdomar gör illa sig, stressen påverkar blah blah.. Merparten av dessa är kvinnor". På det sättet har man visat att man bryr sig om ALLA unga, inte bara kvinnor, man visar även för både män och kvinnor att ALLA kan ha problem, det är alltså inte bara kvinnor, eller ens tänkt att det bara ska vara kvinnor. Man får dessutom fram ett kanske ännu större problem, att merparten är kvinnor.

Då kan man kanske diskutera varför just kvinnor är en majoritet av ett visst beteende och kanske ta itu med det, utan att lägga en offer roll på kvinnan, utan att stöta bort männen osv.. Jag ser det som en självklar grund för att alla ska kunna samarbeta.

Edit: Du hann svara medan jag skrev, men behåller det här ändå ;) det blev visst ett nytt inlägg istället för en edit dock.. mysko..

Cassius

Hero
Ett perspektiv på feminism, och annan form jämlikhet, är att det är förjävligt att massa erfarenheter och tankar försvinner.
Någonstans så sitter det någon som inte upplever rollspel är för dem och i deras hjärna så sitter nästa super-fetaste jävla rollspelet. Att hela tiden sakna perspektiv och upplevleser gör saker fattigare(och ofta sämre). Jag vill att rollspel ska vara världens största hobby så att allt kan bli fetare. Ifall det ska bli möjligt måste det bli tillgängligare. (Detta gäller förövrigt i princip allt annat i världen).

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag hänger inte särskilt mycket på forumet numera, men det beror egentligen inte på klimatet utan på bristande tid och intresse. Forumklimatet har dock ofta varit omdiskuterat och inte minst har sidan skakats av flera gräl och fejder kopplade till politiska frågor och ställningstaganden. Det är därför lätt att dra slutsatsen att roten till det onda är att politik och olika samhällsfrågor smyger sig in där det inte hör hemma. Detta tänkande bottnar också i att man ser rollspelshobbyn som en isolerad värld som inte reproducerar sociala normer eller har någon som helst anknytning till övriga delar av samhället. Inte kan det väl finnas något politiskt med att ett gäng människor samlas för att ha trevligt och rulla tärning någon gång i månaden?
Tyvärr kan vi inte undkomma frågor som jämställdhet, normer eller kultur i särskilt många sammanhang och det som vi ser som neutralt och opolitiskt är i själva verket bara de värderingar som vi själva är bekväma med och ser som helt självklara. Rollspel är oftast en social gruppaktivitet och rollspel, äventyr och spelvärldar är starkt influerade av vår historia och vårt samhälle och då följer sådana här frågor och utmaningar också med.
Jag skulle vilja ge några medskick till er som skriver i den här tråden - i hopp om att de ska bidra till ett bättre samtalsklimat och att tråden inte blir låst:

Tänk efter varför du svarar och skriver. Är din avsikt bara att knäppa någon på näsan eller upprepa samma argument igen kanske det är bättre att vänta eller att avstå helt från att svara.

Tolka vad andra skriver så välvilligt som möjligt. Alla är inte lika pålästa eller välformulerade och ibland blir det fel eller ogenomtänkt.

Utgå från det som faktiskt sagts och skrivits och de personer som du diskuterar med. Undvik att blanda in dina egna nidbilder av feminism och antifeminism och se inte den du diskuterar med som representant för något annat än sig själv.

Ha tålamod, men var också lyhörd och acceptera att alla inte har tid, ork eller lust att förklara varenda liten detalj kring stora teorier och tankemodeller för dig.

Var ödmjuk och odla ett hälsosamt tvivel på dig själv och andra. Vi är inte perfekta individer som rör oss i världen utan att någonsin påverkas av eller påverka andra. Fördomar har vi alla.

Undvik att själv stå i centrum och försök se en större bild. Var försiktig med att jämställa dina egna känslor och upplevelser med andras och utgå mer från grupper och strukturer än enskilda individer när du tänker på frågor som diskriminering, normer och värderingar.

Slutligen vill jag säga några meningar om varför det här är en viktig fråga att diskutera även på ett rollspelsforum. Exkludering och fördomsfullhet uppträder i alla sammanhang och som rollspelare och spelmakare vill jag inte medvetet bidra till att utesluta andra eller få dem att känna sig ovälkomna - särskilt inte genom min egen fördomsfullhet. Likt de flesta andra finns det mycket som jag inte är medveten om och som jag antagligen aldrig kommer att upptäcka på egen hand. Därför vill jag få hjälp med information och tips om vad jag bör se upp med och jag vill även att folk ska våga säga till mig när jag går över gränsen utan rädsla för några negativa konsekvenser. Detta tror jag är något som de allra flesta här kan skriva under på - åtminstone i teorin.

JJoghans

Regelknackare
Edit: Waliums inlägg sätter ord på mina tankar.

---

Toppenbra initativ här Rasmus!

Jag har läst tråden och tänkt lite grann. (Eftersom jag tyvärr inte världens klyftigaste människa så gav det mig huvudvärk, men en kopp te och en Ipren fixar det mesta).

Jag tror att genusfrågorna inte är huvudproblemet när vi önskar oss ett mer inkluderande forum. Jag tror faktiskt att de flesta här är ganska medvetna om genus och jämställdhet (även om det finns några högljudda undantag). Jag vill absolut inte påstå att frågan inte bör tas upp, för vi har fortfarande långt att vandra inom detta ämne som samhälle, och det är nog även nyttigt för oss som tror oss vara bra på genus/jämställdhet att få oss en tankeställare då och då.

Jag tror dock att vårt huvudsakliga problem är debattklimatet här. Som vi sett otaliga gånger behövs det ytterst lite innan godtyckligt ämne infekteras och urartar i pajkastning. Det kan röra allt från feminism till berättarstrukturer. Vi är ganska många som anser oss ha "rätt" i olika frågor, som pekar med hela handen och slår näven i bordet så det smäller. Jag vet själv att jag har haft lätt att ta till humör, och att jag bidragit till de dåliga vibbarna. (Jag ämnar bättra mig på detta område under 2016.) Jag tror att det är detta som primärt skrämmer bort många presumtiva medlemmar.

Förutom mer medvetenhet om genus och jämställdhet skulle vi definitivt behöva en kollektiv kurs i vett och nätetikett; hur man kan föra en diskussion utan förolämpa meningsmotståndaren, eller själv gå upp i limningen. Vi behöver mer kreativitet och konstruktivitet överlag här. Kan vi fixa det tror jag att medlemsflykten skulle avstanna.

Men för att återgå till genus och jämställdhet; jag tror att forumsgemenskapen, liksom samhället kring oss, är i en fas som vi måste genomlida när det kommer till dessa frågor. Vi genomgår ett paradigmskifte där mycket av vår världsbild omvärderas och omdefinieras. Just därför är det viktigt att vi fortsätter diskutera genus och jämställdhet när vi hittar områden där de behöver appliceras. Jag håller absolut med om att vi kommer att stagnera när/om vi slutar göra det.

Alternativet vore att förbjuda all diskussion om politik och samhällsfrågor, men det tycker jag känns orimligt för ett forum som handlar just om rollspel. Samhälle och politik är liksom en integral del i det vi gör.

Harry S

Swordsman
Mundo;n138935 said:
Så på vägen från att vilja att kvinnor ska ha samma rättigheter och bemötande i vårt samhälle som män, lyckades "vi" ludda ut begreppet till den grad att en folkligt vald ledare för ett av de mest progressiva länderna i världen när det gäller jämställdhet inte vill kalla sig för feminist. Och denne ledare satt där i åtta år och var populär. Förmodligen förlorade han valet för att han körde för hårt på jämställdhetslinjen och inte sa "stäng gränsen".
Fredrik Reinfeldt kallade sig väl feminist? Jag vet att Anders Borg men inte Carl Bildt gjorde det i alla fall. För övrigt så tror jag att Reinfeldt sa som han sa just för att bana väg för SD. Reinfeldt visste så nära inpå valet att Alliansen skulle förlora valet. Han visste att det han kämpat för som stadsminister i 8 år stod på spel. Han visste också att SD var det enda som stod i vägen för en rödgrön majoritetsregering. Det parti vars huvudfråga debatteras gynnas alltid i opinionen. Reinfeldt visste att han genom att lyfta SD:s huvudfråga (invandringen) så nära inpå valet skulle gynna SD vilket skulle säkra SD:s vågmästarroll. Reinfeldt har aldrig under hela sin politiska karriär gett intryck av att vara en känslomänniska. Jag har väldigt svårt att tänka mig att han plötsligt skulle bli så emotionellt labil att han skulle uppmana väljarna att öppna sina hjärtan utan en tanke på vilka konsekvenser det skulle få för slutspurten i valet. Reinfeldt sänkte Stefan Löfven genom ett strategiskt drag som dessutom gjorde så att Reinfeldt några veckor senare kunde avsluta sin politiska karriär med vackra ord om att öppna sina hjärtan samtidigt som en krokodiltår sågs rinna ner för spinndoktor Schlingmanns kind.

Harry S

Swordsman
RasmusL;n139137 said:
Hej Harry! Vi släpper det här sidospåret om det är OK med dig, alternativt tar det i en annan tråd. Jag är istället intresserad av att höra vad du som relativt nyregistrerad på forumet har för bild av de här frågorna och problemen?
Ja det är helt okej med mig att vi släpper sidospåret för ett sidospår var just vad det var. Jag får återkomma om min bild av frågorna och problemen eftersom jag sitter lite dåligt till just nu.

Sapient

Swashbuckler
Harry S;n139136 said:
Reinfeldt har aldrig under hela sin politiska karriär gett intryck av att vara en känslomänniska. Jag har väldigt svårt att tänka mig att han plötsligt skulle bli så emotionellt labil att han skulle uppmana väljarna att öppna sina hjärtan utan en tanke på vilka konsekvenser det skulle få för slutspurten i valet. Reinfeldt sänkte Stefan Löfven genom ett strategiskt drag som dessutom gjorde så att Reinfeldt några veckor senare kunde avsluta sin politiska karriär med vackra ord om att öppna sina hjärtan. Jag tror ta mig tusan att jag såg en krokodiltår rinna ner för spinndoktor Schlingmanns kind.
Vet att detta är OT, så jag ska inte ta en lång debatt om det - men eftersom jag ändå träffat Fredrik Reinfeldt ett antal gånger sedan slutet av 1980-talet och bla deltagit i pandeldebatter mm med honom, så vill jag nog påstå att även om han aldrig framstått som en "känslomänniska" så har han alltid haft en stark empati och en grundmurad respekt för människors rättigheter och värdighet.

Under 90-talet, när han var MUF-ordförande och riksdagsledamot (eller möjl på väg att bli det senare, om det var i valet -91, men jag tror -94) hörde jag honom i en auladebatt på en stor gymnasieskola läxa upp snubben som Ny Demokrati skickat, som försökte sig på lite liknande vulgärargumentation som SD idag kan hålla på med.

Det var iaf under mandatperioden mellan -91 och -94 som Reinfeldt (och Ulf Kristersson) som de enda två moderaterna röstade för registrerat partnerskap. (Vilket iofs är en annan politisk fråga, men sagt apropå empati med medmänniskor-perspektivet...)

Så nej, jag tror inte det fanns någon cynism eller något beräknande i "öppna era hjärtan". Möjligen i så motto att *om* han nu tänkte "vi är rökta", så ledde det till slutsatsen "då kan jag lika gärna säga vad f*n jag tycker utan att behöva fundera på om jag vinner eller förlorar röster på det!".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Eftersom Fredrik Reinfeldts politik har väldigt liten inverkan på hur välkomnande rollspel.nu är, så rekommenderar jag att vi inte fortsätter på det spåret.

Harry S

Swordsman
Okej med Reinfeldt ute ur leken så återgår vi till trådens ämne. Du skrev så här i början RasmusL:

Jag har hängt på forumet ett tag (...men kan på inget sätt kalla mig "veteran") och det senaste året har jag blivit mer och mer orolig över vart vi är på väg som community.
Vad säger ni om detta? Har ni en annan bild av forumets tillstånd? Har ni fått andra reaktioner från folk utanför forumet?
Jag tycker inte sett någon förändring de månader som jag har hängt här. För det måste väl handla om fler saker än min hastigt ihopkrafsade scenariostruktur till MÅ0? Har du några konkreta exempel på vad det är som gör dig orolig eller är det bara frånvaron av jämställdhetsdiskussionen som oroar dig?

Jag tyckte du skrev något om "grabbig stämning" men det hittar jag inte nu när jag läser kommentarerna i tråden så det har jag nog drömt att du har skrivit.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Harry S;n139197 said:
Jag tycker inte sett någon förändring de månader som jag har hängt här. ... Har du några konkreta exempel på vad det är som gör dig orolig eller är det bara frånvaron av jämställdhetsdiskussionen som oroar dig?
Det mesta som skrivits av Mutanten är bra exempel. Samt en del andra forumiter i samband med detta. Mutanten blev permabannad strax innan ditt konto reggades och har dykt upp några gånger under andra alias.

Rasmus har helt klart en poäng angående förändringen tror jag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Så, nu är jag tillbaks efter min banning. Fattar ni hur frustrerande det har varit att läsa den här tråden utan att kunna gå i svarsmål? Å andra sidan var det nog lika bra. Jag hade ett c:a 6k tecken långt inlägg jag förberett och tänkt posta så snart jag fick, men efter nåt dygns eftertanke beslöt jag mig från att hoppa över rollen som Sisyfos den här gången. Det finns inget jag kunnat skriva som inte antingen sagts i tråden eller som alla inblandade sett mig skriva typ tusen gånger. Så varför skulle det ge någon effekt den här gången?

Så istället tänker jag välja ett fåtal frågor och fokusera på att försöka ge svar på dem.

1) Rasmus undrade om han fick posta länk till mitt PK-dokument. Självklart får han det. Det är inkomplett och har en hel del upprepningar, men om nån finner det användbart i dess nuvarande form blir jag bara glad. Här är länken: PK-riktlinjer för rollspelsmakare.

2) Sidospår: Fallet Alain nämndes som hastigast, liksom myten om att fotot på honom skulle vara tillrättalagt för att maximera skuldkänslor. Den myten brukar underbyggas med ett foto, som "bevisar" att han flyttades. Problemet är att det foto som brukar användas föreställer en annan pojke. Det är inte supersvårt att leta rätt på den informationen, men den finns bland annat här.

3) Jag är inte heller helt övertygad om att vår hobby inte är mansdominerad. Det skedde ett visst inflöde i och med Vampire och så, men jag tror inte det räckte.

4) Jag tror att det finns många anledningar till varför det så sällan är kvinnorna på wrnu som tar den här diskussionen. En av dem är att de behandlas illa på olika sätt och jagas bort. Jag vet minst en som numera aktivt undviker forumet för att hon upplever sig dåligt behandlad. En annan anledning är byte av forummjukvaran. En annan är en motvilja mot att bli "en sån där jobbig tjej", vilket i sin tur handlar både om könsroller och om utsattheten tjejer och kvinnor som agerar i mansdominerade rum utsätts för.

5) Vad gäller det här med att inte känna sig privilegierad trots att man är både vit och man finns en ganska bra bloggpost jag brukar länka: Explaining white privilege to a broke white person. I korthet kan man väl säga att den intersektionella analysen som modern feminism använder sig av förklarar det hela väldigt bra, eftersom orättvisor finns inom många olika dimensioner.

6) Jo, feminism pratar också om hur män drabbas av det patriarkala systemet. Det har gjorts en hel del feministiska analyser kring mäns självmord, tendens att utöva och utsätta sig för våld, träning i att inte uttrycka känslor, och så vidare. Jag föreslår att man själv aktivt söker upp feministiska analyser och skrifter, och inte bara läser de allra mest upprörande - dvs de som brukar delas av ens hyfsat likasinnade vänner på facebook.

7) De flesta tror att de behandlar människor lika oavsett hudfärg, ålder, kön. De flesta har fel, vilket forskning som refererats i tråden visar. Överlag är människor skitdåliga på att minnas saker korrekt; en icke anspråkslös del av vårt synfält och våra minnen hittas helt enkelt på av våra hjärnor och minnen kan ändras i efterhand. Därför är jag EXTREMT skeptisk varje gång någon hävdar sig vara helt utan fördomar, eller "inte se färg". Bara en människa som vuxit upp helt utanför vårt samhälle kan ha undgått att råka få en hoper homofoba, rasistiska och sexistiska vanföreställningar med på köpet.

Och jo, det där är kort. Jämfört med det jag HADE tänkt skriva.

Avslutningsvis vill jag mest notera att flera av deltagarna i den här diskussionen i mina ögon definitivt bevisat varför den här diskussionen inte bara passar här, utan är absolut nödvändig här.

.113

Swashbuckler
2. I stand corrected, typ, poängen var lite annat men uppenbarligen dåligt exempel.

5. Jag säger inte att vita män inte har fördelar, bara att det inte alltid är så och på samma sätt som jag inte kallar min tyske vän nazist så vill inte jag dömmas på förhand heller. Det finns nazister, det finns privilegierade män. Döm dem.

7. Jag dömer absolut folk efter ålder men rent överlag så skulle jag nog vara mer dömmande mot någon kläd som tex en hiphoppare oavsett hudfärg än någon som inte är det. Och visst om jag snackar med någon av annan hudfärg och de råkar bryta en hel del eller så, så kanske jag anpassar språket lite mer för att det ska vara lättare att förstå om det behövs men i övrigt så har min fru släkt som vi umgås med som råkar ha rätt mörk hy men det folk inte verkar fatta är att sånt faktiskt inte spelar någon roll för alla.

Hiphoppare däremot... ;) (för att va övertydlig så skämtade jag. Lite. )

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
[anekdot]När jag släppte mitt första rollspel, Evolutionens Barn, så recenserades det av Åsa Roos. Min reaktion på recensionens kritik var... öh, "inte så konstruktiv". Jag ifrågasatte till exempel huruvida Roos* verkligen förstod sig på den sorts spel Evolutionens Barn var (indie). Liknande kritik har riktats mot henne när hon recenserat andra spel.

Lustigt nog brukar sällan den sortens kritik riktas mot manliga recensenter. Jag har sedan dess recenserats både av Roos och av olika män, men jag kan inte påminna mig om att jag reagerat likadant mot någon av de recensioner jag fått av just män.

Nu kan man förklara det här med att det var mitt första spel, jag lärde mig mycket under året som gick mellan det och mitt andra spel, etc, men faktum kvarstår: När jag inte höll med om recensentens recension så var min reaktion att beskriva recensenten som okunnig.

Det "lustiga" är ju att när jag numera läser Evolutionens Barn ser jag ju att hon hade helt rätt i sin kritik, och att jag dessutom förtjänat mer kritik än jag fick. Det var hon som hade koll, inte jag. Inte så konstigt, hon hade mer och bredare erfarenhet. Och egentligen visste jag ju det; en av de uttryckliga poängerna med att skapa Evolutionens Barn var ju just att försöka skapa ett spel inom ett paradigm jag själv inte uppskattade och definitivt inte förstod tillfullo.[/anekdot]

Jag vet inte om den här anekdoten säger något om hur välkomnande forumet är eller hur vi ska bli mer välkomnande och inkluderande, men den kändes på något sätt lite smårelevant.

* Har ni tänkt på att när man talar om män och ska förkorta namnet så blir det nästan alltid efternamnet som blir kvar? Medan när man ska korta av kvinnonamn så blir det oftare förnamnet man använder? Anders Blixt blir "Blixt" men Åsa Roos blir "Åsa"... Inte alltid, men ofta. Tydligen. Lärde jag mig under lärarutbildningen.

Status
Not open for further replies.