Nekromanti Hjälp! Hon är med barn.

Cissi

Up to no good.
För det första så är det här en jättespännande twist på ett rollspel. Det skulle vara jättekul att läsa hur ni löser det spelmässigt med några rapporter allt eftersom graviditet och spädbarnstid förflyter. :)

1. När blir man så pass ofärdig som gravid att man inte kan hålla på med vanliga fysiska sysslor?
Väldigt individuellt men jag tänker att en vältränad äventyrare (och även en hårt arbetande bondmora) har stora möjligheter att klara sig längre än den "moderna" kvinnan på grund av en bättre grundfysik. Sen blir man ju osmidigare, får svårare att röra sig och kan få ont, förvärkar, blödningar osv. Om RP är en close combat-karaktär kanske hon behöver byta fokus till ett distansvapen? Det kan också underlätta när barnet blir äldre och man kan hålla sig på lite avstånd och hålla ett öga på bytingen samtidigt som man pilar sina motståndare.

2. Ett spädbarn är kanske inte så roligt att ha med i spelgruppen? Bör man vänta tills det är äldre? Typ ta en paus tills barnet är fyra eller så?
Små barn, små bekymmer, stora barn, stora bekymmer. Så länge barnet inte kryper så är det bara att spänna fast det på bröstet och bära med det. Men vänta bara tills det börjar kräva att få röra sig själv. Det kan bli skitbökigt att ha med ett spädbarn i gruppen men en fyraåring som trotsar och ska gå själv. Det är en heeeelt annan utmaning. :) Man kan inte heller alltid styra ett barn eller förklara för det att det måste vara tyst nu för att vi smyger på tirakerna i skogsgläntan. Så det finns utmaningar som inte bara är kopplade direkt till den praktiska omvårdnaden. Det är också lättare att ge ett spädbarn mat eftersom det ammar.

3. Hjälp med dramakrokar gällande graviditeten och barnet. Har redan planer på att släkten Randarian inte vill ha en "bastard" och försöker "ta bort den."
Ingen färdig tanke här. Men den ideén du redan har är väl så god som någon. Och kan ju utvecklas till att någon från en rivaliserande familj också får intresse i barnet fast vill ha det vid liv för sina egna syften.

Mutanten

Hero
Vinterskog;n80971 said:
Men ska se till så att inte hela spelet handlar om barnet så att andra blir uttråkade!!
Jag vet inte vilken typ av spelare som ingår i din grupp men jag hade nog både som spelare och spelledare tröttnat ganska fort på grejen att en spelare daddar med en bebis under äventyren. Ännu värre hade det varit om rollpersonen hade döpt eller behandlat bebisen könsneutralt för att utmana könsrollerna i spelvärlden. Då hade min rollperson låtit ungen smaka tvåhandssvärdet innan stämningen gått förlorad fullständigt i spelet.

Krille

Super Moderator
Mutanten;n81005 said:
Jag vet inte vilken typ av spelare som ingår i din grupp men jag hade nog både som spelare och spelledare tröttnat ganska fort på grejen att en spelare daddar med en bebis under äventyren. Ännu värre hade det varit om rollpersonen hade döpt eller behandlat bebisen könsneutralt för att utmana könsrollerna i spelvärlden. Då hade min rollperson låtit ungen smaka tvåhandssvärdet innan stämningen gått förlorad fullständigt i spelet.
Moderering:

Ful trollning. För en vecka sedan hade du fått en varning, men nu har vi skärpt reglerna så nu får du två dagar ledigt.

Ses till helgen.

Ymir

Liten kantbaron
Här är en artikel om hur man kan hantera gravida rollpersoner i fantasy (World of Darkness, mer specifikt) på ett bra och intressant och genusvettigt sätt, och här är ett väldigt bra litet solo-textrollspel av Filomena Young som handlar om barnafödande. Båda dessa länkar tror jag kan hjälpa och inspirera er, särskilt om du och/eller din spelare själva inte fött barn någon gång.

Mundo

Myrmidon
Ymir;n81093 said:
Här är en artikel om hur man kan hantera gravida rollpersoner i fantasy (World of Darkness, mer specifikt) på ett bra och intressant och genusvettigt sätt, och här är ett väldigt bra litet solo-textrollspel av Filomena Young som handlar om barnafödande. Båda dessa länkar tror jag kan hjälpa och inspirera er, särskilt om du och/eller din spelare själva inte fött barn någon gång.
Om Ymir föder barn säger du? (Något NSWF)

Helmgast
Som nybliven far har jag ganska färsk erfarenhet inom ämnet. Dock är det som flera tidigare påpekat stor spridning i hur både en graviditet som förlossning fortgår.

I början/mitten av graviditeten är det vanligt med illamående. Å andra sidan har många mödrar under hela graviditeten ett extra starkt luktsinne (på gott och ont). Kanske kan göras något intressant i äventyret av detta.

Mot slutet är det vanligt med foglossning och ryggbesvär, vilket väl är desto svårare att göra något intressant av dramatiskt, men om man eftersträvar realism är det nog lämpligt att färdas med vagn. Jag vet inte hur det är att rida under graviditeten, kanske är det bättre att rida damsadel?

Och sen förlossningen... Sjukt farligt i en omodern värld. Rollpersonsgruppen borde få i uppdrag under de sista månaderna att leta fram en bra barnmorska/biomantiker eller liknande.

Födseln är helt klart en livsavgörande händelse, för båda föräldrarna men på olika sätt!

Äventyra med småbarn är mycket svårt. Dom behöver uppassning och matning mest hela tiden, även om dom sover större delen av dygnet är det ganska oförutsägbart när det sker. Ett sätt är att skaffa en amma (det gjorde väl fint folk förr i tiden) alternativt mjölka ur och ha en nomotropisk effekt eller någon konserverande ört på mjölken, lämna barnet till barnvakt och sen vara borta. Räkna dock med fokusavdrag om modern är borta lång tid från sitt barn!

Om spelgruppen består av ett stort gäng spelare, där det varierar vilka som kommer på spelmötena kan man lösa det som att den rollperson vars spelare inte kommer på mötet är barnvakt den gången.

Ydram

Warrior
Vinterskog;n80761 said:
1. När blir man så pass ofärdig som gravid att man inte kan hålla på med vanliga fysiska sysslor?

Jag sällar mig till resten av posterna här. Beror på personen. Men med tanke på vad vi normalt tillåter folk i rollspel komma undan med så tror jag nog det är lugnt. Men samtala med spelaren hur hen själv vill lösa det. Vill det gå helt smärtfritt som att det inte ens var någon skillnad från att vara icke-gravid? Eller vill de få smärre problem, som inte är så jobbiga men ändå ger lite spel? Eller vill dem få ganska stora problem, så att man måste göra om ganska mycket? Ungefär som nån föreslog om att bli endast avståndsstridsmänniska.

Vinterskog;n80761 said:
2. Ett spädbarn är kanske inte så roligt att ha med i spelgruppen? Bör man vänta tills det är äldre? Typ ta en paus tills barnet är fyra eller så?
Varför inte? Det beror väl helt på hur man väljer att möta det. Man skulle kunna låta det vara en liten sak i periferin, ungefär som man många gånger hanterar spelare som inte är där eller hästar. "Vars är hästen? Ja, men den står typ där borta..."
Jag kan tänka mig många coola scener då kvinnan bär på sitt barn och är allmänt badass mot folk som vill slåss. "Tänker ni verkligen slåss mot oss, tänk på barnet!" Eller: "Va?! Törs ni inte slåss med mig, bara för att jag har ett barn!?" Eller: "arghh, jag dör. Ta hand om mitt barn för mig, det är min sista önskan"
Dessutom kan man nog lätt, om de vill dvs, involvera resten av gruppen. Hur skulle den stora stygga kragg-krigaren reagera när han helt plötsligt måste hjälpa till att ta hand om ett spädbarn? Kommer det vara lika coolt att slå ihjäl Hyggelmonster? Eller kommer de se sig som en farsfigur, lite som Baloo? "Din riktiga far kan inte vara här, för han är en ynkrygg. Men jag tänker lära dig allt jag kan! Nej, släpp yxan!"

Vinterskog;n80761 said:
3. Hjälp med dramakrokar gällande graviditeten och barnet. Har redan planer på att släkten Randarian inte vill ha en "bastard" och försöker "ta bort den."
Barnets föds i en strid. Hur coolt som helst!
Barnet kanske är ödesbestämd att ta över sin fars tron, och kommer omedvetet att dras dit.
Som någon redan sagt: När man gömmer mig från the bad guys så börjar ungen skrika.
Barnet är fött med någon form av deformitet eller nått ovanligt. Tänker mig som Ragnar Lodbrok i Vikings.
Mamman kanske tvingas lämna ifrån sig barnet. Men vem ska hon lita på? Och vad ger den bästa uppväxten?
Finns hur mycket som helst! Om man är villig att tweaka kampanjen lite.

Vinterskog;n80761 said:
Det jag och spelaren inte vill är att barnet lämnas bort. Som sagt. Tror det kan bli en intressant sak att trycka på i spel och en intressant sak att tvinga spelgruppen att spela kring.
Tycker det där är det viktigaste. Bara du inte "Tvingar" spelgruppen till nått. Men prata med dem och se vad de säger. Fråga vad deras karaktärer skulle göra när de får en gravid kvinna på halsen, eller ett barn? Hur ändrar de deras värderingar? Hur kommer själva spelet att påverkas? Är de villiga att göra de ändringarna?

Så snacka med gruppen :) Storybiten kommer att lösa sig

Feministiskt råd:
Låt inte kvinnans förmåga att få barn göra att hon blir en plot-maskin. Hantera det som en vanlig karaktär och deras förmågor. Så gör inte barnet till en demon, låt det inte bli kidnappat, låt det inte vara döfött, låter det inte dödas för att kunna hämnas etc. Snacka ihop er, både du och spelaren. Och Ni och spelgruppen. Vem vet, senare när nån karaktär stryker med är kanske barnet tillräckligt gammal för att kunna spelas av den spelaren sedan.