Nekromanti Hjälp i val av indiespel

RasmusL

Champion
Jag ska ta mod till mig och inhandla en näve rollspel har jag tänkt. Under årets LinCon hade jag min första kontakt med indiespel, samberätande och spelledarlöst och efter detta har jag fått ordentlig mersmak, men har ingen koll alls på utbudet.

Det jag (och i förlängningen min spelgrupp som varit mycket positiva till den här typen av spel) eftersöker är spel som kräver minimal/ingen förberedelse med starka inslag av samberättande och fritt skapande, minimal men ändå existerande regelmekanik, gärna spelledarlöst.
Gällande genre är vi väldigt flexibla och testar gärna allt. Moraliska gråzoner är bra grejjer i vår bok och de gånger vi spelat då "rätt" och "fel", "ont" och "gott" inte varit tydligt utmärkta har gett det de mest intressanta konflikterna.

Personligen ger jag mig gärna på "klassiker" (om sådant nu finns i den här genren) och sådant som man "ska ha spelat" (igen, om sådant nu finns) men det är inget krav.

Jag tänker mig att en fyra eller fem spel i prisklassen kring $20 per st till att börja med kan bli ett bra startfält, det tredubbla antalet om spelen finns som .pdf och gärna så "omväxlande" titlar som möjligt (setting, regelmekanik, teman, etc).

Så, vad kan ni rekommendera? Vad ligger er varmt om hjärtat? Vilka är genrens klassiker? Vilka är de nya "innespelen"? Vad bör jag köpa?

Tack på förhand!

Mogger

Hipsteranka
Litet urval.

Klassiker:
Primetime Adventures
Sorcerer (det var där allt började)
Trollbabe
Dust Devils
Dogs in the Vineyard
Solar System alt. The Shadow of Yesterday

Innespel:
Apocalypse World
Lady Blackbird (gratis PDF)
Fiasco

Nästan som vanliga spel:
Burning Wheel
Mouse Guard

solvebring

Superhero
Oavsett ska alla ha Zombie Cinema i sin hylla.

... Annars är jag tyvärr rätt så mycket i samma sits, eller ja, jag vet om en massa indiespel jag borde och vill köpa, men jag äger inte så många, än. Var tvungen att kolla i hyllan för att se om jag ägde några alls, förutom ZC då. :gremtongue:

Edit: Vad gäller lekfullhet och bekymmersfri pickup och allmän underhållning är kanske InSpectres en bra titel. Förövrigt äger jag titlar som Prime Time Adventures, Urchin, Itras By, A Taste For Murder, Medan Världen Går Under, Solar System - samtliga väldigt trevliga spel som jag ser fram mot att få testa någon dag. ... + En massa PDF:er som jag inte har koll på.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Du har även "A Taste for Murder" och själv klart Utpost.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har spelat ganska få indiespel och nästan inga klassiker, men vill man ha bra koll är väl PTA, My Life With Master, Sorcerer och Dogs in the Vineyard de stora obligatoriska klassikerna. Jag vet inte riktigt hur bra de är, då jag bara spelat Dogs av dem. Dogs är riktigt bra om man är en så'n som gillar Dogs. Jag tycker att det är lite krångligt, men grundprinciperna i spelet har varit extremt viktiga för mig som spelskapare. Det är dock varken spelledarlöst, samberättande eller förberedelselöst.

Det finns också en massa andra som kan räknas som nästan obligatoriska klassiker. The Mountain Witch, Trollbabe, Dust Devils (går väl inte att köpa längre?), Fiasco, Solar System och så vidare och så vidare. Samma sak här; jag har bara spelat ett av dem (Fiasco).

Av de få spel jag har spelat kan jag rekommendera följande:
* Don't Rest Your Head
* The Shab al-Hiri Roach
* InSpectres

Öh, det är typ de jag har spelat i den engelskspråkiga traditionen som jag tycker är riktigt bra, även om InSpectres har lite designfel. Jag har spelat ett par-tre andra, men jag vågar inte rekommendera dem helhjärtat.

Inom svenska spel är Evolutionens Barn rätt bra, och antagligen Medan världen går under (som jag heller inte spelat). Jag är inte jätteförtjust i Supergänget, men många tycker att det rockar, och det är föregångaren för både This is Pulp och D&B. Köp inte VÄRMEDÖD, för det är skit (säger jag som aldrig spelat det).

Antagligen finns det ett gäng jättebra norska spel också, men återigen har jag noll koll. Har hört att många rådiggar Itras by.

Sodivra

Champion
Min rekommendation är att du börjar med:

1) Archipelago II
2) Apocalypse World
3) Lady Blackbird, The Shadow of Yesterday eller Solar System (Alla ungefär samma system)
4) Fiasco eller något annat som ser smaskigt ut

Archipelago II matchar dina kriterier perfekt.
http://norwegianstyle.wordpress.com/2009/07/04/archipelago-ii/
Inspirerat av LeGuins övärlden, men settingen kan vara vad som helst så länge det är en läcker karta. Då får du något norskt och tärningslöst som skiljer sig en del från de amerikanska. Och det är gratis!

Med Apocalypse World (http://apocalypse-world.com/) får du smaka på Vincent Bakers spel också, och i den här boken har han till slut koka ner hans stil till en tydlig lista med instruktioner. Skitbra. Det är ett sexigt spel med bra kvalitet som startat en helt egen designvåg av AW-hack. Eventuellt skulle du kunna köpa Dogs in the Vineyard istället av samma författare, det är en av klassikerna men inte lika kristallklart. Som Genesis säger så finns det en spelledare och prep i de här spelen. Om du gillar dem så har Baker skrivit fler spel värda att kolla in.

Lady Blackbird finns gratis på John Harpers hemsida, tillsammans med en del andra läckra spel: http://www.onesevendesign.com
Lady Blackbird är ganska minimalistiskt, ett improviserat äventyr med regler. Vill du ha ett universalsystem, köp Solar System. Vill du ha en värld, köp The Shadow of Yesterday. Systemet har varit väldigt poppis, matchar dina kriterier bra, och har slagit igenom med en massa kampanjer och hack och grejer, så här får du också en bra bas att stå på.

Nu har du ett medelgammalt friformigt spel, ett nytt tungt spel med mycket färg, och så Solar System. Jag skulle köpa Fiasco härnäst. Jag har inte testat det, men det verkar väldigt inbjudande, ganska nytt, lätt men ändå med mycket färg. Andra alternativ:

Du borde förmodligen kolla in Sorcerer eller Trollbabe också (Ron Edwards spel) om du vill ha koll på klassikerna, men jag har inte testat dem.

Polaris är en klassiker, skitläckert spel, och ganska unikt i indiefåran också. Påminner kanske lite om Archipelago med sina rituella fraser.

InSpectres, My Life With Master och 3:16 är lite dubbla. De har läckra premisser, men jag tröttnade på dem efter två tillfällen. Det känns lite som att de spelar sig själva för mig.

A Taste for Murder är kul.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tror att alla mina förslag har blivit nämnda tidigare, men jag håller vad jag lovar.

Så, vad kan ni rekommendera?

Zombie Cinema - Spelledarlöst, lätt att lära sig, lätt att lära ut, snabbt och enkelt. Jag vänder mig gärna hit när jag skall introducera nya rollspelare i hobbyn (oavsett om de skall gå vidare med trad eller indie sen).

Vad ligger er varmt om hjärtat?
Montsegur 1244 - Spelledarlöst, lätt att lära sig, lätt att lära ut, snabbt och enkelt. JÄVELÅNGEST! Spela en förföljd minoritet på medeltiden. Det finns en svensk översättning, men den säljs inte. Vill du ha den, köp den engelska och kontakta sedan mig för frågesport.

The Aegis Project. Inte spelledarlöst. Men om du någonsin vill spela en militärkampanj i framtiden med mecha och en fruktansvärd rymdfiende, köp det här. Det är kul att läsa, och verkar vara kul att spela. Jag har aldrig fått det till bordet, men det verkar hänga samman rätt bra.

Witch Quest. Bli coolast i kvarteret och spela ett gammalt japanskt indiespel, från tiden innan indie blev coolt. Det finns i gratis översättning att ladda ner på länken ovan. Spela trettonåriga häxor och deras katter. Ett snällt spel som dessutom fungerar med oväntat stora grupper, SL+8 spelare är absolut hanterligt i Witch Quest.

Vilka är genrens klassiker?
Universalis - Spelledarlöst, lätt att lära sig, lätt att lära ut, snabbt och enkelt. Om du skaffar det, ge det mer än en chans. Första omgången suger alltid. Sedan börjar det visa sin rätta charm. Kanske inte en speciellt stark rekommendation, men har du pengar över eller så... Det är inte dåligt, bara lite omständigt.

Vilka är de nya "innespelen"?
Dungeon World - Inte spelledarlöst. Men, det nådde sin funded level på under en halvtimme. Det kommer att bli det nya coola. Ett hack av Apocalypse World som folk pratat om tidigare.

Monsterhearts, även det ett Apocalypse World hack, den här gången spelar man tonårsmonster som har sex. Slog ner med buller och bång och prisades för att vara queer vänligt. Verkar redan ha blivit bortglömt. Men de som spelar det kommer med spännande rapporter.

I Norge? The Daughters of Verona Lånar regelmekaniken från Montsegur 1244, men är i stället ett må-bra-spel med komedier i Shakespeares anda. Skratt och glädje från början till slut, och det slutar alltid med bröllop. (Till skillnad mot M1244, där man bränner rollpersonerna på bål på slutet. ÅNGEST.) Dessutom är det gratis.

Vad bör jag köpa?
Medan världen går under Spelledarlöst, lätt att lära sig, lätt att lära ut, snabbt och enkelt. Regelboken är rätt trist att läsa, men den är i alla fall kort. Det roliga händer när spelet väl kommer på bordet, ni kör en omgång och konstaterar "Phan, det här hade varit en ascool film."

Om du bara skall köpa ett spel från listan, köp det här, det är billigt och pengarna uppmuntrar en av världens kanske stiligaste och mest ödmjuka spelmakare att göra fler spännande spel.

Genesis

Ni dés ni maître
wilper said:
Om du bara skall köpa ett spel från listan, köp det här, det är billigt och pengarna uppmuntrar en av världens kanske stiligaste och mest ödmjuka spelmakare att göra fler spännande spel.
Jag håller med, av tre anledningar:
1) Wilper är, som han själv nämnt, väldigt stilig
2) Wilper är också en svensk som mest skriver en massa spel på engelska. Det gör svensk rollspelskultur fattigare. Köp hans spel på svenska så kanske han uppmuntras att skriva fler spel för hemmamarknaden.
3) Om du köper det och lär dig spela det väl så kan du lära mig det sedan. Jag hatar att lära mig spel genom att läsa boken.

Christoffer

It's all pig.
Mountain Witch och Dust Devils är körda att få tag på i tryck, men Dust Devils finns väl att köpa som PDF fortfarande (eller kanske är den gratis nuförtiden precis som Nine Worlds, typ världens koolaste rollspel). Däremot, Trollbabe går att få tag på och det är ett fantastiskt jäkla spel som för få spelar. Alla jag spelat det med älskar det. Däremot, varken SL-fritt eller utan prepp (fast preppen tar typ, 15 minuter på sin höjd och måste ske vid spelbordet undertiden spelarna biter på naglarna och tycker man borde skynda på...). Boken finns dessutom i uppdaterad upplaga, expanderad text och vad Ron Edwards själv kallar hans "Story Now-skoltext."

Helt klart ett svinbra spel men vet inte om jag vågar rekommendera det just nu, för vet inte om det har skickats ut än till folk eller om det fortfarande är problem med det. Nässe och Måns har ni fått era ex än?

Sodivra

Champion
Bubblare jag inte provat men vill spela:

1) Ribbon Drive - Kom igen, gör ett nytryck nu!!
2) Montsegur 1244 - Tack för påminnelsen, wilper!
3) FreeMarket - Vad fan hände med FreeMarket? Det hade största hypen av alla på story-games, det vann priser, och nu hör jag aldrig talas om det. Det här är vad jag var het på innan Apocalypse World damp ner. (Var det det som hände?)
4) Steal Away Jordan eller The Fishermans Wife. Julia B Ellingboe verkar ashäftig.
5) Misspent Youth - Fuck the police!

wilper

The Fisherman's Wife står högst på min inköpslista. Men Julia har inte släppt det än. (Halvsanning, det är släppt som ashcan, men det går inte att köpa längre. Jag dök på henne för ett tag sedan och hon bedyrade att hon jobbar med att få ut det på nytt dock.)

Jag ser framför mig ett knytkonvent där vi spelar Panty Explosion med gråt i regn, Kagematsu, Mountain Witch, The Fisherman's Wife, och kanske Witch Quest. Det blir ascoolt, sen beställer vi sushi.

Rickard

Urverk speldesign
Genesis said:
Jag är inte jätteförtjust i Supergänget, men många tycker att det rockar, och det är föregångaren för både This is Pulp och D&B.
Föregångaren? Hur menar du? Jag har i alla fall tagit noll inspiration från Supergänget och InSpectres var långt före.

I övrigt vill jag varna för Zombie Cinema. Spelet kräver i princip att man lyssnar eller läser en actual play för att förstå hur man ska spela det.

Ballaste indiespelen som jag har spelat är Don't rest your head, Psychodrame och Det sjätte inseglet. Hmm, jag ser en gemensam nämnare i vem som har spelat de spelen med mig. :gremlaugh: Vid närmare eftertanke: Archipelago II-omgången rockade också. Det är det enda spelet här, utöver InSpectres, som kräver att spelledaren inte förbereder något.

/Han som har spelat InSpectres överlägset mest, även om man bortser från konventsspelledning, och som kan ta med spelet på torsdag om så önskas

wilper

Och Story Games nåd är kortlivad som en eldfluga. Det enda av de hypade spelen som fortfarande får någon uppmärksamhet är Fiasco. Och jag har en känsla av att det är tillgängligt för tradspelare som vill testa något nytt, inte så mycket att de som först stod för hypen fortfarande spelar det.

Mogger

Hipsteranka
Poppe said:
Helt klart ett svinbra spel men vet inte om jag vågar rekommendera det just nu, för vet inte om det har skickats ut än till folk eller om det fortfarande är problem med det. Nässe och Måns har ni fått era ex än?
Japp. I somras om jag minns rätt.

G

Guest

Guest
Jag tänkte vara tråkig och förmanande.

Håll dig undan Fiasco som första indierlir. Det enda spelet egentligen gör är att hooka upp er med en till del slumpad situation. Sen är ni on your own.

Min biff med spelet är att det inte finns några mekanismer. Man bara pratar. Det suger.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Elmrig said:
Det jag (och i förlängningen min spelgrupp som varit mycket positiva till den här typen av spel) eftersöker är spel som kräver minimal/ingen förberedelse med starka inslag av samberättande och fritt skapande, minimal men ändå existerande regelmekanik, gärna spelledarlöst.
För mig är det nog Polaris som bäst matchar ovanstående beskrivning. Riddare på Nordpolen slåss mot demoner och världen går under. Det blir lätt lite poetiskt och angstigt och grymt häftigt (om man gillar sånt).

Utgångsläget i spelet är ganska svartvitt: riddarna är goda, demonerna är onda. Under spelets gång så kommer det dock bli mer grått. Är du villig att ta demonens hjälp för att rädda din älskare? Kommer du förråda din vän för att vinna det du åtrår?

Hur du än gör så kommer det i alla fall bli tragedi. Döden, att bli en demon, eller att världen går under är de enda tre möjliga sluten för en riddares historia.

Spelet funkar på tre eller fyra spelare, och passar nog bäst att spela i 3-4 lite kortare spelmöten (typ 3 timmar).

Zombie Cinema ligger mig varmt om hjärtat också, men det spelet har du väl koll på redan? Har för mig vi ordat om det i Småpraten.

solvebring

Superhero
Poppe said:
Mountain Witch och Dust Devils är körda att få tag på i tryck, men Dust Devils finns väl att köpa som PDF fortfarande (eller kanske är den gratis nuförtiden precis som Nine Worlds, typ världens koolaste rollspel).
Nope, PDF:en kostar $10 - iaf när jag köpte min för inte så längesedan.