Nekromanti Hjälp i val av indiespel

solvebring

Superhero
Han said:
I övrigt vill jag varna för Zombie Cinema. Spelet kräver i princip att man lyssnar eller läser en actual play för att förstå hur man ska spela det.
Inte helt sant, men ja, det är inte helt självklart för även om regelhäftet är minimalt är det skitnödigt och ofta underligt formulerat och kräver att man läser igenom det flera gånger för att få detaljerna klara för sig. Å andra sidan bidrar ju t.ex. Nordnordosts actual play av spelet till att man för upp ögonen för att spela spelet på ett lite mer givande sätt än att bara köra ren zombierulle rakt igenom.

Med andra ord anser jag personligen att varningen är berättigad men att efterföljande ord var lite i överkant. Det är inte ett omöjligt eller svårt spel, men det kräver att man tar sig en funderare och läser mycket noggrant. ... Det är dock minimalt lite text i rollspelssammanhang och det är ju super! :gremsmile:

/solvebring som hoppas att hans kommande svenska översättning av ZC kommer att underlätta...

Ram

Skev
Håller med. Polaris låter klockrent.

Annars går mina tankar främst åt The mountain witch eller Dogs. Därtill kan jag trots att det inte matchar hundraprocentigt inte låta bli att rekommendera Solar system. Det är helt enkelt det bästa Indie-spelet i mitt tycke.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag hade svårt för Polaris, men det är nog för att vi spelade det fel.

Men ett spel jag skulle vilja rekommendera är Best Friends. Helt underbart spel och något av en bortglömd ädelsten i den engelskspråkiga indietraditionen. Alla spelar tjejer som är bästaste bästa vänner men innerst inne hatar varandra. Det är lite som Sex and the City. Väldigt simpelt system. Det är inte spelledarlöst i grund, men det går utmärkt att plocka bort spelledaren om man vill. Vi körde en spelledarlös omgång på GothCon i år och det gick hur bra som helst. Om man skaffar det kan man höra av sig till mig, för jag har en del idéer på hur man kan få det att komma igång, som inte finns i boken.

Genesis

Ni dés ni maître
Stövelkatten said:
Håll dig undan Fiasco som första indierlir. Det enda spelet egentligen gör är att hooka upp er med en till del slumpad situation. Sen är ni on your own.
Det stämmer att Fiasco kräver en del driv från spelarna och får man inte det så kommer det aldrig igång. Jag skulle inte rekommendera det till folk utan indievana. Själv tycker jag att spelet är rätt kul, men inte jättebra.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Just Polaris har vi fått tillstånd att posta vår översättning av på nätet. Så den borde dyka upp så snart NNO-sidan vaknar till igen. Det är inte hela spelet, men tillräckligt för att få en uppfattning om vad det handlar om.

Sedan är PDF-en rätt billig om man nu vill ha det.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
wilper said:
Detta är möjligen dagens underdrift. :gremlaugh:

”For the moment, you can purchase an eBook of Polaris for any price you’d like, using the button below. Please just enter the price you want to pay.”

RasmusL

Champion
wilper said:
Just Polaris har vi fått tillstånd att posta vår översättning av på nätet. Så den borde dyka upp så snart NNO-sidan vaknar till igen. Det är inte hela spelet, men tillräckligt för att få en uppfattning om vad det handlar om.

Jo, $1 kan jag nog tänka mig att lägga ut :gremsmile:

solvebring

Superhero
wilper said:

Soft! Tackar för tipset, inklusive DeBracys kommentar. :gremsmile: Lätt att de ska ha $5 i alla fall, men stor risk för att jag köper ett fysiskt ex om jag gillar det - jag hatar trots allt att läsa PDF:er så snart det rör sig om mer än tio sidor.

solvebring

Superhero
Btw, Tao Gamer - ja, allt folket bakom Polaris - har ju makat ihop några andra spel. Någon som lirat något av dem och kan säga något om dem?

Edit: Förövrigt vill jag tacka Elmrig för den bästa "Hjälp mig att köpa indiespel-tråden hittills." :gremsmile:

solvebring

Superhero
Poppe said:
Är det fler än Ben Lehmam bakom Tao?
Inte sjutton vet jag. :gremtongue: Skrev "folket" bara för att jag tänker på alla studios och förlag och företag som flera personer i de fall de inte är döpta efter efternamn och sådant - eller när jag har koll. :gremwink: :gremtongue:

RasmusL

Champion
Lite redundant kanske men här kommer en lista på spelen, var man kan hitta dem samt lägsta priset man kan betala (i vissa fall kan det vara läge att betala mer). Priser exklusive frakt (mer oläslig tabell efter denna där länkarna är klickbara):

("läsligt"... Varför kan man inte göra fina tabeller här på forumet? Eller åtminstone använda tabbar?)

3:16 $10 KÖP
A Taste for Murder $10 KÖP
Annalise $10 KÖP
Best Friends $5 KÖP
Burning Wheel $25 KÖP
Dust Devils $10 KÖP
Evolutionens Barn 71:- KÖP
Fiasco $12 KÖP
FreeMarket $75 KÖP NON PDF
InSpectres $10 KÖP
Lumpley bundle* $25 KÖP
Medan världen går under $3,20 KÖP
Misspent Youth $10 KÖP
Monster Hearts $10 KÖP
Montsegur 1244 $12 KÖP
Mountain Witch $18 KÖP
Mouse Guard $34,95 KÖP
My Life With Master $10 KÖP
Panty Explosion $10 KÖP
Panty Explosion Perfect $16 KÖP
Polaris $1 KÖP
Solar System €5 KÖP
Sorcerer $20 KÖP NON PDF
Steal Away Jordan $10 KÖP
The Aegis Project $5 KÖP
The Daughters of Verona - KÖP
the Shab-al-Hiri Roach $20 KÖP NON PDF
Trollbabe $15 KÖP
Universalis $10 KÖP
Western City $9,95 KÖP
Witch Quest - KÖP
Zombie Cinema $23,5 KÖP

*Apocalypse World, Dogs in the Vineyard, kill puppies for satan, In a Wicked Age, Murderous Ghosts, and Poison’d

Någon som ser något jag missat? Faktafel?

Utpost, Dont Rest Your Head och Sjätte Inseglet ska läggas till.

solvebring

Superhero
Elmrig :heart:

Edit: Jag skulle dock föredra "SEK", "USD", "GBP" och "EUR" istället för $ och :- men det är ju jag det... Det är lite grötigt också. Om du snyggar till länkarna lite och så, vore det guld.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arvidos MC said:
3) FreeMarket - Vad fan hände med FreeMarket? Det hade största hypen av alla på story-games, det vann priser, och nu hör jag aldrig talas om det. Det här är vad jag var het på innan Apocalypse World damp ner. (Var det det som hände?)
Gissningsvis är jag inte ensam om att fortfarande inte ha en aning om vilken typ av spel FreeMarket är. Tillsammans med hur hypat det var och den höga kostnaden så har jag liksom aldrig blivit riktigt nyfiken på det.

Christoffer

It's all pig.
Tror bara det är Ben Lehman men blev osäker när du skrev så och tänkte bäst att kolla så man är uppdaterad. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Re: Jag gjorde en guide till Vincent Bakers spel!

Lägg genast till gudar i In a Wicked Age, i plural. Vi har (nästan) alltid haft med gudar. :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
Poppe said:
Helt klart ett svinbra spel men vet inte om jag vågar rekommendera det just nu, för vet inte om det har skickats ut än till folk eller om det fortfarande är problem med det. Nässe och Måns har ni fått era ex än?
Yes box!

Om jag skulle "börja från början" med Indiespel så skulle mitt första köp vara Play Unsafe som jag skulle be alla i gruppen titta i. Sen skulle jag köpa Apocalypse World och spela det ett par gånger, och så fort jag kört fast skulle jag hört av mig till forumet.

Nästa spel på listan skulle vara Utpost.

Men framför allt så skulle jag fundera över vilken färg vi i gruppen gillar. Tycker du inte om Trollbrudar som slåss och trollar så kan Trollbabe vara ett hur bra spel som helst, det kommer ju ändå inte att passa dig, och diggar du inte att spela halvseriöst med en ironisk touch så tror jag inte Supergänget passar så bra.

(My life with master tycker jag verkar vara ett spel som är trasigt, man hör alltid folk undra över hur sjutton det är tänkt att fungera... Har dock inte spelat det själv)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nässe said:
(My life with master tycker jag verkar vara ett spel som är trasigt, man hör alltid folk undra över hur sjutton det är tänkt att fungera... Har dock inte spelat det själv)
MLWM brukar ofta framhållas som ett praktexempel på den äldre typen av indiespel, med designprinciper som nu för tiden mestadels har övergivits. Jag upplevde inga problem när jag spelade det på GothCon för fem år sedan eller så, men frågan är hur det skulle stå sig idag och utan en sakkunnig spelledare (Jonas Ferry).

Sodivra

Champion
DeBracy said:
Arvidos MC said:
3) FreeMarket - Vad fan hände med FreeMarket? Det hade största hypen av alla på story-games, det vann priser, och nu hör jag aldrig talas om det. Det här är vad jag var het på innan Apocalypse World damp ner. (Var det det som hände?)
Gissningsvis är jag inte ensam om att fortfarande inte ha en aning om vilken typ av spel FreeMarket är. Tillsammans med hur hypat det var och den höga kostnaden så har jag liksom aldrig blivit riktigt nyfiken på det.
Ja, jag ska köpa det iallafall! Men det är fan ett tuftt val mellan att köpa manualen för 10$ och göra markörerna själv, eller köpa hela jävla boxen för 100$, frakt inräknat...

Eh, jag kanske ska börja med att köpa manualen ändå...