Håller med, bra spelighet är en kul bonus men inte min prio.Bifur;n233291 said:Svårt att kategorisera sig själv men...
- System mastery/strateg, nja, oftast tråkigt fokus, därmed inte sagt att reglerna kan se ut hur som helst
När jag började lira så trodde jag varenda sandkorn på hela planeten behövde göras färdigt. Skulle ha gjort stor skillnad om någon stuckit nån B-modul i handen på mig och bara "gör så här det räcker i början" och nu finns ju LMoP.Bifur;n233291 said:- All out sandbox, nej, kräver alldeles för mycket prepp av SL, alldeles för mycket tabeller
Men, det jag har märkt är efter några små kampanjer växer ambitionerna och jag blir burned out.
Hur då kontrollerbar? Vad innebär en kontrollerbar Sandbox?Bifur;n233291 said:och framför allt alltför snäv spelmiljö för att vara kontrollerbar
Om man lyckas få till detta rätt så tycker jag man definitivt kan kalla det sandbox. Exempel: Stars Without Number. Fisktank är också en form av sandbox tycker jag, även om fisktankslirare snarare har Impro-prioriteringar än Sandbox-prioriteringar (även om dom preppar fisktanken).Bifur;n233291 said:och fångar oftast ändå inte in mänskliga reaktioner mellan flera olika parter: A gör x mot B, vilket får C och D att göra y mot, E, medan F istället gör z mot A, fast inget av detta om A istället gjort u..., samtidigt som spelarna så klart ska ha chansen att göra meningsfulla val
Att ha en setup och spelmekaniker som får saker att hända i sandlådan betyder inte Räls.Bifur;n233291 said:- Räls, tja, som sagt behöver både sandlådan och dramat en riktning för att få full effekt i en kampanj, men det ska givetvis inte betyda att SL har ett enda planerat händelseförlopp klart
Att ha en tight skruvad premiss i ett improdrama betyder inte heller Räls.
Det här var nackdelen med att jag bytte namn på hörnen från Gnusto, Nitfol, Frotz och Blorb till saker som folk redan har en massa associationer och semantik på.
Trodde det var meningen med en sandlåda att den skulle bli krossad eller iaf att RP skulle kunna sätta sitt märke på den ordentligt. Har svårt att föreställa mig något exempel, skulle du kunna komma på ett?Bifur;n233291 said:Men för att säga något om F->O så finns det ett mellanläge där SL helt enkelt saknar tillräckligt gott grepp om spelet och ett användningsområde för spegeln dyker upp som krossar sandlådan, knäcker dramat och bryter sönder rälsen. Det är väl någon slags olycksfall i SL-arbetet men inte helt ovanligt. I sådan fall tycker jag det är helt ok att tänka om, även om jag i grunden vill hålla mig till F->F.
Ska sno en grej från GNS-töntarna. Visst, alla SL lånar in saker från dom olika stilarna, och det är en av grundpelarna i Räls-fokuserat-lir att ta saker från dom andra tre hörnen och "throw other playstyles a couple of bones".
Men när metallen verkligen träffar asfalten och gnistorna yr och du måste välja. Vem är det du knäpper dina händer till? Den tänkta plotten, stundens coolhet, spelbalansen, eller spelvärldsintegriteten? Där har du svaret på vilket som är ditt hörn i RISS official, canonical theory.
En rälsare skulle göra "OK det har varit ett nice sidetrek men nu måste jag ro in dom så vi kan börja på bok tre i Enemy Within sen"
En "Johnstone"-lirare skulle säga "OK, ska bygga vidare på detta, announce badness kanske eller ge dom ett hard move"
En spelbalansare skulle säga "OK, vill inte att det ska bli för OP encounters på ena eller andra sidan, så får vara lite försiktig här"
En sandboxare skulle säga "OK, antingen gör jag en konsekvent ruling för såna här situationer eller så låter jag tärningen bestämma"