Nekromanti "Hjälp jag passar inte in i RISS official, canonical theory"–tråden

2097

deleta mitt konto tack
Kanske vaknar med järnlunga, bruten arm… och hämndbegär.

Bifur

Veteran
2097;n233324 said:
Hur då kontrollerbar? Vad innebär en kontrollerbar Sandbox?
En miljö där det är rimligt att utfall av olika omvärldshändelser kan lösas ut av tabeller etc. antar jag. Jag vet inte om jag kan beskriva det bättre, men jag uppfattar det som i någon mån en spelmiljö där SL inte behöver tänka "hm, undrar vad denna fraktionen egentligen tycker om vad RP:na gjorde i staden X förra veckan, hur mycket vet de om det och på vilket sätt påverkar det dem" utan att sådana överväganden rena är avgjorda utifrån ett fördefinierat mönster.

2097;n233324 said:
Om man lyckas få till detta rätt så tycker jag man definitivt kan kalla det sandbox.
Absolut, svårigheten ligger just i att "få till det". Min erfarenhet säger mig att det är så pass svårt och kräver så mycket planering av SL att det av praktiska skäl endast undantagsvis är möjligt göra. Men eftersom det fortfarande är roligt att spela sådana scenarion får man som SL dra åt räls/drama-hållet för att få det att gå ihop.

Bifur

Veteran
2097;n233395 said:
eller om dom kommer dit senare när dom har levlat upp till level 1000 och det räcker med att sucka för att skeletten ska trilla av pinn, ja, då blev det så..
Där landar jag nog istället helt i dramahålet. Om striden är regeltekniskt meningslös, stryk den och lägg tid på roligare saker. Om den är dramaturgiskt viktig, biffa upp den tills den når en utmanande nivå.

2097

deleta mitt konto tack
Bifur;n233459 said:
En miljö där det är rimligt att utfall av olika omvärldshändelser kan lösas ut av tabeller etc. antar jag. Jag vet inte om jag kan beskriva det bättre, men jag uppfattar det som i någon mån en spelmiljö där SL inte behöver tänka "hm, undrar vad denna fraktionen egentligen tycker om vad RP:na gjorde i staden X förra veckan, hur mycket vet de om det och på vilket sätt påverkar det dem" utan att sådana överväganden rena är avgjorda utifrån ett fördefinierat mönster.
OK, då fattar jag vad du menar. Ja, det vore coolt. I Stars Without Number finns det riktlinjer när man gör sin faction turn men det finns kvar subjektivitet. Och i AR&PL är det istället helt random vilket inte heller är helt agentiellt.

ceruleanfive

Bläckfisk
Genesis;n233452 said:
När man är trygg vågar man ta ut svängarna och spela djärvt och sårbart. Så därför vill jag att alla ska vara helt på det klara över att deras rollpersoner aldrig kan tas ifrån dem utan deras medgivande. Först då kommer de att investera och spela ut till 100% för att göra det som är coolt (eller dramatiskt, känslosamt, sorgligt eller vad det nu kan vara) i alla scener.
2097;n233443 said:
Det är därför det är så vanskligt att mixa teknikerna när det väl kommer till såna här knytpunkter.

Att använda tekniker från det andra hörnet för att färga/förbättra/inspirera det man håller på med, det är bra. En improgrupp som utgår från Keep on the Borderlands kan ha mkt kul. Och en sandbox-grupp som kör med drivna relationskartor och fiasco-setup kan också ha kul. Bara dom vet vad det är som gäller när det verkligen gäller s.a.s.
Å ena sidan köper jag poängen. Å andra sidan behöver ju inte mixade tekniker nödvändigtvis leda till att folk inte vet vad som gäller. Det kan förvisso bli ett mer komplext socialt kontrakt, men kan ändå vara fullt begripligt.

Jag vill inte att spelarna ska känna sig 100% trygga och får då eventuellt bieffekten att de inte spelar varje scen ut till 100%. Jag vill inte heller att spelarna ska känna sig 100% otrygga och får då eventuellt bieffekten att de inte tar varje situation på 100% dödligt allvar.

Resultatet har i min erfarenhet blivit att spelarna tar ut svängarna och försöker att bidra till intressant spel, samtidigt som de alltid har i bakhuvudet att deras val kan få digra konsekvenser. Alltmedan spelarna har förtroende för att SL har koll på läget, är rättvis och subtilt styr handlingen mot tillfredsställande scenarion och mål.

Sen finns det såklart tillfällen där allt inte blivit helt perfekt heller. Men över lag är kompromissen mer tillfredsställande än någon av extremerna, för vår del.

2097

deleta mitt konto tack
Det här m 100% otrygga el 100% trygga stämmer överrens med hur jag vill spela???
Då kan jag ge mig hän fullt ut, om jag vet vilken av dom två det är. Men, jag håller ju på att preppa en driftad femman/hillfolk mashup nu, kanske det bara blir pannkaka. Eller så blir det "You win or you die"

2097

deleta mitt konto tack
Förstår inte riktigt hur 73% otrygga skulle se ut?

ceruleanfive

Bläckfisk
2097;n233509 said:
Det här m 100% otrygga el 100% trygga stämmer överrens med hur jag vill spela???
Då kan jag ge mig hän fullt ut, om jag vet vilken av dom två det är.
Nämen, är vi inte överens? Fortfarande!? :)

Min huvudsakliga poäng är väl egentligen att det är högst subjektivt huruvida det är vanskligt att mixa tekniker. Min spelgrupp har experimenterat i snart ett dussin år – allt från fullständig sandbox till superrälsat, från min/maxande till friformsimpro. På senare tid har vi börjat lista ut att den här kompromissen är den ultimata spelstilen för oss.

2097

deleta mitt konto tack
Jo men jag vill veta mer om hur kompromissen är uppbyggd

ceruleanfive

Bläckfisk
2097;n233513 said:
Förstår inte riktigt hur 73% otrygga skulle se ut?
Att sätta exakta procent, det är vanskligt. ;)

Om spelarna tar egna riskfyllda initiativ, eller är rejält klantiga, vilket försätter dem i problem och de sedan samt ignorerar SLs räddningslinor och inte heller lyckas ta sig ur situationen själva, då kan det gå riktigt illa. Men om de håller sig hyfsat på banan, spelar sina karaktärer bra och gör vettiga/fräna saker, då kommer de aldrig att dö genom ett olyckligt tärningsslag.

2097

deleta mitt konto tack
Tack för att tar dig tid att berätta. Har du nåt exempel på hur såna räddningslinor skulle kunna se ut? och på nån gång som RP har dött sen ni kom fram till den här kompromissen?

ceruleanfive

Bläckfisk
2097;n233521 said:
Tack för att tar dig tid att berätta. Har du nåt exempel på hur såna räddningslinor skulle kunna se ut? och på nån gång som RP har dött sen ni kom fram till den här kompromissen?
Inga konstigheter, jag uppskattar våra meningsutbyten!

I det senaste jag spelledde hade gruppen tagit sig in i fiendens högsäte – en borg långt i norr, omgiven av ett arméläger. Spelarna hade lyckats bluffa sig in i borgen på ett väldigt snyggt sätt och var nu ensamma i befälens korridorer en våning upp. Av någon anledning fick de för sig att de skulle börja släpa slängar och garderober, för att blockera vissa dörrar och få ett övertag mot befälen. I praktiken hade det sannolikt resulterat i att vakter på våningen under hade hört dem, eller att befälen hört dem och avbrutit sitt möte i ett intilliggande rum. Således lät jag en tjänare komma från andra änden av korridoren – dels för att illustrera att de teoretiskt sätt kunna bli avbrutna mitt i sitt arbete, vilket säkerligen skulle dra igång ett larm genom hela borgen och sedermera hela fiendelägret, dels för att låta dem veta att det fanns flera vägar upp till övervåningen.

I en annan kampanj, där jag spelade, var vi på väg med ett meddelande till en avlägsen stad. På vägen stötte vi på några vätteliknande varelser, som började skjuta pilar på oss. När vi gav tillbaka med samma mynt flydde de, men vi jagade efter. De flydde in i en grotta, där det fanns fler vättar. Vi nedgjorde dem och fortsatte djupare in i grottan, mest av nyfikenhet. Djupare in drabbade vi samman med ännu fler vättar och deras uruk-hai-aktiga ledare. SL hade redan etablerat hur läskig ledaren var samt gett oss flera chanser att fly, men vi var helt enkelt mer måna om att röja grottan än om vår egen säkerhet. Efter ett par olyckliga slag och en hjältemodig uppoffring strök min karaktär med, medan de andra lyckades övermanna ledaren och de resterande vättarna. Det var helt enkelt vårt eget initiativ att ge oss in i den farliga grottan och stanna där, trots att vi var i ordentligt underläge, så då fick jag betala priset.

2097

deleta mitt konto tack
Tack för detta, Fives!

Hmm, båda dessa exemplen har en del saker gemensamma. Det går att dö precis som vanligt men SL är tydlig med info om att nu är det en farlig situation, eller nu har spelarna fått nått om bakfoten.

Den första grejen är faktiskt nåt som jag skulle känna igen mig lite i. Jag skulle inte införa en tjänare men eftersom vi spelar utan visuell karta, vi spelar bara med ord och gester, så skulle jag försöka vara lyhörd på när det är deras rumsuppfattning som är lite off och säga, som en i vanliga fall djursurhetsorsakande booming DM voice from the sky, att "OK ni har utforskat detta rum och detta rum men ni har outforskade gångar/dörrar här här och här". Men visst har dom dragit igång en hel del larm och giftgasfällor och sånt. Jag är en riktig pixel-petig DM ibland. Det var bara dom rent "hur ligger egentligen rummen/korridorerna här gentemot varandra?" rumsliga sakerna jag skulle korra (för jag är rädd att dom annars kommer begära att vi kör med... brr... "karta"), saker som att vakterna kan höra genom golvet skulle jag inte varna dom för. Fullt ös, skoningslös!

2097

deleta mitt konto tack
Det är ilksom inte i min roll som deras DM jag skulle göra det utan i min roll som deras "verbala karta".

Lupus Maximus

Tekniker
Efter att ha vridit och vänt lite på det så gissar jag att mitt primära problem med RISS-dokumentet är tekniklistan. Jag är nog mer är "Impro-inspirerad sandbox", men allt som står under i kombination med det och med play to find out uppfattar jag som "Spike-inspirerad Sandbox".

2097

deleta mitt konto tack
Tack, Lups. Den där teknik listan är urgammal och håller med om att den är dålig. Rättvis kritik!

Zire

Swashbuckler
Jag tror jag sitter först och främst i sandboxhörnet (för det etablerade är det som gäller och konsekvensen av det), sedan impro (för jag vill bestämma i förväg så lite som möljigt, men inte mindre), sedan spike (för alla regler som gäller, de gäller). Men jag är inte säker på om jag har förstått hörnen rätt.

Jag är rätt säker på att jag har väldigt lite med rälshörnet att göra eftersom jag brukar ha som grundregel att allt tidigare än nu, får planeras hur mycket eller lite som helst, men aldrig någonting om framtiden. Ett långt tag hade jag för mig att dungeons var rälsade, men jag har tänkt om.