Nekromanti Hjälp med eldstrider och klanspelande

EchonCique

Hero
Re: Regler vs inte

Alla regelsystem jag testat ger träiga strider med tennismatchkänsla. Nu har jag i och för sig inte testat speciellt många och inga som kostar pengar. Problemet är nog att varken jag eller mina spelare har någon erfarenhet av riktig eldstrid och att riktig eldstrid är väldigt mycket slump.
Prova något av de system som Krille, Snigel eller jag snott ihop då? Krilles hittar du lämpligtvis i Skymningshem: Andra Imperiet. Mitt och Snigels är inte publicerat ännu, men det lär komma bådas två.

Det som alla har gemensamt är att de har taktikvalskort som avgör vad som händer i en strid, dvs vem som blir anfallare, försvare eller något annat. Vilket i sin tur avgör vem som chansen att få in en träff eller fler och vem som försvarar sig etc. Du förstår.

MrG

Swashbuckler
Re: friformiga trådars existens (totalt OT)

I trådens första inlägg står det att det är tänkt att vara friform, stackarn får kommentarer om det och efter en stund har vi den här diskutionen igen...
Lustigt nog gick det att satsa pengar på att någon skulle nappa och inte kunna låta bli att försöka göra detta till jo-näh över hur man kan uppleva friform på olika sätt.

Kan vi inte bara skippa den biten när någon skriver att den tänkte göra ett friformigt system.

anonyminiserat inlägget och ber om ursäkt att den retade folk

MrG

Swashbuckler
Svaret jag inte hunnit, sorry

Nu till problemen; Vilka situationer i inflyttandet skulle vara roliga att spela? Och hur spelleder man en eldstrid så att den känns trovärdig utan att "tyvärr du blev skjuten i nacken av någon i busken 100 m bort".
Jag skulle nog köra en hel del vardagsscenarion, hitta vatten, förhandla i byar, gifta in nya kvinnor i klanen (gifta bort folk mot pengar) osv, tror inflytandet blir roligas att spela så.

Eldstriden ser jag inte problemet med, om de går in i uppenbara bakhåll skulle jag visserligen nog skjuta dem i benen först så skurkarna kan få glota lite. De flesta brukar inte inleda med att skjuta för att döda om inte världen ska vara duktigt desperat. Ha gärna någon form av oskriven hederslagar som folk verkar följa.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Nu till problemen; Vilka situationer i inflyttandet skulle vara roliga att spela? Och hur spelleder man en eldstrid så att den känns trovärdig utan att "tyvärr du blev skjuten i nacken av någon i busken 100 m bort"."

Jag skulle inte friforma strider med skjutvapen, framförallt eftersom jag själv har så lite praktisk kunskap om vapen, taktik, effekten av att bli skjuten, räckvidd osv. Det skulle bli så godtyckligt och taffligt om jag skulle försöka spelleda utifrån det lilla som jag personligen vet.

Men det som du bör bestämma är hur dödlig kampanjen ska vara för rollpersonerna. Är de hårdare än vanliga människor eller räcker det med en kula för att de ska stryka med? Vidare tycker jag att du bör ge dem varningar och ledtrådar om olika situationers farlighet. Om de hamnar i ett bakhåll som blir någon spelledarperson eller ett riddjur först skjutet så att de har en kort stund på sig att reagera. Om de rider in i en stad som huserar någon väldigt farlig person så hör de tidigt rykten om honom, de får en chans att notera vilken beväpning potentiella motståndare har osv.

Vidare så kan det vara ganska ont om ammunition och rent militära skjutvapen så att spelarna får välja sina strider väl av den anledningen. Det innebär också att det kan bli svårt att inleda eldstrider på alltför stora avstånd eftersom man endast är beväpnad med revolvrar och hagelbrakare eller så har man bara 20 skott till sin automatkarbin och dem vill man inte slösa på en enda eldstrid. Om rollpersonerna inte har en militär bakgrund så kommer de sannolikt också att vara sämre på att hantera lite mer avancerade vapen.

MrG

Swashbuckler
Jag skulle inte friforma strider med skjutvapen, framförallt eftersom jag själv har så lite praktisk kunskap om vapen, taktik, effekten av att bli skjuten, räckvidd osv. Det skulle bli så godtyckligt och taffligt om jag skulle försöka spelleda utifrån det lilla som jag personligen vet.
Praktisk kunskap är väll inte så viktig i det här läget, vi saknar ju det om en efterkatastrofenvärld generllt :)

Oftast i en sån miljö tycker jag att verligheten är secundär och jag gärna kör en mer filmisk miljö. Gör det också enklare att friforma eldstrider, snabbt och brutalt (även om jag ibland fuskar och rullare en d20, sedan kan det kvitta om det är jag eller spelarna som avgör vad den innebär).

ripperdoc

Myrmidon
Eldstrider som känns trovärdiga

Nyckelordet här är "känns" trovärdiga. Andra i den här tråden har fokuserat på hur man faktiskt borde gestalta en verklig eldstrid, men ärligt talat, när var gestaltandet av verklig eldstrid senast ett problem i film, tv eller dylikt?

Så, det handlar helt om följande två faktorer:
1) Vilken stämning vill du åstadkomma (action, grisigt, ödesmättat, etc)
2) Vad vet dina spelare om eldstrid (eller snarare, vad för eldstrider förväntar de sig)

Vet du svaret på detta kan du börja resonera dig fram till hur du ska hantera det. Vill man ha actionkänsla, ge ett actionladdat och simplistiskt regelsystem som fokuserar på lyckas, inte att misslyckas. Vill du ha det grisigt, ta kontrollen från spelarna och friforma (eller använd ett regelsystem där spelarna inte får kontroll ändå). Vill du ha det kaotiskt, ge dem ett vanligt regelsystem men beskriv situationen på ett sätt att de omöjligt får ett grepp om situationen och egentligen bara famlar i mörkret.

Som sagt, de flesta tror att Hollywoodstrider är trovärdiga (och även om de inte tror det så är de nöjda med vad de ser). Således räcker det med att du tittar på ett par rullar för att vara kompetent nog att beskriva en eldstrid.

I verkligheten är eldstrider väldigt godtyckliga, men godtycklighet är inte så spännande i rollspel - så det finns ett intresse i att inte ha för realistiska strider.

/RD

Rickard

Urverk speldesign
Re: Skymningsland

"Tack för att du benade ut det där! Nu gäller det bara att slipa på ledtrådar och gåtor...

'Vad är det som går och går och alltid har en vaktpost med maskingevär?'
"
Jag vet inte om du var seriös, ironisk eller skämtsam. Eftersom det inte fanns några greamlins så får jag väl anta att du var seriös rakt igenom. Alltså, gåtor behövs inte men det Rising antagligen menade var att du skulle använda informationen till att ställa folk i val. Ju mer begränsad information du har, desto sämre och mer chansmässiga val får spelarna göra. Tycker det är en svår fråga du ställer. Rent verbalt berättarmässigt kanske jag hade kunnat hjälpa dig men nu är det text och utan eventuella hjälpmedel. Det är svårt att få något actionbetonat, så att man känner action.

Ok, nu spelleder förvisso Snigel och Gastono ett Matrixrollspel över irc. Du kanske kan ta och glutta lite på deras loggar för att se vad de gjorde rätt (fick de rätt stämning?) och vad de gjorde fel (varför fick de inte rätt stämning?). Ta till dig det och... *läser igenom loggen* ...äh, det var ju inget matnyttigt där. Jag har läst andra loggar som jag tyckte var schyssta.

Om du vill ha lite matnyttig hjäp, till skillnad från 80% av inläggen i denna tråd, så sök lite efter irc-loggar över rollspel på nätet. Det ska även finnas artiklar om tärningslöst spelledande (diceless roleplaying) på nätet. Det är bara till att söka. Annars tycker jag att du bör spela på osäkerhet. Få spelarna osäkra på om de gör rätt val. Lite skräckstämning istället för actionstämning.

/Han som gjorde sin bästa stridsspelledning när han halvfriformade filmisk action

<font size="1">[edit] Ändrade till 80% när jag såg Ripperdocs inlägg. </font size>

MrG

Swashbuckler
Amber RPG?

Om det nu kan ses som friform, men bra referns hur att tänka tärningslöst. Nine prince of Hong Kong ska finnas som nätanpassning för att köra Amber i en miljö med mycket skjutvapen.

Saxifrage

Hero
Praktisk kunskap är väll inte så viktig i det här läget, vi saknar ju det om en efterkatastrofenvärld generllt :)

Har du aldrig haft fest hemma? :gremsmile:

Saxifrage

Hero
Re: Regler vs inte

Först ber jag om ursäkt för att jag sabbar din tråd med friformsdebatt. Minuspoäng till mig, det var ju inte regler vs friform du undrade över. Sorry! :gremfrown:

Hur som helst, Star Wars D6 ger lite mindre tennismatchkänsla i striderna. Om du är ute efter cineastiska fajter så är det ett regelsystem som funkar rätt bra, där behöver man inte begränsa sig till trista en-handling-per-runda, utan kan i en handling kasta sig i skydd, kasta en granat i flistuggen som är på väg att äta din kompis och samtidigt skjuta mot stormtrupperna som kommer i korridoren. Men det är kanske för hjältemodigt för din smak?

Jag antar att du framför allt är ute efter att förmedla de intryck som du tycker hör ihop med modern eldstrid. Mitt tips är att du (och spelarna?) kollar några stridsscener i justa filmer som visar eldstrid på det sätt som passar er kampanj. Fundera sedan lite över vilka intryck du fick och hur ni kan ta med er det.

Några tips på filmer och serier i olika genrer:

- Heat
- Mannen på taket
- Full metal jacket
- Plutonen
- Warriors
- Band of brothers
- Blackhawk Down
- Framom främsta linjen

Alla de serierna och filmerna tycker jag visar eldstrider på ett bra och intensivt sätt. Om det är realistiskt kan ju kvitta, huvudsaken är att det blir spännande och på det sätt du vill ha det!

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Praktisk kunskap är väll inte så viktig i det här läget, vi saknar ju det om en efterkatastrofenvärld generllt :)"

Fast det som du citerar var ju just mina skäl till att inte vilja friforma eldstrider, inte något allmänt tips. Jag tycker att regler i många situationer är väldigt bekväma eftersom de gör att jag som spelledare inte behöver tänka eller resonera lika mycket kring den uppkomna situationen som om min egen fantasi hade haft hela ansvaret. Jag vill vara rättvis och det upplever jag nog som lite mer krävande om jag skulle friforma eftersom jag saknar stöd ifrån någon eller någonting annat.

ripperdoc

Myrmidon
Re: friformsbashing :) OT

Vad är det med rollspelsvetarener och dålig hörsel? :gremwink: :gremsmile:

Jag har aldrig haft problem med ljudvolym på friformsspelare (och vore det ett problem så är det väl ändå varken kopplat till friform eller särskilt svårt att göra ngt åt :gremsmile: ). Men friform på konvent blir lätt flummigt, en del spring i lokalen och en känsla av att inte kunna påverka med sin karaktär (attribut som jag för det mesta ser som positiva...).

/RipperDoc

MrG

Swashbuckler
Jag vill vara rättvis och det upplever jag nog som lite mer krävande om jag skulle friforma eftersom jag saknar stöd ifrån någon eller någonting annat.
Tror skillnaden är att jag när jag spelleder (friformigt eller systembundet) känner stöd i spelarna, som också hjälper till med berättelsen.

Kan det vara ett tips för att lösa situationen (utan system) att försöka vara lyhörd på spelarna. Ibland kanske det gör något så korkat att de själva tycker de förtjänar nackskott på avstånd? Upp till sl att lyssna av de signalerna...

Men visst händer det att jag tar till regler om jag ska köra action (barnsligt förtjus i Adventure! för det), men var det det frågan handlade om?

Krille

Super Moderator
Hörselskador och friform

"Vad är det med rollspelsvetarener och dålig hörsel?"

Serru, på min tid så fick även rollspelare göra lumpen.

Jag har dålig hörsel på ena örat, och om talaren har för låg volym eller om det är rätt mycket andra kringljud så flyter pratet ut och blir obegripligt mummel. Är det för mycket ljud, som till exempel hoppåskrikare som studsar runt för att gestalta sin ångest eller ett allt för livligt parti Junta, så får jag ont i örat och det låter som om det var en högtalare som slår i bott.

Skadan har orsakats av för mycket skjutande för nära ena örat.

"Jag har aldrig haft problem med ljudvolym på friformsspelare (och vore det ett problem så är det väl ändå varken kopplat till friform eller särskilt svårt att göra ngt åt )."

Jag har ett rätt kul minne av en stämningsskapande (läs: viskande) spelledare, där tre äldre rollspelare (mig själv inräknat) som samtliga tycker att pacifister aldrig har skjutit KSP satt demonstrativt med handen kupad vid örat. Efter en kvarts viskande så kom äntligen den magiska frasen "vad gör ni?" En av oss hörselskadade sade "jag hörde inte ett skit av vad du sade, men det var säkert stämningsfullt och bra, så jag skjuter!" - "Öh, talar jag för lågt?"

Likförbannat, en timme senare så var han igång och viskade igen, och vi satt med kupade händer igen. Den här gången uppfattade han det snabbare.

Vanans makt är rätt svår att bryta. Är man van att tala lågt för att skapa stämning så börjar man väldigt lätt tala lågt när det är dags att skapa stämning.

Sen vet jag inte varför det är just friformare som har varit de som viskat eller hoppåskrikat mest i min närhet, och därmed lyckats trigga båda varianterna av hörselskadat. Kanske tabelltalibaner gillar tydlighet mer?

MrG

Swashbuckler
Re: Hörselskador och friform

För att kompencera har vi åtmistone två hörselskadade spelledare i rollspelsbaren :gremlaugh:

Fast tror ingen av dem spelleder speciellt högt för det, inte mer än andra spelledare, men vi kan säkert klara av det på begärna...

Wilmer

Hero
Re: Svaret jag inte hunnit, sorry

Jo ett skrämskott är ju aningen billigare än ett litet krig. Wow, hederslagar! Det skulle kunna bli hur häftigt som helst om man märker hur kulturen skiftar bara någon kilometer bort. Och kulturen kan ge en hint om hur det står till med demografin, ekonomin och religionen!

"Och för väderlyckan offrade vi en skål bensin och två konserver till den helige ande."

Med en fin fisktank och en välplottad karta kanske vardagsscenariona blir intressanta av sig själva. Den mysiga Basbyggarkänslan™ (tänk Dungeon Keeper eller Lego) kan till och med infinna sig!

Wilmer

Hero
Så som forum bör vara

Det här är hur hjälpforum bör vara! Efter ett par dagar har det ramlat in en (när man sållat lite) massa användbara svar (och lite inspiration ).
Även helt uppenbara saker kan vara användbara om andra personer berättar dem för en.

Nå, jag håller mig till friform (med en och annan tärning insmugen för så jag kan tvinga mig själv stötta eller stjälpa för mycket). Och tyck inte synd om mig för att halva tråden blev skådeplats åt en säkert gammal strid, det är kul att se gamla rävar bråka (där båda sidor egentligen förstår precis vad den andre menar men bråkar for the cheer duty of it).

Tack hursomhelst.

/Wilmer - goes ödmjuk