Tänkte spelleda min grupp i en skriven kampanj (Kopparkronan - men det är sekundärt då det jag efterfrågar nedan skulle kunna appliceras på de flesta rollspel), men skulle innan dess vilja ha ett session med fokus på personligheter- och backstory. Min tanke är att helt skippa rollformulär och tärningar till förmån för karaktärsspelandes.
Tänker mig att det är typ story now eller samberättande jag är ute efter, men då jag har obefintlig faktiskt spelerfarenhet i formaten så vill jag gärna ha input från er med mer vana!
Själva scenariot kan se ut hur som helst sånär som på två punkter: Det ska svetsa samman rollpersonerna som grupp och det ska introducera några framtida SLP.
Förutom att uppmuntra karaktärsspelande så tänkte jag att deras gestaltningar ska ligga till grund för deras framtida rollpersoner — på så sätt får de chans att känna lite på sina karaktärer och tweaks dem inför det riktiga äventyret. De slipper så sitta fast med en karaktär de inte gillar.
Min spontana tanke är att skapa en fisktank att släppa lös dem i, där ett gäng olika personer har olika agendor och RP bara råkar befinna sig i det hela. Det ska alltså inte finnas något mål i äventyret utan jag vill bli (nästan) lika överraskad som dem. DE ska helt enkelt driva äventyret, inte jag. Vilka som blir fiender och vilka som blir vänner för framtiden är upp till dem — jag vill att det _verkligen_ ska kännas som att deras handlingar spelar roll för framtiden.
I detta ligger också att jag vill uppmuntra moraliska ställningstaganden. Det har varit lite väl mycket murdering hobos på spelgruppen, och jag gjorde under senaste spelmötet klart att i nästa kampanj så kommer deras handlingar påverka hur de bemöts av omvärlden — om det så betyder att äventyr inte kan spelas klart för att folk i stort, uppdragsgivare eller vänner helt enkelt inte vill ha med dem att göra längre.
Denna gång ska de vara _hjältar_, men det finns förstås svärta i det också. Jag vill därför ha moraliska ställningstaganden som inte är självklara, men som ändå säger något om deras personer.
Tar alltså gärna input på såväl scenario som spelmetod — men kanske allra mest metod!
Tänker mig att det är typ story now eller samberättande jag är ute efter, men då jag har obefintlig faktiskt spelerfarenhet i formaten så vill jag gärna ha input från er med mer vana!
Själva scenariot kan se ut hur som helst sånär som på två punkter: Det ska svetsa samman rollpersonerna som grupp och det ska introducera några framtida SLP.
Förutom att uppmuntra karaktärsspelande så tänkte jag att deras gestaltningar ska ligga till grund för deras framtida rollpersoner — på så sätt får de chans att känna lite på sina karaktärer och tweaks dem inför det riktiga äventyret. De slipper så sitta fast med en karaktär de inte gillar.
Min spontana tanke är att skapa en fisktank att släppa lös dem i, där ett gäng olika personer har olika agendor och RP bara råkar befinna sig i det hela. Det ska alltså inte finnas något mål i äventyret utan jag vill bli (nästan) lika överraskad som dem. DE ska helt enkelt driva äventyret, inte jag. Vilka som blir fiender och vilka som blir vänner för framtiden är upp till dem — jag vill att det _verkligen_ ska kännas som att deras handlingar spelar roll för framtiden.
I detta ligger också att jag vill uppmuntra moraliska ställningstaganden. Det har varit lite väl mycket murdering hobos på spelgruppen, och jag gjorde under senaste spelmötet klart att i nästa kampanj så kommer deras handlingar påverka hur de bemöts av omvärlden — om det så betyder att äventyr inte kan spelas klart för att folk i stort, uppdragsgivare eller vänner helt enkelt inte vill ha med dem att göra längre.
Denna gång ska de vara _hjältar_, men det finns förstås svärta i det också. Jag vill därför ha moraliska ställningstaganden som inte är självklara, men som ändå säger något om deras personer.
Tar alltså gärna input på såväl scenario som spelmetod — men kanske allra mest metod!