Nekromanti Hjälp med kines-amerikansk kultur (World of Darkness)

Mundo

Myrmidon
Hej allihopa!
Jag håller på att jobba med en pitch på nya world of darkness (strix chronicles) som ska utspela sig i en stad på västkusten i USA. Jag behöver dock lite hjälp, för jag har tänkt göra tre klaner till ganska så inflytelserika jämfört med de andra makt-spelarna i staden. Min tanke är att göra klanerna verkligen till KLANER, åsyftande mänsklig etnicitet. En grupp (ventrue) kommer vara Irish-Americans, en grupp (gangrel) native americans och den sista gruppen vill jag köra till chinese-americans. (mekhet).

Ventrue snubbarna kommer förmodligen vara invictus/lancea sanctum, gangrel kommer vara circle of the crone och mekhet kommer vara ordo dracul alternativt invictus, beroende på vad jag gör med ventrue. With that said...

Kines-amerikanerna har kommit till USA typ några år före första världskriget. Hur fanken ser deras kultur ut? Förklara som om du skulle förklara det för ett barn, tack. Desto mer information, desto bättre. Länkar, videos, allt möjligt uppskattas.

Staden är Portland, Oregon!
Tack! <3

PS: Ymir! Jag behöver dig!

Mundo

Myrmidon
En av klanerna, inte härskarklanen. Där kommer finnas tre klaner som är prominenta, som sagt. Tanken bakom det är att Portland (precis som många andra städer långt ute i väst) är en väldigt ung stad. Så om en vampyr kommer dit där tidigt (säg 1875), tillsammans med delar av sin mänskliga familj, kan de ganska snabbt knyta makten till sig. Det finns inte så många andra vampyrer som kivas om din makt-bas helt enkelt. Sakta men säkert gör pappa irländare en av sina söner och ett barnbarn till vampyrer de också också har du plötsligt väldigt mycket inflytande i en stad med bara en handful vampyrer.

Irländarna är dock ingen "härskarklan", de bråkar snarare med de andra grupperna om makten. För att undvika fullskaligt krig så utser de någon som inte tillhör en av de tre familjerna till prins men han anses mer eller mindre endast vara en medlare/figurehead mellan de olika klanerna.
Likaså används independants också ofta för att göra smutsjobb. Grupp A vill spionera på grupp B. Då hyr man en independant att göra det åt en.

I bakgrunden växer dock independants... Hur länge kommer de vara nöjda med att få äta smulorna från bordet? Vad händer om ett fullskaligt krig bryter ut mellan två av de större familjerna?

anth

Vetefan
Kina är lika stort som Europa och på vissa sätt mer divergent.

Skulle du porträttera Irish-Americans, Finnish-Americas och Albanian-Americans på samma sätt?

Mitt förslag är du inriktar dig på en del av Kina, som Beijing, Shanghai, Hongkong eller Taiwan.

Mundo

Myrmidon
anth;n147039 said:
Mitt förslag är du inriktar dig på en del av Kina, som Beijing, Shanghai, Hongkong eller Taiwan.
Därav pls halp. Det handlar om Kineser som har emigrerat och utan någon vetskap om vilka som gjorde det skulle min gissning ändå ligga hos östkustboende. Rekommendation hos dessa?

EDIT: Wikipedia verkar tycka det är okey att porträttera Chinese-americans som en specifik grupp så då tycker jag nog det också.

anth

Vetefan
Då bör du fråga dig vilket språk dina kineser ska tala. :)
I Peking talar man Mandarin
I Hongkong talar man Kantonesiska
I Shanghai talar man Wu
I Taiwan talar man Hokkien, som är en dialekt av Min.

De Kinesiska språken delas in i mandarin · jin · wu · hui · xiang · gan · hakka · kantonesiska · min
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mall:Kinesiska

De kinesiska språken är ungefär som de romanska, slaviska, eller nordiska - de som ligger nära varandra är som svenska-danska, de som ligger långt ifrån är som svenska-isländska.

De två stora grupperna i utlandet är Mandarin som det är det officiella språket i Kina och Kantonesiska som talas i Hongkong som var en engelsk koloni i 100 år.

Mundo

Myrmidon
Kantonesiska är tydligen det vanligaste språket i Portland (gatuskyltarna i Chinatown är på kantonesiska) så då blir det Hongkong? Det är rätt ball stad från vad jag hört.

Men än så länge är vi långt från målet...

Hur beter sig en påhittad vampyr-grupp från Hong Kong när de bosätter sig i väst-amerika? Vad är de största skillnaderna mellan dem och Europeiska immigranter?

Inkognito

Swordsman
Mundo, har du inte förbeställt nya Western? Där har du isf infon du söker!
(Vill även minnas att jag sett att Ymir bidragit en del till detta!)

Mundo

Myrmidon
Inkognito;n147134 said:
Mundo, har du inte förbeställt nya Western? Där har du isf infon du söker!
(Vill även minnas att jag sett att Ymir bidragit en del till detta!)
Ja just fan.
Men den berättar inte för mig hur en vampyr som lever hundra år senare beter sig när han sitter på en restaurang i China-town och snackar business med sina ghouls.

Inkognito

Swordsman
Mundo;n147135 said:
Ja just fan.
Men den berättar inte för mig hur en vampyr som lever hundra år senare beter sig när han sitter på en restaurang i China-town och snackar business med sina ghouls.
Nämn inte det i Western-forumet med risk för tillägg och förseningar! :)

Jag är inte insatt i World of Darkness, men vampyrer porträtteras ju ofta som tillhörande de finare skikten. Mest sannolika vägen till makt för en kines i "vilda västern" var nog inom Tongen. Kineser från överklassen ansåg ju Amerika vara barbariskt... Men det är klart, de kan ju ha tvingats fly från Kina.
Som jag förstått det så levde de lite i sin egen värld iaf (assimilerade sig inte, isolerade sig i China towns osv.)
Senaste säsongen av Hell on Wheels involverar en hel del kineser och kan vara ett tips. Vet inte hur historiskt korrekt de porträtteras, men det känns autentiskt! :)

God45

#PrayersForBahakan
Mundo;n147037 said:
En av klanerna, inte härskarklanen. Där kommer finnas tre klaner som är prominenta, som sagt. Tanken bakom det är att Portland (precis som många andra städer långt ute i väst) är en väldigt ung stad. Så om en vampyr kommer dit där tidigt (säg 1875), tillsammans med delar av sin mänskliga familj, kan de ganska snabbt knyta makten till sig. Det finns inte så många andra vampyrer som kivas om din makt-bas helt enkelt. Sakta men säkert gör pappa irländare en av sina söner och ett barnbarn till vampyrer de också också har du plötsligt väldigt mycket inflytande i en stad med bara en handful vampyrer.

Irländarna är dock ingen "härskarklan", de bråkar snarare med de andra grupperna om makten. För att undvika fullskaligt krig så utser de någon som inte tillhör en av de tre familjerna till prins men han anses mer eller mindre endast vara en medlare/figurehead mellan de olika klanerna.
Likaså används independants också ofta för att göra smutsjobb. Grupp A vill spionera på grupp B. Då hyr man en independant att göra det åt en.

I bakgrunden växer dock independants... Hur länge kommer de vara nöjda med att få äta smulorna från bordet? Vad händer om ett fullskaligt krig bryter ut mellan två av de större familjerna?
Jag omformulerar för du missförstår. Varför är klan Ventrue, vars hela schtick är makt och gravitas, irländare som varit en socialt extremt utsatt grupp? Ventrue kallas härskarklanen eftersom det är vad de gör och är även om de kanske inte har makten i en stad.

Ymir

Liten kantbaron
Old WoD-modulen San Francisco by Night borde ge en hel del tips, liksom Kindred of the East i allmänhet. Det är orientalistiskt, absolut, men innehåller samtidigt extremt koola kinesiska koncept som vävts in på fantastiska vis med WoDs vampyr-mythos.

I övrigt tycker jag det är svårt att hjälpa till med så här oerhört generella frågeställningar, eftersom jag skulle behöva skriva en hel utläggning för att besvara dem adekvat. Hur är en kinesiska-amerikansk vampyr? Var fan ska jag börja? Du kan inte liksom försöka narrow it down till mer specifika frågor? Det hade underlättat oerhört.

Något jag dock kan säga direkt är att kines-vampyrerna nog INTE har kommit till USA några år före första världskriget. Mellan 1882 och 1943 fanns nämligen en amerikansk lag som förbjöd all kinesisk immigration. Vampyrerna är därmed sannolika att ha kommit antingen tidigare eller senare än så. Observera även när du betänker detta att typ 99% av alla kineser som kom före 1882 var män, och att kvinnor födda i Kina efter medeltiden fram till sent 1800-tal ofta har lindade fötter och därmed svårt att gå. En kvinna med lindade fötter i WoD-USA i modern tid vore ett vandrande (stapplande, snarare) maskeradbrott. Därmed vore en sådan karaktär givetvis skitkool att ha med. Tänk även på att kinesmän på 1800-talet hade med vår tids mått mätt skitkonstiga, kejserligt ordinerade frisyrer; också det en vampyr-giveaway, åtminstone för tränade ögon (jag antar här att Requiem följer Masquerade-konceptet, dvs att vampyren för alltid ser ut som i ögonblicket då hen blev vampyr).

En annan sak man bör betänka är kinesernas dharmiska världsbild. Olikt kristendomen, som genomsyrar vanliga WoD-vampyrers självmedvetenhet, har kineserna inget klart definierat koncept om synd, religiös underkastelse och Guds vrede. Hjältar i kinesisk kultur kan rentav vara figurer som Sun Wukong, som jävlas med gudarna på alla möjliga sätt. Men kineserna hade haft svårt att förhålla sig till odödligheten eftersom den betyder att de bryter samsara genom att aldrig återfödas - inte ens gudarna är odödliga i den dharmiska kosmologin, de bara lever extremt länge. Därmed är det möjligt att de kinesiska vampyrerna antingen hade sett sig själva antingen som en styggelse i hela världens kretslopp och ordning, eller som något som fyller en extremt specifik funktion i kosmos genom att vara låsta till en specifik existens i samsara. WoDs befintliga kines-kosmologi, Kindred of the East, kör på en mix av båda dessa idéer. Men det är väldigt oklart i KotE hur vampyrer ackumulerar respektive drabbas av karma, vilket blir ett filosofiskt problem just eftersom karma (kausalitet) tenderar att drabba en inte omedelbart, utan genom hur man återföds till nästa liv. En av vampyrfraktionerna i KotE, Path of a Thousand Whispers, förhöll sig till detta genom att med ojämna mellanrum anamma olika identiteter, och försöka leva dessa liv fullt ut innan de rituellt gick vidare till en ny identitet. Kinesisk kultur post medeltiden har en slags gudagestalt i den himmelska buddhan Amithaba, som i diverse berättelser ofta kuvar de som verkligen brutit mot världens ordning (till exempel Madame White Snake). Möjligen kunde dina kinesvampyrer, om du vill ha en mytologi som liknar de västerländska vampyrernas, på något sätt se sig som förbannade av Amithaba, och eftersträva att åter komma i hans gunst och beviljas inträde i det västra paradiset.

Kinesisk popkultur är sedan sekler tillbaka besatt av konceptet tragisk romans mellan en mänsklig man och en odödlig kvinna (en demon, en fé eller ett spöke), som världens ordning sätter sig emot. Detta förkroppsligas till exempel i Madame White Snake, Painted Skin, A Chinese Ghost Story, The Fox Lover och en uppsjö andra berättelser som blivit koola fantasyfilmer många gånger om. Med andra ord vore en slags reverse Twilight helt rätt om man vill få lite kinesisk feel på en vampyrståry.

Kinesiska namn till fiktiva karaktärer är bland det roligaste som finns att komma på, eftersom man kan förse dem med dubbla lager av subtila innebörder genom de olika elementen i tecknen respektive språkljuden. Min extensiva kinesnamntabell i nya Western borde ge en ganska bra introduktion till dessa fantastiska möjligheter. Ska karaktären ha ett namn som motsvarar hennes koncept, eller något som kontrasterar mot det, eller något som innehåller ledtrådar om större ting? Jag valde reverse-approachen till min hårdföra Western-rollis, vars namn betyder "vacker orkidé" när det snarare borde betyda "fröken bodycount".

cogitare

Swashbuckler
God45;n147149 said:
Jag omformulerar för du missförstår. Varför är klan Ventrue, vars hela schtick är makt och gravitas, irländare som varit en socialt extremt utsatt grupp? Ventrue kallas härskarklanen eftersom det är vad de gör och är även om de kanske inte har makten i en stad.

Tja, varför inte.

Irländare har väl rykte om sig att vara kyrkliga (katolska) och tillhöra någon sorts organiserad brottslighet (typ maffia, fast inte italiensk). Detta så klart hyfsat stereotypt och det är bara att vända sig till en uppsjö av pop-kultur för att hitta detta (som the Departed).

Makt kommer inte bara i formen att man har en 'tailor made' suit och sitter och 'wheelar och dealar' med högsocietets-typer. Om jag åter igen vänder mig tillbaka till The Departed så har Frank Costello en hög med makt och jag kan lätt se honom som en Ventrue. Att sitta och kontrollera 'higher ups' inom katolska kyrkan i Portland eller tom. inom Oregon som stat ger en hög med makt och inflytande över folk.

Jag tycker man skall se bortom de alltför uppenbara stereotyperna (särskilt i oWoD, vilket vi inte pratar om här iofs, där stereotyperna är så benhårt befästa i klanböcker och beskrivning av klaner, det är lite mer öppet och klanerna spänner över större register i nWoD/CofD emm) för annars blir snabbt alla ventrues kostymklädda affärstyper, gangrel varulvswannabees som rör sig runt i vildmarken, Daeva sexy och sleek True Blood-style osv. osv. Det är där stereotyperna bryts men man samtidigt har någon koppling till klanens större hållning som jag tycker (o/n)WoD blir ball.

Så hell yeah, irish-american ventrues. Why the fuck not! Kör så det ryker! :D

Cog.

cogitare

Swashbuckler
I senaste utgåvan av Vampire the Requiem (2nd edition) går de igenom ett flertal platser i världen (vet inte om Kina eller något kinesiskt område eller stad är med bland dem dock). Jag försökte googla upp en lista men fick inte upp något med lite snabba sökningar. Du har kanske 2nd edition redan iofs? :)

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
cogitare;n147161 said:
Tja, varför inte.

Irländare har väl rykte om sig att vara kyrkliga (katolska) och tillhöra någon sorts organiserad brottslighet (typ maffia, fast inte italiensk). Detta så klart hyfsat stereotypt och det är bara att vända sig till en uppsjö av pop-kultur för att hitta detta (som the Departed).

Makt kommer inte bara i formen att man har en 'tailor made' suit och sitter och 'wheelar och dealar' med högsocietets-typer. Om jag åter igen vänder mig tillbaka till The Departed så har Frank Costello en hög med makt och jag kan lätt se honom som en Ventrue. Att sitta och kontrollera 'higher ups' inom katolska kyrkan i Portland eller tom. inom Oregon som stat ger en hög med makt och inflytande över folk.

Jag tycker man skall se bortom de alltför uppenbara stereotyperna (särskilt i oWoD, vilket vi inte pratar om här iofs, där stereotyperna är så benhårt befästa i klanböcker och beskrivning av klaner, det är lite mer öppet och klanerna spänner över större register i nWoD/CofD emm) för annars blir snabbt alla ventrues kostymklädda affärstyper, gangrel varulvswannabees som rör sig runt i vildmarken, Daeva sexy och sleek True Blood-style osv. osv. Det är där stereotyperna bryts men man samtidigt har någon koppling till klanens större hållning som jag tycker (o/n)WoD blir ball.

Så hell yeah, irish-american ventrues. Why the fuck not! Kör så det ryker! :D

Cog.
Alltså, om man ska göra det tveksamma valet att koppla klanerna till riktiga etniciteter så kanske man inte ska koppla ihop en etnicitet som utsatts för ofattbara mängder rasism med klan Ventrue vars grej i Requiem är att de alltid vinner.

Lupus Maximus

Tekniker
Ymir;n147151 said:
Observera även när du betänker detta att typ 99% av alla kineser som kom före 1882 var män, och att kvinnor födda i Kina efter medeltiden fram till sent 1800-tal ofta har lindade fötter och därmed svårt att gå. En kvinna med lindade fötter i WoD-USA i modern tid vore ett vandrande (stapplande, snarare) maskeradbrott. Därmed vore en sådan karaktär givetvis skitkool att ha med. Tänk även på att kinesmän på 1800-talet hade med vår tids mått mätt skitkonstiga, kejserligt ordinerade frisyrer; också det en vampyr-giveaway, åtminstone för tränade ögon (jag antar här att Requiem följer Masquerade-konceptet, dvs att vampyren för alltid ser ut som i ögonblicket då hen blev vampyr).
I nWoD reverterar en vampyr till sitt "permanenta" utseende varje natt. Men med temporär eller permanent willpower, beroende på hur stor förändringen är, kan man föra in en förändring till sitt "permanenta" utseende. Frisyr borde hamna under en temporär willpower, medan återställda fötter snarare är permanent willpower.

cogitare

Swashbuckler
God45;n147165 said:
Alltså, om man ska göra det tveksamma valet att koppla klanerna till riktiga etniciteter så kanske man inte ska koppla ihop en etnicitet som utsatts för ofattbara mängder rasism med klan Ventrue vars grej i Requiem är att de alltid vinner.

Jag hade kanske inte heller gjort en så tät koppling mellan klan och etnicitet själv men det spelar mindre roll.

Som jag skrev i min post så kan man vinna på olika nivåer, att vara utsatt för rasism (i den mån irländare faktiskt är det i moderna USA) behöver ju inte betyda att man förlorar eller misslyckas i det man företar sig.

Se ex. på Frank Costello från The Departed, oerhört framgångsrik. Eller varför inte Matt Damons karaktär i samma film, mycket framgångsrik fast inom ett annat fält än Frank. Och du kan säkert hitta många fler exempel om du letar.

Vet inte om det finns någon särskilt folkgrupp/etnicitet som kan sägas vara typiska vinnare. Charlie Sheen kanske?! (Winning! :) ).

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
cogitare;n147193 said:
Jag hade kanske inte heller gjort en så tät koppling mellan klan och etnicitet själv men det spelar mindre roll.

Som jag skrev i min post så kan man vinna på olika nivåer, att vara utsatt för rasism (i den mån irländare faktiskt är det i moderna USA) behöver ju inte betyda att man förlorar eller misslyckas i det man företar sig.

Se ex. på Frank Costello från The Departed, oerhört framgångsrik. Eller varför inte Matt Damons karaktär i samma film, mycket framgångsrik fast inom ett annat fält än Frank. Och du kan säkert hitta många fler exempel om du letar.

Vet inte om det finns någon särskilt folkgrupp/etnicitet som kan sägas vara typiska vinnare. Charlie Sheen kanske?! (Winning! :) ).

Cog.
Hela poängen med Ventrue är social makt. Irländarna har inte slutat utsättas för massiv rasism förrän relativt nyligen, mindre än hundra år sedan. Så varför har man givit the Embrace till endast Irländare? Jag säger inte att du inte kan ha crime, street eller trailerpark Ventrues men det krävs en bra förklaring till varför hela klanen begränsat sig till en folkgrupp som inte uppfyller deras syften.

cogitare

Swashbuckler
Ok, jag tror inte vi kommer så mycket längre i diskussionen här så jag skjuter ut mig ur den här deltråden för den skräpar ned vad den här tråden egentligen skall handla om.

Varför klanerna har gjort just de här etniska distinktionerna i Mundos setting är en högst relevant fråga men jag gissar att Mundo har någon sorts förklaring till det i hans version av Portland, Oregon :)

Cog.

Mundo

Myrmidon
Okey, jag länkar väl hela skiten jag skrivit för min pitch. Alla Ventrues i hela världen är inte Irländare, inte ens alla Ventrue i Portland är Irländare.
Varför jag valde Irländare är för att jag har precis glott på Boardwalk Empire och om det har någon relevans ALLS i verklig historia så var irländare inte helt utan makt.

Men ja, without further ado, enjoy some nine word-documents of shit-talking from me.