Old WoD-modulen San Francisco by Night borde ge en hel del tips, liksom Kindred of the East i allmänhet. Det är orientalistiskt, absolut, men innehåller samtidigt extremt koola kinesiska koncept som vävts in på fantastiska vis med WoDs vampyr-mythos.
I övrigt tycker jag det är svårt att hjälpa till med så här oerhört generella frågeställningar, eftersom jag skulle behöva skriva en hel utläggning för att besvara dem adekvat. Hur är en kinesiska-amerikansk vampyr? Var fan ska jag börja? Du kan inte liksom försöka narrow it down till mer specifika frågor? Det hade underlättat oerhört.
Något jag dock kan säga direkt är att kines-vampyrerna nog INTE har kommit till USA några år före första världskriget. Mellan 1882 och 1943 fanns nämligen
en amerikansk lag som förbjöd all kinesisk immigration. Vampyrerna är därmed sannolika att ha kommit antingen tidigare eller senare än så. Observera även när du betänker detta att typ 99% av alla kineser som kom före 1882 var män, och att kvinnor födda i Kina efter medeltiden fram till sent 1800-tal ofta har
lindade fötter och därmed svårt att gå. En kvinna med lindade fötter i WoD-USA i modern tid vore ett vandrande (stapplande, snarare) maskeradbrott. Därmed vore en sådan karaktär givetvis skitkool att ha med. Tänk även på att kinesmän på 1800-talet hade med vår tids mått mätt
skitkonstiga, kejserligt ordinerade frisyrer; också det en vampyr-giveaway, åtminstone för tränade ögon (jag antar här att Requiem följer Masquerade-konceptet, dvs att vampyren för alltid ser ut som i ögonblicket då hen blev vampyr).
En annan sak man bör betänka är kinesernas dharmiska världsbild. Olikt kristendomen, som genomsyrar vanliga WoD-vampyrers självmedvetenhet, har kineserna inget klart definierat koncept om synd, religiös underkastelse och Guds vrede. Hjältar i kinesisk kultur kan rentav vara figurer som
Sun Wukong, som jävlas med gudarna på alla möjliga sätt. Men kineserna hade haft svårt att förhålla sig till odödligheten eftersom den betyder att de bryter samsara genom att aldrig återfödas - inte ens gudarna är odödliga i den dharmiska kosmologin, de bara lever extremt länge. Därmed är det möjligt att de kinesiska vampyrerna antingen hade sett sig själva antingen som en styggelse i hela världens kretslopp och ordning, eller som något som fyller en extremt specifik funktion i kosmos genom att vara låsta till en specifik existens i samsara. WoDs befintliga kines-kosmologi, Kindred of the East, kör på en mix av båda dessa idéer. Men det är väldigt oklart i KotE hur vampyrer ackumulerar respektive drabbas av karma, vilket blir ett filosofiskt problem just eftersom karma (kausalitet) tenderar att drabba en inte omedelbart, utan genom hur man återföds till nästa liv. En av vampyrfraktionerna i KotE, Path of a Thousand Whispers, förhöll sig till detta genom att med ojämna mellanrum anamma olika identiteter, och försöka leva dessa liv fullt ut innan de rituellt gick vidare till en ny identitet. Kinesisk kultur post medeltiden har en slags gudagestalt i den
himmelska buddhan Amithaba, som i diverse berättelser ofta kuvar de som verkligen brutit mot världens ordning (till exempel
Madame White Snake). Möjligen kunde dina kinesvampyrer, om du vill ha en mytologi som liknar de västerländska vampyrernas, på något sätt se sig som förbannade av Amithaba, och eftersträva att åter komma i hans gunst och beviljas inträde i
det västra paradiset.
Kinesisk popkultur är sedan sekler tillbaka besatt av konceptet tragisk romans mellan en mänsklig man och en odödlig kvinna (en demon, en fé eller ett spöke), som världens ordning sätter sig emot. Detta förkroppsligas till exempel i Madame White Snake, Painted Skin, A Chinese Ghost Story, The Fox Lover och en uppsjö andra berättelser som blivit koola fantasyfilmer många gånger om. Med andra ord vore en slags reverse Twilight helt rätt om man vill få lite kinesisk feel på en vampyrståry.
Kinesiska namn till fiktiva karaktärer är bland det roligaste som finns att komma på, eftersom man kan förse dem med dubbla lager av subtila innebörder genom de olika elementen i tecknen respektive språkljuden. Min extensiva kinesnamntabell i nya Western borde ge en ganska bra introduktion till dessa fantastiska möjligheter. Ska karaktären ha ett namn som motsvarar hennes koncept, eller något som kontrasterar mot det, eller något som innehåller ledtrådar om större ting? Jag valde reverse-approachen till min hårdföra Western-rollis, vars namn betyder "vacker orkidé" när det snarare borde betyda "fröken bodycount".