Kortfattat om hur hacken fungerar
grundegenskap+färdighet läggs ihop och man rullar 1t10. Summan av dessa tre faktorer ska överstiga en svårighetsgrad och varje nivå (i en form av tabell) över svårighetsgradens "första ribba" ger en bättre nivå av lyckad utkomst.
Tanken är också att man enbart rullar när man står inför en stressad eller på annat vis utmanande situation. Således lyckas personer automatiskt med det de företar sig (så länge det ligger inom ramarna av vad som är rimligt) om de kan ta sig tiden att göra det.
En människa har normalt 2 i sina grundegenskaper med kring 3 i någon egenskap för de som är extra begåvade och 4 för det ytterst fåtal som av olika anledningar står ut jämte världens övriga 99% av befolkningen.
Färdigheter går däremot från 0 till 5. Tre är goda kunskaper på området och fem innebär en professur i ämnet (samt aningens mer ändå).
Jag har funderat lite fram och tillbaka kring vart jag vill ha svårighetsgraden. Ursprungligen hade jag tänkt ha en statisk svårighetsgrad på 10 men Ubereil påpekade att detta kanske är en för högt satt ribba. Så jag undrar förstås vad andra tycker om detta. Bör jag sänka svårighetsgraden eller är den bra som den är?
Observera att denna 10 svårighetsgrad står i kontrast till om svårighetsgraden bestäms av att man försöker vinna mot en aktiv part, SLP eller RP. I dessa fall rullar de här personerna mot varandra (iaf. som systemet ser ut just nu).
grundegenskap+färdighet läggs ihop och man rullar 1t10. Summan av dessa tre faktorer ska överstiga en svårighetsgrad och varje nivå (i en form av tabell) över svårighetsgradens "första ribba" ger en bättre nivå av lyckad utkomst.
Tanken är också att man enbart rullar när man står inför en stressad eller på annat vis utmanande situation. Således lyckas personer automatiskt med det de företar sig (så länge det ligger inom ramarna av vad som är rimligt) om de kan ta sig tiden att göra det.
En människa har normalt 2 i sina grundegenskaper med kring 3 i någon egenskap för de som är extra begåvade och 4 för det ytterst fåtal som av olika anledningar står ut jämte världens övriga 99% av befolkningen.
Färdigheter går däremot från 0 till 5. Tre är goda kunskaper på området och fem innebär en professur i ämnet (samt aningens mer ändå).
Jag har funderat lite fram och tillbaka kring vart jag vill ha svårighetsgraden. Ursprungligen hade jag tänkt ha en statisk svårighetsgrad på 10 men Ubereil påpekade att detta kanske är en för högt satt ribba. Så jag undrar förstås vad andra tycker om detta. Bör jag sänka svårighetsgraden eller är den bra som den är?
Observera att denna 10 svårighetsgrad står i kontrast till om svårighetsgraden bestäms av att man försöker vinna mot en aktiv part, SLP eller RP. I dessa fall rullar de här personerna mot varandra (iaf. som systemet ser ut just nu).