Nekromanti Hjälp med utveckling

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Hjälp med utveckling
Vi på Rollspel.nu är inne i en fas där vi vill utveckla sidan och förbättra den så mycket som möjligt. Detta gör vi dels genom att arbeta på en helt ny design och struktur, men även genom att uppgradera tekniken bakom sidan så att det är enklare att använda och lägga upp saker.

Det finns dock väldigt mycket saker som behöver göras och vi behöver en hel del hjälp med att få färdigt alla saker om vi någonsin ska kunna bli klara. Därför tänkte jag använda den här sidan för att informera om saker... (10673 fler tecken)

Gå till artikeln

Troberg

Sinister eater
Bildgalleri

Vore inte alls dumt om vi kunde ha ett bildgalleri där användarna själva kan lägga upp egna bilder.
Jag skulle också vara intresserad av ett sådant för RPG Lab, jag har länge letat efter ett bra galleri som funkar ungefär som MamBlog, fast ett galleri. Med andra ord, varje användare skulle ha ett personligt galleri. Jag har inte tid att bidra med arbete, men om någon vill göra det så kan jag bidra med stöd, testmiljöer för Mambo (Joomla är en fork från Mambo och de använder samma moduler), eventuellt även ekonomisk ersättning.

Förbättrat filarkiv
Ta en titt på ReMOSitory, jag använder den och den är attans trevlig.

Gardener

Champion
Angående bildgalleri så utvecklade jag ett tillägg till Zoom Gallery för att låta användare få egna gallerier, men jag tror inte ens utvecklaren förstod funktionen, än mindre la in den i systemet. Har dock struktur och delvis kod för att koda en egen själv och kommer antagligen göra det om det inte går att hitta nån befintlig eller finns nån annan som kan göra det.

Vad gäller filarkiv så tycker jag att Docman är ett bättre alternativ, speciellt för våra ändamål av ett flertal olika anledningar, bland annat för att det utvecklas av Joomlas huvudutvecklare och därmed är bättre integrerat.

Tanken är naturligtvis inte att alla dessa funktioner måste kodas från grunden, där det finns alternativ färdiga så är det naturligtvis bättre att köra dessa. Men det kräver fortfarande arbete för att utvärdera och installera samt om nödvändigt anpassa dem.

Det går alltså att göra en hel del av jobben utan att behöva kunna så mycket i förväg, även om Joomla-administration kan vara bra att kunna.

Troberg

Sinister eater
Har du förresten koll på hur noga man är att inte bryta kompatibiliteten mellan Joomla och Mambo?

Jag körde ju Mambo och tog siten i drift ungefär samtidigt som konflikten mellan dem seglade upp, så även om jag sitter i fel båt så har jag modifierat den så mycket att jag inte lär kunna byta över med en rimlig insats.

Angående bildgalleri så utvecklade jag ett tillägg till Zoom Gallery för att låta användare få egna gallerier, men jag tror inte ens utvecklaren förstod funktionen, än mindre la in den i systemet. Har dock struktur och delvis kod för att koda en egen själv och kommer antagligen göra det om det inte går att hitta nån befintlig eller finns nån annan som kan göra det.
Jag tror att du skulle komma väldigt långt genom att utgå från din MamBlog och byta ut blog-artiklarna mot bilder.

Johan K

Gammal & dryg
Oj !
Låter som vi har en intressant tid framör oss här !
Finnes det nått som man kan hjälpa till med ?
Iof, så kan jag inte hjälpa till med allt som stavas data-saker, då min kunskap i princip räcker till att sätta på & stänga av datan... Men om det finnes nått annat som man kan göra så hojta till !! :gremlaugh:

/ Johan K, som sitter & slösurfar i personalrummet på jobbet.. :gremtongue:

Gardener

Champion
Mambo vs Joomla [OT]

Har du förresten koll på hur noga man är att inte bryta kompatibiliteten mellan Joomla och Mambo?

Jag körde ju Mambo och tog siten i drift ungefär samtidigt som konflikten mellan dem seglade upp, så även om jag sitter i fel båt så har jag modifierat den så mycket att jag inte lär kunna byta över med en rimlig insats.
Än så länge är det bara mindre förändringar mellan systemen och gör man tillägg till ett av dem är det på sin höjd några smärre justeringar som behöver göras för att det ska funka på den andra.

I och med v1.5 av Joomla så är dock hela systemet ombyggt från grunden, med en sisådär 200k rader ny kod som framförallt består av ett mycket bättre och mer gediget utvecklings-API. Det kommer därför vara mycket smidigare att utveckla för Joomla 1.5 än tidigare (även om det inte varit så krångligt förut heller) men det kommer antagligen inte fungera alls till Mambo. Däremot kommer det fortfarande gå att köra alla gamla Mambo/Joomla-saker i detta nya system då det går att slå på ett Legacy-mode där hela gamla API:et har implementerat i det nya.

Tyvärr har jag inte ork att hålla min kod uppdaterad för två olika system, så jag har helt och fullt gått över till Joomla och kommer inte supporta Mambo i framtida versioner av saker jag utvecklar. Jag kommer även börja använda det nya API:et i kommande utvecklingsprojekt. Däremot tar jag dock gärna emot patchar för att få sakerna att funka i Mambo också om jag får det inskickat.

Jag tror tyvärr att de allra flesta på Joomla-sidan gör som jag, att de inte direkt bryr sig så mycket om Mambo. Hur det är åt andra hållet vet jag inte, men jag kan tänka mig att de gärna ser att de kan nyttja all funktionalitet som finns tillgängligt bland tilläggen till Joomla.

Jag tror att du skulle komma väldigt långt genom att utgå från din MamBlog och byta ut blog-artiklarna mot bilder.
Jo, jag skulle ju inte bygga något från grunden, utan jag nyttjar ju så mycket kod som det är möjligt från tidigare projekt. Allt med bildhantering har jag även löst för ett gammalt projekt, så det är främst frågan om att anpassa och fixa till saker specifika för ett bildgalleri.

Utöver detta har jag även planer på att skriva en grundlig artikel på svenska om hur man utvecklar för Joomla, och där även erbjuda ett skelett så att man inte behöver koda grunderna i tilläggen utan kan ge sig direkt på att koda själva funktionaliteten. Så om det finns någon som är intresserad av att hjälpa till så kommer jag förhoppningsvis kunna ge ganska mycket stöd och hjälp.

Gastono

Hero
PHP-kunnig kodare här

Well, det skulle vara collt med lite uppristning och jag kan tänka mig att hjälpa till.
Jag kan html, PHP och lite mysql.
Är dessvärre inte kunnig inom t.ex. joomla, men det kanske finnså något jag kan göra ändå :gremsmile:

DeepThoughts

Veteran
Re: Mambo vs Joomla [OT]

Utöver detta har jag även planer på att skriva en grundlig artikel på svenska om hur man utvecklar för Joomla, och där även erbjuda ett skelett så att man inte behöver koda grunderna i tilläggen utan kan ge sig direkt på att koda själva funktionaliteten. Så om det finns någon som är intresserad av att hjälpa till så kommer jag förhoppningsvis kunna ge ganska mycket stöd och hjälp.
Gör du det blir du nog min hjälte. :gremsmile:

Jag håller på med PHP och MySQL just nu men är ingen stjärnkodare direkt, men hjälper gärna till om jag kan. Har dessutom byggt en gäng sidor på Joomla så det har jag ganska god koll på i alla fall.

Feuflux

omjonasson.se
Tvillingsexperten här

Jag kan alltså samma saker som Gastono. (Iaf vad gäller html, php, mysql och joomla då...)

DesertRain

Hero
gött med uppdatering. många nya spännande saker trevligt trevligt. När kan det tänkas vara klart??

Gardener

Champion
Re: Mambo vs Joomla [OT]

Finns en text på engelska här, som jag skrev när Mambo 4.5 var på väg att släppas, men den gäller fortfarande för både Mambo 4.6 och Joomla 1.0 tror jag.

Den svenska texten har jag lovat på svenska forumet på joomla.org ett tag nu, men har så fullt upp att det aldrig riktigt blir av.

Gardener

Champion
Det ligger alltså fortfarande långt in i framtiden än så länge, det beror helt och hållet på hur mycket hjälp jag får och hur mycket jobb det blir.

Gardener

Champion
PHP-kodning

Vad gäller den första punkten, uppgradering av forumsystemet, så bör det absolut räcka. Jag har inte heller sett koden för den versionen och det är helt ombyggt, så ni är ungefär på samma nivå som mig där.

Den utökade profilsidan kommer antagligen vara baserad på ett system som heter Community Builder, då det mesta redan finns i det. Däremot behöver det kodas en extension till det som läser in information från forumet och eventuellt andra delar av siten, och hur man gör det vet inte jag så mycket om heller. Men det är nog ungefär som att koda tillägg till Joomla, och det lär i huvudsak bestå av enkel php-kodning.

Mycket av moduler som behöver fixas och en del av komponenter eller extensions till Community Builder kräver nog mest vanlig php-kodning också. Och har man väl gjort några såna bör det inte vara några problem att gå vidare till mer avancerade grejer om man vill det.

Är ni intresserade av att hjälpa till så PM:a mig så ska ni få inloggning till utvecklingsmiljön och lite mer information.

För övrigt finns det även saker att göra i Joomla även om man inte kan koda:
<ul type="square">[*] Skapa de sektioner som behövs och flytta om kategorierna
[*] Fixa till menyerna
[*] Skapa statiska sidor med stumpar för saker som inte finns men som vi borde ha
[*] Uppdatera meta keywords och meta description för alla artiklar (med MetaTag? Generator)
[*] Fixa översättning av CommunityBuilder?, SimpleReview?, saknade översättningar i Joomla
[*] Gå igenom alla extra fält vi använder för profilen på UBB.threads som det inte finns motsvarighet till redan i CommunityBuilder? och skriva upp en lista över i vilka tabbar de ska visas (det går att göra extra).
[*] Testa JoomlaExtensions för att se vilka som vi vill använda. [/list]

DesertRain

Hero
Hoppas det inte blir allt för långt in i framtiden, jag tycker det verkar mycket lovande.