Mambo vs Joomla [OT]
Har du förresten koll på hur noga man är att inte bryta kompatibiliteten mellan Joomla och Mambo?
Jag körde ju Mambo och tog siten i drift ungefär samtidigt som konflikten mellan dem seglade upp, så även om jag sitter i fel båt så har jag modifierat den så mycket att jag inte lär kunna byta över med en rimlig insats.
Än så länge är det bara mindre förändringar mellan systemen och gör man tillägg till ett av dem är det på sin höjd några smärre justeringar som behöver göras för att det ska funka på den andra.
I och med v1.5 av Joomla så är dock hela systemet ombyggt från grunden, med en sisådär 200k rader ny kod som framförallt består av ett mycket bättre och mer gediget utvecklings-API. Det kommer därför vara mycket smidigare att utveckla för Joomla 1.5 än tidigare (även om det inte varit så krångligt förut heller) men det kommer antagligen inte fungera alls till Mambo. Däremot kommer det fortfarande gå att köra alla gamla Mambo/Joomla-saker i detta nya system då det går att slå på ett Legacy-mode där hela gamla API:et har implementerat i det nya.
Tyvärr har jag inte ork att hålla min kod uppdaterad för två olika system, så jag har helt och fullt gått över till Joomla och kommer inte supporta Mambo i framtida versioner av saker jag utvecklar. Jag kommer även börja använda det nya API:et i kommande utvecklingsprojekt. Däremot tar jag dock gärna emot patchar för att få sakerna att funka i Mambo också om jag får det inskickat.
Jag tror tyvärr att de allra flesta på Joomla-sidan gör som jag, att de inte direkt bryr sig så mycket om Mambo. Hur det är åt andra hållet vet jag inte, men jag kan tänka mig att de gärna ser att de kan nyttja all funktionalitet som finns tillgängligt bland tilläggen till Joomla.
Jag tror att du skulle komma väldigt långt genom att utgå från din MamBlog och byta ut blog-artiklarna mot bilder.
Jo, jag skulle ju inte bygga något från grunden, utan jag nyttjar ju så mycket kod som det är möjligt från tidigare projekt. Allt med bildhantering har jag även löst för ett gammalt projekt, så det är främst frågan om att anpassa och fixa till saker specifika för ett bildgalleri.
Utöver detta har jag även planer på att skriva en grundlig artikel på svenska om hur man utvecklar för Joomla, och där även erbjuda ett skelett så att man inte behöver koda grunderna i tilläggen utan kan ge sig direkt på att koda själva funktionaliteten. Så om det finns någon som är intresserad av att hjälpa till så kommer jag förhoppningsvis kunna ge ganska mycket stöd och hjälp.