Nekromanti Hjälp med wlan?

krank

Går ondskans ärenden
Nu ger jag upp snart. Faen.

Jag har ett fungerande nätverk, som fungerar den vanliga vägen - sladdar, hela köret.

Det ser ut såhär ungefär:

<pre><font class="small">code:</font><hr>
|--- (Server)
|
internet -----> [brandvägg] |--- (Arbetsdator)
|
|--- (Surfdator)
</pre><hr>

Brandväggen har ett externt och ett internt IP, såklart. Låt oss säga att det interna är 192.168.0.1, för enkelhetens skull. Övriga datorer i nätverket får 192.168.0.x.

Så långt allt väl.

Men, jag fick in i mitt huvud idén att jag skulle fixa trådlöst nätverk, bl.a för att slippa ha sladdar till besökande datorer och till min (Bärbara). Jag har inte råd att konvertera hela nätverket. Finemang ändå, tyckte jag, och köpte ett (1) PCI-kort som sattes i (Arbetsdator) ovan, och en (1) USB-sticka till den bärbara. Båda är netgear, och borde leka snällt. Efter en stunds mecklande har jag nu ett finfint Ad Hoc-nätverk där (bärbara) kommunicerar med (Arbetsdator) utan problem. Schemat nedan förklarar hur det är tänkt:

|--- (Server)
|
internet -----> [brandvägg] |--- (Arbetsdator) = = = = = = (Bärbara)
|
|--- (Surfdator)
</pre><hr>

( = trådlöst dårå )

Så långt allt väl. MEN - och nu kommer ett stort men - jag får inte (Arbetsdator) att dela ut internet till (Bärbara) över det trådlösa Ad Hoc-nätet. XP's inbyggda ICS-system vill ju sätta något nätverkskort till 192.168.0.1 (redan upptaget) vilket gör att det blir en himskans massa gnäll.

(En baktanke är också att jag ska kunna koppla upp min PSP till det fungerande WLAN:et... men det tar vi se'n.)

Hjälp mig, snälla nördbullen!

ripperdoc

Myrmidon
Du borde väl kunna ställa om din brandvägg till att ha ett annat internt ip? Det kan jag på min router, om jag inte minns fel...

Fast, varför skaffade du inte en trådlös router? En linksys WRT54G är snorbillig, och kan köra (nedbantat) linux...

Troberg

Sinister eater
Mitt allmänna råd när det gäller wlan: Det ligger ingen skam i att ge upp.

Jag ligger för närvarande på över 100 kr per minut det har funkat...

Troberg

Sinister eater
En linksys WRT54G är snorbillig, och kan köra (nedbantat) linux...
Har en sådan, den har aldrig funkat för mig. Till och med admingränssnittet är effat (inga ledtexter alls i det). Med andra ord, inte nödvändigtvis förträfflig, fast den har i alla fall två antenner.

krank

Går ondskans ärenden
Du borde väl kunna ställa om din brandvägg till att ha ett annat internt ip? Det kan jag på min router, om jag inte minns fel...
Mjo, jag fick det att funka till slut. No thanks to windows 2000, kan jag säga. XP till XP fungerar utmärkt nu, men XP till 2k är bajs.

Angående varför jag inte skaffade en router: För att min nuvarande kassa bara räckte till två kort. Däremot ser ditt tips riktigt hett ut, så det blir nog nästa investering... Sedan är det frågan: Vill jag gå över helt och hållet till wlan? Om jag vill det, så känns en router som en bättre investering än om jag mest vill få bort en sladd som går till mitt rum, en sladd som går till min bärbara, och kunna surfa med min PSP... Jag vill ogärna gå ner till 54mbps över hela nätverket, så det senare kommer närmare sanningen. Arbetsdatorn och servern vill jag nog helst fortsätta ha på trådat nätverk, iaf tills jag får möjlighet att skaffa snabbare wlan.

Men däremot vill inte min PSP koppla sig. Har egentligen ingen aning om varför. Den kanske är kinkig, vad vet jag.

Någon därute som vet vad som kan vara felet om ens WLAN funkar perfa, men ens PSP vägrar hitta nätverket alls? Är det för att jag kör Ad-Hoc-nätverk bland mina datorer?

Big Marco

Läskig
Har en sådan, den har aldrig funkat för mig.

Fungerar asbra för mig. Och för alla mina vänner som har en (tre stycken). Du gör fel? ,-)

krank

Går ondskans ärenden
En linksys WRT54G är snorbillig, och kan köra (nedbantat) linux...
Jag har funderat lite till, och undrar... Vart hittar jag en sådan så billigt som möjligt? Vanligen handlar jag mest av lokala handlare, men ibland får man vara lite snål.

Troberg

Sinister eater
Jag har funderat lite till, och undrar... Vart hittar jag en sådan så billigt som möjligt?
Jag byter min mot en pizza. Den funkar inte som den ska, men vad kan man begära för en pizza?

Troberg

Sinister eater
Fungerar asbra för mig. Och för alla mina vänner som har en (tre stycken). Du gör fel? ,-)
Min gissning är att det är något som gått snett i språkinställningarna i den som gör att all text är borta. Reset hjälper inte. Jag har tröttnat på att försöka och har gett upp på trådlöst. Jag skaffade en lång kabel i stället.

ripperdoc

Myrmidon
Ehm, om du gör en total reset (d.v.s. stoppar in ny/gammal firmware) så kan det knappast finna sådana fel kvar. Dessutom kan du som sagt stoppa in linuxdistar på den, exempelvis "DD-WRT".

krank

Går ondskans ärenden
Jag byter min mot en pizza. Den funkar inte som den ska, men vad kan man begära för en pizza?
Synd bara att du bor så långt bort... =)

Fast det kanske är lika bra...

Foggmock

Myrmidon
Småelektronisk utrustning brukar bara kunna spela WEP-kryptering, så om du har aktiverat något flådigare blir det trubbel. Min Nintendo DS och min Wii är sådana, iallafall.

Vad gäller trådlös router så funkar det ju att köpa en med 1-4 vanliga nätverksuttag. Jag kör min stationära trådat till min trådlösa router och hakar upp de diverse laptops som cirkulerar i mitt hem med jämna mellanrum trådlöst. Ska man flytta mycket filer så hakar man bara upp laptopen till routern trådat och vips, dubblerad överföringshastighet.

Du har inte testat att ha någon form av DHCP-mjukvara på arbetsdatorn och på så sätt dela ut internet? Just det där med att ansluta till internet genom en annan dator som i sin tur inte är direkt upphakad på nätet brukar vara rätt meckigt om man bara använder vaniljinställningarna som finns i Windows.

krank

Går ondskans ärenden
Småelektronisk utrustning brukar bara kunna spela WEP-kryptering, så om du har aktiverat något flådigare blir det trubbel.
Tror mer att det har att göra med bristen på riktig accesspunkt, något jag kommer att åtgärda imorgon genom att köpa en ny router/brandvägg med både wifi och vanliga kopplingar.

Du har inte testat att ha någon form av DHCP-mjukvara på arbetsdatorn och på så sätt dela ut internet? Just det där med att ansluta till internet genom en annan dator som i sin tur inte är direkt upphakad på nätet brukar vara rätt meckigt om man bara använder vaniljinställningarna som finns i Windows.
Mjo, men jag fick det att funka. Typ. Det funkade en kväll iaf, sedan började det krångla. I dagsläget har jag knappt någon kontakt alls... Bah. Jag skyller på min temperamentsfulla bärbara dator, och hoppas på bättre lycka imorgon - med den nya routern.

Foggmock

Myrmidon
Sätter du upp en trådlös router som wireless access point och i övrigt behåller samma konfiguration ska det nog inte vara några som helst problem. Jag har konfat tre routrar på sista tiden och allt har funkat från the get go (även om det var rövbökigt att konfa i Vista, men det förvånar nog ingen :gremwink:).

krank

Går ondskans ärenden
Sätter du upp en trådlös router som wireless access point och i övrigt behåller samma konfiguration ska det nog inte vara några som helst problem.
Finfint, det är liksom det som är planen.

Min nuvarande brandvägg/router är... minst sagt temperamentsfull, så det var nog ändå lite dags att byta.

även om det var rövbökigt att konfa i Vista, men det förvånar nog ingen
Nix.
Jag har lyckligtvis ingen dator som har Vista, och har dessutom inga planer - alls - på att skaffa skiten. Någonsin, om jag slipper.

Arfert

Facit
Nu kommer säkert en och annan gnälla, men:
Köp en Airport (en airport xpress räcker)... tar 2 minuter att sätta upp (den är ju från Apple), funkar som en klocka. Vi har det både på jobbet (blandad miljö) och hemma.

krank

Går ondskans ärenden
tar 2 minuter att sätta upp (den är ju från Apple), funkar som en klocka.
Mja, mjo... Fast kan man lägga in Linux på den? Kan man bygga om, meckla, joxa och hålla på? Eller är det som vanligt med Apple, att allt det roliga dolts djupt under ett ganska fult grafiskt skal...

Jag tror att jag ska förtydliga en grej: Jag älskar att meckla med datorer och deras delar. Installera Linux på saker som inte borde kunna ha Linux, skriva egna små scripts som automatiserar det jag vill, bygga om Windows till oigenkännlighet, skapa egna unattended windowsinstallationer, fiffla med windowsprogram i Linux, och så vidare. Jag är en "fifflare", helt enkelt. Jag har inga som helst problem med att något tar ett par timmar extra att sätta ihop, eller att man måste joxa lite för att få allting precis som man vill.

//Krank, ingen Mac-person (även om det vore en utmaning att lägga in OSX opch få det att funka på en PC, hmmm...

krank

Går ondskans ärenden
Re: Wlan guru

Betalar du portot kan jag skicka några gamla acesspunkter till dig.
Symbol (mins inte model beteckningen) 11Mbit + 2st 9dpi anntener.
Visst de är gamla men funkar och gillar du att labba, så är de rätt så lätta att ha och göra med.
Nog för att jag om typ en halvtimme eller när jag ätit frukost, vilket som nu kommer först, ska ta och cykla mig ner på stan för att köpa ny router, men att ha lite extra utifallatt känns inte fel. Vad skulle portot gå på, ungefär?

Ny skiss på hur det kommer att se ut efter dagens inköp:

-------------(arbetsdator)
|
-------[brandvägg/router/accesspunkt] = = = = = (bärbar/whatever)
|
-------------(server)
</pre><hr>

Dvs, med den nya routern blir det trådlösa helt integrerat - en praktisk lösning i och med att bärbara då kan komma åt t.ex servern utan större problem.

//Krank, som återupptäckt hur kul det är att rita i ASCII

Troberg

Sinister eater
Har ingen aning.. man pluggar in den, och så funkar den. Det räcker för mig.
Det är just det som är problemet. Allihop funkar för dig om man bara pluggar in dem. Så långt är det OK. Problemet är att de funkar för alla andra inom räckvidden också, och det kanske inte är fullt så öppet man vill ha sitt nät...