Nekromanti Hjälp mig göra en rollperson

Recca

Femme Fatale
Jag ska spela Trail of Chulhu på söndag och jag har ingen rollperson.

Min grundidé är en adlig kvinna med jättemycket pengar och en titel. Det här hjälper med stigmat det är att vara kvinna på 20-talet. Sen tänkte jag att eftersom hon vuxit upp med silversked har hon haft möjlighet att bli duktig på alla de där aristokratiska grejerna, såsom ritt, poesi, målning, etikett, fäktning och kanske även något obskyrt sido-intresse såsom ockultism eller liknande.

So far så känns det som Laura Croft meets Indiana Jones så vad ska jag göra för att inte falla ned i clichéträsket?

Behöver någon fantastisk touch, en bakgrundshistoria eller händelse i hennes förflutna som gör henne unik. Jag skulle gärna ha någon mörk bakgrund som har med magi att göra (därav sido-intresset ockultism).

Jag tänkte också fråga om det finns något rollpersonsarketyp-vault någonstans man kan kika i för idéer?

w176

Förlorad dotter
Bästa sättet att undvika klicheträsket är att inte styra undan utan köra på rätt in i det med full fart och med flaggan på topp. Vad som blir kliche eller inte handlar om utförandet, inte om ingredienserna. Och känner du att du har coola klicheartade inspirationskänslor, frossa i dom.

Jag tror att du ligger helt rätt ute. Ta Indiana Jones och Lara Crots oheliga kärleksbarn, och släng på någon cool occult klysha.

I den tidålder trail of chutulu utspelar sig finns det tre coola och delvis överlappande riktning för cool occultism.

För det första är det åt Alister Crowley hållet. Demoner och Tarotlekar. Det är ju lätt att spinna på och det får fram någon slags rebellisk och syndig bad girl koncept.

Den andra är den slags underhållnings spiritism med seanser som överklasskvinnor höll på med. Från det skulle du kunna få fram coola concept om något RIKTIGT läskigt faktiskt hände på någpn av underhållningsseanserna.

Det tredje slags occultism som var i ropet är den slags exotism där allt som bruna människor höll på med var fantastik exotisk och spännade. Negrer är ju uppenbart magiska, nobla vildar, men syndiga och mörka ritualer. För att få in det här kunde du göra henne till rik missionärdotter, eller dotter till en engels general i indien, arabien eller afrika. Alla med coola exotiska twister på occultismen.

Tyr

Hero
Recca said:
Min grundidé är en adlig kvinna med jättemycket pengar och en titel. Det här hjälper med stigmat det är att vara kvinna på 20-talet.
Ett alternativ kan vara att spela en flapper och skratta stigmat i ansiktet. Du kan vara rik ändå. Inte för att det är något fel med din idé. :gremsmile:

Jag ska ta mig en funderare på det där med en mörk hemlighet.

Rickard

Urverk speldesign
Kan du inte bara ta en occupation och drive som inte är typisk för just din uttänkta arketyp?

Jag skulle kunna tänka mig att criminal ger en spännande tvist på din uttänkta bakgrund eller varför inte military?

Din drive kanske är artistic sensitivity (du samlar på tavlor då du kan skönja en främmande värld i dem) eller ennui (du försöker återuppleva en händelse du har för dig att du har upplevt)?

Annars gör du henne till nazistsympatisör. Nazister är ju intresserade av det ockulta.

/Han som tycker att det är skönt att vara hemma i Sverige och bläddra i sina egna böcker istället för att kolla igenom PDF:er

Recca

Femme Fatale
w176 said:
Det tredje slags occultism som var i ropet är den slags exotism där allt som bruna människor höll på med var fantastik exotisk och spännade. Negrer är ju uppenbart magiska, nobla vildar, men syndiga och mörka ritualer. För att få in det här kunde du göra henne till rik missionärdotter, eller dotter till en engels general i indien, arabien eller afrika. Alla med coola exotiska twister på occultismen.
Åååå! :gremsmile:

Tack för tipset. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Många bra idéer men jag är lite inne på det där med att överklassgrejen kan vara att ätten är slavägare och på omvägar har hon plockat åt sig massa skum Hoodoo-religion med magi och ritualism därifrån.

Cybot

Mest spelbar
Kanske var hon go-gettern åt hennes cirkel av unga spiritistentusiaster. Hon älskar den uppmärksamheten hon får från sina jämnåriga, men mer skyddade, bekanta. Hon har trots allt spenderat många år av sin ungdom i de vilda kolonierna och mött allt ifrån thuggee kultister till bokor. Kanske var hennes far hög militär eller en diplomat vars jobb var att fungerar som mellanhand mellan kolonierna och kronan.
Hon har dock blivit lite blasé och jagar efter vildare och vildare upplevelser för hennes cirkel av vänner, och det har satt henne på spåret av den vildaste upplevelsen hittils. Kanske för vild.

Recca

Femme Fatale
Så här lite kort och inte så korrigerat
Namn: Abigail ”Kalisha” Stafford
Abigail växte upp i amerikanska södern på ett plantage hennes far ägde. Mr Staffords fru, Theresa drevs till galenskap av andar eller demoner enligt vissa, av ett genetiskt arv enligt andra. På grund av att modern blev omöjlig att leva tillsammans med bröt Mr Stafford ihop och började supa. Mrs Stafford var även gravid. Sinnessjukdomen tillsammans med graviditeten gjorde henne omöjlig att leva med.

Den lokala hoodoo-häxan Abibi Semba fanns dock där hela tiden. Hennes expertis på området var välkänd i trakten. Naturligtvis sågs Mrs Stafford av vita läkare också men de kunde bara konstatera sådant alla visste. Abibi Semba läste tecknen i kråkans inälvor och förstod att någonting var mycket speciellt med barnet. Henric Stafford som hade starka nazistsympatisier och som allt oftare söp sig så redig att han knappt kunde stå började göra de hederligt arbetande negrerna nattliga besök som alltid slutade i bråk och ofta i gråt.
Natten då mor Abibi förlöste Abigail ur Theresas kropp, samma natt som den köttsliga modern gick hädan försökte Mr Stafford förgripa sig på en yngre svart kvinna.
Det hela slutade i kaos när männen reste sig upp för att hämnas. Men Abibi stoppade dem i farstun med onda förmaningar. Hon sade ”Kalisha har fötts inatt i blodet av sin mor. Om ni dödar hennes far kommer stor olycka över oss.” De vidskepliga männen vågade därför inte bränna ned gården som de i sin mannavrede planerat, slängde sina facklor och vandrade tillbaks till plantagen där de sov i baracker. Samma natt satt häxan vid det gnyende spädbarnet och bad till jungfrun och andarna att stå barnet bi och låta henne utveckla sina stora krafter.

(Det kan också tänkas att den mörka färgen på barnets ögon, det svarta håret som ofta ville locka sig och den aningen kopparaktiga nyansen i huden, bidrog till Abibis uppmärksamhet.)

Spädbarnet bar två namn, dels sitt engelska Abigail Theresa Stafford men också namnet som representerade hennes mystiska härkomst under den där magiska natten fylld av tecken. Kalisha "besvärjerskan", som var ämnad att studera under Abibi hoodooprästinnan. Under sin barndom var flickan inte som de flesta barn. "Tyngd av det öde som ålagts henne", menade Abibi och hennes tolkning var lag i det andliga på orten. Abigail var oftast lugn och brusade sällan upp ens när det var skäligt. Hennes far hade en tendens att från sin spritstinkande hammock vråla oheligheter efter flickan.

Abigail studerade även med privata lärare och intresserade sig mycket för Platons läror i synnerhet.
Vid sidan av de engelska studierna så lärde hon sig om andarna och riterna inom den katolsk-kreolska läran, av Abibi. När hon som tonåring började i en nystartad skola inne på orten dryga tre milen från plantagen, tyckte de flesta att hon var konstig. De andra barnen vågade varken tala med eller bjuda upp henne till lek. När de, som barn gör, vid något tillfälle försökte spela Abigail ett elakt spratt fick de ett sådant "onda ögat" kastat på sig att de drog sig undan och lät flickan vara ifred resten av terminen. Det skvallrades mycket om henne på orten och ryktena var förstås många, inte minst om hennes egentliga härkomst.

Medan flickan växte och blev äldre blev vissa av de kreolska dragen mer tydliga i hennes utseende. Tvivlet över hans dotters härkomst förmörkade faderns sinne alltmer och han tog till flaskan i högre grad än tidigare. Eftersom hans misstänksamhet och självömkan låg som ett ondsint moln och bubblade i hans sinne hade han säket vissa nätter kunnat skada Abigail, men som det nu var var det Abigail som bestämde i hus och på gården. Dessutom ägde hon sin mors förstånd och kynne och det gav att fadern ofta kunde falla i gråt när Abigail sagt "sanningens ord" till fadern.

När fadern till slut dog i <någon hemsk lungsjukdom som drabbat honom på grund av alkoholismen>, var Abigail arton. Hon ärvde ett plantage med tillhörande gård som hade sett bättre dagar. Hennes far hade tappat allt mer håg för skötseln av företaget under sina sista år. Nu arbetade här endast två män och ett par kvinnor. Abigail hade ett eget litet hus intill storgården medan de andra arbetarna hade möjlighet och också valde att bo i den barack som fortfarande var duglig. I och med faderns frånfälle dök det upp släktingar till familjen som Abigail aldrig träffat förut. De försökte ställa sig in med sina plånböcker i krokodilskinn och inställsamma leenden, alla på jakt efter de stora ägorna förstås. Men Abigail ville inte höra någonting om det. I samband med släktens giriga avancemang började vandaler dyka upp kring ägorna. Flera gånger tvingades den hon mota bort dem tillsammans med sina arbetare som fick gå med facklor kring gården. Själv stod hon då på verandan med hagelgeväret och gastade okvädesord.
Abigail lyckades så småninom få lite liv i plantagen genom att nyanställa driftig personal. Men så dog Abibi Semba och all vilja att driva plantaget dog med henne. Abigail blev förstås mycket ledsen och sörjde i flera dagar. Hon genomförde själv riterna med områdets församling som åskådare. Det fanns vissa som önskade att Kalisha skulle ta över Abibis plikter, medan andra ansåg att hon inte var som dem; ”mer vit än svart” löd det.
Abigail hade inte riktigt någon sådan drivkraft heller nu när Abigail dött. Istället sålde hon gård och plantage till en lokal pastor hon visste var en hederlig man. Hon tänkte att som religiös personlighet och dessutom svart skulle han vara bra för arbetarna och säkert kunna restaurera gård och plantage till dess forna prominens. Dessvärre fick Abigail inte så mycket pengar för affären men fadern hade i alla fall lämnat henne en ansenlig förmögenhet vid sitt frånfälle. Abigail flyttade till New York där hon insåg att den ansenliga förmögenheten inte riktigt var stor nog att leva på en längre tid.

Sen så kör jag fast lite på vad tusan hon hittar på i New York. Äventyret utspelar sig nämligen där. Jag tänker mig att hon startar en butik som säljer esoterika och att hon rådgör om sådant. Eventuellt att hon då blir upplockad lite societeten där det blivit populärt med ockultism och sånt. Abigail har ju fördelen att hon är bara delvis kreolska, har en sanna hoodoo-upbringing och samtidigt har en någorlunda ansenlig vit bakgrund. Hon kanske därför kan få uppdrag om att spå i kråkinälvor och sånt medan de rika damerna och herrarna ömsom förfasas av det primitiva och exotiska.

För jag har lite svårt att se hur hon blir accepterad som hoodoo-prästinna i Harlem om hon flyttar dit, eller tror ni det är möjligt?

Cybot

Mest spelbar
Recca said:
För jag har lite svårt att se hur hon blir accepterad som hoodoo-prästinna i Harlem om hon flyttar dit, eller tror ni det är möjligt?
Varför inte? Marie Laveau var ju kreol?

Tyr

Hero
Recca said:
Sen så kör jag fast lite på vad tusan hon hittar på i New York. Äventyret utspelar sig nämligen där. Jag tänker mig att hon startar en butik som säljer esoterika och att hon rådgör om sådant. Eventuellt att hon då blir upplockad lite societeten där det blivit populärt med ockultism och sånt. Abigail har ju fördelen att hon är bara delvis kreolska, har en sanna hoodoo-upbringing och samtidigt har en någorlunda ansenlig vit bakgrund. Hon kanske därför kan få uppdrag om att spå i kråkinälvor och sånt medan de rika damerna och herrarna ömsom förfasas av det primitiva och exotiska.

Låter bra tycker jag. Du kan använda dig av alltihopa. Starta upp den där butiken, skaffa en anställd som kan sköta butiken när du inte kan själv och ha ett rum bak i butiken där du kan hjälpa folk med hoodoo. Vill du så kan du ha en specialité som gör att folk uppsöker dig. Ritualistisk medicinsk abort kanske, vilket är olagligt och riskabelt på den tiden. Kan även ge vita kunder som inte vill eller kan muta en doktor.

Håll dörren öppen för societeten. Det kan vara så du träffat de övriga rollpersonerna.

Recca

Femme Fatale
Tyr said:
Recca said:

Låter bra tycker jag. Du kan använda dig av alltihopa. Starta upp den där butiken, skaffa en anställd som kan sköta butiken när du inte kan själv och ha ett rum bak i butiken där du kan hjälpa folk med hoodoo. Vill du så kan du ha en specialité som gör att folk uppsöker dig. Ritualistisk medicinsk abort kanske, vilket är olagligt och riskabelt på den tiden. Kan även ge vita kunder som inte vill eller kan muta en doktor.

Håll dörren öppen för societeten. Det kan vara så du träffat de övriga rollpersonerna.
Tack. Allt det här är bra stoff för mig. :gremsmile:

Jag vet att två av de andra RP är parapsykolog och privatdetektiv. Sen är det en till med också som säkert inte bestämt vad han ska spela för nåt. Skulle gissa polis eller kriminell. :gremtongue:

Men jag tror att min karaktär kan komma med som rådgivare inom sina respektive områden t.ex. om det är i "uppdragsform" vi spelar. Annars som sagt societet t.ex. eller via nåt brott som begåtts kanske.

Recca

Femme Fatale
Cybot said:
Recca said:
Varför inte? Marie Laveau var ju kreol?
Jag tänkte mer på att hon är mulatt. Det kanske är svårsmält med en "autentisk vit hoodooprästinna"?

Om det är rimligt så är det ju i Harlem som butiken finns, och det vore absolut bäst för bakgrundshistorien.

Tyr

Hero
Ge oss lite återkoppling!

Var du tvungen att ändra rollpersonen på något sätt för att den skulle passa in? Hur drogs hon in i scenariot? Blev du nöjd med rollpersonen? Är hon kul att rollspela? osv, osv...