Nekromanti Hjälp mig - Gudar och städer - En helt ny värld

Mundo

Myrmidon
En helt ny värld!

Hej allihopa! Som tidigare diskuterats så finns det få coola matriarkat i spelvärlden/böcker/fantasy och som svar på detta kommer jag köra min nästa kampanj i en värld med enbart matriarkat eller "fantasy-jämställda" kulturer.

Så, till premissen!
Ancient times! Tänk gamla Grekland, Egypten, Republiken Rom, Kartago etc! Jag tänker tillochmed vara så lat så jag använder medelhavet med omnejd som karta, Seriöst, det är så bra gjort så man tror att någon Gud kände för att göra den perfekta världskartan till sin DnD kampanj när de skapade Medelhavet. Kulturer kommer möjligtvis att påminna om deras i byggnadsstil, klädsel, matvanor, export/import, etc. Men med några väldigt tydliga undantag!

Alla städer som jag tänker placera ut, runt 6-12 i antal, kommer att vara matron-city för EN icke-judea-gud. Det spelar ingen roll om det är en Grekisk, Egyptisk, Maya eller varför inte Summerisk Gud. Eller ja, Gudinna borde jag säga. Varje stad har som sagt en Skydds-Gudinna! En hittepå stad som jag tänker lägga ungefär där gamla Kartago låg kommer att tillbe Hekate, en Grekisk Gudinna av (bland annat) trolldom, månen, andar/spöken, nekromanti samt vägkorsningar. Alla dessa gudar kommer att ingå i en enda pantheon tillsammans, under en "Allmoder"-Gudinna, som inte aktivt tillbes utan som snarare ansågs ge världen dess form och sedan överlät det hela till sina döttrar. Med andra ord så "tror" man på de andra Gudinnorna från andra städer men man tillber dem inte lika aktivt som sin egen stads Gudinna.

Så varför är de alla matriarkat/någorlunda jämställda?
Gudarna är väldigt verkliga och väldigt riktiga, inte enbart med ceremonier där man ber om x eller y, utan som så att deras prästerskap tilldelas faktiska magiska förmågor, representativa för deras Gudinna. Saken är dock den att endast kvinnor tilldelas de heliga förmågorna, vilket har gjort att män i allmänhet ses som mindre heliga än deras kvinnliga motsats. I vissa städer tar detta formen av att män räknas som lägre stående än kvinnor, till den grad att de nästan som i en myrstack tilldelas platser i samhället såsom arbetare, bonde eller soldat, medan det i andra städer anses mer vara endast en port som stängd men alla andra är öppna, såsom handelsmän, officerare, konung etc.

Vad kommer hända i spelet?
Det kommer bli en en-persons kampanj som jag spelar med min sambo. Äventyret kommer att utgå från att spelaren är en högt uppställd militär/prästinna för en av dessa nationer som sedan länge varit i fred med varandra. Men när Gudinnornas makt återuppväcks efter en fruktansvärd storm så börjar den långa tid av fred som rått mellan städerna att svaja.

Som sagt så ger Gudinnorna sina trognaste undersåtar övernaturliga förmågor, men dessa förmågor har i en lång tid tillbaka, men dessa förmågor har visserligen varit övernaturliga, men inte till den grad att det har varit världsomvälvande (profetiska drömmar, förmåga att få döda ting att animeras under en kort tid, få lågor från eld att forma sig till en skrift, etc). Efter den mäktiga stormen har Gudinnorna uppenbarat sig för utvalda följare i sina tempel, i somliga fall även utanför dem, vandrat gatorna i sina respektive städer och översköljt de trogna med välsignelser. Prästinnorna har också funnit att deras övernaturliga förmågor har blivit mycket mäktigare än vad de tidigare varit, särskilt i närheten av heliga symboler eller absolut bäst, i deras tempel. Gudinnorna har dessutom i somliga städer lagt sig i lokal politik, tillexempel tänker jag att staden som följer Eris kommer vara den första som bryter den långvariga freden mellan de olika städerna, allt på begäran av deras Gudinna.
Jag tänker att det är rätt så gjort att Gudarnas makt är beroende av hur många som tillber dem och det är en lite tråkig men ganska praktisk lösning imo, så jag tänker göra en annorlunda variant av den. Gudinnornas makt är baserad på symboler, tempel och heliga platser som ägnats dem. Om Eris tempel bränns ned, om hennes symboler smulas till grus och om hennes prästinnor möter svärdet så kommer hennes makt att avsevärt begränsas.

Du verkar ha koll på detta. Vad vill du ha hjälp med egentligen?
Jag vill ha coola kulturer blandat med coola Gudinnor som med sina doktoriner/beteenden kan skapa coola städer.
Jag har som ovan nämt ett par stycken redan i huvudet.

Hekate - En stad i klassisk Carthage-stil vars undersida är fylld med ändlösa rader av katakomber. Att visa respekt för de döda, både djur och människor, har lett till många ritualer där man visar vördnad för dem för att på så sätt undvika att hemsökas av dem. Att rådfråga andar från förfäder är vanligt, liksom att det är vanligt att utföra olika ritualer vid middagsbord ifall man äter något som en gång varit i livet. Respekten för visa män och kvinnor är mycket stor och man undviker gärna att förarga någon som har studerat häxkonster. Måncyklerna är en otroligt central del i deras tillbedjan och det anses vara ett tecken både på god hälsa och karaktär om en kvinnas menstruationsmönster följer måncyklen. För att bli "Röst åt Hekate", den högsta rangen inom kyrkan, måste kvinnans cykel matcha med fullmånen.

Eris - Det sades om Eris att hon, som den yngsta systern, blev svartsjuk när hennes äldre syskon fick städer och tempel. Hennes avundsjuka ledde till 'De långa åren', ett krig som varade i ett decenium och ödelade tusenstals människors liv. Enligt legenderna fanns det inte en familj där det inte såddes split, inte en ledare som omringades av falska följeslagare. När kriget verkade vara utan slut trädde Eris fram och lovade en fred, om den största och vackraste av städer byggdes i hennes ära. Så föddes Eres, staden som en gång var pärlan men efter år av korrupta ledare, galna konungar och revolutioner är en av de minsta städerna. Eres styrs från ett enormt palats med sprickor i fasaderna. Ett år är här en konung, nästa gång en grupp senatorer och året därefter en galen despot. Vad som kunde ha blivit stjärnan som alla andra såg till blev istället fornlämningarna som de övriga städernas invånare flinar åt. Det visade sig ett Eris intresse inte var styre eller guldåldrar, utan snarare kaos och förvirring. Vad kommer att ske när krigets svall närmar sig än en gång och Eris skuggor uppenbarar sig i staden än en gång?

Vilka mer Gudinnor är coola och vilka mer kulturdrag skulle man kunna slänga in här? Några tankar jag har är Athena, från staden Athens såklart, Gudinnan av krig, visdom och hantverk. Utomeuropeiska alternativ är Itzpapalotl eller kanske Ixchel. Känner ni till några coola Gudinnor som ni skulle lägga in här? Några specifika kultur-drag, beteenden eller relationer mellan olika städer?
Alla tankar och/eller hjälp uppskattas!

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill bara säga att jag stendiggar "plocka friskt från verkligheten"-bygget och jag tycker att det är underligt att det inte används mer. Det gör det så mycket enklare att greppa världen och improvisera, utan att man är bunden till "historisk korrekthet".

Gudinnor är ju ofta kärleks- och fertilitetsgudomer, vilket kan bli lite tjatigt. Bra exempel på normbrytare är Sekmet, Lakshmi och Hel. Dem kan du nog sno!

Mundo

Myrmidon
Genesis;n102418 said:
Jag vill bara säga att jag stendiggar "plocka friskt från verkligheten"-bygget och jag tycker att det är underligt att det inte används mer. Det gör det så mycket enklare att greppa världen och improvisera, utan att man är bunden till "historisk korrekthet".

Gudinnor är ju ofta kärleks- och fertilitetsgudomer, vilket kan bli lite tjatigt. Bra exempel på normbrytare är Sekmet, Lakshmi och Hel. Dem kan du nog sno!
Hel är ju så in i helvetes ball. Hon måste jag ju ha med!

jensofsweden

Stjärnmagiker
Ala
  • Dödlighetens, fruktbarhetens, jordens, och kreativitetens gudinna (tillbes av Igbo-folket i Nigeria)
  • Hon är barnen och kvinnornas beskyddare (passande med tanke på matriarkatet), hon avbildas oftast med ett barn i famnen alternativt omgiven av barn/familj.
  • Om Ala upplever att hon förolämpats förvandlas hon från en moralisk och älskande gudinna till en grym och blodtörstig; hon straffar de/den som hon blivit förolämpad av mycket hårt.
  • Igbo tror att de dödas själar återvänder till Alas livmoder, vad hon gör med dessa är oklart men an educated guess är att de tror på återfödsel/reinkarnation.
  • Hon verkar även ha en viktig roll att fylla inom folkets rättssystem då hon 'dömmer människors beteende och handlingar'. Tabun inkluderar: mord, incest, självmord, och "abnormalities of birth"
  • Abnormalities at birth: om ett djur slaktats och det visar sig vara gravid begravs dess foster och ett offer måste göras till Ala för att råda bot, detta tabu inkluderar även tvillingfödsel (om det är föräldrar eller barn som straffas för detta och hur dessa straffas är dock oklart).
  • Självmord: Personer som tar självmord får inte begravas då detta skulle förorena jorden, de kastas därför in i skogen (samma behandling gäller för personer som dött en 'dålig död' vilket tex inkluderar dödsstraff). Dessa personer avsäger sig även alla anfäders/förfäders-titlar (i.e. de har ingen bloodline längre).
  • Eftersom hennes namn betyder jord/mark anses all mark/jord vara helig eftersom 'det är Ala', man måste därför också ha stor respekt för gudinnan eftersom 'man bor på henne' och det är hon som ser till att det finns mat och vatten etc.
  • Hennes symbol är en månskära och pythonormen är hennes budbärare, man har därför stor respekt för detta djur och betraktar det som ett gott omen att se dessa (ännu bättre om de befinner sig i ditt hem).
Oshun
  • Fertilitetens, Flirtandes, den Kvinnliga sexualitetens, Kärlekens, Sensualitetens, och Vattnets (sötvattnets) gudnna
  • Bäckarnas, fattigas och föräldralösa barns beskyddare
  • Hon har en helig glänta med över 40 altare och 2 palats.
  • Hon har en roll som lärare, då hon lärde folket hur man brukade jorden, om sång och musik (och annan kultur), samt magi.
  • Magin som hon lärde ut var främst spådomsrelaterad (genom att sia i vatten), men hon lärde dem även konsten att meditera.
  • Hon anses vara de sjukas helare samt bringaren av sång, musik, framgång, och fertilitet.
  • Hon viskar till alla levande varelser, men endast djur kan höra henne utan någon som helst svårighet.
  • Kvinnor som blivit utvalda av henne (detta avgörs genom att imponera med dans) tilldelas nya namn som på något vis inkluderar gudinnans namn (tex. Anna blir Osun-Anna eller Oshunna). Detta nya namn gör dem till bättre helare och rådgivare.
  • Det sägs att hon dras till allting som glittrar och glimmar, hon avbildas därför ofta tungt utsmyckad med olika örhängen, halsband, armband och ringar av olika slag. Hon avbildas dessutom ofta med fiskstjärt, likt en sjöjungfru.
  • Hon har en nära koppling till siffran fem (symbol) och påfåglar och gamar är heliga enligt henne.

Mundo

Myrmidon
jensofsweden;n102455 said:
*Massa coolt skit
Kände inte till någon av dessa Gudinnor. Ska ju klart ha med båda, de verkar ju skitcoola, speciellt Ala. Hårt att bestraffa någon för att få tvillingfödslar, inte riktigt något man har kontroll över. Men helt klart något som ska vara med. Tack så jättemycket!

Intressant med självmord också, eftersom det finns en Mayagudinna av just självmord, utöver japanerna med sina rituella självmord känner jag inte till så många stora religioner/kulturer där självmord är fint/bra.

Snow

Swashbuckler
Skade från nordisk mytologi var jaktens gudinna. Egentligen var hon jätte, men sen gifte hon sig med Njord som var av asasläkt. Det sägs mer om hur det gick till att de gifte sig än vilken slags gudinna hon var. Hon tvekade inte att bege sig till asarna och kräva tribut för sin dödade far, med vapenmakt om så krävdes. Fast hon krävde dessutom att asarna fick henne att skratta, så hon var ingen tråkig tyst typ. Dessutom ville hon gifta sig med Balder, som inte var någon superhårding. Jag anar ett poetiskt och romantiskt hjärta under ringbrynjan. Hon avbildas ofta med skidor och pilbåge. Skidorna passar kanske inte superbra runt medelhavet. :-D

Mundo

Myrmidon
Snow;n102474 said:
Skidorna passar kanske inte superbra runt medelhavet. :-D
Jag tänkte göra typ Norditalien till riktigt kallt, mest får att få med lite nordisk kultur. Kanske dra ned bergs-kedjan närmare kustlinjen så det blir ordentligt kyligt.

Dessutom tänkte jag göra området till gibraltar till typ jungel, så man får in lite maya/inka i det hela!

Caligo

Swashbuckler
Genesis;n102418 said:

Jag delade hus med några tjejer från Mauritius som dyrkade Kali - Kali måste ju finnas med :)

Staffan

Myrmidon
Artemis är ju en rätt badassig gudinna, med fokus på djur, vildmark, jakt, sjukdomar. Andra gudinnor/titaninnor från grekisk mytologi:

Tethys - hav.
Mnemosyne - minne.
Eos - gryningen (lätt att expandera till solen, som annars ofta får vara en manlig grej i mytologi).

Leon

Leo carcion
Bendis - Trakisk mån- och jaktgudinna. Likställdes med Artemis i interpretatio graeca
Kybele - den ursprungliga anatoliska modersgudinnan. Magna Mater. Omtolkades så småningom som Artemis
Ödesgudinnan Mokosh. En kvinnogöra och vävargudinna a la Nornorna. Även kopplad till Mat Zemlya - moder jord. Inte så jämställd i grundutförandet... Men detta är vad jag förstår inte tänkt att vara en jämställd utan snarare en matriarkalisk värld

Mundo

Myrmidon
Peter;n102538 said:
Bendis - Trakisk mån- och jaktgudinna. Likställdes med Artemis i interpretatio graeca
Kybele - den ursprungliga anatoliska modersgudinnan. Magna Mater. Omtolkades så småningom som Artemis
Ödesgudinnan Mokosh. En kvinnogöra och vävargudinna a la Nornorna. Även kopplad till Mat Zemlya - moder jord. Inte så jämställd i grundutförandet... Men detta är vad jag förstår inte tänkt att vara en jämställd utan snarare en matriarkalisk värld
Precis, världen är tänkt att ha matriarkat som norm och i några undantag har männen ungefär lika mycket rätt som kvinnorna, beroende på vilken stad som allt tar plats i.

Leon

Leo carcion
Oh - och fiskenäringens och den sociala rättvisans gudinna Nanshe (sumerisk)

Staffan

Myrmidon
Just ja, apropå badass-gudinnor: Pele, den hawaiianska vulkangudinnan. Kanske kan ha en stad på Thera eller vid Pompeii.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Kollade in lite grekiska gudinnor och hittade en jag faktiskt aldrig hört om tidigare (not that I remember at least), Hestia, så slänger in henne här då jag kan tänka mig att en stad i hennes ära skulle skilja sig ganska mycket från de gudinnor vi redan sett.
Hestia
  • Hestia is a virgin godess of hearth, architecture, and the right ordering of domesticity, family and the state.
  • The hearth functioned as her altar or official sanctuary.
  • Her sacrificial animal was a domestic pig and she was offered the first and last libation of wine at feasts.
  • The accidental or negligent extinction of a domestic hearth-fire represented a failure of domestic and religious care for the family; failure to maintain Hestia's public fire in her temple or shrine was a breach of duty to the broad community. A hearth fire might be deliberately, ritually extinguished at need, and its lighting or relighting should be accompanied by rituals of completion, purification and renewal.
  • Responsibility for Hestia's domestic cult usually fell to the leading woman of the household, [...] [and] Her public rites, at the hearths of public buildings, were usually led by holders of civil office, and their assistants.
  • She is identified with the hearth as a physical object [...] but portrayals of her are rare and seldom secure. [...] She is occasionally depicted as a woman, simply and modestly cloaked in a head veil. She is sometimes shown with a staff in hand or by a large fire.
  • Hestia [...] swears herself to perpetual virginity. She thus rejects Aphrodite's values and becomes, to some extent, her chaste, domestic complementary, or antithesis
  • She sat on a plain wooden throne with a white woolen cushion and did not trouble to choose an emblem for herself?