En helt ny värld!
Hej allihopa! Som tidigare diskuterats så finns det få coola matriarkat i spelvärlden/böcker/fantasy och som svar på detta kommer jag köra min nästa kampanj i en värld med enbart matriarkat eller "fantasy-jämställda" kulturer.
Så, till premissen!
Ancient times! Tänk gamla Grekland, Egypten, Republiken Rom, Kartago etc! Jag tänker tillochmed vara så lat så jag använder medelhavet med omnejd som karta, Seriöst, det är så bra gjort så man tror att någon Gud kände för att göra den perfekta världskartan till sin DnD kampanj när de skapade Medelhavet. Kulturer kommer möjligtvis att påminna om deras i byggnadsstil, klädsel, matvanor, export/import, etc. Men med några väldigt tydliga undantag!
Alla städer som jag tänker placera ut, runt 6-12 i antal, kommer att vara matron-city för EN icke-judea-gud. Det spelar ingen roll om det är en Grekisk, Egyptisk, Maya eller varför inte Summerisk Gud. Eller ja, Gudinna borde jag säga. Varje stad har som sagt en Skydds-Gudinna! En hittepå stad som jag tänker lägga ungefär där gamla Kartago låg kommer att tillbe Hekate, en Grekisk Gudinna av (bland annat) trolldom, månen, andar/spöken, nekromanti samt vägkorsningar. Alla dessa gudar kommer att ingå i en enda pantheon tillsammans, under en "Allmoder"-Gudinna, som inte aktivt tillbes utan som snarare ansågs ge världen dess form och sedan överlät det hela till sina döttrar. Med andra ord så "tror" man på de andra Gudinnorna från andra städer men man tillber dem inte lika aktivt som sin egen stads Gudinna.
Så varför är de alla matriarkat/någorlunda jämställda?
Gudarna är väldigt verkliga och väldigt riktiga, inte enbart med ceremonier där man ber om x eller y, utan som så att deras prästerskap tilldelas faktiska magiska förmågor, representativa för deras Gudinna. Saken är dock den att endast kvinnor tilldelas de heliga förmågorna, vilket har gjort att män i allmänhet ses som mindre heliga än deras kvinnliga motsats. I vissa städer tar detta formen av att män räknas som lägre stående än kvinnor, till den grad att de nästan som i en myrstack tilldelas platser i samhället såsom arbetare, bonde eller soldat, medan det i andra städer anses mer vara endast en port som stängd men alla andra är öppna, såsom handelsmän, officerare, konung etc.
Vad kommer hända i spelet?
Det kommer bli en en-persons kampanj som jag spelar med min sambo. Äventyret kommer att utgå från att spelaren är en högt uppställd militär/prästinna för en av dessa nationer som sedan länge varit i fred med varandra. Men när Gudinnornas makt återuppväcks efter en fruktansvärd storm så börjar den långa tid av fred som rått mellan städerna att svaja.
Som sagt så ger Gudinnorna sina trognaste undersåtar övernaturliga förmågor, men dessa förmågor har i en lång tid tillbaka, men dessa förmågor har visserligen varit övernaturliga, men inte till den grad att det har varit världsomvälvande (profetiska drömmar, förmåga att få döda ting att animeras under en kort tid, få lågor från eld att forma sig till en skrift, etc). Efter den mäktiga stormen har Gudinnorna uppenbarat sig för utvalda följare i sina tempel, i somliga fall även utanför dem, vandrat gatorna i sina respektive städer och översköljt de trogna med välsignelser. Prästinnorna har också funnit att deras övernaturliga förmågor har blivit mycket mäktigare än vad de tidigare varit, särskilt i närheten av heliga symboler eller absolut bäst, i deras tempel. Gudinnorna har dessutom i somliga städer lagt sig i lokal politik, tillexempel tänker jag att staden som följer Eris kommer vara den första som bryter den långvariga freden mellan de olika städerna, allt på begäran av deras Gudinna.
Jag tänker att det är rätt så gjort att Gudarnas makt är beroende av hur många som tillber dem och det är en lite tråkig men ganska praktisk lösning imo, så jag tänker göra en annorlunda variant av den. Gudinnornas makt är baserad på symboler, tempel och heliga platser som ägnats dem. Om Eris tempel bränns ned, om hennes symboler smulas till grus och om hennes prästinnor möter svärdet så kommer hennes makt att avsevärt begränsas.
Du verkar ha koll på detta. Vad vill du ha hjälp med egentligen?
Jag vill ha coola kulturer blandat med coola Gudinnor som med sina doktoriner/beteenden kan skapa coola städer.
Jag har som ovan nämt ett par stycken redan i huvudet.
Hekate - En stad i klassisk Carthage-stil vars undersida är fylld med ändlösa rader av katakomber. Att visa respekt för de döda, både djur och människor, har lett till många ritualer där man visar vördnad för dem för att på så sätt undvika att hemsökas av dem. Att rådfråga andar från förfäder är vanligt, liksom att det är vanligt att utföra olika ritualer vid middagsbord ifall man äter något som en gång varit i livet. Respekten för visa män och kvinnor är mycket stor och man undviker gärna att förarga någon som har studerat häxkonster. Måncyklerna är en otroligt central del i deras tillbedjan och det anses vara ett tecken både på god hälsa och karaktär om en kvinnas menstruationsmönster följer måncyklen. För att bli "Röst åt Hekate", den högsta rangen inom kyrkan, måste kvinnans cykel matcha med fullmånen.
Eris - Det sades om Eris att hon, som den yngsta systern, blev svartsjuk när hennes äldre syskon fick städer och tempel. Hennes avundsjuka ledde till 'De långa åren', ett krig som varade i ett decenium och ödelade tusenstals människors liv. Enligt legenderna fanns det inte en familj där det inte såddes split, inte en ledare som omringades av falska följeslagare. När kriget verkade vara utan slut trädde Eris fram och lovade en fred, om den största och vackraste av städer byggdes i hennes ära. Så föddes Eres, staden som en gång var pärlan men efter år av korrupta ledare, galna konungar och revolutioner är en av de minsta städerna. Eres styrs från ett enormt palats med sprickor i fasaderna. Ett år är här en konung, nästa gång en grupp senatorer och året därefter en galen despot. Vad som kunde ha blivit stjärnan som alla andra såg till blev istället fornlämningarna som de övriga städernas invånare flinar åt. Det visade sig ett Eris intresse inte var styre eller guldåldrar, utan snarare kaos och förvirring. Vad kommer att ske när krigets svall närmar sig än en gång och Eris skuggor uppenbarar sig i staden än en gång?
Vilka mer Gudinnor är coola och vilka mer kulturdrag skulle man kunna slänga in här? Några tankar jag har är Athena, från staden Athens såklart, Gudinnan av krig, visdom och hantverk. Utomeuropeiska alternativ är Itzpapalotl eller kanske Ixchel. Känner ni till några coola Gudinnor som ni skulle lägga in här? Några specifika kultur-drag, beteenden eller relationer mellan olika städer?
Alla tankar och/eller hjälp uppskattas!
Hej allihopa! Som tidigare diskuterats så finns det få coola matriarkat i spelvärlden/böcker/fantasy och som svar på detta kommer jag köra min nästa kampanj i en värld med enbart matriarkat eller "fantasy-jämställda" kulturer.
Så, till premissen!
Ancient times! Tänk gamla Grekland, Egypten, Republiken Rom, Kartago etc! Jag tänker tillochmed vara så lat så jag använder medelhavet med omnejd som karta, Seriöst, det är så bra gjort så man tror att någon Gud kände för att göra den perfekta världskartan till sin DnD kampanj när de skapade Medelhavet. Kulturer kommer möjligtvis att påminna om deras i byggnadsstil, klädsel, matvanor, export/import, etc. Men med några väldigt tydliga undantag!
Alla städer som jag tänker placera ut, runt 6-12 i antal, kommer att vara matron-city för EN icke-judea-gud. Det spelar ingen roll om det är en Grekisk, Egyptisk, Maya eller varför inte Summerisk Gud. Eller ja, Gudinna borde jag säga. Varje stad har som sagt en Skydds-Gudinna! En hittepå stad som jag tänker lägga ungefär där gamla Kartago låg kommer att tillbe Hekate, en Grekisk Gudinna av (bland annat) trolldom, månen, andar/spöken, nekromanti samt vägkorsningar. Alla dessa gudar kommer att ingå i en enda pantheon tillsammans, under en "Allmoder"-Gudinna, som inte aktivt tillbes utan som snarare ansågs ge världen dess form och sedan överlät det hela till sina döttrar. Med andra ord så "tror" man på de andra Gudinnorna från andra städer men man tillber dem inte lika aktivt som sin egen stads Gudinna.
Så varför är de alla matriarkat/någorlunda jämställda?
Gudarna är väldigt verkliga och väldigt riktiga, inte enbart med ceremonier där man ber om x eller y, utan som så att deras prästerskap tilldelas faktiska magiska förmågor, representativa för deras Gudinna. Saken är dock den att endast kvinnor tilldelas de heliga förmågorna, vilket har gjort att män i allmänhet ses som mindre heliga än deras kvinnliga motsats. I vissa städer tar detta formen av att män räknas som lägre stående än kvinnor, till den grad att de nästan som i en myrstack tilldelas platser i samhället såsom arbetare, bonde eller soldat, medan det i andra städer anses mer vara endast en port som stängd men alla andra är öppna, såsom handelsmän, officerare, konung etc.
Vad kommer hända i spelet?
Det kommer bli en en-persons kampanj som jag spelar med min sambo. Äventyret kommer att utgå från att spelaren är en högt uppställd militär/prästinna för en av dessa nationer som sedan länge varit i fred med varandra. Men när Gudinnornas makt återuppväcks efter en fruktansvärd storm så börjar den långa tid av fred som rått mellan städerna att svaja.
Som sagt så ger Gudinnorna sina trognaste undersåtar övernaturliga förmågor, men dessa förmågor har i en lång tid tillbaka, men dessa förmågor har visserligen varit övernaturliga, men inte till den grad att det har varit världsomvälvande (profetiska drömmar, förmåga att få döda ting att animeras under en kort tid, få lågor från eld att forma sig till en skrift, etc). Efter den mäktiga stormen har Gudinnorna uppenbarat sig för utvalda följare i sina tempel, i somliga fall även utanför dem, vandrat gatorna i sina respektive städer och översköljt de trogna med välsignelser. Prästinnorna har också funnit att deras övernaturliga förmågor har blivit mycket mäktigare än vad de tidigare varit, särskilt i närheten av heliga symboler eller absolut bäst, i deras tempel. Gudinnorna har dessutom i somliga städer lagt sig i lokal politik, tillexempel tänker jag att staden som följer Eris kommer vara den första som bryter den långvariga freden mellan de olika städerna, allt på begäran av deras Gudinna.
Jag tänker att det är rätt så gjort att Gudarnas makt är beroende av hur många som tillber dem och det är en lite tråkig men ganska praktisk lösning imo, så jag tänker göra en annorlunda variant av den. Gudinnornas makt är baserad på symboler, tempel och heliga platser som ägnats dem. Om Eris tempel bränns ned, om hennes symboler smulas till grus och om hennes prästinnor möter svärdet så kommer hennes makt att avsevärt begränsas.
Du verkar ha koll på detta. Vad vill du ha hjälp med egentligen?
Jag vill ha coola kulturer blandat med coola Gudinnor som med sina doktoriner/beteenden kan skapa coola städer.
Jag har som ovan nämt ett par stycken redan i huvudet.
Hekate - En stad i klassisk Carthage-stil vars undersida är fylld med ändlösa rader av katakomber. Att visa respekt för de döda, både djur och människor, har lett till många ritualer där man visar vördnad för dem för att på så sätt undvika att hemsökas av dem. Att rådfråga andar från förfäder är vanligt, liksom att det är vanligt att utföra olika ritualer vid middagsbord ifall man äter något som en gång varit i livet. Respekten för visa män och kvinnor är mycket stor och man undviker gärna att förarga någon som har studerat häxkonster. Måncyklerna är en otroligt central del i deras tillbedjan och det anses vara ett tecken både på god hälsa och karaktär om en kvinnas menstruationsmönster följer måncyklen. För att bli "Röst åt Hekate", den högsta rangen inom kyrkan, måste kvinnans cykel matcha med fullmånen.
Eris - Det sades om Eris att hon, som den yngsta systern, blev svartsjuk när hennes äldre syskon fick städer och tempel. Hennes avundsjuka ledde till 'De långa åren', ett krig som varade i ett decenium och ödelade tusenstals människors liv. Enligt legenderna fanns det inte en familj där det inte såddes split, inte en ledare som omringades av falska följeslagare. När kriget verkade vara utan slut trädde Eris fram och lovade en fred, om den största och vackraste av städer byggdes i hennes ära. Så föddes Eres, staden som en gång var pärlan men efter år av korrupta ledare, galna konungar och revolutioner är en av de minsta städerna. Eres styrs från ett enormt palats med sprickor i fasaderna. Ett år är här en konung, nästa gång en grupp senatorer och året därefter en galen despot. Vad som kunde ha blivit stjärnan som alla andra såg till blev istället fornlämningarna som de övriga städernas invånare flinar åt. Det visade sig ett Eris intresse inte var styre eller guldåldrar, utan snarare kaos och förvirring. Vad kommer att ske när krigets svall närmar sig än en gång och Eris skuggor uppenbarar sig i staden än en gång?
Vilka mer Gudinnor är coola och vilka mer kulturdrag skulle man kunna slänga in här? Några tankar jag har är Athena, från staden Athens såklart, Gudinnan av krig, visdom och hantverk. Utomeuropeiska alternativ är Itzpapalotl eller kanske Ixchel. Känner ni till några coola Gudinnor som ni skulle lägga in här? Några specifika kultur-drag, beteenden eller relationer mellan olika städer?
Alla tankar och/eller hjälp uppskattas!