Det känns som de två saker du eftersträvar kräver helt olika arbetsmetoder, och att du därför bör utesluta den ena. För att ta reda på hur många som faktiskt "fattar" filmerna måste du dels definiera vad "fattar" innebär, och dels utföra någon form av undersökningar av filmens mottagare, vilket borde föra in dig på intervju- och eller statistik-territorium.
Den första frågan emellertid, -varför- gör man det, fordrar mer analys av själva filmerna, vilket låter betydligt mer hanterbart, to my mind.
Men vill du att uppsatsen ska handla om, som du säger, -synen- på att ta in filosofiska frågor i mainstreamfilmer, eller snarare -fenomenet- att ta in filosofiska frågor i mainstreamfilmer? För det är liksom två olika saker. I det första fallet hade du somehow behövt definiera en målgrupp för undersökningen, vilket också verkar komplicerat.
Vill du göra det lätt för dig gör du uppsatsen i form av en studie av specifika filmer (dvs -vad-den-vetenskapliga-metod-nu-heter-där-man-eftersträvar-att-exemplifiera-snarare-än-hitta-tendenser, jag trodde det var heuretik men det verkar inte så); en mer kvantitativ studie hade krävt någon smart avgränsning för att fungera, eftersom du knappast kan studera hela filmkulturen.
Jag tänker brainstorma fram några tänkbara avgränsningar:
'Niezsche i amerikansk filmkultur' (två avgränsningar: specifik filosof, specifik filmkultur)
'Filosofi hos Steven Spielberg' (en klar avgränsning: specifik regissör)
'Klassiska filosofiska frågor i amerikanska blockbusters 2008-2010' (en vag filosofi-avgränsning som du själv tydligt måste definiera i uppsatsen, men en mer precis avgränsning i studiematerialet som gör det teoretiskt möjligt att se och analysera samtliga relevanta fall).
'Nihilism och New French Extremity' (två mycket klara avgränsningar: specifik filosofisk position, och en mycket specifik och nischad form av genrefilm som är relativt hanterbar att se samtliga representanter för, eftersom det inte finns så många)
(Den sista approachen är den jag skulle ha valt)