Hjälp mig med mitt hemmabygge

Thunstrom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
13
Hejsan!
Jag har spelat en del olika rollspel genom åren så som Mutant, Eon, Drakar och Demoner osv. Jag gillar vissa delar av alla dessa regelsystem väldigt mycket och har funderat ett tag på att koka ihop det jag tycker mest om från varje system för att göra mitt egna hemmabygge.

Då man börjar bli till åren så är det svårt att få ihop frekventa spelmöten och jag har därför insett att när jag och mina vänner ska spela så är det bra om vi då kör oneshots, därför vill jag att mitt Frankensteinfoster till regelverk ska underlätta sådana möten.

Jag vill alltså att det ska gå relativt snabbt att skapa karaktärer men att det ändå målar upp en bild av en mångfasetterad människa med olika färdigheter och egenskaper. Det jag söker nu är alltså lite tips på vad jag kan lägga till eller ta bort från mitt regelverk men ändå hålla en balans mellan att det ska vara lätt att sätta sig in i men ändå kännas som ett kul helhetskoncept.

Jag länkar till vad som i dagsläget är någon slags skiss av detta rollspel. Jag har också spytt ur mig början av ett äventyr i detta dokument som är långt ifrån något färdigformulerat, men det är i första hand karaktärsbladet och regelverket som jag vill ha synpunkter och tips på. Hoppas ni orkar kika på detta då jag skulle bli väldigt tacksam för feedback, idéer, klagomål osv.


Här kommer länken och tack på förhand:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,692
Det här ser bra och enkelt ut, som en förenklad version av inspirationerna du nämner. Det finns inget nytt här men det verkar inte vara vad du går efter. Karaktärsskapandet är snabbt och du har inte för många förmågor (vanlig fallgrop).

Yrke grejen gör mig nyfiken. För eftersom man spelar Narniade moderna människor så borde man ju ha moderna färdigheter mer än medeltida fantasy sådana, men yrke är mekaniskt viktigt. Vad är tanken där?

Oh, och finns det stridsregler?

Introt till äventyret är för långt och beskriver vad karaktärer gör. Det är inte bästa sättet att göra den grejen på.
 

Thunstrom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
13
Det här ser bra och enkelt ut, som en förenklad version av inspirationerna du nämner. Det finns inget nytt här men det verkar inte vara vad du går efter. Karaktärsskapandet är snabbt och du har inte för många förmågor (vanlig fallgrop).

Yrke grejen gör mig nyfiken. För eftersom man spelar Narniade moderna människor så borde man ju ha moderna färdigheter mer än medeltida fantasy sådana, men yrke är mekaniskt viktigt. Vad är tanken där?

Oh, och finns det stridsregler?

Introt till äventyret är för långt och beskriver vad karaktärer gör. Det är inte bästa sättet att göra den grejen på.
Tack vad kul att du tog dig tid att läsa!
Jag har funderat en del kring färdigheterna och försökt att komprimera ihop dem för att omfatta så mycket som möjligt med så få färdigheter som möjligt. Jag hör gärna om de finns någon som kommer på fler färdigheter man kan slå ihop. Jag tänker ändå att färdigheterna ska kunna gå ihop lite, alltså att en "utmaning" kan lösas med flera olika färdigheter utefter hur spelaren formulerar att hen gör.

Yrke kommer eventuellt ha unika färdigheter/expertiser knutna till sig, eller göra så att någon kan vara lite bättre än andra inom vissa områden. Jag tänker att spelare och spelledare kan komma överens om hur det önskade yrket påverkar karaktären. Jag är inte säker på om jag krånglar till det genom att skriva en lista på yrken eller om spelaren helt enkelt får skapa sitt eget yrke och vad hen tycker passar för det yrket. Då med ett visst antal färdighetstärningar knutna till detta. Här tar jag gärna emot idéer!

Striden har jag inte helt bestämt mig kring men jag tror att jag kommer att använda mig av övertag som i Eon, men jag är inte säker. Jag vill inte att det ska bli för invecklat heller då jag tänker att det kommer vara helt ovana rollspelare med ibland. Kanske någon variant av Eon, eller vad tänker du?

Tack också för tankarna kring introt, jag tror att jag mest kommer använda det som settings för mig att placera mig själv i världen. Men jag tror att jag kommer att använda mig av dimmgrindar för att spelarna ska placeras i en denna främmande värld.

Åter tack för din tid! Mvh
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Tycker det ser bra ut ifrån det du beskriver att det vill göra.
Tärningsslag sker på antingen spelare eller spelledares begäran. När detta blir aktuellt så formulerar personen vad hen tänker försöka göra och vilken färdighet man har avsikt att använda. Sedan bestämmer spelledaren en svårighetsgrad utefter omständigheterna och sedan rullas tärningarna.
Jag tänker att det kan vara bra att förtydliga vem som har auktoritet att trigga ett tärningsslag, är det spelaren vars rollperson gör en handling eller är det vilken spelare som helst? Annars är det tydligt och bra :)
 

Thunstrom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
13
Tycker det ser bra ut ifrån det du beskriver att det vill göra.

Jag tänker att det kan vara bra att förtydliga vem som har auktoritet att trigga ett tärningsslag, är det spelaren vars rollperson gör en handling eller är det vilken spelare som helst? Annars är det tydligt och bra :)
Tack så mycket för att du tittat och för dina tankar, det gör mig glad!
Bra förtydligande, jag vill att det ska vara lättförståeligt så det är en bra invändning du har.
Jag tänker mig att reglerna ska vara en dialog mellan SL och spelare. Alltså att spelaren kan argumentera för att slå ett slag till exempel att spelaren vill försöka överhöra en konversation mellan två personer utan att bli upptäckt. Då kan spelaren säga "jag vill använda speja för detta", då kan SL bedöma om det är nog eller om kanske ett smyga slag eller dylikt också krävs och så kommer man överens om vilket eller vilka slag som är rimliga. Ibland så kanske färdigheten som spelaren vill använda passar bättre eller sämre men då kan man ju också få modifikation där efter.

Låter detta resonlig? Mvh
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Vad finns det för incitament för spelaren att slå ett tärningsslag? Får man xp? Man tar ju en risk när man slår eftersom man kan misslyckas så om det inte finns några incitament blir det mest rationella att försöka undvika att slå tänker jag?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,405
Location
Helsingborg
Jag gillar idén med en sorts medeltids-Narnia.

Jag kommenterade, mest språkliga bitar, i texten. Läs gärna på om interpunktion. "Svenska skrivregler" har jag i min bokhylla men när jag kollade på Adlibris så verkade denna bok passa dig bättre. Annars har språkrådet allting på sin hemsida, men man får googla fram det. [edit] Hittade Myndigheternas skrivregler som inte bara verkade vettig, utan även är gratis.

Du har skrivit regeltexten utifrån strukturen på rollformuläret, men du bör skriva texten utifrån hur du ska använda termerna. Förklara färdigheter innan du använder termen "färdigheter", exempelvis.

Jag saknade exempel på svårighetsgrader. Kan inte spela spelet utan få reda på det. (Skriv det i spelet, inte i svarsinlägget. :) )

Vad gäller rollformuläret så bör du ta bort alla ramar och istället skilja på områden på formuläret (info, grundegenskaper, färdigheter) genom att använda avstånd. Jag skulle rekommendera att istället använda ett ritprogram än ordbehandlingsprogrammet för Open Office - kanske till och med dess kalkylvariant, men det kräver planering. Skriv ut formuläret, klipp sönder alla delar och pussla ihop formuläret igen. Sätt dig sedan och gör vad du pusslat ihop i kalkylprogrammet (OO:s Excel-variant).

Eftersom färdigheterna har fasta grundegenskaper och beror på dessa kan du direkt gruppera in färdigheterna under dem. Jag gjorde ett snabbt exempel, för att tydligare visa vad jag menar med "avstånd" och "gruppering".

dimgrind_rollform.png
 
Last edited:

Thunstrom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
13
Vad finns det för incitament för spelaren att slå ett tärningsslag? Får man xp? Man tar ju en risk när man slår eftersom man kan misslyckas så om det inte finns några incitament blir det mest rationella att försöka undvika att slå tänker jag?
Bra input, Tack!
Jag har spelat rollspel där man får ett ÄP när man misslyckas med ett slag. Jag funderar lite på att eventuellt införa en sådan mekanik, eller tror ni det skulle vara roligare att få ÄP om man lyckas? Sedan kan man kanske köpa in fler tärningar i en färdighet genom att samla på sig ett visst antal ÄP, vore det rimligt? Jag tycker inte om att spela rollspel som fokuserar för mycket på strid och belönar spelarna med ÄP för att de dödat någon, men ett annat sätt att belöna spelarna är ju genom att de hanterat en situation på ett eller annat sätt och får ÄP därefter. Men eftersom jag tänker mig att reglerna skall huvudsakligen riktas mot oneshots så kanske förstnämnda sättet att införskaffa ÄP vore mest passande, eller hur tänker du? :)
Mvh
 

Thunstrom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
13
Jag gillar idén med en sorts medeltids-Narnia.

Jag kommenterade, mest språkliga bitar, i texten. Läs gärna på om interpunktion. "Svenska skrivregler" har jag i min bokhylla men när jag kollade på Adlibris så verkade denna bok passa dig bättre. Annars har språkrådet allting på sin hemsida, men man får googla fram det. [edit] Hittade Myndigheternas skrivregler som inte bara verkade vettig, utan även är gratis.

Du har skrivit regeltexten utifrån strukturen på rollformuläret, men du bör skriva texten utifrån hur du ska använda termerna. Förklara färdigheter innan du använder termen "färdigheter", exempelvis.

Jag saknade exempel på svårighetsgrader. Kan inte spela spelet utan få reda på det. (Skriv det i spelet, inte i svarsinlägget. :) )

Vad gäller rollformuläret så bör du ta bort alla ramar och istället skilja på områden på formuläret (info, grundegenskaper, färdigheter) genom att använda avstånd. Jag skulle rekommendera att istället använda ett ritprogram än ordbehandlingsprogrammet för Open Office - kanske till och med dess kalkylvariant, men det kräver planering. Skriv ut formuläret, klipp sönder alla delar och pussla ihop formuläret igen. Sätt dig sedan och gör vad du pusslat ihop i kalkylprogrammet (OO:s Excel-variant).

Eftersom färdigheterna har fasta grundegenskaper och beror på dessa kan du direkt gruppera in färdigheterna under dem. Jag gjorde ett snabbt exempel, för att tydligare visa vad jag menar med "avstånd" och "gruppering".

View attachment 6057

Tack för ditt svar vad glad jag blir av människor som engagerat hjälper till på detta viset, så kul att jag hittade det här forumet!

Vad bra med feedback på skrivteknik, jag har aldrig varit särskilt bra på att skriva men har på senare åren fattat tycke för det och ibland skriver jag stämningstexter till musik som inspirerar mig som jag bara skriver för min egen skull, för att jag tycker att det är kul. Dessa boktips är perfekta för att utveckla min skrivförmåga!

Juste jag vill ju att reglerna skall vara tydliga och enkla och så blir man lite hemmablind när man ska förklara något så jag glömmer ibland att man måste ta ett steg tillbaka och förklara till exempel vad "färdighet" är och innebär innan man går vidare.

Juste svårighetsgraden, jag skall lägga in en förklaring till det i reglerna, jag tänker att SL bedömer svårigheten på den aktuella handlingen och ger spelaren en siffra som hen behöver slå över. Jag ska fundera lite på vad som ungefär räknas som ett Lätt/medelsvårt/svårt/nästan omöjligt slag.

Bra idé där med att gruppera färdigheterna efter vilka grundegenskaper de tillhör, blir nog en bättre struktur på det hela! Jätte bra exempel du har gjort, detta ska jag experimentera med!

Vad blir fördelen med att använda en kalkylprogramvara? Jag använder tabeller i OO så det blir ju celler och rader som i ett kalkylark. Men det kanske är rent av smidigare i ett kalkylark trots att man behöver planera lite kring strukturen. Att skriva ut och klippa och klistra för att hitta ett bra sätt att strukturera rollformuläret var ju också en jätte bra ide! Tusen tack för all din input Rickard!!
Mvh
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,405
Location
Helsingborg
Kul att responsen gav något. :)

Vad blir fördelen med att använda en kalkylprogramvara? Jag använder tabeller i OO så det blir ju celler och rader som i ett kalkylark. Men det kanske är rent av smidigare i ett kalkylark trots att man behöver planera lite kring strukturen.
Fördelen är att du har liiite mer kontroll över var saker hamnar så att kolumnerna linjerar. Dessutom uppför sig saker som du vill och programmet försöker inte "hjälpa" till genom att automatiskt flytta text-massor, vilket textredigeringsprogram brukar kunna göra. Hade faktiskt glömt bort att/hur OO hanterar tabeller - har inte använt programmet på 15 år. Det funkar nog lika bra. :)

Jag är ingen kännare, men jag gillar delar av hur du tänker och uttrycker dig i text. Jag funderade dock på om du är norrlänning.

Lycka till med spelet!
 

Thunstrom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
13
Kul att responsen gav något. :)


Fördelen är att du har liiite mer kontroll över var saker hamnar så att kolumnerna linjerar. Dessutom uppför sig saker som du vill och programmet försöker inte "hjälpa" till genom att automatiskt flytta text-massor, vilket textredigeringsprogram brukar kunna göra. Hade faktiskt glömt bort att/hur OO hanterar tabeller - har inte använt programmet på 15 år. Det funkar nog lika bra. :)

Jag är ingen kännare, men jag gillar delar av hur du tänker och uttrycker dig i text. Jag funderade dock på om du är norrlänning.

Lycka till med spelet!

Jag ska absolut prova ett kalkylblad, jag har inte lika mycket erfarenhet av det men känns som ett nyttigt program att kunna hantera. Jag ska sitta och fippla med det ikväll! Jag tycker ju att jag varit något begränsad i vanliga textdokument när jag försökt redigera layouten.

Tack vad glad jag blir att du skriver så! :)
Hahah dock vet jag inte hur jag ska tolka det där med norrlänning, men jag bor i vad vissa kallar "Norrland", alltså i Gävle. Mitt modersmål är någon slags Dalarna variant av svenskan. Men jag antar att det kan lysa igenom i mitt språk. :)
 

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Bra input, Tack!
Jag har spelat rollspel där man får ett ÄP när man misslyckas med ett slag. Jag funderar lite på att eventuellt införa en sådan mekanik, eller tror ni det skulle vara roligare att få ÄP om man lyckas? Sedan kan man kanske köpa in fler tärningar i en färdighet genom att samla på sig ett visst antal ÄP, vore det rimligt? Jag tycker inte om att spela rollspel som fokuserar för mycket på strid och belönar spelarna med ÄP för att de dödat någon, men ett annat sätt att belöna spelarna är ju genom att de hanterat en situation på ett eller annat sätt och får ÄP därefter. Men eftersom jag tänker mig att reglerna skall huvudsakligen riktas mot oneshots så kanske förstnämnda sättet att införskaffa ÄP vore mest passande, eller hur tänker du? :)
Mvh
Kloka tankar tycker jag. Kring hur man hanterar xp finns det nog lika många åsikter som rollspelare, men jag brukar tänka att man ska ge xp för sådant man vill uppmuntra spelarna att göra. Sen får man ju förhålla sig till hur det påverkar balansen i spelet också. Om du tänker dig att ffa köra oneshots tycker jag att det kan vara bra att vara hyfsat generös med xp så att man hinner levla en eller två gånger. Kanske varje gång man slår ett tärningsslag kan vara lagom?
 

Thunstrom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
13
Kloka tankar tycker jag. Kring hur man hanterar xp finns det nog lika många åsikter som rollspelare, men jag brukar tänka att man ska ge xp för sådant man vill uppmuntra spelarna att göra. Sen får man ju förhålla sig till hur det påverkar balansen i spelet också. Om du tänker dig att ffa köra oneshots tycker jag att det kan vara bra att vara hyfsat generös med xp så att man hinner levla en eller två gånger. Kanske varje gång man slår ett tärningsslag kan vara lagom?
Håller med dig helt och hållet! Det är enligt mig en del av tjusningen med rollspel, att det finns oändligt många varianter av hobbyn.

Varje gång man använder en färdighet kan ju vara ett bra alternativ! Då rollspelet är baserat på enbart t6or så kanske det vore bra att man får ett ÄP per slag och att man vid 6 ÄP kan köpa in en till färdighetstärning i en rimlig färdighet.
 

Thunstrom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
13
Jag håller på att pyssla med två olika layouts till mina karaktärsblad och tänkte fråga er om lite åsikter. Vilken av följande stilar är begripligast och ger bäst överskådlighet samt vilket som ser bättre ut. Vad behöver jag ändra eller finns det en helt annan layout som vore smartare. Kika gärna på de bifogade dokumenten.
Mvh
 

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,405
Location
Helsingborg
Andra (2.4) ser bättre ut, eftersom bakgrunden tar bort kluddigheten som ramarna skapar.

Jag förespråkade 1.2, men all text är i princip lika stor, så det är svårt att förstå vad som är viktigt när man först tittar på formuläret. Det kommer också vara förvillande om man i andra kolumnen skriver sitt värde så långt ut till höger som möjligt. Då kommer kanske användaren tänka att talet i mittenkolumnen hör till attribut/färdighet i högerkolumnen.

Jag slängde ihop en snabb grej, där jag använder 12, 14 och 20 som storlek på texten, men tycker nog ändå att 2.4 med bakgrunden ser vettigare ut. Jag lade även ut linjer för att tydligare markera var någonstans användaren ska skriva.
 

Attachments

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Medhåll. Alternativt att det blir någon form av metavaluta man kan använda under spelmötet – exempelvis för att slå om slag.
Ja, detta! Varje gång man misslyckas får man en t6 som man lägger i en tur-pöl. När man slår ett tärningsslag kan man sen ta bort tärningar ur tur-pölen och lägga till dem i den vanliga tärningspölen.
 

Thunstrom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
13
Andra (2.4) ser bättre ut, eftersom bakgrunden tar bort kluddigheten som ramarna skapar.

Jag förespråkade 1.2, men all text är i princip lika stor, så det är svårt att förstå vad som är viktigt när man först tittar på formuläret. Det kommer också vara förvillande om man i andra kolumnen skriver sitt värde så långt ut till höger som möjligt. Då kommer kanske användaren tänka att talet i mittenkolumnen hör till attribut/färdighet i högerkolumnen.

Jag slängde ihop en snabb grej, där jag använder 12, 14 och 20 som storlek på texten, men tycker nog ändå att 2.4 med bakgrunden ser vettigare ut. Jag lade även ut linjer för att tydligare markera var någonstans användaren ska skriva.
Tack Rickard för att du anstränger dig så för att hjälpa mig!
Jag gillar renheten i ett upplägg så som ditt förslag och speciellt hur relationen mellan attribut och färdighet är knutna. Jag knåpade ihop en korsning av de olika tips jag tagit till mig av fölk och bifogar den här. Eventuellt är de små parenteser i varje färdighet onödig i denna variant dock.
 

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,405
Location
Helsingborg
Det där ser schysst ut. Ge inte formuläret allt för mycket tid, för mycket kommer att ändras ändå medan du speltestar. :)
 
Top