Nekromanti Hjälp mig skapa en läskig häxjägare

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Jag behöver skapa en läskig häxjägare. Gärna en som inte är alltför kliché utan lite annorlunda än vanligt.

Tänk 1610-tal, i Sverige. Häxjakten har inletts och den som leder de mest nitiska rättegångarna är ...

Vem då?

/M

solvebring

Superhero
Jag skulle vilja slänga till med något som har med hans bakgrund och mentala hälsa att göra. Våldförde sig hans mor på honom - var det så han blev kvinnohatare; sökte han sig sexuellt till sin syster som föraktade honom; är han homosexuell och försöker dölja sig själv genom att döma andra; föll han som novis offer för ockulta och sataniska genom vilket han njöt av sex och blod - försöker han bota sin skuld som processdomare; blir han kåt av att döma oskyldiga kvinnor och bränna dem på bål?

Jag tänkte på en religiös fanatiker först, men det vore ju kliché. Men så tänkte jag: Tänk om han inte är troende egentligen, tänk om det bara är en fasad för att dölja sig själv, för att förgöra demonerna i det egna bagaget?

Edit: Fast som snart nämndes efter att jag postat detta. Det här är ju också rätt kliché, men vad fan, jag gillar det. :gremwink:

Krille

Super Moderator
Magnus Seter said:
Jag behöver skapa en läskig häxjägare. Gärna en som inte är alltför kliché utan lite annorlunda än vanligt.

Tänk 1610-tal, i Sverige. Häxjakten har inletts och den som leder de mest nitiska rättegångarna är ...
Friherre Magnus Stenskiöld. En liten skinntorr adelsman och Karl IXs utsände i frågan. Hans mandat är att se till att häxjakten sker lagligt, för så sade landsfadern Gustav Vasa: "land skall på lag byggas."

Observera att herr Stenskiöld inte är det minsta intresserad av att fria de anklagade häxorna från pöbeln, eller ens att de får en rättvis rättegång, utan att rättegångarna sker korrekt. Det får inte finnas några avsteg från lagen i en så allvarlig sak! En häxa ska inte dömas av pöbelns ilska, utan av Hans majestäts lagar och domare!

Den lille mannen från Västerås med den milda rösten, det vänliga leendet och de iskalla ögonen tvekar inte att göra precis vad som helst som lagen tillåter för att få en bekännelse av den anklagade häxan. Och han har inte mycket till övers till dem som anklagas för häxeri. "Ingen rök utan eld" heter det. Har anklagelsen kommit så är det av en orsak. Han skulle själv inte göra något, förstås, för det är han för adlig för. Men det finns gott om personer som är villiga, om inte annat för att de annars riskerar att anklagas för att vara förhäxade.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Tja, det finns flera sätt att göra någon läskig på, men i det här fallet skulle jag nog utmåla honom som någon som måste tvinga sig själv till att göra det han gör, av religösa orsaker. Därefter, så krakellerar han, gråter ut för rollpersonerna och bryter ihop. Va, men det är ju inte läskigt säger du nu.

Nä, men när han återvänder och berättar att han har insett att han tycker om sitt yrke och att enda orsaken till att han gör det är sadism, då kommer dom att tycka att han är riktigt grymt läskig.

Unfair

Hero
solvebring said:
Det här är ju också rätt kliché, men vad fan, jag gillar det. :gremwink:
kliché handlar bara om hur det pressenteras. Vilken bild spelarna får av personen. Det går att gömma rätt kliché idéer bakom snygga fasader, det görs ofta i film till exempel. Och sedan så är väll det viktiga med att personen inte skulle vara för klichéig att den skulle få liv och bli trovärdig.

Unfair

Hero
Om jag var du så skulle jag passa på att åka snålsjuts på den läskigaste boken i alla tider. För häxor.

Malleus Maleficarum, häxhammaren. Boken som var lagen, riktlinjerna om hur man hittar och bränner häxor. Alla citat där ur vore coola.

Tyvärr hittar jag inte min pdf nu med boken finns även att läsa tex här.

Om boken kan jag citera lite ur wikipedia för att du ska få mindre att läsa (att läsa hela malleus maleficarum går med tar tid):
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xhammaren said:
Häxhammaren består av tre delar. Första delen skall bevisa att häxor finns, andra delen beskriver hur häxeri bedrivs och tredje delen hur häxor upptäcks, hur rättegång och förhör mot dem skall drivas samt hur de skall oskadliggöras. Innehållet är i sig inte nytt eller unikt, utan består mest av sammanfattningar och upprepningar av spridda föreställningar och i viss mån redan publicerat material såsom Johannes Niders Formicarius från 1435.

Mukwa

Swashbuckler
Jag tycker att Krille har tagit fram en ganska jordnära karaktär som inte framstår som någon klichébild.

Jag skulle komplettera det med:

Karl IX vill se resultat. Han är en av få som förstått att häxor till varje pris måste utrensas. Bättre att fälla än att fria. Om det finns den minsta misstanke till trolldomsutövande och förbindelser med Den Fule ska vi inte riskera rikets säkerhet med att låta dem gå fria. Det är Karl IX och Guds nådiga vilja att vi tar oss an häxproblemen skoningslöst.

Jämför t ex med Stalins "Jag fängslar hellre 100 oskyldiga än låter den skyldige gå fri".

Ändrade meningsuppbyggnad

Cybot

Mest spelbar
Advokat Henrik Skytte är en av Karl IX förtrogna hantlangare och har varit en av hans bästa agenter sedan lagändringarna 1607-1608. En välutbildad, slug och totalt hänsynslös man.
Nu är dock Karl IX sjuk och för Skytte är det klart att kungen inte kommer att var i livet länge till. Inte heller står Skytte på god fot med hans son Gustav Adolf, och därför kommer han troligtvis inte ha kungens gunst särskilt länge till. Han har därför övertygat Karl IX att ge honom en fullmakt att jaga och döma "häxor, spioner, sodomiter och andra fiender till hans majestät konungen".
För när en häxa (eller en spion för den delen) dör, går hans/hennes egendom till kungen, och enligt Fullmakten tillfaller en del av denna egendom Henrik Skytte. Ett utmärkt tillfälle att samla ihop lite pengar inför en osäker framtid.

Magnus Seter said:
En riktigt slemmig casanova, som bara tänder på trollkunniga kvinnor, och med rätta kallas för "häxjägare".

Zappelina

Swordsman
Den läskigaste häxjägaren jag kan komma på är den som har folket på sin sida. Den som genom auktoritet, rättfärdighet och löften kan få en pöbel att älska terrorn. Jag tycker han i en enkel munkkåpa skall gå runt i staden, samma stad som han tar sina offer ur, nästan utan vakter, och att kvinnor skall hålla fram sina barn för honom att välsigna, att sjuka skall söka hans hans kläder med sina händer och att han skall stanna på gatan och lyssna till en bekännelse, nicka lätt och ge absolution.

Han ska naturligtvis vara en god talare, men framförallt måste han vara god mot de små och de svaga, ge dem bröd och rent vatten. När han samlar folket på torget gråter de av hänförelse när han med avmätt min ger dem bröd, och när han ber dem att slänga kol eller ris på elden slåss de för att göra som han säger så han måste nicka till vakterna att sära dem.

Han skall aldrig behöva vara rädd och han skall tro på det goda i vad han gör. Folket behöver se piskan vina för att kunna uppskatta sina egna skitiga liv, de behöver bröd och skådespel. De behöver blod och förlåtelse och han ger dem allt det, helt utan hänsyn till sitt eget samvete eller sin egen frälsning.

De rika och mäktiga kommer naturligtvis att vara rädda för honom, eftersom han har makt över folket, men han utgör egentligen inte en fara för dem och de kommer inte att våga röra honom i staden, och utanför den har han kyrkans vakter till sitt försvar.

Jag tänker mig honom som gammal och vördebjudande, med sträng uppsyn och en askets kropp, men med en stark och djup stämma.

Ulfgeir

Swashbuckler
...Johannes från Bogesund. Han är en 13-årig tanig pojke med stripigt hår och glesa täner och alldeles för livlig fantasi, samt ett ego som gör att han tror att han kan och vet allt, när han i själva verket är en obildad bondlurk. Som liten var det han som pekade ut potentilla häxor, och nu leder han själv jakten. Ve de stackars flickor som inte är intresserade av hans närmanden.

Hans världsbild är helt förvriden av sin förre mentor.

/Ulfgeir