Re: Specialdesignade encounters
"Kommando-kobolderna", som de snabbt döptes till
, har en skog som sitt territorium. Spelarna färdades genom den. Kobolderna gjorde sig förtjänta av sitt rykte. Mer än så var det inte. (Och så gillar de häst-hamburgare.)
Svärdet tillhörde en människo-fighter. Jag plockar en hög slumpade feats just för att undvika "power attack-cleave-great cleave"-mallen de flesta fighters verkar följa. Gänget har totalt två (2) magiska vapen, varav det ena är nämnda Shatterspike, och det andra är en bättre begagnad, Sunder-hackad +1 mace.
Däremot så har jag Ondskefulla Planer för de hobgoblin-stammar som har förenats under en gemensam ledare, som egentligen är en doppelganger som är ute och ställer till ofog.
Apropå kobolder och magiska prylar - kobolder har sorcerer som favored class, så en och annan magisk pryl är inte långsökt.
Nej, jag är väldigt försiktig med att slänga magiska prylar åt spelarna. Bara för att två av dem råkar vara specialiserade på långsvärd så slänger jag inte en massa långsvärd åt dem, det blir slumpade prylar med slumpade egenskaper.
Däremot så lyckas mina spelare hela tiden komma på en massa sätt att fixa en jävelmassa pengar, och har de ett rykte om sig om att släpa med ett halvt bankvalv så får de räkna med problem.
"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."