Nekromanti Hjälp! Mina spelare är för bra!

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Självklart!

Naturligtvis; det ät väl därför man har en skärm (annars är den mest i vägen). Helst skulle jag slå alla spelarnas slag bakom en skärm också. Sedan skulle jag strunta i alla resultat och själv bestämma hur det går.

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Smack My Bitch Up

Alla fiender har också haft AC under 18, så det har väl snarast varit en fråga om vem som hunnit begå självmord först (jag kan ha fel när det gäller AC; de hittade nya rustningar igår). I AD&D vågade man ju knappt visa sig offentligt med en AC över 0, så till och med 18 är väl lite i underkant.

Jag har redan börjat samla ihop orcherna. Sedan blir det väl dags att jaga dem genom skogen med hjälp av tre goblins med vässade pinnar. Då har jag lyckats.

Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Taktik!

Jag fick en deja vu-upplevelse då jag läste igenom svaren; jag läste något om det här fö inte så länge sen. Mycket riktigt, här finns lösningen på alla mina problem:
www.roleplayingtips.com/issue53.html www.roleplayingtips.com/issue24.html Var smartare än andra om du kan - men låt dem inte få reda på det (pseudoindiskt ordspråk)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Taktik är givetvis viktigt när man spelleder varelser i strid, men samtidigt är det ett faktum att rollpersoner i D&D3E snabbt blir förbannat mäktiga i strid, speciellt Fighters. Dessutom misstänker jag att varelsers CR i Monster Manual ofta är satt aningen för högt.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Smack My Bitch Up

"Alla fiender har också haft AC under 18, så det har väl snarast varit en fråga om vem som hunnit begå självmord först"
DM: Slå Initiative.
Spelare 1: 16 plus Dex bonus +1 - 17! Hahaha, ja hugger mig i magen med min dwarven battleaxe.
Spelare 2: Alltså, 14 plus Dex bonus +2 + Improved Initiative feat - min Sunstrike på mig själv hinner före.
DM: Sorry, displacer beasten har summa 20 i initiative. Han stryper sig själv med sina tentakler!

Nightowl... eller.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Klasser och levels

Ett tips är att inte ge gubbarna möjlighet till vila, då de kommer att känna på hur mycket det suger att inte ha någon cleric. Efter en fight så har inte wizarden (och eventuellt sorcerern) så mycket att säga till om längre ("oj, nu har jag lagt min magic missile, dags att plocka fram armborstet...", barbaren har antagligen gjort slut på sin Rage, och både barbaren och fightern har nog lite sunkigt med hp. Om man då *inte* låter de dra sig tillbaka och vila i en vecka så att de får tillbaka hp (level per dag - lite småjobbigt utan prälle) så kan de nog känna sig lite möra.

Dessutom kan jag upplysa om att kobolder med armborst har många kul mot level 1-partyn. De har typ +2 i attackbonus, vilket ger i alla fall 25% chans att träffa de flesta level 1-gubbar, och 10% av alla träffar med armborst är crits - 2d8 i skada fnyser man inte åt ens om man är fighter. Byt också gärna ut deras grundfeat (Alertness eller nåt sånt va?) mot Point-blank shot så de får +1 i träff och skada inom 30 ft med sina avståndsvapen.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Klasser och levels

Som jag nämnde har de råkat starta ett litet krig mot kobolderna i trakten, så de kommer nog att råka ut för en hel del. Kobolder med förgiftade pilar kanske är en idé. Eller Kobold Commandos som i Baldur's gate.

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
>Taktik är givetvis viktigt när man spelleder varelser i strid, men samtidigt är det ett faktum att rollpersoner i D&D3E snabbt blir >förbannat mäktiga i strid, speciellt Fighters. Dessutom misstänker jag att varelsers CR i Monster Manual ofta är satt aningen för >högt.

Kan tänkas. Det är ju iochförsig inget större problem. Om monsterna är för mesiga är det ju bara att göra dem tuffare (bättra på deras AC eller fuska lite när man slår HP), eller helt enkelt uppgradera dem till tuffare monster.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Otroooooligt OT

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"

Kul att stöta på någon med den goda smaken att ha insett Tompas storhet :)

/Anders
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Tom Waits

Faktum är att jag håller på att skriva en kampanj som baserar sig på "Swordfishtrombones"

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Monster kan också tänka.

Jag har en liten stam kobolder som spelarna är livrädda för. :)

Det speciella med just den här stammen är deras djävulska taktik.

De siktar på spelarnas riddjur först, och sticker iväg när de haft ihjäl en häst eller två. Upprepa tills spelarna går till fots.

De för oväsen om nätterna och kastar alchemist's fire i spelarnas lägereld mitt i natten så att trollkarlarna inte kan memorera spells i lugn och ro.

De sätter en massa fällor i spelarnas planerade färdväg - "Fan, nu hänger fightern upp och ner från ett träd igen. Kethar, skär ner honom! ...Kethar? Var tog du vägen?"

Och slutligen - Sunder. Om spelarna har för mycket magiskt bös, skicka in en fighter med Sunder och ett Shatterspike-svärd som slår sönder deras prylar. :)

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,901
Location
Stockholm
Specialdesignade encounters

Jag ser det som _fel_ att specialdesigna monster/encounters efter hur ens rollpersoner är. Med "specialdesigna" menar jag att DM ser till att monstren har förmågor/föremål/rutiner som är uttänkta att motverka rollpersonernas favorittaktik.

Exempel: Lägga in en kobold med sunder + shatterspikesvärd böra för att neutralisera rollpersonernas magiska föremål. (Hm.. det är väl inte spelarnas fel att de har många magiska föremål ....?)

Hur ofta är det egentligen man hittar kobolder med shatterspikesvärd, eller magiska föremål överhuvudtaget? Jag anser att när man gör en koboldklan till sitt äventyr så ska den vara just en _koboldklan_ och inte en anti-spelar-klan. Den ska se ut som man kan förvänta sig att en koboldklan - av den storleken, i det området, under den tiden - ska se ut. Då menar jag inte "stereotyp", utan "logisk inom den givna kontexten".

Det kanske finns förhållanden där det är logiskt för ett shatterspikesvärd att finnas i klanens ägo. Men om det bara "råkar" finnas där, och bara "råkar" användas till att förstöra rollpersoneras utrustning så tycker jag att SL bör ta sig en fundrerare över vad det är han egentligen sysslar med.

Jag menar, vad kommer härnäst? Alla trollkarlar rollpersonerna stöter på bara "råkar" ha exakt rätt besvärjelser inlästa för att countra partyrts wizard alla försök till magi?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Specialdesignade encounters

"Kommando-kobolderna", som de snabbt döptes till :), har en skog som sitt territorium. Spelarna färdades genom den. Kobolderna gjorde sig förtjänta av sitt rykte. Mer än så var det inte. (Och så gillar de häst-hamburgare.)

Svärdet tillhörde en människo-fighter. Jag plockar en hög slumpade feats just för att undvika "power attack-cleave-great cleave"-mallen de flesta fighters verkar följa. Gänget har totalt två (2) magiska vapen, varav det ena är nämnda Shatterspike, och det andra är en bättre begagnad, Sunder-hackad +1 mace. :)

Däremot så har jag Ondskefulla Planer för de hobgoblin-stammar som har förenats under en gemensam ledare, som egentligen är en doppelganger som är ute och ställer till ofog.

Apropå kobolder och magiska prylar - kobolder har sorcerer som favored class, så en och annan magisk pryl är inte långsökt.

Nej, jag är väldigt försiktig med att slänga magiska prylar åt spelarna. Bara för att två av dem råkar vara specialiserade på långsvärd så slänger jag inte en massa långsvärd åt dem, det blir slumpade prylar med slumpade egenskaper.

Däremot så lyckas mina spelare hela tiden komma på en massa sätt att fixa en jävelmassa pengar, och har de ett rykte om sig om att släpa med ett halvt bankvalv så får de räkna med problem.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Dahl

Veteran
Joined
3 Jul 2001
Messages
90
Location
Växjö
Re: Låt en av spelarna...

Kan funka..
Jag har funderat på att tillämpa detta vissa spelmöten.

"Och allt som kan gå åt helvete gör det" =)

-Dahl
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Man kan ju ta NPCs som ett exempel. T.ex en 4th-level wizard
räknas som en lämplig utmaning åt ett 4th-lvl-party. Som antagligen innehåller bland annat en 4th-lvl wizard. Och tre personer till.

"Fill your pockets up with earth, get yourself a dollar's worth"
 
Top