Troberg said:
unfair said:
Köp en w-lan usb sticka, billigt och enkelt, fungerar på det mesta.
Kör på trådat nät om du har det. Snabbare, pålitligare, säkrare (även de modernaste säkerhetssystemen kan hackas på någon timme utan problem).
Man bör ta trådat om man kan. Trådlöst är, som Troberg säger, hyfsat lätt att hacka (även om man blir av med typ 90% eller nåt av eventuella hackare bara genom att köra kryptering - sätt säkerheten så hög som möjligt (WPA2-PSK har jag för mig), välj ett SSID [Wi-Fi för "lösenord"] och se till att Wi-Fi Protected Setup är
AVSTÄNGD[gigantiskt säkerhetshål som ändå inte används]).
Om du ska köra trådlöst ändå (kan/vill inte dra kablar från routern t ex) så beror det egentligen på hur snabb din trådlösa router är. Det här brukar stå på dess förpackning eller på den. Wi-Fi har, av någon anledning, sina egna termer för hastigheter (och lösenord), delvis för att de inte kan garantera den listade hastigheten på samma sätt som trådat - de ger max-hastigheten, inte "alltid"-hastigheten eftersom husväggar, störningar o s v kan sänka den.
För hastigheter så tror jag att n eller g är standard för trådlösa nätverk just nu, och jag tror du kan hitta dem för hyfsat låga priser. Om detta är snabbare än din router är det ingen fara - de fungerar fortfarande tillsammans, och det är mer en fråga om hur mycket pengar du vill lägga ut. Hastigheterna går från a - n där n är snabbaste hastigheten (och sedan ac/ad, vilka är på gång om jag läser rätt) - se upp med n dock, det verkar som att det finns en snabbare variant. Mer info om standarden
här.