Nekromanti Hjälp, nätverkskort?

Troberg

Sinister eater
Re: Säkerhet?

solvebring said:
Nå, även om nu trådlöst är lätthackat.

Hur gör man sitt trådlösa så »säkert» som man nu »kan»?
Ja, utfå från den gemene lekmannens kunskaper för mer besitter jag inte. Hightech är inte att rekommendera.

Om man utgår från standardguider så är det förnyat SSID och WPA2 med eget lösenord som gäller.

Sen då?

Gateway-brandvägg, ja eller nej?
... Spela spel och tanke vill man ju ha möjlighet till.

Tacksam för alla tips och råd! :heart:
WPA2, aldrig standardlösenordet den kommer förkonfigurerad med, om det går så stäng av WPS. Då kommer det i alla fall att ta i genomsnitt en halv dag eller så att knäcka. Kan du inte stänga WPS så tar det under en timme.

solvebring

Superhero

Troberg said:
om det går så stäng av WPS. Då kommer det i alla fall att ta i genomsnitt en halv dag eller så att knäcka. Kan du inte stänga WPS så tar det under en timme.
Aj då. Hur tar jag reda på om WPS används?

Någon åsikt om aktivering/deaktivering av Gateway-firewall?

Troberg

Sinister eater

solvebring said:
Troberg said:
om det går så stäng av WPS. Då kommer det i alla fall att ta i genomsnitt en halv dag eller så att knäcka. Kan du inte stänga WPS så tar det under en timme.
Aj då. Hur tar jag reda på om WPS används?
Olika på olika enheter. Läs mer om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Protected_Setup

solvebring said:
Någon åsikt om aktivering/deaktivering av Gateway-firewall?
Brandväggar är bra, om du kan konfigurera dem rätt. Det skyddet ligger dock på en annan nivå och gör det inte svårare att hacka WiFi-lösenordet.

solvebring

Superhero

Troberg said:
Brandväggar är bra, om du kan konfigurera dem rätt. Det skyddet ligger dock på en annan nivå och gör det inte svårare att hacka WiFi-lösenordet.
I det här fallet en standardsak som jag antingen kan kryssa i eller ur. ... Som jag antagligen får lägga till/ta bort program ifrån ...?

Troberg

Sinister eater

solvebring said:
Troberg said:
I det här fallet en standardsak som jag antingen kan kryssa i eller ur. ... Som jag antagligen får lägga till/ta bort program ifrån ...?
I så fall skulle jag inte bry mig om den, bättra att säkra maskinerna bakom den.

solvebring

Superhero
Re: Billigt men dåligt USB-nätverkskort?

solvebring said:
Jag nekrar den här tråden. :gremsmile:

Jag ska byta router och teleupplägg vilket gör att jag måste dra om kabel till den stationära om jag nu ska fortsätta köra trådat till den – det gör jag nu men kabelupplägget ser annorlunda ut och är redan draget. ... Detta orkar jag inte och kablar är trots allt fula, och eftersom laptoppen ändå går på trådlöst så varför inte lika gärna köra trådlöst till dem båda? Den man ändå hacka nätverket pga. den ena så so what, tänker jag.

Nå, sitter bara ett vanligt ethernetkort i den stationära och jag är fan – (orkar inte plocka fram burken ur skamvrån och öppna upp den) – halvsäker på att alla PCI-platser är upptagna numera sedan det inbyggda ljudkortet pajade osv. ... Skitsamma! Alltså, jag har ingen erfarenhet av att köpa trådlösa kort men ni verkar ju rekommendera USB istället för PCI. Så, tror ni att dylikt duger?
http://www.dustinhome.se/product/5010646643/tp-link-tl-wn725n-nano-wireless-usb-adapter/

... Lantortsbo som jag är har jag ändå låg hastighet a la telejack, så vad fan. Men rent »kvalitetsmässigt» fnular jag på; skit som skit I guess?

P. S. Åldrig burk med 32-bitars Win 8.0. D. S.
Samtidigt som jag tackar alla hittills inkomna tips och råd angående säkerhet så passar jag på att bumpa detta eftersom jag behöver beställa något snarast.

Max Raven

T12-kultist

solvebring said:
Lite snabbt: Den ser okej ut. Hastighetsmässigt är det n, så inte det högsta som finns på marknaden - men det beror också på hur snabb din router/accesspunkt är. Klarar den inte snabbare än n så är det (nästan) ingen mening med något snabbare. ac finns men är lite dyrare.

Beroende på vad du spelar för spel online så kan det vara lite sämre med trådlöst än med trådat internet - det har att göra med hur stabil signalen är - och en oskärmad ethernetkabel av senaste modell slår i regel wifi-anslutning med dito (utöver säkerheten). Själv har jag haft mest bekymmer med lagg/dropping packets när jag spelat FPS, men jag har inte testat särskilt mycket. I regel så bör det vara mest skillnad för spel där timing är viktigt - FPS, fightingspel, racing o s v.

Du känner till säkerheten och vill nog inte trassla med logisk uppdelning av trådlöst och trådat nätverk - inte för att det finns någon mening med det - och det är nog för krångligt/dyrt att dona med certifikat för att säkra upp WiFi:n mer.

Så med allt det sagt - jag tror att den kan funka bra.

För övrigt så får man i vissa fall ställa in routern/APn så att den kör på maximal hastighet för det trådlösa.

solvebring

Superhero

Kamrat 9356 said:
solvebring said:
Lite snabbt: Den ser okej ut. Hastighetsmässigt är det n, så inte det högsta som finns på marknaden - men det beror också på hur snabb din router/accesspunkt är. Klarar den inte snabbare än n så är det (nästan) ingen mening med något snabbare. ac finns men är lite dyrare.

Beroende på vad du spelar för spel online så kan det vara lite sämre med trådlöst än med trådat internet - det har att göra med hur stabil signalen är - och en oskärmad ethernetkabel av senaste modell slår i regel wifi-anslutning med dito (utöver säkerheten). Själv har jag haft mest bekymmer med lagg/dropping packets när jag spelat FPS, men jag har inte testat särskilt mycket. I regel så bör det vara mest skillnad för spel där timing är viktigt - FPS, fightingspel, racing o s v.

Du känner till säkerheten och vill nog inte trassla med logisk uppdelning av trådlöst och trådat nätverk - inte för att det finns någon mening med det - och det är nog för krångligt/dyrt att dona med certifikat för att säkra upp WiFi:n mer.

Så med allt det sagt - jag tror att den kan funka bra.

För övrigt så får man i vissa fall ställa in routern/APn så att den kör på maximal hastighet för det trådlösa.
Okej, tackar så mycket för informationen. Blev genast lite visare.

Nå, om jag inte köper något annat själv, vilket inte kommer att prioriteras – i alla fall inte som det är nu – så kommer jag att köra med Telias standard framöver; »Telia Smart». Det klarar ju då bara n så där lär det inte vara några bekymmer.

Kamrat 9356 said:
... Det här däremot får jag kolla upp. Tack för den infon, det visste jag inte alls att man faktiskt kan behöva sköta manuellt.

Zorbeltuss

Hero

Det enda jag håller koll på när det är trådlösa usb nätverksstickor är att de brukar ha ren usel support för att ge drivrutiner till nya os, det verkar dock inte gälla det du länkade till.

/Luna Lovegood

solvebring

Superhero

Luna Lovegood said:
Det enda jag håller koll på när det är trådlösa usb nätverksstickor är att de brukar ha ren usel support för att ge drivrutiner till nya os, det verkar dock inte gälla det du länkade till.

/Luna Lovegood
Det har du ju rätt i. ... Det står iof inte Windows 8.0, vilket jag använder. Fast jag misstänker att det inte borde vara några större problem att chansa eftersom den ändå fungerar med sjuan. ... Och går Vista lär det ju funka med vad skit som helst. :gremwink:

Eller vad tror ni?

solvebring

Superhero

solvebring said:
Luna Lovegood said:

/Luna Lovegood
Det har du ju rätt i. ... Det står iof inte Windows 8.0, vilket jag använder. Fast jag misstänker att det inte borde vara några större problem att chansa eftersom den ändå fungerar med sjuan. ... Och går Vista lär det ju funka med vad skit som helst. :gremwink:

Eller vad tror ni?
Äsch, vad fan – alla recensioner jag kollat är positiva och den är ju sjukt billig (och om inte annat får man ju räkna med vad man betalar för). Den tar vi, sa polisen!

Zorbeltuss

Hero

Jag kollade på tillverkarens hemsida, den stöder windows 8.

/Luna Lovegood

solvebring

Superhero

Luna Lovegood said:
Jag kollade på tillverkarens hemsida, den stöder windows 8.

/Luna Lovegood
Aha, då måste jag ha missat något för det gjorde jag också.
Nåväl, då vet jag iaf att det är bekräftat. Tackar! =)

Zorbeltuss

Hero

Det var lite meckigt, men om man kollar på deras drivrutins nedladdning så står det vilka os de olika versionerna stöder.

/Luna Lovegood

solvebring

Superhero

solvebring

Superhero
Re: Åt helvete!

solvebring said:
Jaha, det blev ju det ovan nämnda USB-nätverkskortet ...
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">http://www.dustinhome.se/product/5010646643/tp-link-tl-wn725n-nano-wireless-usb-adapter/
</div>
... Inte fått nya routern än men har hur som helst gått över till trådlöst redan nu i alla fall. Fungerar klockrent just nu iaf. Om inget oväntat inträffar senare så är jag kort sagt hur nöjd som helst. </div></div>
Eller inte!
... Nu har jag fått nya routern, Telia Smart, vilket betyder att det har blivit lite mer avstånd mellan modemet och detta USB-nätverkskort. Kortet anger bra/utmärkt signalstyrka mellan 60–100% och 10–19Mbps. Dock går mitt internet på den stationära, vilken är den som är försedd med detta kort, toksegt nu och bredbandskollen uppger 0,35Mbps.
Hastigheten jag betalar för är ADSL a la 6–8Mbps, vilket jag har på laptoppen mer eller mindre oavsett vilket rum jag mäter från.

... Antar att det är detta USB-kort som är så mycket prutt som jag betalade för?

BUUUÄÄÄH! :gremfrown:

solvebring

Superhero

solvebring said:
solvebring said:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">http://www.dustinhome.se/product/5010646643/tp-link-tl-wn725n-nano-wireless-usb-adapter/
</div>
... Inte fått nya routern än men har hur som helst gått över till trådlöst redan nu i alla fall. Fungerar klockrent just nu iaf. Om inget oväntat inträffar senare så är jag kort sagt hur nöjd som helst.
Eller inte!
... Nu har jag fått nya routern, Telia Smart, vilket betyder att det har blivit lite mer avstånd mellan modemet och detta USB-nätverkskort. Kortet anger bra/utmärkt signalstyrka mellan 60–100% och 10–19Mbps. Dock går mitt internet på den stationära, vilken är den som är försedd med detta kort, toksegt nu och bredbandskollen uppger 0,35Mbps.
Hastigheten jag betalar för är ADSL a la 6–8Mbps, vilket jag har på laptoppen mer eller mindre oavsett vilket rum jag mäter från.

... Antar att det är detta USB-kort som är så mycket prutt som jag betalade för?

BUUUÄÄÄH! :gremfrown: </div></div>
Har testat ominstallation och så ifall någon klurar på sådana enkla standardåtgärder.

solvebring

Superhero

solvebring said:
solvebring said:
solvebring said:
</div>
... Inte fått nya routern än men har hur som helst gått över till trådlöst redan nu i alla fall. Fungerar klockrent just nu iaf. Om inget oväntat inträffar senare så är jag kort sagt hur nöjd som helst.
Eller inte!

BUUUÄÄÄH! :gremfrown:
Har testat ominstallation och så ifall någon klurar på sådana enkla standardåtgärder. </div></div>
Och nu surfar jag i mobilen via wi-fi, instängd i ett annat rum, och har precis som på laptoppen väldigt bra värden kring 7 till 8 Mbps.

... Fattar inte varför stickan som har skitbra signal är helt åt helvetet hastighetsmässigt nu helt plötsligt! Inga förslag?

solvebring

Superhero

What the ... Idag har jag ganska bra värden, 6–7Mbps, på stickan och växlar mellan 19–52Mbps i signalstyrka.

Edit: Fast nu, en timma senare är det same shit som igår.

I DON'T GET IT!

soulsailor

Veteran

Bor du i lägenhet eller hus? Samt vad är det för material i väggarna som är mellan dig och sändningen? Har märkt att detta påverkar rejält. Hade samma problem som du när jag bodde hos mina föräldrar i ca 1 månad nyligen, hastigheten varierade enormt hela tiden.

Tyvärr har jag ingen bättre lösning än sladd, alternativ gå på en svindyr router och dyrt nätvärkskort...

Har även hört att det kan bero på om det är en ny router mot gamla trådlösa nätvärkskort så kan hastigheten bli skum.