Jag gillar det här. Eftersom samhället i övrigt är väldigt konservativt/religiöst så kanske tillochmed det vore rimligt att alla barn uppfostrades på särskilda daghem ledda av nunnor/präster/insert religiös titel.wilper said:Om nu någon kvinna fyller en så viktig funktion att hon inte kan antas hinna sköta med sin avkomma får hon väl ta sig en assistent. En ung vuxen kvinna, som ännu inte har några egna barn, eller en äldre som inte kommer att få fler. Båda är goda alternativ.
Man vårdar sitt eget barn tills 6 års ålder eller något sen skickas de iväg Sparta-style.
Jag hade redan en tanke på att kvinnor från andra länder skulle immigrera dit. Men någon jätteflykt skulle det väl inte bli? Jag menar, inte flydde folk från Sverige till Finland för att de fick kvinnlig rösträtt så tidigt? Och inte flyttade väl Schweizorskna så mycket från deras land bara för att de fick kvinnlig rösträtt as-sent? Hmm... Men jag, grundtanken ligger väl i att de har en stereotypisk bild av männen i de omkringande länderna som de använder för att skrämma männen från att flytta. Och gör de det stör det ju inte så jävligt. Ett samhälle behöver ju inte jätte-många män för att leva vidare om man har en liberal syn på vem som får ligga med vem.Jag kan också anta att det skulle ha stora problem med att den manliga befolkningen vill fly till omgivnade patriarkala länder. Hur löser de det? Håller de männen under hård bevakning, eller låter de utflyttningen ske (med resultatet att samhället har en kraftig snedfördelning av kvinnor?) Kvinnor är ju inte beroende av män för att garantera samhällets fortbestånd; de kan ju så att säga tas in på entreprenad, från omgivande länder, när man vill ha ett barn eller bara är lite kåt. Sexturism? Manliga prostituerade?
Jag skulle kanske varit tydligare här. De tillber alltså alla samma religion, men de dyrkar mer intensivt en Gud i religionen än vad de andra gör, och det är Jenilli. Hon är faktiskt en "snäll Gud", vilket jag kan förstå tyckas är paradoxalt vid första anblicken. Tillåt mig att förtydliga. Hennes 'portfolio' handlar inte om att bringa smärta, utan att se styrka i stoicism och självkontroll.Det är kassa svar när alla länder runt omkring är patriarkala och landet dyrkar en ond gud.
"Jenilli, Godess of pain, suffering and endurance
At the dawn of time Jenilli was born as the fourth child of Terra. When she saw and witnessed the suffering that was bestowed upon the weak and frail humans she decided to protect them and she did so by embracing every single living being on Terra and protecting them with her mind and body. She is the veil of pain and endurance that soak up the suffering in silent contemplation so that the humans can live their lives as well as they do.
This has created a special codex amongst her followers even if her clergy varies greatly depending upon how you read into the scriptures. Some simply teach and promote ideals such as stoicism and to avoid bringing harm to any human while others draw it to the more extreme borders of martyrdom, avoiding to eat animals and downright pacifism, something which is not looked keen upon by the government. Her colors are black and white."
Männen går med på det för att stammen som Zweitel härstammar från har alltid varit matriarkal. Det fann sig i en dyrkan av livet och födslen som sedan när religionen långsamt utvecklades blev till Jenilli. Steget mellan samlare och jägare till bosatta förde också med sig ett väldigt avancerat skriftspråk som man inte hade tid till att lära sig om man utförde annat tidskrävande arbete (tillexempel vara bonde). Kvinnorna i Zweitel är inte genetiskt mer starka än kvinnor någon annan stans, dock så är det tack vare kulturen de har (som uppmuntrar kvinnor att vara aktiva) kvinnor som generellt sett är starkare än kvinnorna från andra städer.