Nekromanti Hjälp till mitt nya kortspel

Simon

Swashbuckler
Jag fick ett ryck igår och gjorde en skissversion av en kortspelsidé som har grott i nån vecka. Speltestade några gånger med NilsH och håller på och justerar utifrån det. :gremsmile:

Jag ska berätta mer strax, men nu behöver jag hjälp med en grej. Ja, det är en fråga om tärningsmekanismer. Sällan!

Såhär, det finns olika fiender på bordet, som kan ha pansar tre, fyra eller fem. Man anfaller dem med ett knippe t-sexor som har ihjäl fienderna om de blir lika med eller högre än deras pansar.

Jag vill ha tips på hur jag gör en egenskap som gör ens tärninghög mer effektiv mot kanonmaten, de med tre i pansar. Jag vill alltså att man får slå fler tärningar än vanligt, men tärningar som inte är effektiva mot tuffare fiender.

Ska man slå om 5+ med två tärningar? Blir det för ofördelaktigt? Ska 5+ ändras till 4 och ge en extra tärning?

Nåt förslag?

Nässe

Myrmidon
Jag vill ha tips på hur jag gör en egenskap som gör ens tärninghög mer effektiv mot kanonmaten, de med tre i pansar. Jag vill alltså att man får slå fler tärningar än vanligt, men tärningar som inte är effektiva mot tuffare fiender.
Vågar man fråga varför, kändes som mo man plöjde kanonmaten rätt bra, med oftast fyra eller fem tärningar slog man ju ut två-tre kanonmat på en rnuda om det var ett ok tärningsslag...?

Annars kan man ju ha granateld som (när man väljer att använda den) fördelar sexor och femmor i två treor, dvs slår ut 2 kanonmat :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
NilsH said:
Vågar man fråga varför, kändes som mo man plöjde kanonmaten rätt bra, med oftast fyra eller fem tärningar slog man ju ut två-tre kanonmat på en rnuda om det var ett ok tärningsslag...?
När det blir så mycket fler kort än igår så kände jag att jag ville ha fler varianter. Letar också efter fler synergikombinationer.

Smyganfall + Prickskytt synergerar ju, och är extra grymt mot bossar med en massa kanonmat omkring sig.

Jag tänker att det vore trevligt med ett Kulregn som plöjer bort asmycket kanonmat men lämnar bossar och de flesta elittrupper kvar till nästa runda, eller till kamraten.

Annars kan man ju ha granateld som (när man väljer att använda den) fördelar sexor och femmor i två treor, dvs slår ut 2 kanonmat :gremsmile:
Ja, det är också en variant, tack för den!

Rising

Vila i frid
En tärning kan döda fler småttingar:
Typ förmågan att kunna dela upp en tärning i flera attacker (så att man med en sexa kan döda två stycken med pansaret 3, eller med en femma döda en med pansaret 3 och en med pansaret 2). Denna förmåga blir enbart riktigt intressant om du utökar fiendemenageriet med några som har pansarklassen 2.

Eller en uttalad specialare i stil med: "Du kan använda en sexa och en etta för att spränga upp till tre stycken 3:or."

Eller "Slå om alla tärningar du använder för att döda fiender med pansarklass 3".

Eller "Varje gång du använder en tärning för att döda en fiende så får du döda en extra fiende med pansarklass 3".

Ett extra slag med lågeffektivitetstärningar:
Efter ens vanliga anfallsslag så får man slå ett extra slag. De tärningar man slår i detta slag kan man dock enbart använda för att röja småbös.

(Att lägga till ett extra slag är en ren praktikalitet. Hade vi kunnat tillverka specialtärningar till spelet så hade vi kunnat ha en förmåga i stil med "du får lägga till 3 gula tärningar (markerade 1-3) till ditt anfallsslag", men om spelet skall funka med vanliga tärningar så är det praktiskt att dela upp det hela i olika moment, så att man inte blandar ihop hur tärningarna funkar i de båda olika fallen)

---

Jag hoppas du har fiendekort som gör att det sprutar ut många fiender åt gången i låga pansarklasser, förresten, så att man verkligen får användning av bösröjarförmågor.

Rickard

Urverk speldesign
Om tärningen visar 2 över pansaret dör en extra fiende. Så en extra mook med 3 i värde ryker om man slår 5-6. Utöver detta kan du väl trycka in extra tärningar, om du känner för det.

/Han som tog regeltanken från Feng Shui

Unfair

Hero
eftersom ingen har pansar klass 6 så kan du ju byta ut 6:an mot antingen en 3, en dubbel 3:a eller eller liknande. Då blir chansen att döda dom med klass4 och 5 mindre och att döda dom med 3 större.

Eller så kan du ha en critical hit om man får fler 6:or än annat på tärnaingarna typ 2/3, 3/4, 3/5, 4/6, 4/7, 5/8, 5/9 osv. Vilket kan meja ganska mycket typ en 3:a extra per 6:a.