Mina tabeller
Jag fick ett PM från
Zporl och jag hoppas att han inte tar illa upp att jag postar det här istället för skickar ett privat svar.. Jag orkar nämligen inte fråga om tillstånd till att posta't publikt och jag bedömer att det ändå inte är direkt några känsliga saker som kommer fram.. För jag insåg medan jag skrev svaret att jag lika gärna kan posta allting här så att alla får läsa det (och kanske hänvisa till det senare i framtiden
).. Då slipper jag upprepa mig och dessutom kanske jag få fram en liten diskussion om tabellerna i DoD?
av [url="http://forum.rollspel.nu/showprofile.php?User=Zporl" said:
Zporl[/url] via PM som skickats 2005-04-14 08:48]
Hej!
Såg inlägget med länken till din fummeltabell (såg den tidigare när jag letade med) och är lite intresserad och undrade mest om du utöver den har någon mer specifik resultattabell för fummlen? Eller hittar du på resultatet själv (beroende på hur stort fummlet blev?) Jag gillar själv inte alls fummeltabellerna (eller skräcktabellerna) i någon av regelböckerna, och utesluter många resultat själv.
När det gäller din skräcktabell, blir det inte så, att om mån ser det strikt spelmässigt, så är det inte någon egentlig skillnad mellan resultatetn 0-9 (viss skillnad i hur spelaren bör rollspela endast). Sen rasslar det iväg. ANvänder du effektslag där med eller gamla T20? Problemet med T20 i mitt tycke var att spridingen var enormt stor beroende på tärningslaget och effekten av ett par extra PSY (tex) var försumbar. Hur fungerar din skräcktabell i verkligheten (i spel menar jag)?
Som avslutning låt mig säga att vi spelar en blanding av diverse äldre regler, mest DoD 4 men skippat en hel del, och tar in saker från äldre versioner vid behov, har även gjort en massa egna förändringar (tillsammans med spelarna). Just nu brottas jag just med lämplig skräcktabell och fumelltabell som är enkel men rolig.
"
...undrade mest om du utöver den har någon mer specifik resultattabell för fummlen? Eller hittar du på resultatet själv (beroende på hur stort fummlet blev?) Jag gillar själv inte alls fummeltabellerna (eller skräcktabellerna) i någon av regelböckerna, och utesluter många resultat själv."
När jag var yngre så hade jag gjort om tabellerna lite, eftersom jag inte gillade vissa resultat.. Efter år av spelande så insåg jag att jag ändå inte orkade använda tabellerna och de var bara omständiga att släpa med sig..
Mina nyare fummeltabeller funkar för att ge mig inspiration och faktiskt så räcker det lilla som står.. Eftersom jag har läst de gamla fummeltabellerna så kan jag ta inspiration från dem.. Jag funderar på att ha en lista över saker som kan hända när jag skriver ihop reglerna.. Till DoD2 så saknade jag det och jag kunde bara variera mig i de fyra resultat som då fanns..
"
När det gäller din skräcktabell, blir det inte så, att om mån ser det strikt spelmässigt, så är det inte någon egentlig skillnad mellan resultatetn 0-9 (viss skillnad i hur spelaren bör rollspela endast). Sen rasslar det iväg."
Allvarligt talat så använder jag inte skräcktabellen så ofta.. Jag skulle exempelvis inte drömma om att använda den i en skräckkampanj (möjligtvis mardrömma).. Jag fick faktiskt ta och kolla upp hur den var bara för att svara på det här.. *nynnar umdidum* Ja, just det.. Ja, jag har skrivit skräcktabellen för att ge spelledaren ett verktyg för att beskriva hur kroppen reagerar mot skräckupplevelsen.. Det funkar väl hyffsat, om jag inte är för detaljerad.. Det är lite omständigt att beskriva en specifik händelse för var och en av de 5-6 spelare jag har (hade, för jag har ingen spelgrupp längre)...
"
ANvänder du effektslag där med eller gamla T20?"
Jag använder gamla sättet och slå fram resultatet med T20:a, eftersom tabellen kom till innan jag började köra med Effekt.. Fast jag är lite osäker på hur du tänkte att jag skulle köra med Effekten.. Det är ju nämligen inte samma sak som differens..
"
Problemet med T20 i mitt tycke var att spridingen var enormt stor beroende på tärningslaget och effekten av ett par extra PSY (tex) var försumbar."
I 91:an (DoD4) så drog man av sin PSY från slaget.. Jag tyckte det var lite för mycket så jag körde med EDD-reglerna ett tag att de fick dra av sin BC för PSY istället (EDD körde ju med procent och att dra av sin PSY får ungefär samma värde).. För skräcktabellen ska vara
farlig att slå på, tyckte jag.. Dock blev det så petjobbigt att köra med fjuttiga 2-3 i avdrag så jag skippade det..
När jag gjorde om skräcktabellen så antar jag att jag körde med den gamla regeln, så därför kan man få negativa värden.. Nu slår jag istället bara 1T20 och kör på någon modifikation.. Det är inte troligt att någon skiter ner sig eller får smärtkänslor i bröstet om någon hoppar fram bakom en dörr och skriker "Bu!", så för sådana saker så ger jag -5 på slaget.. På så sätt kan man alltså få minus.. Jag ger alltså modifikationer beroende på hur jag anser att man inte borde reagera..
Bara därför så är inte skräcktabellen kompatibel med gamla regler, vilket jag alltid hade som mål att få till.. Men eftersom jag har upptäckt att mitt DoD-system har gått ifrån så mycket från de andra DoD-systemen så skiter jag numera i att anpassa mig efter gamla DoD, för det håller mig bara tillbaka.. Jag kör rakt igenom efter mina tankar och mitt systembyggande.. Oftast brukar jag nämna saker för de som vill konvertera mina husregler till DoD-systemet..
"
Hur fungerar din skräcktabell i verkligheten (i spel menar jag)?"
Tanken är att man ska använda skräcktabellen rätt ofta vid skräckupplevelser men bara ta stöd utav den.. Kanske slänga in en liten beskrivning i förbigående (istället för att beskriva enskilda saker för 5-6 spelare som jag skrev ovan).. När det börjar komma upp till slag som ger +5 på skräcktabellen eller till och med +10, så finns skräcktabellen där för att säga hur kraftiga reaktioner på skräck kan te sig.. Vissa saker har jag dock behållit från den gamla skräcktabellen som fysiska förändringar och hjärtattacken som sänker GE:na.. Just för att det känns lite mer fantasyaktigt..
Ok, nu har du säkert förstått det själv för jag har skrivit det några gånger men mina tabeller används bara för att få stöd till att berätta något.. Snedtändningstabellen följer ungefär samma procedur (även om det är lite
för många anderesultat på den)..
"
Som avslutning låt mig säga att vi spelar en blanding av diverse äldre regler, mest DoD 4 men skippat en hel del, och tar in saker från äldre versioner vid behov, har även gjort en massa egna förändringar (tillsammans med spelarna). Just nu brottas jag just med lämplig skräcktabell och fumelltabell som är enkel men rolig."
Jag kan säga att det är precis så det har varit för mig.. Jag började min karriär med EDD och när jag hittade några killar i min ålder att spela med så körde vi 91:an.. Sedan har jag ändrat och ändrat genom åren och faktiskt senare insett att jag har gått tillbaka till EDD-stuket men med 91:ans förenklingar.. På senare tid så har det dock muterats till ett eget BRP-regelsystem.. Jag behöver bara komma på ett bra sätt att ordna erfarenhet både i färdigheter och magi så är det klart.. Jag har dock vilat på den frågan i något år nu..
/
Han som önskar han hade tid (och ork) att skriva regelsystemet i klartext från början till slut