Nekromanti Hjälp!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
För er som hatar självutlämnande skit, allmänt gnäll, vuxna män som overshare, etc: Läs inte det här. Det nedan är att betrakta som TMI av hög grad. Jag befinner mig just nu på en plats där jag mår skit; och tycker ganska illa om mig själv.

Ni är varnade.

Till wrnu, aka ni som är mitt stödsystem när allt går skit:

Jag går på knäna. Jag känner att min energi går åt mycket snabbare än jag kan ladda upp den. Som att jag definitivt, helt klart, utan tvekan tagit mig vatten över huvudet.

Situationen: Jag har ett nytt jobb. Lärarjobb. Ny arbetsplats, nya rutiner att ta in, nya kollegor.

Och det viktigaste: Två kurser jag varken varit elev eller lärare i alls. De som anställde mig vet det här, och jag har berättat för kollegorna, men det hjälper mig ingenstans - ingen har direkt tid eller ork att hålla mig i handen. På måndagen den 21:a ska jag börja ha lektioner i ämnet. Och jag känner mig som att jag håller på och drunknar.


Problemen:
Det rent omedelbara problemet är såklart att jag mår skit. Det gör jag för att jag känner mig så jävla osäker. Ingen kontroll. Alls. Jag är inte en av de där som mår som bäst, får kickar av att släppa kontrollen. Inte såhär. Inte när elevers utbildning beror på huruvida jag lyckas. Inte när hur mina kollegor ser på mig avgörs av hur jag hanterar situationen.

Jag får tvångstankar; "På gamla jobbet upptäckte de aldrig att jag egentligen bara är en fejk; en liten tönt som låtsas vara kompetent lärare och lyckas så länge ingen kollar vad han gör; men nu bland riktiga, kompetenta lärare och med ämnen jag inte kommer att klara av så faller masken snart, och allt skiter sig, och alla kommer att bli besvikna, och jag sätter alla på pottan och allt blir jättejobbigt för alla inblandade..:"

Ja, ni hör. Man kan inte funka så.

Så; vad vill jag ha av er?

Först och främst är jag såklart nånstans, intellektuellt, medveten om att det här är irrationellt. Att det kommer att gå bra. Att jag kommer att hitta den hjälp och den info jag behöver, få bra kontakt med eleverna, och komma in i lugnet och rytmen.

Men där är jag inte än. Så just nu letar jag efter dels lärare eller för all del elever som har eller har haft kursen Teknikutveckling och företagande och som har den och dess ungefärliga innehåll i ganska färskt minne. Den som kan förse mig med ett slutprov, eller flera delprov, som tillsammans innehåller det man faktiskt ska kunna - eller en väl betygsatt rapport från något större projekt i ämnet - är jag enormt tack skyldig.

Jag äger och har läst Gleerups lärobok i ämnet, men blev inte så mycket klokare av det. Den säger mig vilket smörgåsbord läraren har att utgå från; inte vad eleverna förväntas ha för allmänbildning i ämnet.

Jag kommer att ha en grovplanering; men inte veta riktigt vad jag ska göra med den - om jag inte har koll på innehållet, på metodiken, så kan jag inte visualisera mig själv i klassrummet, lärandes ut det som ska utläras.

Så; om ni är eller känner någon sådan lärare eller elev, som känner för att utbyta ett mail/PM/tweet/google plus-meddelande/Facebookmeddelande/vadsomhelstsominteärettelefonsamtal, så vore jag superduperglad om ni kunde hjälpa till.



Och jag VET att det här för utomstående ögon är att betrakta som en skitsak. Inget att få en massa ångest över. Egentligen. Det hjälper inte. Inte när du skriver det heller, om du nu tänkte det.



Åh, och givetvis är det här anledningen till att ni inte sett den nye, trevlige, glade och hjälpsamme Krank den senaste tiden. Utan den där värdelöse, tjurige, gnällige, oresonlige och trollande idiot jag var innan.
 

Paxen

Veteran
Joined
11 Jan 2011
Messages
91
1. Varför söker du jobb du inte har kompetens till att klara av?

2. Om nu dom som anställde dig är medvetna om att du inte har kompetens nog men ändå vill ha dig där så är det väl deras förbannade skyldighet att ge dig stöd för att klara av jobbet.

Ta dig ett rejält snack med dom.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Giladi said:
1. Varför söker du jobb du inte har kompetens till att klara av?
Jag sökte en jäkla massa jobb; de skrev "teknikkurser" vilket är ganska brett, och "3d-modellering", vilket jag definitivt kan. Jag HAR kunskaper som motsvarar det MESTA inom Teknikutvecklingskursen. Men jag har aldrig haft den. Jag behöver egentligen prata med någon som haft den, som kan förklara ungefär hur man kan arbeta med och närma sig kursen.

Jag sökte två tjänster hos dem. En där jag hade kompetens och erfarenhet, en där jag hade trekvart eller så av kompetensen och typ en tredjedel erfarenhet. Jag sökte det tillsammans med en jävla massa andra jobb (30-40 i veckan). När de erbjöd mig tjänsten svarade jag ja trots 2 timmars pendlingsavstånd och osäkerhet - eftersom jag är förbannat svåranställningsbar i och med att jag inte är examinerad lärare. Can't afford to be picky. hade ettpar andra "kanske eventuellt maybe", men sånt kan kan inte förlita sig på.

Jag känner också att frågan inte är så konstruktiv. Dess enda praktiska funktion är att öka på min ångest över att ha gjort "fel val".

Giladi said:
Ta dig ett rejält snack med dom.
Tänk om jag trodde att jag skulle kunna behålla ansiktet ens litegrann om jag gjorde det. Tog ett "ordentligt" snack, alltså. Har bett om planeringar och överlämnanden (blir inte bättre av att jag tar över mitt i terminen och eleverna missat en massa för att de haft massa vikarier och nu måste jag vara bättre än dem...) och att "snacka ihop oss" kring ämnena. Men de andra lärarna har som sagt inte riktigt tid att hålla en fjollig mes till fejklärare i handen; de har egna mentorsklasser, detaljplaneringar och allsköns skit att rota i.

Rationellt vet jag som sagt att det här "kommer att ordna sig". Det hjälper inte.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,399
Location
Örebro
Har ingen lärare att tipsa om eller något tips att ge överhuvudtaget egentligen så mitt inlägg kan nog verka ganska onödigt. Första jag kan komma att tänka på är om du inte har någon tidigare planering över ämnet som du kan kika närmare på vid skolan du arbetar på nu? Detta borde i så fall ge dig en något större insikt i vad tidigare lärare prioriterat och, nu vet jag inte hur ändringarna i ditt ämne ser ut, som jag har hört och sett verkar ändringarna inte varit allt för radikal i nya planerna, något som medför att du borde kunna utgå från tidigare planeringar. Kombinera sedan detta med det som gleerups lärobok talar om och kör mer övergripande över de områden som du prioriterar i första hand. Visst detta kan medföra att du känner att du sviker eleverna då deras kunskaper blir något lägre en om du hade använt dig av mer fördjupande innehåll men eftersom att det är din första gång måste du nog våga pröva dig fram och släppa på kraven för gör du inte det kan resultatet istället bli att du sviker eleverna ändå genom att de istället får mer urholkade kunskaper när de lämnar klassrummet.

Nu var inte detta så mycket stöd kanske, men jag hoppas att det löser sig. Kan bara tänka mig vilken press du har på dig då jag personligen tycker att det kan vara jobbigt att lägga upp planeringen för ett mindre område som lärarstudent på vfu där resultatet sedan ska utvärderas och diskuteras med en erfaren handledare. Men jag tror att det bästa du kan göra är att testa dig fram försiktigt och vara lyhörd på vad elever och kollegor har att säga.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Har du läst detta och detta? Känner föresten en kompis (dessutom rollspelande) som inte är medlem på forumet som läste kursen förra året, ska prata med honom.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Vet inte om det här hjälper men här har skolverket lagt upp tre exempeluppgifter.

jag förstår att det här måste vara en jobbig situation för dig, den skulle knäcka de flesta, men du måste komma ihåg en del saker.

1. Det mesta brukar lösa sig. med det så menar jag att det förmodligen kommer bli tufft, men att det i slutänden förmodligen kommer att lösa sig på ett eller ett annat sätt.

2. Om allt motförmodan skiter sig så kan ingen beskylla dig. Du var öppen med att du skulle behöva hjälp och nu får du inte den. vad som än händer så är det inte ditt fel.

3. Kan det vara så att du har för höga krav på dig själv? att du är så rädd för att misslyckas att du inte ser vad du faktiskt kan?
För som jag har fattat det så kan du det mesta som kursen lär ut men vet inte hur du ska lära ut det och på vilken nivå du ska lägga dig (om jag har fattat det fel så kan du hoppa över resten i det här stycket). och då får du väll känna dig fram, förbered en föreläsning och se om de värkar nappa, om inte så får du väll ändra nivån till nästa lektion.

4.(eller tre beroende på om den första trean var giltig eller inte). Du kan alltid Fråga eleverna om vad det vill få ut av kursen. Jag ser ingen svaghet i att lyssna på vad de vill och kan.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
(Jag ska förresten säga att det hjälpte den mest omedelbara ångesten att skriva ner det här. Men det vore fortfarande mycket, mycket uppskattat om jag kunde hitta nån - helst lärare - att snacka lite med...)


Ni får förresten säga till om ni tycker att forumet är fel ställe att dela med sig av sina nojjor på det här sättet.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
*Skickar kram*

Ta ett steg i taget. Du ska bara träffa eleverna för första gången än så länge och presentera kursen lite grann. Så mycket kan du utan problem. Du verkar vara bra på att bemöta elever.

Och presentera kursen på ungefär och fråga elerverna vad de vill ha ut av kursen. Det kanske hjälper dig strukturera upp vad du ska inkludera i kursen från det där smörgåsbordet.

Diskutera arbetsformer för kursen också? Enskilda arbetem, grupparbeten och kateder undervisning? Vilken fördelning vill he ha osv?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
w176 said:
Ta ett steg i taget. Du ska bara träffa eleverna för första gången än så länge och presentera kursen lite grann. Så mycket kan du utan problem. Du verkar vara bra på att bemöta elever.
Det är lite det jag klarar mig på, i min yrkesutövning. Det och organisatorisk förmåga. Det är väl det som är så frustrerande här; inget att organisera...

w176 said:
Och presentera kursen på ungefär och fråga elerverna vad de vill ha ut av kursen. Det kanske hjälper dig strukturera upp vad du ska inkludera i kursen från det där smörgåsbordet.

Diskutera arbetsformer för kursen också? Enskilda arbetem, grupparbeten och kateder undervisning? Vilken fördelning vill he ha osv?
Nackdelen, eller vad man ska säga, är att Åva kör ganska styrt på det viset. Tror inte det blir detaljplanering jag får att följa, men helt klart en grovplanering.

Det jag har problem med är väl egentligen att visualisera mig i klassrummet och lära ut... Materialhållfasthet, till exempel. Jag vet inte alls hur man gör, hur man snackar kring det, hur man introducerar ämnet...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Fan vad lyckligt och underbart mitt liv skulle vara om jag vore färdigexaminerad lärare. Då hade jag kunnat få den andra tjänsten på Åva. Den som var fast, och fokuserade på programmering och annat jag älskar i själ och hjärta. jag hade kunnat vara datorlärare nu. Eller ja, jag ska ju ha datorämnen också, nu, men ändå.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Matrialhållfasthet undervisas på grundnivå på universitetet rätt rättframt. Liksom ta med exempel på olika matrial och diskutera det. Typ de undervisas som något mellan fysik, träslöjd och hemkunskap.

Jag tror inte det behöver bli alltför traumatiskt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har varit i snarlika situationer som dig, om än i andra ämnen och med en något annorlunda inställning. Oftast har jag resonerat som så att om min arbetsgivare inte vill ge mig bättre förutsättningar så är det de som bär huvudansvaret för kvaliteten på undervisningen.

I slutändan tror jag att de höga kraven framförallt kommer ifrån dig och är grundade i positiva saker som yrkesstolthet och hög ambitionsnivå. Du vill elevernas bästa och är inte säker på att du kan leverera. Men osäkerhet och tvekan gör dig inte till en bättre lärare, i synnerhet inte i klassrummet. Dessutom finns det alltid saker som är omöjliga att förbereda sig för, även om man behärskar ämnet väl. Du har ju inte ens mött dina elever än och de är trots allt en ganska viktig del av ekvationen.

Om jag var du skulle jag ta ett djupt andetag och tänka över följande saker:

1. Du behärskar säkert kurserna bättre än dina elever.
2. Du behärskar säkert kurserna bättre än merparten av dina kollegor.
3. Du behärskar säkert kurserna bättre än din rektor.
4. Det du inte kan nu går alltid att lära sig under läsårets gång.
5. Med rätt grundinställning och vilja går allt annat att lösa om man bara lugnar ner sig.
6. Du är en bra och ambitiös lärare som säkert bryr dig mer om dina elever och din uppgift än merparten av dina kollegor. Det är det allra viktigaste.

Nu är det här mer av en peeptalk än konkret hjälp, även om det nog också behövs. Men jag misstänker att de flesta lärare är ganska upptagna just nu och om det handlar om att undervisa nya elever enligt GY11 så är kurserna nya för alla lärare, även om de delvis bygger på gammalt innehåll.

Jag vet inte vilken skola som du jobbar på, men om det är en friskola så kanske det finns andra i samma koncern vars tekniklärare du skulle kunna kontakta? Eller så kan du kolla in de övriga skolorna i kommunen. Har du inga kontakter på din förra arbetsplats som du kan utnyttja? Jag är tyvärr helt oduglig på allt tekniskt och jobbar numera på en skola med enbart vårdutbildningar så där finns inte mycket hjälp att få.

Sist men inte minst så vill jag tillägga att jag tycker att det är jävligt dålig stil att komma in i en sådan här tråd med nedvärderande kommentarer och svinaktiga ifrågasättanden. Varför kan man inte bara hålla tyst och avhålla sig ifrån tjuvnyp om man nu inte har något vettigt att bidra med?

Det här fixar du krank!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
walium said:
Du har ju inte ens mött dina elever än och de är trots allt en ganska viktig del av ekvationen.
Efter att ha funderat en del har jag kommit fram till att om det bara var jag och eleverna så hade jag nog kunnat lura ihop något som kändes vettigt.

Fördelen med att få grovplaneringar nån annan gjort, och förväntas följa dem, är att man får vägledning.

Nackdelen med att får grovplaneringar nån annan gjort är att man förväntas följa dem. Man kan inte ta det lite piano, som jag gärna gör i början av en kurs, och utforskar kursens grunder tillsammans med eleverna. Man blir mindre flexibel. Jag kommer från en arbetsplats där det enbart var matte-, fysik- och mattelärarna som samarbetade ens om prov. Och bara mattelärarna hade gemensam grovplanering. Jag hade full frihet att göra precis vad jag tyckte kändes bra i klassrummet.

En annan detalj är ju det här med att hamna pladask mitt i en kurs. Jag ska ta över ToF-kursen efter att en hel termin gått. En termin som funkat väldigt dåligt, har jag hört.

Och så får jag lite olika besked. Min mentorskollega, som ska vara mentor åt andra halvan av klassen, spände ögonen i mig dag och sade att jag i princip behöver köra hela kursen på en termin nu, för det hände inget alls förra terminen och så. Så jag känner kravet på mig att liksom "hit the ground running", vilket verkligen inte är min grej (se "känna sig för", ovan).

Sedan kom min programchef och sade att så var det inte alls, de låg nog ungefär som de andra, och så mailade hon mig planeringen hon gjorde när hon hade dem förra året. Hon är skitbäst, so far. Astrevlig och verkar trots att hon är ganska stressad själv fatta iaf lite av min sits. Även om jag är jävla noga med att inte bryta ihop som jag gjorde i den här tråden liksom...

I helgen ska jag nog maila övriga lärare och se om de funderat på vad de ska göra första veckan... Mail är bra. Då kan de svara när de har tid och ork.


walium said:
Nu är det här mer av en peeptalk än konkret hjälp, även om det nog också behövs. Men jag misstänker att de flesta lärare är ganska upptagna just nu och om det handlar om att undervisa nya elever enligt GY11 så är kurserna nya för alla lärare, även om de delvis bygger på gammalt innehåll.
Teknik 1 är den enda kurs jag ska ha med ettor (Gy 11 alltså), och den känns mindre grispanik. Den börjar inte mitt i, till exempel. Och jag har sett delar av en detaljplanering.

Övriga kurser är gamla trotjänare.


walium said:
Har du inga kontakter på din förra arbetsplats som du kan utnyttja?
Mailade han som har Teknikutveckling och företagande på gamla skolan via interna systemet; kolalde då mest om han hade nåt bra material för att lära ut CAD. Har inte fått nåt svar. Funderar på att arbeta upp modet att höra av mig igen. Annars tenderar jag att tolka obesvarade mail/etc som "jag vill inte prata med dig, nu är du jobbig"...
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,917
Location
Örebro
Om vi ska angripa ängsligheten (dvs det område där jag tror jag har något att komma med):

Det känns som du gått in i en ganska vanlig tankefälla - du utgår ifrån det bästa resultatet och jämför dig enbart med det. Du säger saker som

Jag får tvångstankar; "På gamla jobbet upptäckte de aldrig att jag egentligen bara är en fejk; en liten tönt som låtsas vara kompetent lärare och lyckas så länge ingen kollar vad han gör; men nu bland riktiga, kompetenta lärare och med ämnen jag inte kommer att klara av så faller masken snart, och allt skiter sig, och alla kommer att bli besvikna, och jag sätter alla på pottan och allt blir jättejobbigt för alla inblandade..:"
och

Jag är inte en av de där som mår som bäst, får kickar av att släppa kontrollen. Inte såhär. Inte när elevers utbildning beror på huruvida jag lyckas. Inte när hur mina kollegor ser på mig avgörs av hur jag hanterar situationen.
Dessa två citat tycker jag belyser vad det är med situationen du tycker är så jobbigt. Rent mentalt så utgår du ifrån ett kritiskt lyckat resultat, du liksom står mentalt vid slutet av den resan och tittar tillbaka. Mentalt så befinner du dig i ett scenario där det är sex månader in i framtiden och du gjorde så bra ifrån dig som du kan. Därför kan du inte heller göra något nu som gör att du får mer, du kan bara göra misstag som gör att du får mindre. Du kan inte fixa dina elevers utbildning, du kan bara schabbla bort den.

När man ser det så så är det inte så konstigt att du mår dåligt. Rent mentalt är det här bara piska och ingen morot.

För att lösa det här så måste du börja ta mentalt avstamp i nuet. Hur ligger landet nu? Just nu har eleverna ingen utbildning, och om du gör ingenting så kommer det att fortsätta vara så. Dom kommer då att ha slösat bort 6-12 månader på din kurs vilket kommer göra det svårt för dom i framtiden. Där är du nu. Utgår du från det så är varje elev med godkänt en framgång, snarare än att varje elev som inte får MVG är ett misslyckande.

Och då blir det också mycket lättare att hantera pressen.

Übereil
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Folk har mer tålamod än du tror och samtidigt lär du dig snabbare än de flesta. Du har allt du behöver, tror jag.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Hm. Svårt att uttala mig ordentligt här, utan erfarenhet av just den här kursen, men det finns ett par grejer jag tänkte på:

I min erfarenhet som vikarie så "tappar" man alltid lite tid - du måste lära känna vad eleverna kan, vilken takt ni kan hålla, rätt arbetsmetoder för den här gruppen... Och det är ovanpå att du inte haft kursen förr. Tid går åt, det kommer man inte undan med.

Du kan minimera "slöseriet" med t ex kunskapstester (baserade på vad de ska kunna i slutet av kursen, så kan du knyta ihop hela säcken på ett snyggt sätt om du känner för det) eller mer fritt - "skriv ner vad ni vet om <ämne x>". Återkoppla direkt på något sätt (beskrivning av kursen?), gå igenom senare. Spara, använd som underlag för var du ska starta och hur du ska arbeta. Det är en möjlighet, det finns såklart massor av alternativ.

Om de har haft många vikarier och man har dålig överblick så kan det vara en tanke att kolla av/förstärka det de ska ha gjort redan. Återkoppla under lektion är ett sätt, andra gillar tester (som f ö kan ge viss rutin, "torsdagar blir det alltid ett kort test") - småtester som så ser jag mer som till för eleverna än dig, rätta kan man göra gemensamt eller så kan man plocka in dem i slutet av lektionen (när man har tid då).

Jag är lite i samma sits här, så jag ska inte vara så stor i hackan - på måndag börjar ett jobb för mig i Gällivare, det enda jag vet är att lärarna börjar på måndag och jag kan komma någon dag sent och att eleverna kommer veckan därpå. Ej heller har jag haft de ämnena jag har på den här nivån förut. Förhoppningsvis ordnar det upp sig, men jag kommer att sitta och gå igenom materialet rejält de första veckorna. Så mitt tips till dig är samma som till mig själv: Ta en bit i taget - det är bra om man bemästrat allt innan man börjar med något, det ger mer utrymme att förbättra det pedagogiska, men se till att du kan det du ska ha lektion i under dagen, att allt är förberett där, så får du låta dig nöja med det tills du tar igen. I motsats till mig är du disciplinerad och välorganiserad även utanför skolan. Det här klarar du.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Som någon med hygglig erfarenhet av depression, tillkortakommande och panik. Ville väl bara säga något uppmuntrande för att visa att du i alla fall har mina sympatier. Sedan kan jag knappt ett skit om teknik eller lärarjobbet så det får någon bättre lämpad hantera. Hur som helst. Lycka till. :gremsmile:
 
Top