anth
Vetefan
Efter ett par OT-inlägg i den här tråden:
Kom jag att tänka på en sak: vad finns det för hjälpmedel för spelare att komma in i en setting som de inte läst på?
Vi tar ett exempel:
Säg att jag lyckats locka ett par nya spelare, som inte läst speciellt mycket fantasy, att spela rollspel i en S&S-kampanj där de spelar barbarer, legoknektar, tjuvar och magiker som använder mörk magi (låter lite som vilken murder hobo-grupp som helst i OSR).
AWSOME! All credd till mig som lyckas locka nya spelare till hobbyn!
.
.
.
Men om jag säger till er att vi spelar Conan?
Även om jag, som spelledare, introducerar en perfekt Conan-värld för spelarna - tror ni verkligen att det sättet som spelarna spelar på skulle kännas "Conan" om de aldrig läst eller sett något av Conan?
Sättet att lösa detta på är att låna ut en Conan-antologi till alla spelarna, eller anordna en filmkväll och se igenom 2-3 Conan-filmer.
Men om man inte vill lägga tid på att läsa in sig på en setting?
Vad finns det för hjälpmedel för spelare att komma i rätt stämning utan att behöva läsa in sig på settingen?
Det enda jag kommer på är Robin D. Laws rollspel Dying Earth (efter Jack Vances noveller).
Där finns en lista med 100 citat ur böckerna.
Varje spelare slår en d100 ett par gånger (eller drar lappar om spelledaren skrivit ut citaten).
Tanken är att spelarna ska rollspela fram en situation där det känns naturligt att säga något av citaten (så det inte känns krystat). Lyckas man med det får man xp och drar ett nytt citat från lapparna.
Vad finns det mer för hjälpmedel?
Korrelationer mellan samberättarspel
Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla den här trådstarten, men det är ett litet fenomen som jag tycker är lite intressant och undrar över orsakerna bakom. När det gäller samberättar-rollspel så finns det ett antal faktorer som ofta hör samman. Spelet har en enskild författare Spelet har...
www.rollspel.nu
Kom jag att tänka på en sak: vad finns det för hjälpmedel för spelare att komma in i en setting som de inte läst på?
Vi tar ett exempel:
Säg att jag lyckats locka ett par nya spelare, som inte läst speciellt mycket fantasy, att spela rollspel i en S&S-kampanj där de spelar barbarer, legoknektar, tjuvar och magiker som använder mörk magi (låter lite som vilken murder hobo-grupp som helst i OSR).
AWSOME! All credd till mig som lyckas locka nya spelare till hobbyn!
.
.
.
Men om jag säger till er att vi spelar Conan?
Även om jag, som spelledare, introducerar en perfekt Conan-värld för spelarna - tror ni verkligen att det sättet som spelarna spelar på skulle kännas "Conan" om de aldrig läst eller sett något av Conan?
Sättet att lösa detta på är att låna ut en Conan-antologi till alla spelarna, eller anordna en filmkväll och se igenom 2-3 Conan-filmer.
Men om man inte vill lägga tid på att läsa in sig på en setting?
Vad finns det för hjälpmedel för spelare att komma i rätt stämning utan att behöva läsa in sig på settingen?
Det enda jag kommer på är Robin D. Laws rollspel Dying Earth (efter Jack Vances noveller).
Där finns en lista med 100 citat ur böckerna.
Varje spelare slår en d100 ett par gånger (eller drar lappar om spelledaren skrivit ut citaten).
Tanken är att spelarna ska rollspela fram en situation där det känns naturligt att säga något av citaten (så det inte känns krystat). Lyckas man med det får man xp och drar ett nytt citat från lapparna.
Vad finns det mer för hjälpmedel?