Hjältar och hjältar?
Det varierar hejdlöst.
Jag kan säga så här: det jag inte tycker om är principen att rollpersoner alltid börjar som okunniga fån och sedan får jobba-jobba-jobba för att bli såpass kompetenta att de klarar av sitt jobb, och sedan får jobba-jobba-jobba ännu mer för att nå hjältenivå.
Jag föredrar rollpersoner som är så kompetenta som de borde vara. Det omfattar både hjältepersonligheter (riddare, jägarsoldater, superhjältar) och mesar (riddarens väpnare, jägarsoldatens dotter, superhjältens sidekick), så länge som de är så bra som de borde vara.
Sen definierar jag "hjälte" väldigt annorlunda om man jämför med vad som verkar vara normen bland rollspelare. En "hjälte" är i mina ögon inte någon som är tokbra, utan en person som har gjort ett hjältedåd.
Till exempel så har jag favvo-rollpersonen Tuva. Det som är direkt ovanligt med henne (jämfört med resten av världen) är att hon har rävsvans och rävöron och att hon är vapensven åt en riddare. I övrigt är hon inte mycket bättre än vad man kan förvänta sig av en bondtös med bågskytteplikt och vapensventjänst de senaste åren i bagaget. Dock, under kampanjen som spelades så inföll det elaka tronföljdskriget när kungen dog barnlös, och hon såg helt enkelt till att konungens svärd inte hamnade i fel händer med hjälp av list och klur och lite lurendrejeri, och som resultat av det så blev hon dubbad till riddare och fick uppgiften att beskydda svärdet. När väl en vettig tronpretendent gav sig in i kampen så var det Tuva som samlade ihop extra förstärkningar i form av bondemilis och bågskyttar och kom till det avgörande slaget med åtskilliga hundra man till, så att prins Vilhelm kunde krönas till kung.
Likförbannat blev hon inte mycket bättre, i färdighetsvärden mätt, än en normal person, och hon blev definitivt inte en bättre krigsmaskin än en normal riddare. Efter kampanjen så var Bågskytte fortfarande hennes bästa färdighet med +6. Det är så bra som man kan förvänta sig av en person som lever av bågskytte, men inte elitbra (Robin Hood tror jag borde ha +10 eller +12 på samma skala). Och det var så bra som hon var från början, f'rexten.
Är hon en hjälte?
Jag hävdar att hon är det, inte för att hon är tokbra, utan för att hon har gjort något tokbra. Det är den sortens hjältar som jag gillar och gärna spelar. Men de behöver definitivt inte vara tokbäst.