Så jag köpte och läste igenom Hjältarnas Tid igår, och idag när det hunnit sjunka ned litet har jag grunnat på det ett tag.
Specifikt funderar jag på den nya (för mig i alla fall) spelmekanism som införs: att ändra svårighet genom att "öppna" eller "spärra" slag.
Fundering nummer 1: hur stor förenkling är det jämfört med de metoder som tidigare varit vanliga i BRP-sfären? Hmmm. Det är förstås väldigt subjektivt, och beror på hur bra man är på huvudräkning. Jämför med multiplikation/division (som i RuneQuest6/Mythras eller CallOfCthulhu7) är det för mig personligen lättare att genomföra under spelets gång. Men om man har räknat ut fraktionerna i förväg (vilket man uppmuntras till i CoC7) kan det gå på ett ut - tiden att tänka efter ifall entalstärningen betyder något mer än vanligt jämfört med tiden för att läsa av rätt siffra från pappret är nog hugget som stucket. Jämfört med addition/subtraktion (som i de flesta andra BRP-spel, bl.a. OpenQuest och Järn) upplever jag också att tidsvinsten är försumbar.
Så ur åtminstone min subjektiva synvinkel är inte "handling time" något argument vare sig för eller emot denna regel.
Fundering nummer 2: har det någon intressant effekt på sannolikheterna? Det är ju uppenbart att det slår olika beroende på rollpersonens färdighet. Ett öppnande ger en högre bonus till en låg färdighet, och en mindre bonus till en hög färdighet. Omvänt ger spärrning en mindre nackdel till en låg färdighet, och en större nackdel till en hög färdighet. Att jämföra med multiplikation/division, som alltid har en större effekt (både i de positiva och negativa fallen) på en högre färdighet, och addition/subtraktion som är helt neutral i förhållande till vilken färdigheten är.
Vilken av dessa effekter är mest önskvärd? Tja, ur vilken synvinkel? "Realism"? Spelbarhet? Jag har nog inte riktigt tänkt färdigt i denna fråga.
(En variant jag f.ö. inte har tagit med i jämförelserna är bonus/penalty die-systemet från CoC7. Det krånglar till saker ytterligare...)
Specifikt funderar jag på den nya (för mig i alla fall) spelmekanism som införs: att ändra svårighet genom att "öppna" eller "spärra" slag.
Fundering nummer 1: hur stor förenkling är det jämfört med de metoder som tidigare varit vanliga i BRP-sfären? Hmmm. Det är förstås väldigt subjektivt, och beror på hur bra man är på huvudräkning. Jämför med multiplikation/division (som i RuneQuest6/Mythras eller CallOfCthulhu7) är det för mig personligen lättare att genomföra under spelets gång. Men om man har räknat ut fraktionerna i förväg (vilket man uppmuntras till i CoC7) kan det gå på ett ut - tiden att tänka efter ifall entalstärningen betyder något mer än vanligt jämfört med tiden för att läsa av rätt siffra från pappret är nog hugget som stucket. Jämfört med addition/subtraktion (som i de flesta andra BRP-spel, bl.a. OpenQuest och Järn) upplever jag också att tidsvinsten är försumbar.
Så ur åtminstone min subjektiva synvinkel är inte "handling time" något argument vare sig för eller emot denna regel.
Fundering nummer 2: har det någon intressant effekt på sannolikheterna? Det är ju uppenbart att det slår olika beroende på rollpersonens färdighet. Ett öppnande ger en högre bonus till en låg färdighet, och en mindre bonus till en hög färdighet. Omvänt ger spärrning en mindre nackdel till en låg färdighet, och en större nackdel till en hög färdighet. Att jämföra med multiplikation/division, som alltid har en större effekt (både i de positiva och negativa fallen) på en högre färdighet, och addition/subtraktion som är helt neutral i förhållande till vilken färdigheten är.
Vilken av dessa effekter är mest önskvärd? Tja, ur vilken synvinkel? "Realism"? Spelbarhet? Jag har nog inte riktigt tänkt färdigt i denna fråga.
(En variant jag f.ö. inte har tagit med i jämförelserna är bonus/penalty die-systemet från CoC7. Det krånglar till saker ytterligare...)