Krille
Super Moderator
Ska vi släppa ämnet? [ANT]
Och återgå till att prata hjältemekanik istället för etik och politik?
Och återgå till att prata hjältemekanik istället för etik och politik?
Det är ju typiskt, alltid är det någon som för länge sedan stulit iden jag just fått...Det går. Västmark är byggt på det sättet.
Då ska jag hjälpa dig bli hjälte. Min morsa hade samma problem och löste det så här:bort min hundfobi tex. det är ett av mina största mål i livet, får jag bort den helt ser jag mig själv som en hjälte.
Påminner om ett namn jag glömde på min lista: Ralph Nader! Mannen som sänkte Ford Edsel och skapade naderitrörelsen.fälla ett multinationellt företag för att betraktas som hjälte
Pendragons hjälteregler är i princip dess regler om 'Passions'. Liknande grejer fanns i Ars Magicas tredje edition.Man är helt enkelt bättre på sådant som ligger i linje med ens personlighet.
Passion = summan av ens Traits, personlighetsdrag. Skalan för både dem och färdigheter är 1-10; svårigheter går från 1-10; tärningen det refereras till är 1t10. Alla dessa nuffror kan komma att ändras utan förvarning (sk. speltest).Procedure
1. The Guide decides on the Difficulty of the action.
2. The Player suggests what Ability should be used.
3. The Guide may accept that suggestion or state his own, but ought to listen to the player.
4. The Player might add one suitable Trait to his Ability: he chooses one. This costs him one Passion point if he fails.
5. The Guide might add one suitable Trait to the Difficulty: he chooses one. This gives the player a Passion point if the action fails, but he loses one if it succeeds.
6. If the Ability score is higher than the Difficulty of the action, the player succeeds automatically, unless he wants to test his luck.
7. If the Difficulty score is at leas 5 levels higher than the Ability score, the player fails automatically.
8. Otherwise, the player might back off. This costs him a Passion point, though.
9. Or he must test his Luck. The player rolls a Dice and adds to his Ability. The Guide rolls a Dice and add it to the Difficulty. The character succeeds if his Ability now is higher than the Difficulty. If the Difficulty is at least 5 steps higher than the Ability, the action fails critically. If the Ability score is at least 5 steps higher than the Difficulty, the action succeeds critically.
Eller undanflykter?men jag har lite problem
Samma problem själv. Det kan man medicinera.brosan är allergisk
Jag vet hur det är, men jag har testat. Det är inte sant att man smälter av frisk luft. Annars kan man skaffa en liten hund, de motionerar sig bra inomhus och på ett varv runt huset några gånger om dan.vill inte gå ut och gå varje dag
Inte så farligt. Dessutom, vissa saker får kosta.lite dyrt kanske...
Eller så måste han göra slut på dem i en dramatisk slutscen, annars får man en backlash!Som en utbyggnad på tanken om ödes/hjälte/drama/stuntpoäng kan man ju tänka sig den negativa varianten av densamma, alltså att hjälten inte bara gör sig av med alla sina poäng i striden mot draken utan också drar ned dem på negativt, till den milda grad att ödet slår tillbaka på honom och han dör sin hjältedöd.