Nekromanti Hjältepoäng?

Jokimmolator

Veteran
Jag är en rollspelare som tillsammans med mitt "gäng" har spelat DoD v5 i ett par år, men nu ska det bli bot och bättring, ty vi tänker spela Eon. Jag har samvetsgrannt läst igenom regler och delar av detta forum, men funnit till min fötrytelse: Eon har inte inkluderat något Hjältepoängs-system (eller dylikt)! /images/icons/frown.gif Så därför har jag nu lagt mina pannveck i ännu djupare veck och funderat om det behövs eller inte. Finns det någon regelexpansion med hjältepoäng (eller dylikt) att få tag på? Vad gör man utan hjältepoäng? *suckar melodramatiskt*
Eller finns det något annat genialiskt system för efter-uppdrags-belöningar? Det verkar ju lite trist med enbart förbättringsslag efter avslutat äventyr... Vore tacksam för förslag.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Det borde ju vara en mycket enkel sak att flytta över DoDs hjältepoängssystem direkt till Eon, eller? Eller kanske ta Warhammer FRPs system med ödespoäng. Men frågan är om man inte klarar sig lika bra utan det...

Krille

Super Moderator
"Vad gör man utan hjältepoäng?"

Vad gör man med hjältepoäng? Vad ska man med dem till?

Ända sedan DoD Expert så finns det en mentalitet hos rollspelare som säger att hjältar måste kunna lyckas med allting. Eftersom det finns en uppsättning tärningar som bygger in slump i spelet, och som därmed gör att en hjälte kan misslyckas, så har man åtgärdat detta genom att bygga in hjältepoäng, så att spelaren nu kan välja när hans hjälte ska misslyckas eller lyckas. Ummm... vad ska man då med tärningsslagen till?

Allt detta speltekniska är dock helt och hållet missriktat. Sanningen är nämligen den att hjältar misslyckas. De dabbar sig till och med rejält. Ta vilken hjälte du vill i historien, men nog faen misslyckas de. Indiana Jones uppskattar vikter fel och får ett stenklot i huvudet. Luke Skywalker tar fel väg och ramlar nästan ner i en klyfta. Kung Arthur gökar med sin syster, eftersom han inte känner igen henne. Merlin kärar ner sig totalt i Nimue, som snor hans trolldom. Jesus blir uppspikad på ett kors. Fredrik den Store tappar den heliga lansen i en flod och får stordäng. Och så vidare.

Kort sagt, hjältar ska misslyckas. Hjälte är man inte för att man har poäng i kursen Hjältemod på universitetet, eller liknande. Man är hjälte för att man har mentaliteten. Och inga poäng i helvete kan ersätta den mentaliteten.

Nej, inga hjältepoäng, tack!

Sabelkatten

Swordsman
Hjältepoäng, ganska meningslöst

Hjältepoäng är ju till för att göra RP till något utöver det vanliga - i praktiken superhjältar på ett eller annat sätt.

Om man vill ha det i Eon så är man lite fel ute, regelsystemet fungerar helt enkelt inte bra för det. Det är bättre att låta erfarenhet och världsliga ting (pengar, föremål eller helt enkelt nya vänner/kontakter) vara belöningen för ett väl utfört äventyr. Att få hjältestatus i en landsända kanske inte verkar vara någon stor belöning för att ha slagit ihjäl ett stort monster, men tänk vad det kan ge om man hamnar i konflikt i den landsändan senare...

(Inne på värdshuset i byn:)
Skurken: "OK, nu slutar ni rota i våra affärer annars kan jag och mina sju polare här spöa upp er ordentligt."
RP: "Jo, ni åtta mot oss tre är ju inte någon jämn strid. Men ni kanske inte skulle ha hotat oss här..."
Skurken: "Varför då?" (Skrattar hånfullt)

Och då slås dörren upp av ledarna för bondeuppbådet som samlats för att "ta hand om" skummisarna som hotar deras hjältar.../images/icons/shocked.gif

/Henrik

Blasphemy

Swashbuckler
Olika typer av hjältepoäng!!

När det gäller hjältepoäng så kan jag säga att jag aldrig använt mig av något sådant vare sig jag spelat Drakar & Demoner, Mutant eller något annat rollspel. Men när jag började med Eon så införde jag faktiskt en typ av hjältepoäng. Så kallade "snällheter". De gavs ytterst sparsamt men jag fann dem nödvändiga när vi skulle köra en episk storskalig mäktokampanj i Eon. Och så sant som det är sagt, om man vill syssla med hjältemod och ensammen krossa arméer så skall man syssla med Dungeons & Dragons eller nya DoD6. "Snällheterna" medförde i alla fall att en spelare kunde välja att ignorera eller lyckas med ett tärningsslag när det gällde liv eller död för honom. Inte annars, han kunde inte använda dem för att attackera eller skaffa förmågor utan snarare för att skydda sig själv och lyckas med dödslag och liknande.
Exempel:
Christopherion hade just kämpat sig fram till översteprästen och nedgjort fienderna i sin väg. Kvar var endast riddare Ildrick som svingade sitt storsvärd mot honom. Men oj oj, riddaren fick in en perfekt träff... I huvudet på Christopherion. Efter några sekunders eftertanke så väljer C att offra sin enda snällhet och riddarens hugg missar istället med en hårsmån.

Tycker att "snällhetsystemet" är ganska bra om man vill köra en lite mer hjältemodig kampanj i Eon där rollpersonerna kan strida mot stort motstånd och överleva.

Hej hopp---

SL-mannen

Veteran
Svar Nej, det finns inte en enda regelbok som har med hjälte poäng.

Varför?

Troligen för att Eon inte är ett enda stort BG där det så gott som bara går ut på att optimera sina karaktärer och slakta monster. Eon är ett spel för de som vill rollspela istället. Visst, man kan slakta monster, men reglerna är mer för normalare människor(som får storstryk av monster).

Sen finns det ju alltid de som bara vill ärva sina förra karaktärers grejer och förbättra sina färdigheter och tåla mer genom att döda monster...

Helmgast
Belöningar man kan få är.
Höjda färdigheter.
Höjda attribut.
Flera fördelar.

Jag vet inte riktigt vad hjältepoäng är men:
Rykte speglar hur berömd rollpersonen är, och kan specialeras på bl a hjälte.
Qadosh gör att din gud kan hjälpa dig i vissa speciella tillfällen.
Tur kan hjälpa dig, men ganska sällan.

Eller slå fram "andra chans" på övernaturliga tabellen.

Vill du verkligen göra ett supplement om hjältepoäng, gör det.

(Men helst inte).

Ghorax

Veteran
Om jag inte missminner mig helt så när man använde ett HP för att klara en parering eller nån annan handling, så skulle man säga till i förväg och om slaget misslyckades så blev det ett lyckat med hjälp av HP:n och om slaget lyckades så kostade det ändå 1 HP, men slaget räknades som ett perfekt istället, och om slaget blev perfekt så fick man tillbaka poängen...

Så körde iallafall vi.

happypuppie2

Veteran
HAHAAHAAHHAHAAHAHAHAHHAHAAHAAHHAHAAHAHAHAHHAHAAHAAHHAHAAHAHAHAHHAHAAHAAHHAHAAHAHAHAH *ramlar av stoel* <gurklande: hhmmahhaahhhah hoohhohhohofinnniisisssshoohhohhohofinnniisissss> *reser sig upp, med händerna för magen* hahahaahahhaahahahahah *rammlar ihopp* HAHAHAHAHAAHAH Hj hahaah Hjäl hahahahahahaha

Hjälte hahahahahahaahaahaha

*försöker sannsa sig*

Hmm, hjälte poäng?

Doedinnan

Veteran
Hjälte poäng [+litte ot]

Ta Erik Granströms äventyrs epos Svavel vinter som exempel, dessa äventyr kan på sina ställen vara förjävligt svåra! Ofta när man spelar denna kanpanj så kan man vara glad om en R.P från orginal gruppen finns med efter Oraklets fyra ögon. Där för kan det vara bra med hjälte poäng så att rollspersonerna har en chans att klara sig ur slingrig situationer. Men för den delen behöver man karnse inte tillåta att spelarna sparar mer en tre fyra Hp.

Och i DoD så fyller hp en annan funktion, den fuktionen är ju att öka grund egenskaper, efter som det bara går på två andra sättoch det är att vara slav och byta psy mot fys och sty samt att stå i mot magi/mongo-psykiska krafter, men då kan man bara höja psy, iof karnse inte det är så relevant i eon efter som man kan höja sina grund egenskaper med träning.

Det gick en intresant diskution om hp och ödes poäng(= konvärterade Furtune points från Warhamer F. R.) på trakorien listan för några dagar sedan (jag inte orkar dra upp hela diskutionen) jag tror man på slutet kom fram till att man med hjälp av dessa kunde klara sig från att dö, men ju fler poäng man använde ju mer urholkad blev man efter man uppfylt sitt öde) om någon är intreserad av det kan ni ju fråga baldyr så kan han karnse hjälpa er.

P.s , Torsten Flink bor på hotelet där jag jobbar i natt och han är en jävla dryg F***A. Kan också ge er lite inoficiell information: det är han som är den "kända skådespelaren" (helt o tippat /images/icons/laugh.gif) som tros ligga bakom mordet på läkaren han kommer att tala ut i morn till Aftonbladet D.s

Doedinnan

Veteran
"Eller finns det något annat genialiskt system för efter-uppdrags-belöningar? Det verkar ju lite trist med enbart förbättringsslag efter avslutat äventyr... Vore tacksam för förslag. "

Vi har en husregel som vi tillämpar på DoD den borde också fungera på Eon, regeln går utt på att man kan göra sina förbätring slag så fort R.P har en lugn stund, alltså inte under en strid eller dylikt. Men skilnaden blir ju med Eons regler att man i sånt fall blir bättre ruskigt fort, så det karnse inte funkar. Då kan du t ex ta tids ramen: ett förbätrings slag i vecka pär färdighet.

Doedinnan

Veteran
Om jag inte missminner mig ..

... så är väl konceptet (om det är det du menar med "går ut på") realism.

Iof med tanke på dess regelvärk, så undrar man om inte konstruktörerna försöker skräma Eon spelarna till att inte använda sig av strid /images/icons/wink.gif

Moonshadow

Warrior
Det finns inget universalbegrep om vad som är gott

Altså kan det inte finnas hjältar, altså kan det inte finnas hjälte poäng. dety är en av de bästa sakerna med Eon förbättringen avgörs av vad man faktiskt gör och inte av ens avsikter. men om du promt vill förbättra karaktärerna så ge dom förbättrings slag på grundegenskaperna.

Doedinnan

Veteran
Jaså du, det säger du [ot]

"om man vill syssla med hjältemod och ensammen krossa arméer så skall man syssla med Dungeons & Dragons eller nya DoD6."

Här basunerar Blasphemy ut att Eon ska man inte blanda i hopp med kobolder rollspel som DoD och D&D.

Men hur står det till på hans egen bakgård? Jo:

"Christopherion hade just kämpat sig fram till översteprästen och nedgjort fienderna i sin väg"

"...där rollpersonerna kan strida mot stort motstånd och överleva."

Ja jag ser att striden är på ett minimum här!

Nix snälhet ditt och snälhet hitt, det där låter som hp i mina öron ...

Krille

Super Moderator
Re: Hjälte poäng [+litte ot]

"Ta Erik Granströms äventyrs epos Svavel vinter som exempel, dessa äventyr kan på sina ställen vara förjävligt svåra! Ofta när man spelar denna kanpanj så kan man vara glad om en R.P från orginal gruppen finns med efter Oraklets fyra ögon. Där för kan det vara bra med hjälte poäng så att rollspersonerna har en chans att klara sig ur slingrig situationer. Men för den delen behöver man karnse inte tillåta att spelarna sparar mer en tre fyra Hp."

Det kan tilläggas att min rollperson Missne Farngrimsdotter tog sig igenom hela Konfluxen-serien utan våldsfärdigheter, och de hjältepoäng som hon fick fick hon i sista delen (Den Femte Konfluxen). Ett av dessa användes för att förföra en medspelares rollperson (fniss) och ett till användes i en situation där det inte spelade någon roll, eftersom scenen kördes enligt manus.

Min erfarenhet av hjältepoäng är att de borde heta hjälpe-poäng istället: deras enda uppgift är att hjälpa rollpersonen att ta sig ur en knivig situation när spelaren är för lat, trött eller dum för att komma på en konstruktiv lösning.

Grillmästaren

Veteran
En hjälte är oftast bra/duktig på något. Ge dom förbättringsslag så blir dom bra efter ett tag... Man blir inte hjälte på en gång så att säga.
Rykte är ett utmärkt sätt att att belöna spelare, eftersom ens rykte kan vara hjälpsamt i många situationer. Folk som ser en person som hjälte brukar oftast vara mycket positiva till att hjälpa denna person.

Men som Krille har sagt, alla hjältar misslyckas, efter ett tag.
Så det finns ingen anledning att hjälpa denna personen på nått "konstigt" sätt, t.ex. att ha poäng som förhindrar att man dör eller liknande.

Om en person inte lyckas överleva något så är han helt enkelt inte tillräckligt bra. Men om personen lyckas klara sig ur en svår knipa bra (pga av idéer, olika sätt att lösa problemet på) så är han tillräckligt duktig.

Att vara "hjälte" kräver oxå lite smarthet bakom handlingar... man ska inte tro att man klarar allt utan problem...

Vilket jag har erfarenhet av, min duktiga thism-vapenmästare med fin skill i stridskonst tänkte: "Äh, fan, jag springer in på arenan och slaktar den där killen lätt". Men så blev det inte. Min "hjälte" misslyckades (misslyckades första pareringen :/). Han fick ett spjut rakt upp i bröstkorgen med diverse otrevliga extraskador... Men överlevde vid det tillfället. Han han springa till en fin magiker som hjälpte honom med skadorna, till en väldigt girig summa silver/guldmynt... efter det har man tagit det lite mer lugnt :gremsmile:

Bjorn

Hero
Och?!?

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Inget universelt gott => Inga hjältar => inga hjältepoäng

<hr></blockquote>

Inte är väl något (á priori) givet universelt "godhetsbegrepp" någon förutsättning för hjältar???

Vad jag vet så finns det inget sådant begrepp i vår värld, men nog fan finns det folk som (med mer eller mindre fog) betraktas som hjältar...

/Bjorn

Bjorn

Hero
Crunch time!

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Sanningen är nämligen den att hjältar misslyckas. De dabbar sig till och med rejält. Ta vilken hjälte du vill i historien, men nog faen misslyckas de. Indiana Jones uppskattar vikter fel och får ett stenklot i huvudet. Luke Skywalker tar fel väg och ramlar nästan ner i en klyfta. Kung Arthur gökar med sin syster, eftersom han inte känner igen henne. Merlin kärar ner sig totalt i Nimue, som snor hans trolldom. Jesus blir uppspikad på ett kors. Fredrik den Store tappar den heliga lansen i en flod och får stordäng. Och så vidare.

<hr></blockquote>

Visst hjältar misslyckas, faktum är att om hjälten inte behöver kämpa mot motgångar så är det ju inte mycket till hjältemod. Dock så brukar det ändock vara så att när det verkligen gäller, när ödet står på spel, kort sagt när det är "Crunch time" då brukar hjälten kunna höja sig inte bara över mängden utan även ofta långt över sin normala förmåga.

Håller dock med att poäng med någon slaggs "autosuccess" funktion är rätt så dramaturgiskt värdelösa. Tycker själv att det främst finns två "vettiga" funktioner för något slaggs "hjältepoäng":

a) Not until the ratings go down
Helt enkelt som rena "räddningspoäng" , istället för att RP dör kanske man om man offrar en poäng blir tillfångatagen, blir plundrad och lämnad som död fast man bara är avsvimmad eller liknade. (Typ som WFRPs fate points)

b) Crunch time
Genom att offra en sådan poäng så blir saker som RP inte skulle ha en rimlig chans att ens försöka möjliga, däremot finns fortfarande en risk att misslyckas. (Star Wars system med Force points är min favorit här)

/Bjorn