Nekromanti Hjältepoäng?

Blasphemy

Swashbuckler
Doooedhoeeeedinnan

Jag skulle inte säga att Dungeons & Dragons och nya DoD är koboldspel. Beror inte det på spelarna och deras spelstil. Man kan väl vara minst lika mycket Kobold i Eon...

Och snällhet ditt och snällhet datt, visst är det en typ av Hjältepoäng men så vitt jag mins så kunde man i DoD använda hjältepoäng för att skaffa sig unika förmågor och öka grundegenskaper... Dessutom så kunde man använda dem för att lyckas med sina f'ärdighetsslag. Men sak samma...

Föresten så måste jag säga att jag inte riktigt förstår vad du vill mena med ditt inlägg...

Men hur står det till på hans egen bakgård? Jo:

"Christopherion hade just kämpat sig fram till översteprästen och nedgjort fienderna i sin väg"

"...där rollpersonerna kan strida mot stort motstånd och överleva."

Ja jag ser att striden är på ett minimum här!

Menar du nu att ett rollspel automatiskt blir ett Koboltspel om det innehåller stridigheter? Självklart så används "snällheterna/hjältepoängen" i strider eftersom det är då som rollpersonerna har störst risk att dö. Likaså är det förklaringen varför det finns mer stridsregler än vanliga regler, det är spännande att se om ens person överlever. Annars så skulle man kunna lösa det med ett enkelt tärningsslag.

SL "Slå en tärning för färdigheten strid"

Spelare "Fasiken jag misslyckades"

SL "Oki du dog, nästa"

Hmmm

Blasphemy

Swashbuckler
Dessutom

Dessutom så anser jag att hjältepoäng är en något dålig term. Man borde få dem när man utfört något exceptionellt eller klarat sig igenom något väldigt farligt. Om handlingen är hjältemodig eller neslig borde inte spela någon roll.

Bjorn

Hero
Ett förslag

För det första tycker jag en hel del folk här är väl "high & mighty" om hur Eon skall spelas och så vidare. Vill man ha hjältepoäng borde man väl få ha det utan att folk skall behöva "hoppa på" en och kalla en kobold och annat.

Nåja, nu är det så att jag faktiskt har ett förslag på hur ett slaggs hjältepoäng skulle kunna funka. (Se det som en tilläggsregel till de cineastiska reglerna om ni så vill)

När RP har lyckats med ett speciellt viktigt/ärorikt äventyr kan de få 1 poäng* tillsammans med sina bonuskryss.

Poängen* kan användas på ett av två sätt.

i) När RP står inför en säker död kan man offra 1 poäng för att bli räddad. Det är då upp till SL att hitta på ett mer eller mindre plausibelt sätt att RP klarar sig. (RP kan fortfarande bli tillfångatagen, sårad, bli av med prylar eller liknande.)

ii) När RP står inför ett svårt läge kan man offra 1 poäng och då får alla handlingar under en runda (eller ett "händelseförlopp" om det ej är i strid) halv svårighetsgrad (avrundat uppåt). Görs detta när det är speciellt dramatiskt rätt så kan ev RP få tillbaks sin poäng i slutet av äventyret.

Poängen kan vara en ny införd "Hjältpoäng" alternativt kan man dela ut Quadoshpoäng och se hjältigheten som att man helt enkelt är favoritiserad av gudarna och/eller ödet.

/Bjorn

Perenna

Swordsman
Re: Ett förslag

Jag har ett par synpunkter till metoderna...

När RP har lyckats med ett speciellt viktigt/ärorikt äventyr kan de få 1 poäng* tillsammans med sina bonuskryss.

Man skulle dessutom kunna sätta en gräns på antalet 'Hjältepoäng', 'Ödespoäng' eller vad folk nu vill kalla dem. En rollperson skulle till exempel inte kunna ha fler poäng 'på lager' än rollpersonens värde i 'Tur'.

i) När RP står inför en säker död kan man offra 1 poäng för att bli räddad. Det är då upp till SL att hitta på ett mer eller mindre plausibelt sätt att RP klarar sig. (RP kan fortfarande bli tillfångatagen, sårad, bli av med prylar eller liknande.)

ii) När RP står inför ett svårt läge kan man offra 1 poäng och då får alla handlingar under en runda (eller ett "händelseförlopp" om det ej är i strid) halv svårighetsgrad (avrundat uppåt). Görs detta när det är speciellt dramatiskt rätt så kan ev RP få tillbaks sin poäng i slutet av äventyret.

Personligen skulle jag nog slå ihop reglerna lite, och låta spelaren få spendera ett Hjältepoäng/Ödespoäng för att sänka svårigheten på ett slag med -Ob1T6. Denna sänkning skulle kunna göras på i stort sett vilket slag som helst (färdighetsslag, dödsslag, chockslag, m.m.). Dessutom skulle jag nog inte tillåta att fler än ett poäng spenderas på ett och samma slag.

Bjorn

Hero

Tjaa jag tänker mig det mer som en motsvarighet till Star Wars force points eller WFRPs fate points. Tanken är ett man får EN poäng när man gjort något rejält stort, i praktiken kommer då en RP i princip alldrig ha mer än på sin höjd 3-4 poäng och troligtvis färre än så.

Poängen med att ha en separat regel för att "rädda livhanken" är att i många fall så gör att man (mha hjältepoäng) klarar t.ex. ett dödslag att döden skjuts upp en eller ett par rundor.

Men visst, ditt förslag fungerar också...

/Bjorn

Cerec

Veteran
FÖR FAN!!

SL "Oki du dog, nästa"

hur vill du att det ska va då???

SL "Oki du får väll klara dig igen då"

Känns onödigt att spela om rps inte kan dö.

Perenna

Swordsman

Tjaa jag tänker mig det mer som en motsvarighet till Star Wars force points eller WFRPs fate points. Tanken är ett man får EN poäng när man gjort något rejält stort, i praktiken kommer då en RP i princip alldrig ha mer än på sin höjd 3-4 poäng och troligtvis färre än så.

Okej.

Jag tänkte mig mer en motsvarighet till 'hjälterollpersoner' (eftersom det var just hjältepoäng som frågan gällde), och genom att en hjälte-/ödespoäng bara ger -Ob1T6 på ett svårighetsslag har man möjligheten att dela ut lite fler. Det skapar inte så stor balansrubbning, medan hjältar ändå får en fördel.

Silke

Warrior
Efter att ha läst vad andra svarat så ger jag min egen kommentar.

Kör med hjälte poäng eller något liknande oavsett vad andra tycker. Tycker du/ni att det är roligt så kör hårt. Skit i vad inbitna "hata-hjältepoäng-stuket-filurer" tycker.

Själva använder vi oss av hjältepoäng när vi spelar DoD och eftersom de kan användas till en hel del skojigt så känns det inte krystat eller ybermäktigt. Man kan höja grundegenskaper, lyckas med något automatiskt (dock är detta snor dyrt och har nog aldrig använts), göra maximal skada vid en träff samt att man kan köpa olika förmågor av varierande sort och typ. Vi kör även med att mna kan växla in ett hjältepoäng mot 10 erfarenhetspoäng som man sedan kan placera ut på sina färdigheter för att bli bättre.

Sen är det en skön känsla att bli hjälte /images/icons/smile.gif

Blasphemy

Swashbuckler
Men åke då...

Eh jo jag tror nog att du missuppfattade mig rejält. Jag ville bara visa på att strid har mycket regler i rollspel eftersom det är ett viktigt moment som ofta avgör en rollpersons överlevnad eller inte. DÄRFÖR så är det sällan så enkla regler att man slår en enda tärning för att avgöra en strid, utan det finns en stor variation på stridsregler... och Eon är fyllt med regler för strid. Eon är ju också ett dödligt spel, så därför passar det väl med "snällheter" i det. Dungeons & Dragons behöver inga eftersom man inte riskerar att dö av en slump i det spelet.

Och visst kan man rädda en rollpersons liv med en snällhet, men det beror ju också på om en rollperson har en snällhet, och om han inte har några tja då dör han ju likt vilken människa som helst.. .Men men... Vi är väl oense om det.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Hjälte poäng [+litte ot]

"Min erfarenhet av hjältepoäng är att de borde heta hjälpe-poäng istället: deras enda uppgift är att hjälpa rollpersonen att ta sig ur en knivig situation när spelaren är för lat, trött eller dum för att komma på en konstruktiv lösning."

SL "Du har kommit in i templets allra heligaste där överstepreästen Tharbak just skall till att åkalla Ninghzzzdy´ykk, bringaren av pest och farsot. Han håller en bredbladig kniv i sin hand och skall just till att offra hertigens dotter till demonen när han möter din blick, vad gör du?"

Spelaren:" Dy skall inte lyckas Tharbak, du skall få stå till svars till dina brott, säger jag och avancerar fram mot honom".

SL: "Han tittar skrämt på dig, men höjer sedan sin dolk och kastar iväg den mot dig. hmm fåse *tärningarna rullar*. Det blir en träff.

Spelaren: "Jag undviker *rullar tärningar*, fasiken jag misslyckas"

SL: "Dolken träffar dig i huvudet"

Spelaren "Ha lugnt, jag har varit konstruktiv och har därför en hjälm på mig"

SL: *rullar en tärning* Den träffar i ansiktet

Spelaren: "Ha lugnt, hjälmen har ansiktsskydd"

SL: *rullar tärning* I ögat träffar den

Spelaren: *gulp*

SL: *rullar tärningar* "Du tar 12 trauma, 8 smärta och för 3 i blödningstakt, slå ett dödslag"

Spelaren: "Oki jag har 15 i chockvärde *rullar tärningar* NEJ!! det blev 19."

SL: "Synd, du dog... du skulle allt ha varit mer konstruktiv och inte varit så lat och dum, nu skall jag knulla dig i stjärten som straff"

The End

Oki det var kanske lite väl överdrivet (med stjärtknullet dvs) men det beror inte alltid på att en rollperson är dum, lat och fantasilös för att han riskerar att dö. Han kanske skall kasta sig ut från ett brinnande hus, eller över en avgrund. Han kanske fumlar med slaget marschera och får så mycket trauma att han dör... Mycket kan hända. Därför tycker jag att snällheter lämpar sig ytterst väl i Eon. Men självklart så skall de snålas på, man skall få dem om man klarar av farliga saker och upplevt många äventyr (särskilt om SL vill leda en episk kampanj).

Nåväl tjoflöjt...

Cerec

Veteran
OJ..

Detta var ju ett svårt äventyr vi använder våra hjälte poäng!!!

Om man nu vet att man har några Hjälte poäng så behöver man ju inte vara försiktig, bara att springa rakt fram.......blir inte spännande då!!

Doedinnan

Veteran

"Min erfarenhet av hjältepoäng är att de borde heta hjälpe-poäng istället: deras enda uppgift är att hjälpa rollpersonen att ta sig ur en knivig situation när spelaren är för lat, trött eller dum för att komma på en konstruktiv lösning."

Så klart om hon sprang i väg så fort det blev het om öronen och lämnade de andra i gruppen att styra upp. Men hur många av dom andra i henne sällskap klarade sig med liv hanken i behål?

"Min erfarenhet av hjältepoäng är att de borde heta hjälpe-poäng istället: deras enda uppgift är att hjälpa rollpersonen att ta sig ur en knivig situation när spelaren är för lat, trött eller dum för att komma på en konstruktiv lösning. "

Jag är faktiskt böjd att hålla med dig, men det kan vara bra att ha så sliper man förståra sin kanpanj bara för att en spelare var tröt. Jag brukar alldrig låta spelare klara sig hjälte poäng eller inte om, dom har gjort något riktigt dumt ..

Bara för att jag sitter uppe o ändå inte kan sova kommer här en genomgång av våra regler på det här området (för andra gången):
En nyskapad rollperson får fyra (4) GP.
Ett (1) GP kan användas till att ta bort en (1) extraskada, man väljer innan extraskadan slås.
Man får nya GP om man gör mycket duktiga saker, i allmänhet får RP 0-1 GP per spelmöte, mycket beroende på hur mycket strid det var. (om RP skapade onödiga strider får de inga GP).
Avslutat äventyr ger ett GP.
I extremfall kan man få två på en gång, som nyligen, när vår missla utmanade Skurken på duell, Skurken tålde mer stryk, var bättre på strid, högre VINIT, fler UK.....
Misslan sparkade hans rumpa....(ja, Skurkar har GP)
Den misslan fick 2 efter striden. (lite som plåster på såren då Skurken högg bort hans högra öga)

Hursomhelst, vi har funderat på en variant av det här systemet, som följer:
Ett GP används efter att man fått se vad extraskadan är, till att slå om extraskadan med omvända målpunkter. (börjar nerifrån, slår en T6)
Då ska man ha några fler GP också....

Krille

Super Moderator

"Så klart om hon sprang i väg så fort det blev het om öronen och lämnade de andra i gruppen att styra upp."

Nu ska du inte tro att Missne hela tiden sprang iväg från faran. Hon kom bara på mer kreativa lösningar än "d'oh... slå ihjäl..." Ölkrus och gyckelkonster kan användas till mer än att supa och roa massorna.

"Men hur många av dom andra i henne sällskap klarade sig med liv hanken i behål?"

Inte många.

Tricket är att välja de strider som är nödvändiga. Hur många av striderna i Konflux-serien är nödvändiga för att målet ska uppnås? Tja, inte är det många, det måste jag säga. Till och med när RhabdoRhana anfaller så behöver man inte slå ihjäl allihop. Det är inte ens säkert att det är produktivt - RhabdoRhana är en sekt, och har hur många medlemmar som helst. Att slå ihjäl ett par till är liksom en piss i Mississippi. I de fall RhabdoRhana anfaller så är det i syfte att döda rollpersonerna. Att låta bli att dö är alltså att grusa fiendens planer, och att stå kvar och slåss leder bara till att RhabdoRhana får större chans att lyckas med sitt mål.

Men säg det till hormonstinna tärningsskyfflare som prompt måste slå ihjäl allt som rör på sig...

Sodivra

Champion
Ojojoj.

Vilken tur att du kom och berättade att dom inte har kul EGENTLIGEN.. /images/icons/grin.gif
Tja, lite elak är jag, men det var ju ett rätt okunstruktivt inlägg..