Nekromanti Hjältepoäng?

parasite

Veteran
Re: Hjälte poäng

Hjälte poäng ska nog bara användas som en sorts morot som gör så att spelarna blir sugna på att t.ex göra sitt uppdrag. Nån sorts belöning borde dom få om dom t.ex gör nåt riktigt gott (eller ont) borde man belöna dom på nåt sätt. men jag är endå emot hjältepoäng, finns så många andra sätt att belöna på

Silke

Warrior
Re: OJ..

Det verkar som du tror att hjältepoäng är något som man har drivor av och har råd att spendera hur många som helst av...vilket inte kunde vara mer fel.

Vet du inte vad som krävs för att få hjältepoäng?
Vid svar nej.... så ta reda på det först innan du försöker förklara din ståndpunkt emot hjältepoängen.

Okunskap leder ofta till missförstånd och onödiga diskutioner../images/icons/smile.gif

Jokimmolator

Veteran
Haha!

Haha! Min "enkla" fråga blev till ett helt halvt forum i sig självt ju! Jag har skapat den störtsta kedjan inom synhåll! Det var tydligen en känslig fråga, det där med Hjältepoäng.
Och nog är det självklart det som tycks vara slutsatsen av allt det här, dvs att SL väljer själv om sådana poäng ska finnas och hur de ska fungera! Det jag egentligen var ute efter med frågan var förslag... Och det fick jag! /images/icons/smile.gif
Jag har spelat, förutom DoD alltså, Star Wars, Kheelatar och Mutant Chronicles, och för de av er som också har gjort det så vet ni att två av dem har ett system med hjältepoäng och det tredje har Kraftpoäng, så på grund av detta antog jag att ett [hjälte]poängssystem finns i de flesta rollspel. Men kanske inte.

Och så var det en annan fråga också, på tal om samma sak: Hur ofta bör spelare få förbättringsslag? Efter varje rollspelskväll eller varje uppdrag? Och vad säger er erfarenhet er om hur ofta man lyckas med, säg, ett normalt förbättringsslag när man har t ex 18 i Färdighetsnivå (eller vad det heter...), dvs hur snabbt blir man svinaktigt bra? Det är inga siffor jag är ute efter, men det kan ju vara bra att ha en hum om sånt istället för att rollpersonerna flippar ut efter de första uppdragen...

Vindhand

Myrmidon
Vad gör man med hjältepoäng? Vad ska man med dem till?Det säger sig väl självt? Göra hjältemodiga saker. I en diskussion med en av mina spelare nyligen kom vi fram till att ett av de ställen där rollspelsmekanik ofta misslyckas att tillhandahålla redskap för coola situationer är de där man försöker något mot alla odds, för att man _måste_ göra det. Ta slutstriden i Gladiator (*SPOILERVARNING*) där hjälten är dödligt sårad men vägrar ge upp innan han säkrat en bättre framtid för romarna. I rollspel blir sådana situationer lätt antiklimax, ni kan ju tänka er vilken svårighetsökning han haft i Eon eller andra spel med liknande missriktad realismsträvan...Hjältepoäng, om de utdelas i moderation, ger spelaren en möjlighet att lyckas när det verkligen gäller, att undvika antiklimax...Att det inte är detsamma som att "alltid lyckas" borde vara ganska lätt att inse. :)Hade din jedi-riddares självuppoffrande strid mot Darth Vader varit lika spännande om du inte kunnat använda force-points?

Helmgast
Re: Haha!

Ett förbättringsslag per möte +fler om dom spelat "bra". Nytt slag på stridssvana efter varje "farlig" strid.

Och det där med Ob. Ob-slag har en extrem variation, så man kan hålla på allt från ett till 25 slag att höja till 18. För statistik, se EON deluxe eller EON II.