Det här kommer att bli ett ogenomtänkt inlägg, eftersom jag inte riktigt vet vad jag vill. Den här frågan utgår nämligen från ett regelsystem som just nu är extremt vagt i kanterna, och därför inte riktigt värt att förklara, men utgå gärna från följande när/om du svarar:
1) Spelledaren förbereder inte ett scenario i detalj utan improviserar det mesta.
2) Rollpersonernas färdigheter kan användas i de flesta situationer bara spelaren kan förklara hur och varför.
Det gäller kontakter. Jag är inne i en period då jag gillar när saker har regelmässiga effekter och inte bara är bra för stämningen i spelet. Det beror på att jag inbillar mig att spelarna blir extra uppmuntrade att göra något om reglerna ger dem någon form av fördel när de gör det. Antag att rollpersonerna är upptäcksresande och ska utforska en farlig djungel. Innan de gör detta söker en av rollerna upp sin gamla vän professor Drövel (som eventuellt finns nedskriven på rollformuläret, men även kan skapas efter ett lyckat färdighetsslag för kontaktsökande), som har lett en expedition in i just den djungeln och uppenbarligen återvänt med livet i behåll. Han berättar lite om sina äventyr där.
Hur ska man göra för att mötet med professorn faktiskt ska ge rollpersonerna någon fördel i djungeln och inte bara vara en kul anekdot?
Det finns uppenbara svar på den frågan. Jag vill gärna höra både dem och de mindre uppenbara svaren. Varför då? kan man fråga mig. Jo, för att jag hoppas att någon kommer att säga något intressant som skickar iväg mina tankar i någon ny riktning, och om någon har något förslag som jag själv inte redan har tänkt på.
Jag tänkte egentligen skriva något om relationer i allmänhet, men det gör jag någon annan gång.
/tobias
1) Spelledaren förbereder inte ett scenario i detalj utan improviserar det mesta.
2) Rollpersonernas färdigheter kan användas i de flesta situationer bara spelaren kan förklara hur och varför.
Det gäller kontakter. Jag är inne i en period då jag gillar när saker har regelmässiga effekter och inte bara är bra för stämningen i spelet. Det beror på att jag inbillar mig att spelarna blir extra uppmuntrade att göra något om reglerna ger dem någon form av fördel när de gör det. Antag att rollpersonerna är upptäcksresande och ska utforska en farlig djungel. Innan de gör detta söker en av rollerna upp sin gamla vän professor Drövel (som eventuellt finns nedskriven på rollformuläret, men även kan skapas efter ett lyckat färdighetsslag för kontaktsökande), som har lett en expedition in i just den djungeln och uppenbarligen återvänt med livet i behåll. Han berättar lite om sina äventyr där.
Hur ska man göra för att mötet med professorn faktiskt ska ge rollpersonerna någon fördel i djungeln och inte bara vara en kul anekdot?
Det finns uppenbara svar på den frågan. Jag vill gärna höra både dem och de mindre uppenbara svaren. Varför då? kan man fråga mig. Jo, för att jag hoppas att någon kommer att säga något intressant som skickar iväg mina tankar i någon ny riktning, och om någon har något förslag som jag själv inte redan har tänkt på.
Jag tänkte egentligen skriva något om relationer i allmänhet, men det gör jag någon annan gång.
/tobias