Nekromanti HJÄLP!!! Svensk manga

Rising

Vila i frid
Re: Jaa.. är det inte härligt?

Du kanske tycker att vi ska hålla oss helt till de allra enklaste och mest kända orden för att vara säkra på att ingen någonsin behöver ställa en fråga eller lära sig något nytt - tja, kul för dig. Jag håller inte med.
Jag har redan skrivit till dig att kommunikation beror på vem man pratar med. Jag drog till och med en liknelse med vägbeskrivningar som skulle ges till en fransos resp. en svensktalande kompis. Om du drar dig denna liknelse till minnes så kommer du säkert ihåg att min poäng var att jag skulle använda ett annat språk till fransosen än till min kompis för att förståelsen skulle vara så hög som möjligt i båda fallen.

Samma devis gäller här. Om jag skulle prata med Nightowl (eller någon annan med extremt mycket rikare ordförråd än jag själv) och först och främst ville bli förstådd av just honom, då skulle jag använda de mest precisa ord jag kunde komma på, för jag vore säker på att han skulle förstå (däremot skulle säkert han känna att han var tvungen att hålla tillbaka något för att jag skulle förstå honom). Det vore dock fåfängt och oansvarigt att skjuta högt över alla andras huvuden i en diskussion som jag ville att så många som möjligt skulle få vara delaktiga i.

Morgoth

Swashbuckler
Liksom... och!?

Det där hade ju inget med mitt inlägg att göra. Rising, det är du som inte läser våra inlägg, det är dina issues som genomlyser hela den här debatten, och på sätt och vis är du den ende som inte tar den på allvar.

Här tog jag mig tid att begripa dina argument (om du läser noga märker du att jag inte har en enda anspelning till ditt snack om japansk eller annan film i min tråd, ändå verkar du besatt av att framhäva hur viktig den "poängen" är, trots att jag inte ens har nämnt den... typisk irrationalitet) och allt jag får från dig är den här skiten, en totalt meningslös hop dynga - det hade lika gärna kunnat vara ett nonchalant svar till Eksem eller Selethil. Så visst, lås tråden då. Vi är ändå bara ett par stackare som står och sparkar på en betongmur.

Ett tips till dig, dock, Rising: försök att ta människor på allvar. Jag vet inte om det bara var så jag blev uppfostrad eller någon annan fårskallig indoktrinering som ägt rum i min omgivning, men allt jag vet är att det är jävligt mycket skönare att bli tagen på allvar än att bli lurad och provocerad.

M

Rising

Vila i frid
Re: Lille Rising

Du borde välja dina slag med större omsorg.
Tro mig, jag ville inte prata om det här överhuvudtaget. Men jag svarar om någon skriver något till mig. Om de sedan inte har några argument och inte rör mina, då kan jag inte göra mycket.

jag ber dig att ägna din tid åt bättre saker än den här tråden
Tell me about it, jag har ju tusen balla trådar som jag egentligen vill skriva. I ett par av dem kommer jag prata om folk som förtjänar stryk, dock, så jag förbereder mig redan nu på en massa "möh möh"-svar.

Rising

Vila i frid
Re: Liksom... och!?

Det där hade ju inget med mitt inlägg att göra.
Jag såg inte att ditt inlägg hade mycket med någonting jag skrivit att göra. Du kallade mig fanatisk, att jag är fåfäng och irrationell, yada yada, men inget argument, ingen observation, ingen slutledning, förutom just "du har låtit argumenten bli din herre" och då valde jag att förklara att argument inte är herre över någon, till skillnad från åsikter.

Om jag missförstått dig ber jag tusen gånger om ursäkt, men förklara gärna då hur du resonerar. Guida mig genom din slutledning och förklara vad jag gör för fel när jag pekar på hur användandet av "anime" och "manga" är irrationellt.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Tro mig, jag ville inte prata om det här överhuvudtaget. "

Tja, du lyckas i alla fall lura mig. Varför driva frågan så långt om den är betydelselös?

"Men jag svarar om någon skriver något till mig. "

Även då de ber dig hålla tyst? :gremsmile:

"I ett par av dem kommer jag prata om folk som förtjänar stryk, dock, så jag förbereder mig redan nu på en massa "möh möh"-svar. "

Från folk som blivit provocerade eller ifrån de som du tycker förtjänar stryk? Väldigt hårda ord ifrån en mjukis får jag nog säga, vare sig du menar allvar eller ej.

Är det inte rätt barnsligt att inleda en argumentering med att kalla sina potentiella meningsmotståndare för idioter som förtjänar ett kok stryk? Vad är det som du försöker bevisa egentligen? Att din långa forumexil fått dig att gå i barndom igen?

Morgoth

Swashbuckler
Låtas inte.

Du får det jämt att låta som att du inte har varit personligt påverkad av den här diskussion. Som att du inte har skrivit vad du känt eller något, utan bara presenterat någon jävla obestridbar sanning. Okej, jag vet vad du vill svara på det här - du vill svara att "nej, min sanning är inte obestridbar, det är bara inte ni som kommer med några smarta argument." Och vet du vad, du har rätt! I teorin har du fört ett helt felfritt argument, men just nu snubblade du över din fot, för du får det att låta som att jag irriterar mig på ditt argument om anime och manga. Tro mig, jag bryr mig inte ett jävla måsskit! Vad jag irriterar mig på är att du behandlar människor som skit, Rising. Det är du som mer eller mindre medvetet framkallar spontana, upprörda och ogenomtänkta motargument från andra forumiter. Alright, du vinner kickar på att provocera, det är ju lugnt, men förvänta dig inte att komma undan med det, bara.

Äh, okej, jag förstår dig faktiskt innerst inne. Jag har ju varit i din sits i wrnu-diskussioner förr, så att säga. Ibland vill man säga något provocerande utan att tänka på konsekvenserna. Ibland blir detta något provocerande till "en gurglande pöl med blod" eller "intelligensbefriade fårskallar".

Med tanke på hur provocerad jag är så kan du ju se det som en seger. :gremsmirk:

M

Insignia

Swashbuckler

"Jag har redan skrivit till dig att kommunikation beror på vem man pratar med."

Var förnekade jag det? Som jag sade alldeles nyss, så verkar dina argument leda till att det är oacceptabelt att använda något annat än de mest kända orden om det finns den minsta chans att någon i sällskapet inte förstår. JAG, däremot, tycker det är fullt acceptabelt att använda några främmande ord, så länge man är beredd att förklara dem. Jag har aldrig sagt att man ska använda de krångligaste ord man kan och tala i långa meningar med massor av bisatser. Det enda jag säger är att det inte är något fel med ett ord bara för att inte alla kan det. Som sagt, det går att lära sig nya ord på det sättet.

Rising

Vila i frid

Ska vi ta det här via PM istället?

"Varför driva frågan så långt om den är betydelselös?"

Folk började skriva saker om mig personligen.

"Är det inte rätt barnsligt att inleda en argumentering med att kalla sina potentiella meningsmotståndare för idioter som förtjänar ett kok stryk?"

Jupp. Men vad som hände i den här tråden var ju egentligen att jag skrev en ren floskel; med den anledningen som jag presenterade så skulle ingen prata om "anime" eller "manga". Vad man säger till ens meningsmotståndare när man skuggboxas, det spelar ju ingen roll. Jag har inte den tonen när jag presenterar en åsikt som folk mycket väl kan vilja vända sig mot.

Men visst, tråden ballade ur och det är givetvis mitt fel. Men nu räcker det, tycker jag. Om det inte kommer några väldigt nya argument som får mig att tappa hakan så drar jag.

Rising

Vila i frid
Okej, en ursäkt:

Det är du som mer eller mindre medvetet framkallar spontana, upprörda och ogenomtänkta motargument från andra forumiter. Alright, du vinner kickar på att provocera, det är ju lugnt, men förvänta dig inte att komma undan med det, bara.
Okej, alla barn, fruntimmer och frireligösa:

Det var dumt av mig att använda så hårda ord, även om de är en del av min vardagliga jargong och jag inte menade något särskilt.

Förlåt.

/Rising
som förstås bara skojade om "barn, fruntimmer och frireligösa" :^) (tungan i kinden, gott folk. Tungan i kinden)

Morgoth

Swashbuckler
Jag har en del på mitt samvete också.

De första svaren till dig blev inte riktigt som jag ville ha dem. Men, hey, that's life, ibland måste man prova sig fram för att veta vad man egentligen vill säga. Kom igen, du vet ju hur det är på forumet. Man måste alltid liksom presentera en felfri yta, ett perfekt uttryck för sina känslor, så man går till ytligheter istället för att angripa problemen innifrån.

Hursomhelst, att undvika hårda ord är inte samma sak som i att ta folk på allvar. Du förlöjligar problemet, men jag antar att jag inte kan förvänta mig seriositet från dig.

Feels like old days, you know.

Rising

Vila i frid

JAG, däremot, tycker det är fullt acceptabelt att använda några främmande ord, så länge man är beredd att förklara dem.
Så länge man gör sig förstådd så har man gjort sig förstådd. Oavsett om det sker via enkla ord eller svåra ord som man samtidigt förklarar. Jag håller helt med dig på den punkten. Det inlägg som de flesta brukar peka på när de kallar mig för ordbajsare är det inlägg där jag pratade om "aversion" och "resignation", men i det inlägget använde jag dem som två helt egna termer och förklarade precis vad jag menade med dem så att alla skulle förstå.

Men jag tror inte att någon kommer att skriva "anime (japansk tecknad film)" hela tiden, så här pratade jag nog snarare om ord man tar för givet att alla ska förstå. Även om det finns många som skulle tycka att det vore okej att hela tiden få behöva ställa frågor och i gengäld få lära sig något nytt, så är det inte alla som är särskilt förtjusta i det.

Jag tycker inte att man ska ta för givet att alla runtomkring en faktiskt vill lära sig en massa specialord bara för att kunna delta i en diskussion. Även om det finns de som redan kan specialorden, och även om det finns de som gärna skulle vilja lära sig dem, så tycker jag rent generellt att det är bättre att använda enkla ord som så många som möjligt förstår.

Sedan kan man använda specialord (som dockskåpsfantasy) när man väl vet att ämnet inte angår någon annan än den man pratar med, och att just den personen är väl införstådd med vad ordet betyder.

Insignia

Swashbuckler

"det är bättre att använda enkla ord som så många som möjligt förstår"

Att det är bättre är en sak. Att alternativet är idiotiskt och markerar användaren som värdelös, det är något helt annat. Om hela din poäng var att det är bra att bli förstådd, så har du inte kommunicerat den poängen särskilt bra. Ack!

Rising

Vila i frid

Att det är bättre är en sak. Att alternativet är idiotiskt och markerar användaren som värdelös, det är något helt annat.
Precis såsom det är två skilda saker att råka använda sig av dålig kommunikation någon enstaka gång då och då pga tidspress/utrymmesbrist, gentemot att sätta det i system, att argumentera för det, och diktera en ordning för alla andra att göra på just det sättet för att det skulle vara "rätt".

Insignia

Swashbuckler

Precis såsom det är två skilda saker att råka använda sig av dålig kommunikation någon enstaka gång då och då pga tidspress/utrymmesbrist, gentemot att sätta det i system, att argumentera för det, och diktera en ordning för alla andra att göra på just det sättet för att det skulle vara "rätt".
Något annat har jag väl inte påstått?

Rising

Vila i frid

Något annat har jag väl inte påstått?
Du antydde att jag hade påstått något annat, och att jag därför hade förklarat mig dåligt. Jag är inte unik på så vis att det kan kräva ett antal inlägg för mig innan det utkristalliserats en vattentät och komplett definition av vad jag menade, men jag tyckte nog allt att du var lite orättvis eftersom det i tråden ändå har pratats mycket om just detta och att jag för ändå rätt länge sedan formulerade min ståndpunkt i frasen "Jag ser till det stora perspektivet; vad vi skall säga till varandra."

Vad vi skall komma överrens om att säga till varandra.

nå, okej, det har framkommit dåligt i vår del av tråden, my bad, men nu verkar du och jag vara på samma spår, om inte annat.

Insignia

Swashbuckler

"men jag tyckte nog allt att du var lite orättvis"

I så fall ber jag om ursäkt; det var inte meningen.

"Jag ser till det stora perspektivet; vad vi skall säga till varandra."

Det där är å andra sidan ett väldigt luddigt begrepp. Jag ser också till det stora perspektivet och vad vi säger till varandra, men det innebär inte att vi tycker likadant.

För att få ordning på detta:

Är din ståndpunkt att vi ska undvika ord vi inte är säkra på att alla förstår? Ett enkelt ja eller nej räcker; jag *tror* att det är det du menar, men det känns som om du tycker att jag missförstår dig helt. Så ge mig bara ett definitivt svar på den frågan.

OM det är det du menar, så är min ståndpunkt fortfarande att detta inte är nödvändigt. Att det är bra att uttrycka sig enkelt går inte att förneka, men det är inte fel att inte göra det.

Om det är något annat du menar så ger jag upp, eftersom jag tydligen inte har hjärnkapacitet nog att diskutera.

Netfeed

Swashbuckler
Låsas?

kanske är bara jag som har fel, men bör inte denna tråden låsas då den har blivit lite väl ot
samt att det är en väldans massa påhopp?

my 5 cent

Rising

Vila i frid

Är din ståndpunkt att vi ska undvika ord vi inte är säkra på att alla förstår?
Ja.

Åtminstone alla som vi riktar oss till, och särskilt när det finns enklare, intuitivare alternativ att använda (alla som förstår "anime" skulle också förstå "mangafilm", men alla som förstår "mangafilm" vet inte vad "anime" är, osv).

Insignia

Swashbuckler
Då så [ANT]

Det finns nog inte så mycket mer att säga än att vi är halv-överens, då.

Krille

Super Moderator

"Ja.

Åtminstone alla som vi riktar oss till, och särskilt när det finns enklare, intuitivare alternativ att använda (alla som förstår "anime" skulle också förstå "mangafilm", men alla som förstår "mangafilm" vet inte vad "anime" är, osv)."

...sade mannen som började prata om "sangviniker" och femtielva andra konstiga ord och dessutom skapade en hel klase nya. :gremgrin: