Mannen i skogen
Präst
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 1,301
Jag kör nästan alltid med "hjältedådspoäng", symboliserade av små gröna flörtkulor som spelarna delar på.
Främsta anledningen till att jag använder dessa är att jag inte har hjärta att döda eller slå ut rollfigurer, men inte heller vill kringgå regler som faktiskt dödar eller slår ut rollfigurer.
Om en spelare använder ett hjältedådspoäng får denne ändra en nyss slagen tärning till önskvärt resultat. Gäller både egna och spelledarens tärningar.
I dealen med spelarna ingår också att spelledaren inte får försätta rollfigurerna i oundviklig dödlig fara utan att betala ett hjältedådspoäng till dem. Exempel på det är ett svårt bakhåll eller en strid som de inte kan undgå att utkämpa.
Tidigare lät jag kvarvarande hjältedådspoäng omsättas i extra erfarenhetspoäng, men jag funderar på att ta bort det, för att enbart belöna gott rollspel och planering istället.
Främsta anledningen till att jag använder dessa är att jag inte har hjärta att döda eller slå ut rollfigurer, men inte heller vill kringgå regler som faktiskt dödar eller slår ut rollfigurer.
Om en spelare använder ett hjältedådspoäng får denne ändra en nyss slagen tärning till önskvärt resultat. Gäller både egna och spelledarens tärningar.
I dealen med spelarna ingår också att spelledaren inte får försätta rollfigurerna i oundviklig dödlig fara utan att betala ett hjältedådspoäng till dem. Exempel på det är ett svårt bakhåll eller en strid som de inte kan undgå att utkämpa.
Tidigare lät jag kvarvarande hjältedådspoäng omsättas i extra erfarenhetspoäng, men jag funderar på att ta bort det, för att enbart belöna gott rollspel och planering istället.