Fantastiskt rolig idé! Eventuellt börjar jag illa kvickt skissa på hur en AW-hack lämpad för ändamålet skulle kunna se ut...
Vad gäller proxyproblemet tycker jag inte det är så svårt att knäcka, om man har ett trevligt resolutionssystem som ger roliga konsekvenser av väl lyckade, halvt lyckade och misslyckade slag, till exempel.
Olika positioner som rollpersoner kan ha slår för olika saker och gör sina val kring slagen. Man får se till att alla positioner har saker att göra i olika lägen.
-FC slår för ledarskap och får vid lyckat slag bonustärningar att lämna vidare, utöver att komma närmare taktisk vinst i fajten, och vid misslyckat slag välja var nånting skiter sig.
-Piloten kan använda sitt slag för att hålla skeppet ur fiendens skottvinkel, ta sig in eller ut ur stridsområdet och ge bonustärningar till exempelvis skyttarna. Misslyckande innebär att man hamnar ännu sämre till på något sätt, eller att man får väja så att personerna ombord tar stryk av att kastas omkring i båten.
-Skyttar, typ eldledningsoperatörer, kan såklart försöka slakta fienderna, men också avfyra motmedel mot inkommande eld och använda ECM-liknande system, eller finjustera målinfon och skaffa bonus framåt, om inte skjutandet har börjat än. Vid miss så kanske man råkar underlätta fiendens målsökning.
-Ingenjören kan ägna sig åt skadekontroll eller pusha systemen för bonustärningar. Misslyckanden kan såklart både innebära problem för de andra i besättningen och olyckor och sånt som skadar personer ombord.
Tanken är alltså att alla rollpersoner ombord har nånting att göra hela tiden och har att välja konsekvenser av sina slag, även om det i fiktionen är deras överordnade som säger till karaktären vad hon ska göra så kan spelaren välja vad som
händer utifrån sitt slag. Inget slag blir heller oviktigt, eftersom misslyckanden innebär problem som gruppen måste ta itu med. Kanske ska spelledaren välja vad som händer, så att hon kan se till att det blir problem på rätt ställen. Finns det till exempel rymdjägare ombord så ser hon till att människor ombord tar stryk så att dessa kan få ägna sig åt första hjälpen, till exempel.
De positioner där det inte finns rollpersoner smyger man sig förbi så gott man kan, så att man varken får några framgångar eller några problem av just de grejerna, eftersom man förmodligen inte vill att slpars handlingar ska vara särskilt avgörande. Finns det exvis inga skyttar så handlar FCs slag om att vinna fajten, och i det ligger också att fienden skadas eller förstörs.